LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] scooterdealer bakker bilthoven

Nieuwe fiets gekocht of problemen met jouw scooter? Bespreek hier jouw ervaringen.
marnix
Berichten: 814
Lid geworden op: 02 nov 2005 11:30

scooterdealer bakker bilthoven

Ongelezen bericht door marnix »

Mijn verhaal is het volgende: Ik heb een scooter weggebracht voor een 7500-km beurt, er was weinig mee aan de hand. De kosten waren rond de 110 euro.(voornamelijk arbeidsloon). Ik wist van te voren dat het ongeveer dit bedrag zou worden.
Zie ik, eenmaal thuisgekomen met de scoot, dat ze de kentekenplaathouder vervangen hebben voor een exemplaar met hun eigen reclame erop. Dit is op lompe wijze gedaan. De kentekenplaat zat voorheen vastgepopnageld op de plaathouder. Ze hebben die nagels weggeboord om hun eigen houder te kunnen monteren. Hierbij zijn ze uitgeschoten met als resultaat dat de kentekenplaat bekrast is. Het opnieuw vastpoppen van de plaat was ook achterwege gelaten.
Ik ben terug gegaan om uitleg te vragen en om met die lui tot een oplossing te komen. Het enige wat ze willen doen is de plaat opnieuw vastpoppen. op mijn vraag of ze het normaal vinden ongevraagd hun eigen reclame op andermans scoot te monteren zei de meneer "dat ze dat altijd doen." Op mijn vraag wat ze aan de beschadigde kentekenplaat gaan doen, haalt de meneer zijn schouders op. Ik vraag hem wat dat betekent ,hij antwoordt dat ie niets aan de plaat gaat doen. ik heb hem ook gezegd hme verantwoordelijk te stellen als nu mijn plaat wordt geroofd. Daarop antwoordde hij dta dat me niet zou lukken.
Ben ik nu zo kinderachtig dat dit me vreselijk stoort? Overigens is de zaak bovag-lid.
Zelf maar een popnageltang gekocht en de boel vastgezet. Ik vind dat ik in alle redelijkheid heb geprobeerd tot een oplossing te komen maar dat dat door hun houding wordt tegen gehouden. Kan ik verder nog actie ondernemen?

Guardian
Berichten: 24
Lid geworden op: 09 nov 2005 15:43

Re: scooterdealer bakker bilthoven

Ongelezen bericht door Guardian »

Zij zijn niet bevoegd om wijzigingen aan uw scooter aan te brengen zonder dat u daar toestemming voor heeft gegeven. Bij het aanbrengen van schade zou ik hen aansprakelijk stellen. Ik begrijp dat u zelf al het e.e.a. gerepareerd heeft, NOOIT doen. Het is hun probleem. Ik zou zeker een pissige brief naar de BOVAG sturen. Het heeft waarschijnlijk geen zin maar het is het proberen waard. Ik begrijp dat er een ander kentekenplaathouder op heeft gezeten ??? die zal waarschijnlijk in de vuilnisbak gegooid zijn. Aangifte doen bij de politie van vernielling en diefstal van uw eigen kentekenplaathouder.

BMS.Purmerend

Re: scooterdealer bakker bilthoven

Ongelezen bericht door BMS.Purmerend »

Beste marnix,
Alleen reagerende op u vraag,

Het is een gewoonte bij elk garagebedrijf de kentekenhouder van de concurrent ter vervangen. De achterlegende gedachten is dan ook wel logies! Indien u bij dat bedrijf tevreden bent gaat u niet naar een ander.
Indien de kentekenplaat zit genageld dient deze ook op de houder zo gemonteerd te worden.
Jammer maar u kunt voor vermissing het bedrijf niet verantwoordelijk stellen.
Het verlies ervan is niet schuldig aan te geven.

Het is u recht de bovag te schrijven ook al is het iets kleins. De bovag verzameld deze en spreekt wel zeker op elk schrijven de dealer er over aan. Meestal gaat er een kopie van de brief er ook naar toe.
Schrijf dus zonder omwegen u verhaal.

