Tussentijdse prijsverhoging fietslease

Nieuwe fiets gekocht of problemen met jouw scooter? Bespreek hier jouw ervaringen.
Rooshaak
Berichten: 2
Lid geworden op: 24 jan 2023 12:57

Tussentijdse prijsverhoging fietslease

Ongelezen bericht door Rooshaak »

Goedemiddag,
Zojuist ontving ik een email van Halfords, dat het leasebedrag van mijn ebike per 1 januari ‘23 met 6,12% verhoogd word i.v.m. Inflatie.
Mijn vraag: mag dit zomaar?

Moneyman
Berichten: 29801
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Tussentijdse prijsverhoging fietslease

Ongelezen bericht door Moneyman »

Rooshaak schreef:
24 jan 2023 13:06
Goedemiddag,
Zojuist ontving ik een email van Halfords, dat het leasebedrag van mijn ebike per 1 januari ‘23 met 6,12% verhoogd word i.v.m. Inflatie.
Mijn vraag: mag dit zomaar?
De meest logische vraag: wat staat er in de voorwaarden van de leaseovereenkomst? Ik heb geen kristallen bol...

Seinhuis
Berichten: 2359
Lid geworden op: 20 dec 2020 17:18

Re: Tussentijdse prijsverhoging fietslease

Ongelezen bericht door Seinhuis »

Vaak staat in de algemene voorwaarden of in het contract dat prijsverhoging conform de inflatie gehanteerd mag worden. Inflatie is vorig jaar 11,6%.
Bron www.cbs.nl/nl-nl/nieuws/2023/02/inflati ... nt-in-2022

Dus lees door wat hierover in het contract of algemene voorwaarden staat.

Indien u niet eens bent met de prijsverhoging dan kunt u na het indienen van een klacht terecht bij www.thuiswinkel.org/helpcenter/klacht-indienen/ voor bemiddeling. Of neem contact op met uw rechtsbijstandverzekering of www.juridischloket.nl/

rwolters
Berichten: 1446
Lid geworden op: 28 sep 2022 13:32

Re: Tussentijdse prijsverhoging fietslease

Ongelezen bericht door rwolters »

Inflatiecorrectie mag en wordt al sinds mensenheugenis jaarlijks toegepast op allerlei zaken. 50 jaar geleden hadden we dat al met de Donald Duck.

16again
Berichten: 16016
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Tussentijdse prijsverhoging fietslease

Ongelezen bericht door 16again »

Met terugwerkende kracht verhogen, dat lijkt me echt klantvriendelijk.

rwolters
Berichten: 1446
Lid geworden op: 28 sep 2022 13:32

Re: Tussentijdse prijsverhoging fietslease

Ongelezen bericht door rwolters »

16again schreef:
24 jan 2023 22:50
Met terugwerkende kracht verhogen, dat lijkt me echt klantvriendelijk.
Loonsverhoging per 1 januari komt ook pas eind januari.....

kuklos
Berichten: 9723
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: Tussentijdse prijsverhoging fietslease

Ongelezen bericht door kuklos »

Rooshaak schreef:
24 jan 2023 13:06
Mijn vraag: mag dit zomaar?
Wat staat er in het contract?

16again
Berichten: 16016
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Tussentijdse prijsverhoging fietslease

Ongelezen bericht door 16again »

rwolters schreef:
24 jan 2023 23:06
16again schreef:
24 jan 2023 22:50
Met terugwerkende kracht verhogen, dat lijkt me echt klantvriendelijk.
Loonsverhoging per 1 januari komt ook pas eind januari.....
Het gaat natuurlijk om de datum van de aankondiging.

Dirkie
Berichten: 2921
Lid geworden op: 29 jun 2006 12:15

Re: Tussentijdse prijsverhoging fietslease

Ongelezen bericht door Dirkie »

16again schreef:
25 jan 2023 00:07
rwolters schreef:
24 jan 2023 23:06
16again schreef:
24 jan 2023 22:50
Met terugwerkende kracht verhogen, dat lijkt me echt klantvriendelijk.
Loonsverhoging per 1 januari komt ook pas eind januari.....
Het gaat natuurlijk om de datum van de aankondiging.
En ook dan ligt het eraan wat er in het contract staat. Als daar in zou staan dat er inflatie correctie toegepast kan worden dan is deze echt ruim van te voren aangekondigd. Kortom TS moet even duidelijk maken wat er nu in het contract staat.

