LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] 14 dagen bedenktijd

Is jouw garantie niet goed verlopen? Geef hier jouw mening.
doemaarwat
Berichten: 24
Lid geworden op: 31 okt 2010 11:22

14 dagen bedenktijd

Ongelezen bericht door doemaarwat »

Hallo,

Ik heb via een webwinkel een nieuwe koelkast gekocht en gelijk betaald. Via de mail kreeg ik direct een orderbevestiging. Na een week had ik nog niks van hun gehoord over de levering en besloot ik hun eens te bellen. Ik kreeg toen te horen dat ze de koelkast niet op voorraad hadden (terwijl dat op het moment dat ik de order plaatste wel was volgens hun website) en dat die aan het eind van de week binnen zou komen en dat ik dan gebeld zou worden over een afspraak te maken voor de levering. De koelkast heb ik dan dus pas na 14 dagen binnen in ontvangst. Hoe zit het met de 14 dagen bedenktijd? Gaat die in op het moment dat ik de order plaatste? Of op het moment dat de koelkast geleverd is? Of op moment dat ik betaald heb?

Het valt mij op dat het steeds vaker voorkomt dat bedrijven goederen zo laat leveren. Laatst was hetzelfde met een telefoonabonnement. Net alsof het expres gedaan wordt om te voorkomen dat klanten de producten terug kunnen sturen of van het abonnement afzien. Hebben meer mensen die ervaring of zie ik spoken? En indien ik gelijk heb, is er niet iets aan te doen? Het moet niet zo zijn dat bedrijven steeds vaker op deze manier de regels gaan omzeilen. Dan gaat een wet die bedoeld is om de consument te beschermen zich juist tegen de consument keren doordat die de producten steeds later geleverd krijgt.

witte angora
Berichten: 30768
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: 14 dagen bedenktijd

Ongelezen bericht door witte angora »

In deze link staat alle informatie die je nodig hebt.

https://www.consuwijzer.nl/kan-ik-van-d ... bedenktijd

Geen zorgen dus. Waarom sommige bedrijven zo laat leveren weet ik ook niet. Niet dat ik veel bestel via internet, maar zo ja, dan is bij mij alles best wel vlot binnen.
Laatst gewijzigd door witte angora op 13 dec 2019 17:24, 1 keer totaal gewijzigd.

alfatrion
Berichten: 21908
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: 14 dagen bedenktijd

Ongelezen bericht door alfatrion »

Je hebt tot 14 dagen na levering. Voor diensten geld dit vanaf het sluiten van de overeenkomst.

dmv
Berichten: 73
Lid geworden op: 05 sep 2016 19:42

Re: 14 dagen bedenktijd

Ongelezen bericht door dmv »

alfatrion schreef:
13 dec 2019 17:23
Je hebt tot 14 dagen na levering. Voor diensten geld dit vanaf het sluiten van de overeenkomst.
Dacht na ontvangst van de overeenkomst?

alfatrion
Berichten: 21908
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: 14 dagen bedenktijd

Ongelezen bericht door alfatrion »

overeenkomst = aanbod + aanvaarding

juliomariner
Berichten: 4814
Lid geworden op: 27 apr 2007 16:55

Re: 14 dagen bedenktijd

Ongelezen bericht door juliomariner »

Veel webshops hebben helemaal geen voorraad. Ze bestellen pas bij de leverancier nadat de klant heeft besteld. De voorraad welke op de website stast kun je beter met een korrel zout nemen (behalve als er staat: niet op voorraad, dat klopt bijna altijd wel).
De 14 dagen gaan in op de dag van levering zoals al geschreven.

tttlocke
Berichten: 4051
Lid geworden op: 30 okt 2016 21:35

Re: 14 dagen bedenktijd

Ongelezen bericht door tttlocke »

Je hebt tot 14 dagen na levering.
Je kunt nu al van je recht gebruik maken.

