4 maanden oude wasmachine lekt water

Is jouw garantie niet goed verlopen? Geef hier jouw mening.
Gerr95
Berichten: 2
Lid geworden op: 02 jan 2020 13:01

4 maanden oude wasmachine lekt water

Ongelezen bericht door Gerr95 »

Beste,

3 weken geleden kwamen we thuis van de wekelijkse boodschappen en kwamen we er achter dat onze wasmachine op zolder heeft staan lekken.

70L water lag er op zolder. Dit is doorgelekt daar de onderliggende verdieping. Gelukkig geen blijvende schade omdat we er vroeg bij waren.

Erg vervelend natuurlijk maar wat ook niet handig is is dat we nu geen wasmachine hebben. Dit direct aangemeld bij de klantenservice van Coolblue en die hebben een monteur langs gestuurd. De monteur constateerde dat er een knoop van een broek is losgeschoten en dat deze een gat heeft geslagen in de voorkuip. Hierdoor is de wasmachine gaan lekken. Hierna kregen we een offerte van €212,- om de machine te laten maken.

Hier zijn we natuurlijk niet mee akkoord gegaan en hebben we dit bij Coolblue aangegeven. Echter zeggen zij op hun beurt dat het gebruikersschade is en hierdoor niets voor ons kunnen betekenen.

Ik kan me niet voorstellen dat een wasmachine van 4 maanden oud 'sneuvelt' door een knoop van een broek en wij hierdoor de dupe zijn.

Zijn er nog stappen die ik kan ondernemen of moet ik het hierbij laten..

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41
Beste antwoord
Gekozen door Gerr95

Re: 4 maanden oude wasmachine lekt water

door Bob Schurkjens » 03 jan 2020 05:24

Heeft u de machine online gekocht? Coolblue is aangesloten bij Thuiswinkel.org. Dien daar een klacht in. Daarna kunt u eventueel naar de Geschillencommissie.

Een voorkuip is een niet bestaand onderdeel. Met deze fantasie-uitleg moet u geen genoegen nemen. Bij een defect binnen zes maanden moet Coolblue aantonen dat u de machine verkeerd hebt gebruikt. Dat is wettelijk zo geregeld. Heeft u de machine in een Coolblue winkel gekocht, zet uw klacht dan op Klachtenkompas.nl. Een beetje wasmachine kan wel een losse knoop hebben. Of een los muntje o.i.d.

https://www.thuiswinkel.org/consumenten ... nformulier

https://www.klachtenkompas.nl/bedrijf/c ... 59a8babb87
Lady1234
Berichten: 27102
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: 4 maanden oude wasmachine lekt water

Ongelezen bericht door Lady1234 »

En zat er een gat in de ‘voorkuip’? Niet dat ik weet wat dat is.

En stond die wasmachine dan niet in een bak, waardoor de water toevoer stopt bij een lekkage?

alfatrion
Berichten: 21899
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: 4 maanden oude wasmachine lekt water

Ongelezen bericht door alfatrion »

Je zou een second opinion kunnen laten uitvoeren, maar dit klinkt toch als gebruikerschade.

BL2
Berichten: 4833
Lid geworden op: 08 sep 2016 22:02

Re: 4 maanden oude wasmachine lekt water

Ongelezen bericht door BL2 »

Een "voorkuip" is geen officiële benaming voor een wasmachine onderdeel. Dus eerst maar eens vragen wat dat nu is.
Meest voor de hand liggend onderdeel is dan het deurmanchet. Deze gaat echt niet kapot door een knoop, vast of los, welke daar tegenaan komt.

Gerr95
Berichten: 2
Lid geworden op: 02 jan 2020 13:01

Re: 4 maanden oude wasmachine lekt water

Ongelezen bericht door Gerr95 »

Helaas is dit toch echt de benaming die in de offerte staat van het ingeschakelde herstelbedrijf.. Ik ga uitzoeken wat de echte benaming is..

thecure
Berichten: 2708
Lid geworden op: 05 apr 2011 16:21

Re: 4 maanden oude wasmachine lekt water

Ongelezen bericht door thecure »

Waar zit dat gat precies, echt in de kuip waar de trommel in draait of in het manchet?
In de kuip is het echt onmogelijk om daar een gat in te krijgen door een knoop... die is van metaal of dik kunststof.

