Scooter verkocht via Marktplaats, koper is niet tevreden

Nieuwe fiets gekocht of problemen met jouw scooter? Bespreek hier jouw ervaringen.
Jelles01
Berichten: 1
Lid geworden op: 13 apr 2021 22:45

Scooter verkocht via Marktplaats, koper is niet tevreden

Ongelezen bericht door Jelles01 »

Hallo allemaal,

Afgelopen zaterdag heb ik mijn scooter verkocht via Marktplaats. Ik heb twee jaar lang op de scooter gereden zonder problemen, gevalletje starten en looen. De koper heeft contact met mij opgenomen en we hebben afgesproken dat hij zaterdag middag langs zou komen. Rond een uurtje of 1 kwam hij aan met zijn vrienden. Hij heeft de scooter goed bekeken en een testrit gemaakt. De scooter viel tijdens het stationair lopen één keer uit, maar de koper zei dat dit kleppen afstellen is en dat dit snel gefixt is. De koper heeft betaald en we zijn naar de winkel gegaan, ik lopend en hij op de scooter. In de winkel de scooter op naam gezet, daarna zijn zij weggereden.

Een kleine 10 minuten later krijg ik een berichtje van de koper over marktplaats dat hij nog geen kilometer verder is en al stil staat met de scooter. Als hij gas gaf, viel de scooter uit. Aangegeven dat ik dit vervelend vind voor hem. Verder heb ik niets van hem gehoord.

De volgende dag krijg ik een bericht, hij heeft €90 moeten betalen voor een laadwagen om de scooter thuis te krijgen, ik dacht schuif de scooter dan terug naar mijn huis? En dat de koper de scooter naar “een bedrijf” brengt om te laten controleren of de kilometerstand ook teruggedraaid is (de km stand was laag, zo heb ik ‘m gekocht en met wat meer kilometers dus weer verkocht) en begon gelijk te dreigen met een rechtzaak en aanklacht vanwege oplichting. Ik vertrouw dit zaakje niet. Na wat heen en weer berichten heb ik aangegeven dat hij zelf de scooter als goed heeft bevonden, en als hij de kilometer stand niet vertrouwde, hij de scooter had moeten katen inspecteren voor de koop. Dit is zijn onderzoeksplicht (ik had me in tussentijd even ingelezen).

Nu drie dagen na aankoop zegt de koper dat de scooter zo snel mogelijk wordt gecontroleerd, en dat ik een kopie van het rapport krijg. Ik vind dit zaakje stinken. Ik krijg het gevoel dat hij mij een poot uit probeert te draaien, want hij vroeg ook of ik een deel van het aankoopbedrag terug wil betalen als compensatie. Zo tussen alle dreigementen door.

Wat kan ik verwachten en wat kan ik nog doen?

Alvast bedankt.

NeoDutchio
Berichten: 12274
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Scooter verkocht via Marktplaats, koper is niet tevreden

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

U kunt een hoop verwachten, maar gelukkig hoeft u maar 1 ding te doen. En dat heeft u al gedaan. Aangeven dat de brommer gekocht is in de staat zoals die op dat moment is. De koper heeft gemerkt dat de brommer een keer uit viel en toch heeft hij het gekocht.
Tenzij er bewezen kan worden dat u wist dat de kilometerstand niet klopte en dit bewust ook niet verteld hebt en dat er zaken naar boven komen die uw verhaal ontkrachten. U zegt immers altijd starten lopen, als er iets zou zijn waaruit blijkt dat de brommer een kwaal heeft waaruit blijkt dat dit al langer zo is, dan staat u ook zwakker.
U weet wat u verkocht hebt en bij een eerlijke verkoop hebt u niets te vrezen.

witte angora
Berichten: 30559
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Scooter verkocht via Marktplaats, koper is niet tevreden

Ongelezen bericht door witte angora »

Sja, we horen het verhaal hier weer van één kant. Wacht gewoon even af wat er gaat gebeuren. Als je zeker bent van je zaak heeft de koper geen poot om op te staan.

de auditu
Berichten: 774
Lid geworden op: 24 okt 2008 12:27

Re: Scooter verkocht via Marktplaats, koper is niet tevreden

Ongelezen bericht door de auditu »

Jelles01 schreef:
13 apr 2021 22:56
En dat de koper de scooter naar “een bedrijf” brengt om te laten controleren of de kilometerstand ook teruggedraaid is (de km stand was laag, zo heb ik ‘m gekocht en met wat meer kilometers dus weer verkocht) en begon gelijk te dreigen met een rechtzaak en aanklacht vanwege oplichting.
U moet maar zo denken: Een grote mond "zegt" weinig.

