LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Scooter verkocht via Marktplaats, koper wil geld terug

Nieuwe fiets gekocht of problemen met jouw scooter? Bespreek hier jouw ervaringen.
Jimvdkolk
Berichten: 1
Lid geworden op: 12 feb 2021 20:40

Scooter verkocht via Marktplaats, koper wil geld terug

Ongelezen bericht door Jimvdkolk »

Hai,

(Namens mijn zoon van 15) ik heb mijn brommer waar ik leuk mee aan het sleutelen verkocht aan een koper op Marktplaats deze heeft hij toen mee genomen en over geschreven en is overal mee akkoord gegaan. Hij heeft me vandaag weer geappt en zij dat hij omdat de scooter het niet goed deed 120 euro extra kosten op waren gekomen voor hem. Ik wist overigens niets over die problemen van die scooter en heb hier zelf ook nooit wat van gemerkt. Nu heeft hij mij vertelt dat ik de scooter van hem terug moest nemen voor het aankoop bedrag of de 120 euro extra kosten zou moeten dekken, anders zou hij aangifte doen en me voor de rechtbank slepen. Volgens hem heeft hij recht op dat hij de koop kon ontbinden? Ik weet hier niks van af en volgens mij is dit geen een kwestie van garantie tot aan de deur? Ik weet niet meer wat ik moet doen iemand die me kan helpen?

Groet Jim

kuklos
Berichten: 9761
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: Scooter verkocht via Marktplaats, koper wil geld terug

Ongelezen bericht door kuklos »

Laat maar aangifte doen en naar de rechtbank gaan. Direct grote woorden gebruiken van zo iemand is per definitie een zwakke positie hebben en geboefte zijn. Bij koop tussen particulieren is er geen recht op garantie.

Erthanax
Berichten: 9659
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Scooter verkocht via Marktplaats, koper wil geld terug

Ongelezen bericht door Erthanax »

Aangifte waarvan? Dat zal de diender aan de balie ook vragen en daarna waarschijnlijk weigeren een aangifte op te nemen, omdat er geen strafbaar feit is gepleegd, maar hooguit een civielrechtelijk geschil is. Dan moet die koper zelf een civiele zaak starten. Dat kan misschien niet eens, omdat het om 120 euro gaat; ik meen dat de ondergrens 250 euro is, maar er zijn hier juristen op het forum die dat beter weten.
Volgens mij hoeft u zich niets van deze boze koper aan te trekken.

scontra
Berichten: 3963
Lid geworden op: 27 mar 2014 17:34

Re: Scooter verkocht via Marktplaats, koper wil geld terug

Ongelezen bericht door scontra »

Jimvdkolk schreef:
12 feb 2021 21:52
Hai,

ik heb mijn brommer verkocht aan een koper op Marktplaats deze heeft hij toen mee genomen en over geschreven en is overal mee akkoord gegaan.
Verkoop tussen particulieren is "koop is koop" en daar is de kous mee af.
Bewaar wel even dat berichtje waarin staat dat de koper akkoord is gegaan.
Maar verder nergens meer op reageren en laat u zeker niet intimideren.

Kokka1
Berichten: 398
Lid geworden op: 23 jul 2011 23:32

Re: Scooter verkocht via Marktplaats, koper wil geld terug

Ongelezen bericht door Kokka1 »

Het zal aan de koper zijn om te bewijzen dat je essentiële informatie hebt achtergehouden bij het verkopen van de scooter. dat is zijn enige kans om de koop ongedaan te maken op grond van dwaling. verder is het best raar dat je als 15 jarige jongen iets zou kunnen merken aan een scooter, je mag er uiteindelijk helemaal niet op rijden.
Ik moet wel zeggen dat ik het wel goed vind dat je lekker aan het sleutelen ben overigens

witte angora
Berichten: 30719
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Scooter verkocht via Marktplaats, koper wil geld terug

Ongelezen bericht door witte angora »

Je kunt ook aanbieden dat ding te repareren. Tenzij er al 120 euro kosten gemaakt zijn, maar dat is dan een keuze van de koper geweest.

mahadma
Berichten: 2540
Lid geworden op: 03 dec 2015 13:52

Re: Scooter verkocht via Marktplaats, koper wil geld terug

Ongelezen bericht door mahadma »

