LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] SPARTA ion accu's

Nieuwe fiets gekocht of problemen met jouw scooter? Bespreek hier jouw ervaringen.
scheh02
Berichten: 75
Lid geworden op: 19 aug 2009 23:03
Locatie: Deventer

Re: SPARTA ion accu's

Ongelezen bericht door scheh02 »

In oktober een nieuw voorwiel met motor á 400 euro!!!(coulance 100 euro cadeau, nou nou, poehpoeh)
Vanavond......weer niks. Helemaal niets meer. :evil:

Dit is toch echt niet normaal?
Hoe duft Sparta nou met een stalen gezicht te zeggen dat ze de beste zijn? Klanten in de kou laten staan. Niet meer niet minder. :evil:

gsm-it
Berichten: 150
Lid geworden op: 05 dec 2004 20:47

Re: SPARTA ion accu's

Ongelezen bericht door gsm-it »

Kort geleden brak plotseling het display van de fiets af en viel op straat. Was spontaan afgebroken. Kosten voor een nieuw display €70.

De XGT is enkele dagen later, na 4 jaar totaal kapot. Als een bliksemschicht bij heldere hemel, zonder enige aanleiding een schokkende motor, die heel sterk remt. Met de fiets was bijna niet meer te fietsen, hooguit een snelheid van 10 km/u. Plotseling is het hele zaakje dus opgeblazen. Dit betekent dat een Sparta ION je op elk willekeurig moment zodanig in de steek kan laten, dat er niet meer op gefietst kan worden. Ook niet zonder ondersteuning.

Foutcodes voor zowel de koppelsensor als de motor. Een nieuwe motor kost €500,- of anders een gereviseerd exemplaar voor ongeveer €350,- Koppelsensor mogelijk ook kapot en deze kost €135.

scheh02
Berichten: 75
Lid geworden op: 19 aug 2009 23:03
Locatie: Deventer

Re: SPARTA ion accu's

Ongelezen bericht door scheh02 »

Klopt. Die van mij ook. Kunststof van de display "brokkelt" af bij het klik-mechanisme. Vorige display was zgn. kapot omdat de fiets niet meer aan of uit ging, ondanks volle accu. Nieuwe display voor 75 euro gekocht. Zonder aanleiding van de houder afgestuitert. Bleek de helft van het palletje afgescheurd te zijn. Zelf een stuk ingelijmd met superlijm. Hij houdt het weer....voor hoe lang? In de regen knippert het display met storingsmelding "contact verloren" o.i.d.Nu: kontaktspray houdt het weer goed.

Ook ik heb een nieuwe motor moeten kopen na 4 jaar. Zit gewoon een tijdbom in als je het mij vraagt. Sparta durft zonder blozen te zeggen dat je dan maar garantie had moeten bijkopen.

Ik heb nog nooit zo'n slecht product meegemaakt. Ik heb serieuze plannen om zelf iets te bouwen wat wel boven de 30 kmh uitkomt :mrgreen:

gsm-it
Berichten: 150
Lid geworden op: 05 dec 2004 20:47

Re: SPARTA ion accu's

Ongelezen bericht door gsm-it »

Tegen beter weten in weer een splinternieuwe Sparta (ION RX 2013) gekocht. Bijna meteen problemen met de ondersteuning, die grotendeels wegvalt. Nadat de fietsenmaker het hersteld had een paar dagen later weer mis. Het lijkt erg veel op de ellende van de XGT in het begin. Ik begin de naam Sparta (en wat er op lijkt) nu toch wel behoorlijk zat te worden.
Ben benieuwd hoe (en hoe snel) dit opgelost wordt voor zo'n dure fiets. Een bewaarhoesje voor het afneembare display kan er tegenwoordig ook al niet meer vanaf.

gsm-it
Berichten: 150
Lid geworden op: 05 dec 2004 20:47

Re: SPARTA ion accu's

Ongelezen bericht door gsm-it »

Vandaag de Sparta ION RX opgehaald na 2 dagen bij de fietsenmaker. Hoewel met zeer weinig ondersteuning in stand 1, 2 en 3, was de ondersteuning eerst wel weer gelijkmatig. Na ongeveer 3 km viel de ondersteuning weer weg of was onregelmatig. Alleen in stand 4 en 5 , hoewel onrustig, viel er nog wel mee te fietsen. Morgen maar weer naar de fietsenmaker, zucht. :cry:

geria
Berichten: 1
Lid geworden op: 21 nov 2013 16:06

Re: SPARTA ion accu's

Ongelezen bericht door geria »

vorig jaar 2 sparta rx+ fietsen gekocht 2500 eur p stuk hetgeen voor ons een heleboel geld is maar je vertrouwd op een merkfiets en wil zeker geen narigheid zoals ,,men,,mogelijk heeft met de ..goedkopere.. fietsen,,we zijn 60+ en wat fysieke problemen .,,,, vandaar.
De problemen zijn de volgende de motor remt enorm af als je een lagere ondersteuning inschakeld
de motor remt enorm af als je zonder ondersteuning wil rijden,
deze ervaring hebben beide fietsen. De sparta van mijn vrouw maakt soms een zagend geluid ,mogelijk uit de motor.
De motor van mijn fiets is na 4 maanden reeds vervangen.
Bandenslijtage is ook exstreem bij mijn fiets,,,vreemd.
De fietsenmaker doet zijn stinkende best maar moet met sparta enorm knokken om service goed te kunnen verlenen.