Dirkie
Berichten: 2925
Lid geworden op: 29 jun 2006 12:15

Re: Scooter verkocht via Marktplaats, koper is niet tevreden

Ongelezen bericht door Dirkie »

Jelles01 schreef:
13 apr 2021 22:56
Wat kan ik verwachten en wat kan ik nog doen?

Alvast bedankt.
Ik zou niets meer doen. Dit was een transactie tussen 2 particulieren.
De koper heeft de scooter kunnen testen voor de koop en wist wat er eventueel aan mankeerde.
Hij heeft deze geaccepteerd zoals deze is en daarmee is de zaak afgedaan.
Eventuele kosten die hij gemaakt heef voor het vervoeren van de scooter moet hij dus ook zelf betalen.

D34M0N
Berichten: 587
Lid geworden op: 04 mei 2019 23:54

Re: Scooter verkocht via Marktplaats, koper is niet tevreden

Ongelezen bericht door D34M0N »

Jelles01 schreef:
13 apr 2021 22:56
Ik vind dit zaakje stinken. Ik krijg het gevoel dat hij mij een poot uit probeert te draaien, want hij vroeg ook of ik een deel van het aankoopbedrag terug wil betalen als compensatie. Zo tussen alle dreigementen door.

Wat kan ik verwachten en wat kan ik nog doen?
Jouw gevoel klopt waarschijnlijk, dit is een veel gebruikte oplichtingstruc. Geef aan dat hij genoeg gelegenheid had om de scooter te inspecteren voor de aankoop en dat bij verkopen tussen particulieren de garantie loopt tot de deur. Als hij daarna nog steeds vervelend blijft doen, blokkeer hem.

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Scooter verkocht via Marktplaats, koper is niet tevreden

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Aanklacht wegens oplichting is onmogelijk omdat het een civiele kwestie betreft.

Daarnaast wordt u overduidelijk geïntimideerd. Het verhaal van de koper is ongeloofwaardig. Uw vermoedens kloppen. U kunt - als dit niet stopt - een online melding doen bij de politie over deze persoon. Zoek even op:

"Iemand stelt mij vervelende vragen of heeft hinderlijke bedoelingen"

witte angora
Berichten: 30559
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Scooter verkocht via Marktplaats, koper is niet tevreden

Ongelezen bericht door witte angora »

Doe dat laatste maar niet.... ik heb meteen mijn geschiedenis van het afgelopen uur moeten verwijderen om van het gez**k af te komen.

NeoDutchio
Berichten: 12274
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Scooter verkocht via Marktplaats, koper is niet tevreden

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Bob Schurkjens schreef:
14 apr 2021 20:25
Aanklacht wegens oplichting is onmogelijk omdat het een civiele kwestie betreft.
Ik ga even van het positieve uit, maar er kan wel degelijk een aanklacht wegens oplichting komen. Even advocaat van de duivel spelen: als TS doelbewust zaken verzwegen heeft (zoals een terug gedraaide teller waar weet is en problemen met uitvallen wat bij TS ook al voorkwam), dan valt dit onder misleiding.
Maar om discussies te voorkomen, dit zijn enkel voorbeelden. Zoals al gemeld weet TS wat hij verkocht heeft en hoe de scooter is aangeboden.

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Scooter verkocht via Marktplaats, koper is niet tevreden

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Ik heb twee jaar lang op de scooter gereden zonder problemen, gevalletje starten en lopen.
En dan houdt de scooter er volgens de koper direct mee op na de verkoop. Daarop worden dan meteen bergingskosten gemaakt. Plus nog de rest van het verhaal. Ongeloofwaardig. Blijft over: intimidatie.

Gesloten