Gewoon niet op reageren verder, de "koper" heeft geen enkel recht in deze.
Als hij naar de rechter wil, wens hem veel plezier.
Dit verhaal is 100% kenmerkend bij boeven, oplichters of andere crimi's.
Nergens meer op reageren.

sake1987

Re: Scooter verkocht via Marktplaats, koper wil geld terug

Ongelezen bericht door sake1987 »

😂😂 Af en toe komt het hier toch weer voorbij.
Een koper die spijt krijgt van zijn koop en probeert met bluffen en grootspraak zijn zin te krijgen.
Compleet negeren, dus ook geen antwoord meer geven.
En alle correspondentie bewaren, hij kan niks bij de politie, maar TS kan als het op dreigen aankomt, wel wat.

juliomariner
Berichten: 4798
Lid geworden op: 27 apr 2007 16:55

Re: Scooter verkocht via Marktplaats, koper wil geld terug

Ongelezen bericht door juliomariner »

Niet meer reageren en zeker niet aanbieden het ding te laten repareren.
Waarschijnlijk is er helemaal niks mis mee maar willen de koper er gewoon een slaatje uit slaan

witte angora
Berichten: 30719
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Scooter verkocht via Marktplaats, koper wil geld terug

Ongelezen bericht door witte angora »

Ho ho, we horen het verhaal hier maar van één kant: die van een 15-jarige die zelf aan zijn brommer sleutelt. Of er wel of niet iets mis mee is weet niemand. Het enige wat we weten is dat het een koop tussen particulieren betreft, en dan heb je als koper zeer weinig houvast al er na de koop problemen blijken te zijn.

Petra1987
Berichten: 524
Lid geworden op: 28 aug 2018 21:17

Re: Scooter verkocht via Marktplaats, koper wil geld terug

Ongelezen bericht door Petra1987 »

kuklos schreef:
13 feb 2021 10:17
Laat maar aangifte doen en naar de rechtbank gaan. Direct grote woorden gebruiken van zo iemand is per definitie een zwakke positie hebben en geboefte zijn. Bij koop tussen particulieren is er geen recht op garantie.
Dit vind ik niet zo'n handig antwoord, waar baseer je dit op?

Kijk eens op:
https://www.juridischloket.nl/aankopen- ... rktplaats/

kuklos
Berichten: 9761
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: Scooter verkocht via Marktplaats, koper wil geld terug

Ongelezen bericht door kuklos »

@Petra1987, heel simpel. Koper gaat akkoord.
Jimvdkolk schreef:
12 feb 2021 21:52
......
verkocht aan een koper op Marktplaats deze heeft hij toen mee genomen en over geschreven en is overal mee akkoord gegaan.
.......
Hij heeft me vandaag weer geappt en zij dat hij omdat de scooter het niet goed deed 120 euro extra kosten op waren gekomen voor hem.
Koper neemt de scooter mee. Heeft deze dus uitgetest en akkoord bevonden. Komt er later op terug dat er €120 aan kosten bovenop komen. Welke kosten dan? Wat was er mis met de scooter dat de koper had moeten vermelden en achteraf bleek?
Stap 2 uit jouw link ontbreekt. Het is gelijk: klopt niet, kost €120. Geen melding van de fout of iets dergelijks. Nadat de scooter al ter plekke bekeken en gekocht is.

Vrvolgens:
Jimvdkolk schreef:
12 feb 2021 21:52
Ik wist overigens niets over die problemen van die scooter en heb hier zelf ook nooit wat van gemerkt. Nu heeft hij mij vertelt dat ik de scooter van hem terug moest nemen voor het aankoop bedrag of de 120 euro extra kosten zou moeten dekken, anders zou hij aangifte doen en me voor de rechtbank slepen.
Direct dreigen. Dat is nooit een teken van een eerlijke koper met een echt probleem. Die probeert het op te lossen op de juiste manier, zoals in jouw link staat.

Als ik het hele probleem zo lees is mijn eerste vraag of de koper niet heeft lopen sleutelen en goede onderdelen eruit heeft gehaald en nu de scooter met andere onderdelen weer terug wil geven.