gsm-it
Berichten: 150
Lid geworden op: 05 dec 2004 20:47

Re: SPARTA ion accu's

Ongelezen bericht door gsm-it »

Mijn Batavus Intermezzo Supreme had de nodige problemen met slechte bekabeling.
Eerst is de motor vervangen en daarna is de bekabeling aangepast.
Van een Sparta XGT is het display twee keer spontaan van de fiets gevallen. De eerste keer binnen garantie en na enig tegenstribbelen gratis vervangen. De tweede keer is het display tegen kostprijs vervangen, net buiten de garantie. Enkele weken later is de motor (zelfde type als bij de Batavus) spontaan defect geraakt.
Er valt dan niet meer mee te fietsen, omdat de motor sterk tegenwerkt.
Na 3 jaar slechts een kleine korting (voor de ingeleverde XGT met nieuw display) voor een nieuwe RX+ ontvangen.

De nieuwe Sparta RX+ vertoonde meteen ook gebreken.
Pas de derde koppelsensor werkte goed.
Nu blijkt er een fout in waarschijnlijk al deze RX+ fietsen te zitten die bij koud weer slechte ondersteuning veroorzaakt. Nieuwe firmware zorgt dat de hardware fout gecompenseerd wordt. Het display zat veel te los en maakte daardoor slecht contact. Display is vervangen door een passend exemplaar.

De batterij van de Batavus Intermezzo Supreme is nu ,na 2 jaar en 3 maanden, zeer plotseling defect.
Na een probleemloze rit was er de volgende dag totaal geen ondersteuning meer, hoewel de batterij aangaf dat hij voor 99% opgeladen was.
Garantietermijn van 2 jaar is verstreken en Sparta geeft 25% coulance op de batterij.
De fietsenmaker rekent geen servicekosten, waardoor de schade €375,- bedraagt.

Mijn conclusie is dat een Sparta of verwant merk zoals o.a. Batavus prettige ondersteuning biedt zolang alles goed werkt, maar zeer onbetrouwbaar is en daarom zeker niet geschikt is om mee te nemen op vakantie. Voor dergelijke zeer dure fietsen kan de kwaliteit wat mij betreft als heel slecht bestempeld worden. Reken bij aanschaf zeker op €150 extra voor 3 jaar extra garantie of op hoge onkosten. Sparta kan soms moeilijk doen over het toekennen van de garantie.

Radar
Site Admin
Berichten: 5510
Lid geworden op: 22 apr 2004 10:56

Re: SPARTA ion accu's

Ongelezen bericht door Radar »

2 topics samengevoegd.

ALFY
Berichten: 1
Lid geworden op: 28 apr 2014 16:30

Re: SPARTA ion accu's

Ongelezen bericht door ALFY »

Ik ben zelf in het bezit van een Sparta Ion GL, sinds April 2008.
Ik heb nu tweemaal, 3 weken na mekaar, een minder prettige ervaring gehad met deze e-bike: rijdende van Haarlem naar IJmuiden ( door de duinen, de eerste keer met 2 kleinkinderen erop ) begaf op de heenweg de trapondersteuning er mee ( accu op 68%, de tweede keer 60%). De eerste keer software van de fiets nagekeken en een servicebeurt gehad: kosten 45 Euro. Kilometerstand is 1680 km.( is dus heel weinig voor een fiets van 6 jaar oud ). Na het tweede voorval de fiets weer terug en de accu 24 uur op de lader gezet. Na 2 dagen weer opgehaald en accu op 100%- actieradius 38 km. Dus accu kapot, wat ook door de 2 temp. sensoren werd aangegeven: de ene op 18 graden, de andere 28 graden ( op een onderlinge afstand van 1 cm.)
Ik moet dus hoogst waarschijnlijk ook aan een nieuwe accu, a raison van een kleine 500 Euro.
Terugfietsen vanuit IJmuiden naar huis zonder trapondersteuning is niet voor herhaling vatbaar ( ruim 10 kilometer).
Mijn ervaring ook : zolang de display nog iets aangeeft , geeft de fiets nog weerstand bij het trappen. Als deze display op een gegeven moment uit gaat, is deze weerstand nihil. Rest alleen nog het hoge gewicht van deze ( toch wel mooie) fiets.

Autorijden is goedkoper.

haverkampje
Berichten: 14
Lid geworden op: 02 okt 2010 22:49

Re: SPARTA ion accu's

Ongelezen bericht door haverkampje »

Het is een kwaal van veel wat oudere Sparta's.
De accu zelf is niet versleten, maar de elektronica rondom de accu is defect.
Als de fiets nog zo nieuw is, is vervanging nog de moeite.
Het zou Sparta sieren als er korting op de accu zou worden gegeven, maar of dat lukt?

Gesloten