Theotrucker
Berichten: 5005
Lid geworden op: 21 jan 2018 19:42
Locatie: Landgraaf

Re: 14 dagen bedenktijd

Ongelezen bericht door Theotrucker »

Nadat je binnen die 14 dagen hebt doorgegeven dat je annuleert heb je nog 14 dagen om het te versturen. Niet elke website werkt volgens de wet en probeert zijn eigen draai eraan te geven.

Sira
Berichten: 654
Lid geworden op: 23 nov 2005 15:11

Re: 14 dagen bedenktijd

Ongelezen bericht door Sira »

Het is vervelend dat de koelkast nog niet is geleverd, maar u hebt nu al een beetje gepland dat u de koelkast binnen 14 dagen na levering weer terug gaat sturen.

Ik koop veel op internet, zelfs een keer een koel/vriescombinatie als extra in de bijkeuken.
Zodra ik iets op internet bestel, weet ik tevoren al zo'n beetje wat ik wil hebben, doordat ik middels het modelnummer of merk naar klant-ervaringen ga zoeken. Ook winkels vergelijken en de winkelreviews vind ik belangrijk, maar ook de werking van het apparaat en de indeling. Hier ben ik soms dagen mee bezig, maar op het moment van bestellen, weet ik wat ik kan verwachten van het product en wat ik ga ontvangen. Ik ga dus nooit over 1 nacht ijs en de 14 dagen bedenktijd is voor mij niet relevant, want ik wéét wat ik bestel.
Het enige dat uiteindelijk in mijn bestelproces mis kan gaan, is dat ik een niet werkend apparaat ontvang en dat is een heel ander verhaal.

Ik merk op diverse forums dat veel mensen, zonder vooronderzoek, lukraak iets gaan bestellen en er op voorhand rekening mee houden dat het binnen 14 dagen geretourneerd mag worden.

Ook al heb je dat recht volgens de wet, persoonlijk vind ik dat een verkeerde manier van aankoop, dan kun je beter naar een stenen winkel gaan.

doemaarwat
Berichten: 24
Lid geworden op: 31 okt 2010 11:22

Re: 14 dagen bedenktijd

Ongelezen bericht door doemaarwat »

Sira schreef:
15 dec 2019 10:06
Het is vervelend dat de koelkast nog niet is geleverd, maar u hebt nu al een beetje gepland dat u de koelkast binnen 14 dagen na levering weer terug gaat sturen.
Knap dat u denkt te weten wat mijn planning is. Dan weet u in ieder geval meer dan ik. Ik ben vooralsnog namelijk helemaal niet van plan om de koelkast terug te sturen.

Ik vraag me wel af waarom u denkt dat mensen op uw ongevraagde mening zitten te wachten? Of dat u denkt dat mensen behoefte hebben aan een preek van u? De reactie van u is dan ook van geen enkele toegevoegde waarde en vervuilt het forum alleen maar. Beste verwijdert u die dan ook weer.

De overige reacties waren wel allemaal goede antwoorden op mijn vraag, waar ik iets mee kan. Feiten en geen persoonlijke meningen over denkbeeldige aannames van niet relevante zaken.

Iedereen bedankt daarvoor. Voor nu weet ik genoeg en mag voor mij het forum op slot. De discussie is voor mij nu gesloten.

sylvesterb
Berichten: 5049
Lid geworden op: 26 apr 2015 10:52

Re: 14 dagen bedenktijd

Ongelezen bericht door sylvesterb »

doemaarwat schreef:
15 dec 2019 17:42
Ik vraag me wel af waarom u denkt dat mensen op uw ongevraagde mening zitten te wachten? Of dat u denkt dat mensen behoefte hebben aan een preek van u? De reactie van u is dan ook van geen enkele toegevoegde waarde en vervuilt het forum alleen maar. Beste verwijdert u die dan ook weer.
Gelukkig deelde u niet uw eigen ongevraagde mening en trok u allemaal onjuiste conclusies.
doemaarwat schreef:
13 dec 2019 17:01
Net alsof het expres gedaan wordt om te voorkomen dat klanten de producten terug kunnen sturen of van het abonnement afzien. Hebben meer mensen die ervaring of zie ik spoken? En indien ik gelijk heb, is er niet iets aan te doen? Het moet niet zo zijn dat bedrijven steeds vaker op deze manier de regels gaan omzeilen. Dan gaat een wet die bedoeld is om de consument te beschermen zich juist tegen de consument keren doordat die de producten steeds later geleverd krijgt.