Petra1987
Berichten: 524
Lid geworden op: 28 aug 2018 21:17

Re: Scooter verkocht via Marktplaats, koper wil geld terug

Ongelezen bericht door Petra1987 »

kuklos schreef:
13 feb 2021 10:17
Laat maar aangifte doen en naar de rechtbank gaan. Direct grote woorden gebruiken van zo iemand is per definitie een zwakke positie hebben en geboefte zijn. Bij koop tussen particulieren is er geen recht op garantie.
Je geeft een advies dat niet onderbouwd is. Er vanuit gaande dat het waar is dat je schrijft, maar waar kan de TS deze informatie vinden.

alfatrion
Berichten: 21896
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Scooter verkocht via Marktplaats, koper wil geld terug

Ongelezen bericht door alfatrion »

Ik zie geen aanleiding om de koper tegemoet te komen.
Erthanax schreef:
13 feb 2021 10:37
Dat kan misschien niet eens, omdat het om 120 euro gaat; ik meen dat de ondergrens 250 euro is, maar er zijn hier juristen op het forum die dat beter weten.
Er is geen ondergrens.

kuklos
Berichten: 9761
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: Scooter verkocht via Marktplaats, koper wil geld terug

Ongelezen bericht door kuklos »

Petra1987 schreef:
13 feb 2021 15:45
Je geeft een advies dat niet onderbouwd is.
Petra1987 schreef:
13 feb 2021 15:45
Er vanuit gaande dat het waar is dat je schrijft, maar waar kan de TS deze informatie vinden.
Die blijkt nog best lastig te vinden. Ik heb wel enkele links gevonden:
https://www.marktplaats.nl/i/help/veili ... r.dot.html

https://www.fiatjustitia.nl/archief/rec ... _facebook/

Petra1987
Berichten: 524
Lid geworden op: 28 aug 2018 21:17

Re: Scooter verkocht via Marktplaats, koper wil geld terug

Ongelezen bericht door Petra1987 »

Kijk hier heeft de TS wat aan.

Moneyman
Berichten: 29987
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Scooter verkocht via Marktplaats, koper wil geld terug

Ongelezen bericht door Moneyman »

Onder deze omstandigheden maakt de koper geen kans. Gewoon de boot afhouden dus.
kuklos schreef:
13 feb 2021 10:17
Laat maar aangifte doen en naar de rechtbank gaan. ... Bij koop tussen particulieren is er geen recht op garantie.
scontra schreef:
13 feb 2021 10:54
Verkoop tussen particulieren is "koop is koop" en daar is de kous mee af.
Hierop moet wel de kanttekening gemaakt worden dat dat particuliere, tweedehands gekochte product gewoon nonconform kan zijn. Bovenstaande reacties zijn dus onjuist.

kuklos
Berichten: 9761
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: Scooter verkocht via Marktplaats, koper wil geld terug

Ongelezen bericht door kuklos »

Moneyman schreef:
13 feb 2021 16:11
Onder deze omstandigheden maakt de koper geen kans. Gewoon de boot afhouden dus.
kuklos schreef:
13 feb 2021 10:17
Laat maar aangifte doen en naar de rechtbank gaan. ... Bij koop tussen particulieren is er geen recht op garantie.
scontra schreef:
13 feb 2021 10:54
Verkoop tussen particulieren is "koop is koop" en daar is de kous mee af.
Hierop moet wel de kanttekening gemaakt worden dat dat particuliere, tweedehands gekochte product gewoon nonconform kan zijn. Bovenstaande reacties zijn dus onjuist.
Maar in deze weten we niet of het tweedehands gekochte product nonconform was. Gezien de koper direct dreigt met aangifte doen naar de rechtbank wekt deze niet veel vertrouwen op.

Waar je gelijk in hebt is dat je ook bij particuliere verkoop wordt geacht te leveren wat je belooft. Dat heb ik niet expliciet vermeld omdat ik ervan uitging en ervan uitga dat we hier te maken hebben met eerlijke verkoop.

Moneyman
Berichten: 29987
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Scooter verkocht via Marktplaats, koper wil geld terug

Ongelezen bericht door Moneyman »

OK, dan heb je inderdaad dezelfde inschatting over deze casus als ik. Waar ik op aansloeg was je opmerking "bij koop tussen particulieren is er geen recht op garantie", en dát is onjuist. Vandaar mijn nuancering.

Gesloten