Moneyman
Berichten: 29801
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Tussentijdse prijsverhoging fietslease

Ongelezen bericht door Moneyman »

Nou, ik heb maar even de (huidige) voorwaarden opgezocht. Daar staat het in ieder geval luid en duidelijk in.
5.3 Elbuco heeft het recht om de huurprijzen jaarlijks te indexeren op basis van het inflatiecijfer voor de consumentenprijzen, de brandstofprijzen en de loonontwikkeling. Het indexeringspercentage wordt éénmaal per jaar door Elbuco vastgesteld.
Geen woord Spaans bij.

16again
Berichten: 16016
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Tussentijdse prijsverhoging fietslease

Ongelezen bericht door 16again »

Dirkie schreef:
25 jan 2023 08:35
En ook dan ligt het eraan wat er in het contract staat. Als daar in zou staan dat er inflatie correctie toegepast kan worden dan is deze echt ruim van te voren aangekondigd. Kortom TS moet even duidelijk maken wat er nu in het contract staat.
24 januari een mail ontvangen over de prijswijziging per 1 januari is niet mijn idee van ruim van te voren.

Moneyman
Berichten: 29801
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Tussentijdse prijsverhoging fietslease

Ongelezen bericht door Moneyman »

16again schreef:
25 jan 2023 16:31
24 januari een mail ontvangen over de prijswijziging per 1 januari is niet mijn idee van ruim van te voren.
Hangt maar net van de betaaldatum af.

Los daarvan is er geen contractuele verplichting om deze wijziging ruim van tevoren aan te kondigen.

16again
Berichten: 16016
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Tussentijdse prijsverhoging fietslease

Ongelezen bericht door 16again »

Volgens consuwijzer:
https://www.consuwijzer.nl/prijzen-en-k ... onnementen
De ondernemer laat u vooraf weten dat de prijs gaat verhogen. Hij moet u op tijd laten weten wat de nieuwe prijs wordt. En per wanneer die geldt.
Het gaat natuurlijk niet om factuur datum. TS fietst al ruim 3 weken rond voor nieuwe bedrag, zonder geinformeerd te zijn

kuklos
Berichten: 9723
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: Tussentijdse prijsverhoging fietslease

Ongelezen bericht door kuklos »

16again schreef:
25 jan 2023 17:19
Het gaat natuurlijk niet om factuur datum. TS fietst al ruim 3 weken rond voor nieuwe bedrag, zonder geinformeerd te zijn
Ja, en?
Als volgens het contract de prijs geïndexeerd mag worden zal TS echt niet onder het contract uitkunnen vanwege een hogere prijs.

Erthanax
Berichten: 9589
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Tussentijdse prijsverhoging fietslease

Ongelezen bericht door Erthanax »

Op 24 januari een bericht dat de leaseprijs per 1 januari is verhoogd verdient geen schoonheidsprijs. Dat de verhoging op zich is toegestaan is duidelijk. Misschien is de verhoging met beroep op een of ander wetsartikel een maand uit te stellen, maar dat is vast een hoop gedoe wat de opbrengst van een paar euro niet waard is.

Moneyman
Berichten: 29801
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Tussentijdse prijsverhoging fietslease

Ongelezen bericht door Moneyman »

16again schreef:
25 jan 2023 17:19
Volgens consuwijzer:
https://www.consuwijzer.nl/prijzen-en-k ... onnementen
De ondernemer laat u vooraf weten dat de prijs gaat verhogen. Hij moet u op tijd laten weten wat de nieuwe prijs wordt. En per wanneer die geldt.
Het gaat natuurlijk niet om factuur datum. TS fietst al ruim 3 weken rond voor nieuwe bedrag, zonder geinformeerd te zijn
Niet zo moeilijk denken. Boeiend dat TS rondfietst… met “vooraf” wordt uiteraard gedoeld op vóór de betaalverplichting. Da’s ongetwijfeld ook het geval.