Uurloon, deze is netjes indien er dan ook twee uur is gewerkt.
Het arbeidstarief en mogelijke totaal kosten zullen voorheen u zijn verteld. Ook zal dit op een door de Bovag verleende lijst vermeldt staan
Indien er een conflict ontstaat nooit zelf gaan sleutelen. Indien het spoed vereisend is kunt u naar een ander Bovag bedrijf deze reparatie laten uitvoeren hierbij wordt u verhaal op papier geset Maar u moet eerst contact opnemen met de geschillencommissie c.q. Juridische afdeling van de Bovag om dit na te vragen.

Nee, u bent niet kinderachtig maar er zit vanuit de dealer dus ook een normale logica achter.
Schade aan voertuigen achteraf, is enkele verlorren zaak deze te bewijzen.
Voor de dealer is dit ook meestal een probleem daarom (als het goed is) loopt bij opmaak de bromfiets gegevens iemand mee en om de scooter / brommer en maakt u attent hoe zonde het is van de schades (dekking voor aansprakelijkheid).

Terugkomende op de plaathouder, indien deze netjes is gemonteerd en de plaat goed is vast zit? is het nog de vraag of hij/zij aansprakelijk kan worden gesteld?
Groeten Jan
Laatst gewijzigd door BMS.Purmerend op 16 sep 2007 09:27, 1 keer totaal gewijzigd.

BMS.Purmerend

Re: scooterdealer bakker bilthoven

Ongelezen bericht door BMS.Purmerend »

Beste Guardian
Reagerende op u reactie boven staande.

U hebt het netjes verwoordt echter is de wet zo samengesteld dat de dealer in de gelegenheid wordt gebracht het in de oude staat terug te brengen. (netjes) van bewijslast over krassen voor of er na is niet aannemelijk.
Groeten Jan

marnix
Berichten: 814
Lid geworden op: 02 nov 2005 11:30

Re: scooterdealer bakker bilthoven

Ongelezen bericht door marnix »

@Bms, dank voor uw antwoord. duidelijk mag zijn dat ik niet meer terugga naar dat bedrijf. Zij zijn enkel maar bereid de kentekenplaat weer vast te poppen, dat heb ik zelf al gedaan. Wat me bevreemdt is dat u het logisch noemt dat dat bedrijf hun eigen plaathouder (met reclame) ongevraagd op mijn scoot beunt.
Ook al hadden ze het zonder schade gedaan, was dit me ook in het verkeerde keelgat geschoten. Ze ontkenden trouwens niet de kentekenplaat beschadigd te hebben maar weigerden botweg hier iets aan te doen. Ik vind dat mijn eigendom door hun amateuristisch geboor in waarde verminderd is. Ik overweeg toch maar naar de BOVAG te schrijven.
met vr.groet
marnix

BMS.Purmerend

Re: scooterdealer bakker bilthoven

Ongelezen bericht door BMS.Purmerend »

Beste marnix,
Met het logisch te vinden bedoel ik dat dit vervangen van houder automatisch gaat.

Ik zal het anders uitleggen.
Een in perfecte staat verkerende brommer is reclame voor je bedrijf.
Als het onderhout hiervan een goede bijdrage is van het bedrijf mag je dit als bedrijf toch wel aan andere laten weten.
Met deze handeling is er alleen een goede bedoeling geweest?

Ik denk ook dat als de plaat netjes zou zijn gemonteerd er niets aan de hand zou zijn geweest was waarover u mogelijk nu boos om bent.

Als u de scooter bij dat bedrijf als nieuw had gekocht, had u de sticker en kentekenplaat laten zitten.

Het is correct zo als u denkt, maar het is een algemene gewoonte geworden, kijk maar om u heen bijna alle kentekendragende voertuigen voeren reclame van het bedrijf op de kentekenhouder waar deze in onderhoud is geweest.

Het is alleen anders als er voor betaald moet worden, dan zal ik zeker ook niet accepteren.

