LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Sparta R20i zwakke constructie

Nieuwe fiets gekocht of problemen met jouw scooter? Bespreek hier jouw ervaringen.
Bram55
Berichten: 16
Lid geworden op: 27 okt 2017 09:57

Re: Sparta R20i zwakke constructie

Ongelezen bericht door Bram55 »

Ik heb idd goed advies gekregen van manta2.2 waarvoor hartelijk dank. Ik heb een technische achtergrond en de oplossing die mij is aangedragen lijkt me een goede mogelijkheid. Zelf heb ik altijd in de installatietechniek gezeten dus wat loctite en teflon doet weet ik wel maar dat is voor mijn probleem niet de oplossing. Ook heb ik gegoogeld op "Blindklinkmontagetechniek" en mij hierover ingelezen. Nu nog iemand/bedrijf zoeken die dit voor mij wil/kan doen.

Aan iedereen die de moeite heeft genomen mij te helpen wil ik dank uitbrengen.
mvg Bram

Erthanax
Berichten: 9589
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Sparta R20i zwakke constructie

Ongelezen bericht door Erthanax »

Als ik u was zou ik een goede blindklinktang kopen en een setje popnagels. Het kost de wereld niet en er zijn vast wel meer gelegenheden waar ze van pas komen, weet ik uit ervaring.

Loctite "borgt" een schroefverbinding en voorkomt lostrillen. Wordt veel gebruikt in bv machinebouw, auto- en motor techniek. Gewoon te koop bij bv gereedschapswinkel of autoshop.

Teflontape is eigenlijk bedoeld om een schroefverbinding gasdicht te maken, maar een of twee windingen voorkomen meestal ook dat een schroefverbinding lostrilt. Gewoon een handige tip uit de praktijk.

16again
Berichten: 16016
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Sparta R20i zwakke constructie

Ongelezen bericht door 16again »

Blindklinken kun je gewoon zelf, nagels + tangen hiervoor zijn overkomelijk geprijsd.

Al betwijfel ik of dat het probleem gaat oplossen.
Is er niets mis aan achterwiel waardoor extra krachten komen op die plaat? Speling op cassette bijvoorbeeld

Komkommertijd
Berichten: 5921
Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
Locatie: Nederbelg!

Re: Sparta R20i zwakke constructie

Ongelezen bericht door Komkommertijd »

De echte klinknagels houden het langer uit dan de zachte Aluminium die je dan maandelijks mag uitboren en nieuwe erin zetten!

Maar uitboren en bouten? is met verzinken achter, hoe kom je daar bij?
En hoeveel ruimte is daar, kan een bolkop bout erin?

Denk dat goed schoonmaken en met Kombi Kit van Bison het lang kan houden mits vet en verf eraf gehaald is en er tussen staal en aluminium een mooie dunne laag lijm is gekomen die je rustig met de 2 schroefjes 48 uren of langer laat uitharden dus niet gelijk gaan fietsen.... maar als je terug wilde, dan moet je die stalen Pad volledig en voorzichtig weg slijpen en dat is erg veel werk.
Goed voorbereid en 8 miljoen personen auto's hebben 32 miljoen remblokken voor zitten!
Dus gelijmde houden het zonder klachten vol en een rem van een auto kreeg meer krachten en nog hoge temperaturen dus
goed lijmen moet kunnen!

Helaas een beetje laat, als je dit vrijdag middag had gedaan was deze Dinsdag 3e pinksterdag voldoende uitgehard en levenslange oplossing geweest...

Erthanax
Berichten: 9589
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Sparta R20i zwakke constructie

Ongelezen bericht door Erthanax »

Als er voldoende ruimte aan de achterkant is, dan is bout plus moer het beste. Ik vermoed dat die ruimte er niet is.

Een blindklinknagel/popnagel en een bout hebben heel andere materiaaleigenschappen. Een bout vervormt niet en zal eerder breken. Een popnagel moet kunnen vervormen en is bovendien veel dunner (hol). Of dat blijft zitten met alle stootbelastingen zal moeten blijken.