Bedenk ook dat de CPI over 2022 pas medio januari bekend is geworden.

16again
Berichten: 16016
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Tussentijdse prijsverhoging fietslease

Ongelezen bericht door 16again »

Moneyman schreef:
25 jan 2023 21:18
16again schreef:
25 jan 2023 17:19
Het gaat natuurlijk niet om factuur datum. TS fietst al ruim 3 weken rond voor nieuwe bedrag, zonder geinformeerd te zijn
Niet zo moeilijk denken. Boeiend dat TS rondfietst… met “vooraf” wordt uiteraard gedoeld op vóór de betaalverplichting. Da’s ongetwijfeld ook het geval.
Dat is vooral jouw uitleg van vooraf. Het echte idee van vooraf is dat je voor de prijsverhoging van de overeenkomst af kan, al dan niet met boete beding.
De datum van de factuur is niet zo relevant, over de periode 1-24 januari bestaat er al een betaalverplichting welke nu achteraf wordt aangepast

Moneyman
Berichten: 29801
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Tussentijdse prijsverhoging fietslease

Ongelezen bericht door Moneyman »

16again schreef:
26 jan 2023 07:57
Dat is vooral jouw uitleg van vooraf. Het echte idee van vooraf is dat je voor de prijsverhoging van de overeenkomst af kan, al dan niet met boete beding.
Best boeiend, deze gedachtegang :lol: Je zet mijn uitleg weg als "vooral jouw uitleg", om vervolgens je eigen uitleg als "het echte idee" te presenteren. Alleen jammer dat het geen hout snijdt.
16again schreef:
26 jan 2023 07:57
De datum van de factuur is niet zo relevant, over de periode 1-24 januari bestaat er al een betaalverplichting welke nu achteraf wordt aangepast
Dat maakt totaal niet uit. Het is voor de betaler relevant om te weten wát hij moet betalen vóór het moment dat je daadwerkelijk moet betalen.

Je argument over "van de overeenkomst afkunnen" snijdt eveneens geen hout - dat kan TS immers altijd. Of hij op 01-01 de overeenkomst zou opzeggen of op 24-01 maakt daarvoor geen enkel verschil.

En je miskent dat de prijsverhoging ook niet veel eerder doorgeven kán worden, simpelweg omdat de daarvoor benodigde informatie nog ontbreekt.

Voor TS is deze discussie verder ook niet boeiend, want zijn vraag "mag dit zomaar" is duidelijk -en onbetwist- met "ja" te beantwoorden.

Rooshaak
Berichten: 2
Lid geworden op: 24 jan 2023 12:57

Re: Tussentijdse prijsverhoging fietslease

Ongelezen bericht door Rooshaak »

Iedereen bedankt voor de reactie’s. 👍🏻

16again
Berichten: 16016
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Tussentijdse prijsverhoging fietslease

Ongelezen bericht door 16again »

Moneyman schreef:
26 jan 2023 09:15
Dat maakt totaal niet uit. Het is voor de betaler relevant om te weten wát hij moet betalen vóór het moment dat je daadwerkelijk moet betalen.
Ik zou liever weten wat iets kost tijdens gebruik, en niet achteraf.
Moneyman schreef:
26 jan 2023 09:15
En je miskent dat de prijsverhoging ook niet veel eerder doorgeven kán worden, simpelweg omdat de daarvoor benodigde informatie nog ontbreekt.
Dan voert het bedrijf de prijsverhoging gewoon later door.
Moneyman schreef:
26 jan 2023 09:15
Voor TS is deze discussie verder ook niet boeiend, want zijn vraag "mag dit zomaar" is duidelijk -en onbetwist- met "ja" te beantwoorden.
Ja, maar niet met terugwerkende kracht.

Plaats reactie