Uiteraard is een vermanning op zijn plaats, maar ook begrijpend de verbazende dealer. (die denkelijk denkt gelijk te hebben)
Maar het zou netjes geweest zijn met excuses en demontage er van.

Maar wees eerlijk, Als hun korting hadden gegeven? Was u dan niet over dit probleem gevallen.
Was de beurt niet naar wens ook dit kan tot een probleem lijden? U begon met een bedrag namelijk die denkelijk aan de hoge kant was?

Meestal horen wij voordien al dat zij bij ons komen omdat zij ontevreden bij de andere waren.
Dan maak ik meestal een grapje dat ik oogpijn krijg van het lezen die naam, reactie daarop is 90% sloop die er mar vanaf.

Bij u gaat het er denkelijk om dat er voorheen geen houder onder de kentekenplaat zat.
Lijkt het mij toch ook niet moeilijk deze in oude staat terug te zetten, dus u hebt voor mij gelijk.

Vergeet niet dat ik het ook andersom ook begrijp en deze handeling ook zelf doe. Zonder bij bedoelingen, ook vragen wij of de plaathouder er af mag, als wij zien dat deze zit gepopt laten wij dat zo. Het is net wat voor gesprek je met de klant hebt.
Vertrouwende u van dienst te zijn geweest,

Groeten Jan

marnix
Berichten: 814
Lid geworden op: 02 nov 2005 11:30

Re: scooterdealer bakker bilthoven

Ongelezen bericht door marnix »

@bms, ik was misschien wat onduidelijk in mijn eerste post maar ik heb geen probleem met de berekende kosten, de beurt is volgens mij ook goed uitgevoerd. Als zij hun plaathouder er op een normale manier op hadden gezet, had ik het wat zielig gevonden maar er verder niet over gepiept.
Verder schrijft u zelf de houder ook te vervangen "zonder bijbedoelingen". Waarom doet u het dan?
In uw laatste stukje geeft u aan met de klant te overleggen. Ik vraag me dan af waarom die reparateur van mij dat niet heeft gedaan.
met vr. groet,
marnix

rhodi
Berichten: 108
Lid geworden op: 29 dec 2003 21:05

Re: scooterdealer bakker bilthoven

Ongelezen bericht door rhodi »

Is natuurlijk van de zotte om zomaar de houder te veranderen. ik zou er zeker een zaak van gemaakt hebben. je mag alleen die houder veranderen na overleg en als je de scooter inruilt. Als de dealer hem dan verkoopt zal hij er natuurlijk zijn eigen naam opzetten.
@BMS, mogen ze dan ook zomaar stickers met hun naam over andere stickers heenplakken? zal lekker worden.

NewDutchie
Berichten: 299
Lid geworden op: 01 jun 2007 16:08

Re: scooterdealer bakker bilthoven

Ongelezen bericht door NewDutchie »

Het is correct zo als u denkt, maar het is een algemene gewoonte geworden
En dan mag het zomaar worden toegestaan? De wet is er duidelijk in, je geeft opdracht tot reparatie. Verder niks.

Als U een pak heeft laten stomen en de stomerij ziet dat Uw pak er nog goed uitziet, dan heeft U er vast geen probleem mee dat de stomerij een reclamesticker(tje) achter op Uw pak plakt?

BMS.Purmerend

Re: scooterdealer bakker bilthoven

Ongelezen bericht door BMS.Purmerend »