Gebruik in hemelsnaam gewoon (rode) Loctite om boutje of schroef te borgen. Beter dan tweecomponentenkit of veerringen. Drupje Loctite, aandraaien en klaar.

16again
Berichten: 16016
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Sparta R20i zwakke constructie

Ongelezen bericht door 16again »

Bram55 schreef:
31 mei 2020 19:25
Ik heb idd goed advies gekregen van manta2.2 waarvoor hartelijk dank...…. Nu nog iemand/bedrijf zoeken die dit voor mij wil/kan doen.
manta2.2 schreef:
01 jun 2020 09:48
Het is in ieder geval geen Teflon geworden en ook geen popnagel. Maar het zit loeivast en professioneel.
Lijmen hebben we ook besproken, maar Bram wil het demonteerbaar houden.
Hij is blij in ieder geval.
Waarom ineens een rookgordijn optrekken? Bram heeft blijkbaar op 2e pinksterdag een bedrijf gevonden, en het is al uitgevoerd…..en dat voor 10:00 !

Erthanax
Berichten: 9589
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Sparta R20i zwakke constructie

Ongelezen bericht door Erthanax »

Gewoon Loctite 243 (blauw) middelsterk, of Loctite 271 (rood) sterk. Goed verkrijgbaar, bv via internet (bol.com, Halfords, enz.) of bij een goede winkel voor automaterialen of gereedschappen. Niks moeilijks of rokerigs aan, geheel zonder transparante foto's of geheime adviezen.

Bram55
Berichten: 16
Lid geworden op: 27 okt 2017 09:57

Re: Sparta R20i zwakke constructie

Ongelezen bericht door Bram55 »

Ik heb voor nu voldoende informatie ontvangen waarvoor dank.
Ik zal dit topic sluiten

Erthanax
Berichten: 9589
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Sparta R20i zwakke constructie

Ongelezen bericht door Erthanax »

Dat is grappig. Eerst weet u niet wat Loctite is (over locktite, wat dat dan ook wezen moge, heb ik het nooit gehad)
manta2.2 schreef:
31 mei 2020 14:57
Je hebt tientallen soorten locktite, loctite is volgens mij iets anders ?
En nu bent u ineens een ervaren gebruiker en weet u zelfs precies welk type u gebruikt? Typisch.

Over blindklinken ben in ik niet begonnen (dat was toch echt iemand anders), daarop heb ik alleen maar aangehaakt.

Teflontape (de snelle manier als er geen zelfborgende nylonmoer voorhanden is) en Loctite hebben natuurlijk geen zin bij klinken. Dat heb ik ook nooit beweerd. Ik heb ook nooit gezegd dat een popnagel de beste oplossing was. Wie trekt er nu rookgordijnen op?

In ieder geval mooi dat Bram55 tevreden is, daar is het forum voor.

Erthanax
Berichten: 9589
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Sparta R20i zwakke constructie

Ongelezen bericht door Erthanax »

U leest niet goed.

Ik geef op het forum publiek mijn mening en advies.

Ik schrijf heel duidelijk dat het mooi is dat Bram55 tevreden is.

Tot slot wens ik iedereen veel sleutelplezier.

Lady1234
Berichten: 26851
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Sparta R20i zwakke constructie

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Doet mij allemaal een beetje aan Calimero en een trucje denken.

Lady1234
Berichten: 26851
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Sparta R20i zwakke constructie

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Ja, al die geheime oplossingen via een PB, daar schiet het forum wat mee op.

Komkommertijd
Berichten: 5921
Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
Locatie: Nederbelg!

Re: Sparta R20i zwakke constructie

Ongelezen bericht door Komkommertijd »

Ik las dat al enkele berichten terug en soms is via Pb vragen beter als alle zooi hier doorspitten.

Manta 2.2 is inderdaad behulpzaam gebleken en Topic starter heeft daar tenminste wat aan.
Ik weet ook alleen de rode en doe het vaak anders.

Radar
Site Admin
Berichten: 5504
Lid geworden op: 22 apr 2004 10:56

Re: Sparta R20i zwakke constructie

Ongelezen bericht door Radar »

Op verzoek van de TS is dit topic gesloten. ^YB

Gesloten