Theotrucker
Berichten: 5005
Lid geworden op: 21 jan 2018 19:42
Locatie: Landgraaf

Re: 14 dagen bedenktijd

Ongelezen bericht door Theotrucker »

Huh, wie heeft de sleutel van het forum?

riddert
Berichten: 2129
Lid geworden op: 22 okt 2010 08:52

Re: 14 dagen bedenktijd

Ongelezen bericht door riddert »

fonsflons schreef:
15 dec 2019 18:03
doemaarwat schreef:
15 dec 2019 17:42
Voor nu weet ik genoeg en mag voor mij het forum op slot.
Huh?
Wees nu maar wat voorzichtiger met uw reactie. Voor je het weet.......

juliomariner
Berichten: 4814
Lid geworden op: 27 apr 2007 16:55

Re: 14 dagen bedenktijd

Ongelezen bericht door juliomariner »

Het gebruik op dit forum van het woordje huh wordt sterk afgeraden. Het lokt emotionele reacties uit bij sommige forumleden.

Theotrucker
Berichten: 5005
Lid geworden op: 21 jan 2018 19:42
Locatie: Landgraaf

Re: 14 dagen bedenktijd

Ongelezen bericht door Theotrucker »

Oprechte verontwaardiging mag toch wel?

NeoDutchio
Berichten: 12322
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: 14 dagen bedenktijd

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Wellicht als nutteloze aanvulling, hou er wel rekening mee dat bij herroeping de kosten van terug sturen voor rekening van de klant komen, mits iets anders is aangegeven. In uw voorbeeld van de koelkast die niet terug hoeft zou dat wel een flinke kostenpost kunnen zijn. Het is immers geen pakje die je voor €6,95 bij een PostNL punt kan afgeven.

Sira
Berichten: 654
Lid geworden op: 23 nov 2005 15:11

Re: 14 dagen bedenktijd

Ongelezen bericht door Sira »

Vast gefeliciteerd en veel geluk met uw nieuwe koelkast! :?

alfatrion
Berichten: 21908
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: 14 dagen bedenktijd

Ongelezen bericht door alfatrion »

NeoDutchio schreef:
15 dec 2019 19:56
Wellicht als nutteloze aanvulling, hou er wel rekening mee dat bij herroeping de kosten van terug sturen voor rekening van de klant komen, mits iets anders is aangegeven.
Dit moet zijn: mits aangegeven dat de kosten van retour voor de koper. De verkoper moet aangeven dat de kosten retour voor de koper zijn en anders zijn de kosten voor de verkoper.

NeoDutchio
Berichten: 12322
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: 14 dagen bedenktijd

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

alfatrion schreef:
15 dec 2019 21:36
NeoDutchio schreef:
15 dec 2019 19:56
Wellicht als nutteloze aanvulling, hou er wel rekening mee dat bij herroeping de kosten van terug sturen voor rekening van de klant komen, mits iets anders is aangegeven.
Dit moet zijn: mits aangegeven dat de kosten van retour voor de koper. De verkoper moet aangeven dat de kosten retour voor de koper zijn en anders zijn de kosten voor de verkoper.
Je hebt gelijk, ik dacht altijd dat de kosten altijd voor de klant waren. Maar dus alleen als het kenbaar gemaakt is. In de herkansing:

Wellicht als nutteloze aanvulling, hou er wel rekening mee dat bij herroeping de kosten van terug sturen voor rekening van de klant kan komen. Of het zo is moet de verkoper vooraf vermelden.

alfatrion
Berichten: 21908
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: 14 dagen bedenktijd

Ongelezen bericht door alfatrion »

Dit is een compromis uit Europa. De winkeliers waren er op tegen om de kosten te dragen van retour, maar de commissie wilde dat wel. Het compromis is de informatieplicht.

Gesloten