reactie op toegevoegde andworden aan marnix

Nogmaals het is een algemene gewoonte geworden.
Sterker nog 98% van deze kentekenhouders worden niet door de klant betaald vanwege de reclame, is er dan nu spraken van eigendom? Klant of de dealer?
Nogmaals indien de consument bij een andere garage gaat voor onderhoud is de EER van het werk NIET voor die genen waar je eerst kwam (anders was je daar na toe gegaan) vandaar dat eigenlijk zonder verders na te denken je sticker (die je ook niet hebt betaald) of in dit geval de kentekenhouder wordt vervangen van dat bedrijf waar jij nu komt.(de plaathouder is nog steeds gratis)
Het is anders indien er geen naam op de houderstaat dan is deze door de eigenaar aangekocht en geeft hij/zij daar mee ter kennen geen reclame te willen rijden.
Indien dit laatste heeft de klant het volste recht van spreken.
Wel erg vind ik dat als je ruitwisser tank net hebt gevuld deze wel op het factuur staat dit is oplichting en zeker belachelijk.
Indien jij mij kunt aantonen dat er daadwerkelijk voor de plaathouder met naam is betaald heb je dit recht ook. Plaathouder kost (verkoop per dealer verschillend maar over het algemeen) €2,50


Oké, NewDutchie
Ik wordt nu aangevallen omtrent plathouder, maar nu ook met producten die niet aan de orde is,
Ik probeer uit te leggen wat wel goed is en niet goed het gaat hier over een product waarvan ik denk (en bij ons zeker is) dat deze niet door de klant is betaald, maak niet iemand voor rotte vis uit als je niet weet of hij echt rot is.
Indien u vrijt met een condoom en deze is lek gooi je dan je kind ook weg omdat je het niet wilden? Of leg je het kind bij de drogist voor de deur, ja zo kunnen wij doorgaan.

BMS.Purmerend

Re: scooterdealer bakker bilthoven

Ongelezen bericht door BMS.Purmerend »

ARTIKEL II-77: Het recht op eigendom
1. Eenieder heeft het recht de goederen die hij rechtmatig heeft verkregen, in eigendom te bezitten, te gebruiken, erover te beschikken en te vermaken. Niemand mag zijn eigendom worden ontnomen, behalve in het algemeen belang, in de gevallen en onder de voorwaarden waarin de wet voorziet en mits het verlies tijdig op billijke wijze wordt vergoed. Het gebruik van de goederen kan bij wet worden geregeld, voorzover het algemeen belang dit vereist.

2. Intellectuele eigendom is beschermd.

U alle heeft gelijk ook zullen wij nu hiermee rekening houden.
Groeten Jan

NAK
Berichten: 1864
Lid geworden op: 08 dec 2004 19:38

Re: scooterdealer bakker bilthoven

Ongelezen bericht door NAK »

Nogmaals het is een algemene gewoonte geworden.
Sterker nog 98% van deze kentekenhouders worden niet door de klant betaald vanwege de reclame, is er dan nu spraken van eigendom? Klant of de dealer?

Je verliest één heel belangrijk aspect uit het oog en dat is dat het reclame object vastgezet was op het eigendom van een ander.
En zolang de eigenaar geen toestemming geeft tot wijziging aan zijn voertuig heeft de handelaar er met zijn handen af te blijven.

Advies voor de gedupeerde:
Aangifte doen bij de politie van ontvreemding van een kentekenhouder en beschadiging van de plaat.

BMS.Purmerend

Re: scooterdealer bakker bilthoven

Ongelezen bericht door BMS.Purmerend »

Geachte NAK lees verslag hierboven aub

gravedigger
Berichten: 3097
Lid geworden op: 11 jun 2005 20:47

Re: scooterdealer bakker bilthoven

Ongelezen bericht door gravedigger »

NAK heeft natuurlijk gelijk. Kijk naar je eigen art. 77-II

BMS.Purmerend

Re: scooterdealer bakker bilthoven

Ongelezen bericht door BMS.Purmerend »

Heer,nartuurlijk bent u het met elkaar eens :evil:
U bedoelt artikel 11-77 origineel uitreksel wetboek. :roll:

Maar blijven we zo door zieken of zo. :twisted:

Ik erken met deze wetregeling het gewoonterecht van garage bedrijven aan te passen is dit verkeerd of lezen Julie alleen Julie eigen onzin.
Dus voor de slechte lezer nogmaals. :wink:
Ik erken met het oog op dit wetsartikel dat iedereen gelijk heeft, (overigens dit door mij zelf uitgezocht te behoeven van de waarheid :shock: ) dat dit door ons in ieder geval veranderd wordt. Maar het blijft voor elke dealer een uit gewoonte het vervangen. :?:
Dus ben ik de eerste die in de toekomst met deze rekening houd, sterker nog net nog op het mededelingsboord van onze kantine heb geplakt.
Laatst gewijzigd door BMS.Purmerend op 28 sep 2007 20:23, 1 keer totaal gewijzigd.

Toolboy

Re: scooterdealer bakker bilthoven

Ongelezen bericht door Toolboy »

Jan .

Lezen is heel moeilijk als je het niet wilt.,er op los schreeuwen is gemakkelijker :wink: .
Ik hoop dat nak en z`n compaan dit ook lezen.

groet T

BMS.Purmerend

Re: scooterdealer bakker bilthoven

Ongelezen bericht door BMS.Purmerend »

Eindelijk iemand die wel kan lezen.
Dank u.

Kentekenplaathouder, verkregen toestemming, schade.
Het gaat hierom dat er iemand wordt geholpen met goed advies en indien je iemand foutief voorlicht moet je een kerel zijn je fout te erkennen.
Uit het feit ik zelf niet goed bezig te zijn geweest door enkele aangenomen gedragcodes /gewoontedrift, hiermee mogelijk de consument verkeerd te hebben voorgelicht of benadeeld, heb ik dit recht gezet door een wetsartikel te zoeken die bewijst dat ook al heb je iets gratis gekregen dit dan ook daadwerkelijk niet zonder toestemming verwijderd mag worden.
Dus wat is er dan verkeerd? Aan mijn bevestiging hoe er wordt gehandeld en hoe het nu werkelijk moet.

marnix
Berichten: 814
Lid geworden op: 02 nov 2005 11:30

Re: scooterdealer bakker bilthoven

Ongelezen bericht door marnix »

@bms, bedankt voor je reactie (en anderen). Ik denk dat ik eerst maar eens de BOVAG contacteer en dan eventueel aangifte doe.
gr. marnix

baotianonline
Berichten: 149
Lid geworden op: 23 aug 2007 19:17

Re: scooterdealer bakker bilthoven

Ongelezen bericht door baotianonline »

Beste,

Je schreef:

Zie ik, eenmaal thuisgekomen met de scoot, dat ze de kentekenplaathouder vervangen hebben voor een exemplaar met hun eigen reclame erop. Dit is op lompe wijze gedaan. De kentekenplaat zat voorheen vastgepopnageld op de plaathouder. Ze hebben die nagels weggeboord om hun eigen houder te kunnen monteren. Hierbij zijn ze uitgeschoten met als resultaat dat de kentekenplaat bekrast is. Het opnieuw vastpoppen van de plaat was ook achterwege gelaten.

Mijn reactie:
Ze hadden op zijn minst een nieuwe kentekenplaat kunnen regelen, dit kost voor hun geen €. 15,00 en probleem was opgelost geweest.
Waarom dit niet gebeurd is, ikweet het niet, ik persoonlijk zou als nog er naar toegaan en proberen dit als nog voor elkaar te krijgen.
Welk bedrijf wil nu een klant kwijt......
Lees graag of het je gelukt is..
Succes Johannes

BMS.Purmerend

Re: scooterdealer bakker bilthoven

Ongelezen bericht door BMS.Purmerend »

Deze plaat is inderdaad te bestellen.
Toch voor een leek enige uitleg. :oops:

Indien een plaat is verlorren of gestolen :?: Dient er een nieuw kenteken te moeten worden aangevraagd. Deze kosten leggen wat hoger en is tijd rovend, mogelijk ook nog een of meer snipper uren.

Indien een plaat is beschadigd, krom, gevouwen of gebroken, maar!! De stempel, sticker, en code nummer lees baar is. Zijn er geen andere kosten dan inderdaad alleen die plaat en geen aanvraag nieuw kenteken.
Groeten Jan

Gesloten