NeoDutchio
Berichten: 12318
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: 4 maanden oude wasmachine lekt water

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Als schade is ontstaan door eigen schuld, waarom zou een ander daarvoor moeten opdraaien? Zowel Coolblue als de fabrikant is niet verantwoordelijk voor het losraken van een knoop en de gevolgschade hierdoor.

BL2
Berichten: 4833
Lid geworden op: 08 sep 2016 22:02

Re: 4 maanden oude wasmachine lekt water

Ongelezen bericht door BL2 »

Het ontstaan van de schade, en de oorzaak ervan komt nogal, laat ik het netjes zeggen, iets ongeloofwaardig over.

Met onderkuip kan ook evt ook nog het onderste deel van de trommelruimte worden bedoeld, maar deze is, zoals hierboven al aangegeven, van relatief sterk kunststof of metaal. Daarbij zou de knoop ook via de minimale ruimte tussen manchet en trommel moeten zijn doorgegaan.
Alleen hele platte dingen, bv BH-beugels, willen nog wel eens die route nemen, maar een dikke knoop komt wat vreemd over.

Kolibrie
Berichten: 669
Lid geworden op: 02 jun 2015 17:35

Re: 4 maanden oude wasmachine lekt water

Ongelezen bericht door Kolibrie »

Vraag de fabrikant eens of de conclusie van coolblue enigszins mogelijk is.
U kunt het ook eens vragen op het forum van klusidee.nl waar ook witgoed monteurs vragen beantwoorden.
En mist u een knoop van een broek?

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: 4 maanden oude wasmachine lekt water

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Heeft u de machine online gekocht? Coolblue is aangesloten bij Thuiswinkel.org. Dien daar een klacht in. Daarna kunt u eventueel naar de Geschillencommissie.

Een voorkuip is een niet bestaand onderdeel. Met deze fantasie-uitleg moet u geen genoegen nemen. Bij een defect binnen zes maanden moet Coolblue aantonen dat u de machine verkeerd hebt gebruikt. Dat is wettelijk zo geregeld. Heeft u de machine in een Coolblue winkel gekocht, zet uw klacht dan op Klachtenkompas.nl. Een beetje wasmachine kan wel een losse knoop hebben. Of een los muntje o.i.d.

https://www.thuiswinkel.org/consumenten ... nformulier

https://www.klachtenkompas.nl/bedrijf/c ... 59a8babb87

Komkommertijd
Berichten: 5921
Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
Locatie: Nederbelg!

Re: 4 maanden oude wasmachine lekt water

Ongelezen bericht door Komkommertijd »

De rubber manchet is fout omschreven als voor ruimte......

Maar een open rits of knopen kunnen andere kleding als ook dit rubber als het er tussen komt kapot trekken.
Doe altijd knopen en ritsen dicht!

Wel is dit vrij prijzig voor alleen maar rubber... maar het mag.
Omdat het gebruikers schade is heb je ook bij niet herstellen al voorrij kosten + uurloon dus andere vragen lijkt me nog duurder.

Ongeacht leeftijd sneuvelen wel vaker rubbers door onbekende knopen en ritsen,
dus rits en knoop dicht en je portemonnee mag dan ook dicht blijven!

Helaas ervaringsdeskundige die meerdere rubbers met duidelijke oorzaak schade heeft vervangen, slechts 1/3 was ouderdom!

witte angora
Berichten: 30760
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: 4 maanden oude wasmachine lekt water

Ongelezen bericht door witte angora »

Sja, komkommer hééft in het verleden wasmachines verkocht...

Van welk merk is de machine? Ik kan me indenken dat een goedkopere machine een dunnere, dus kwetsbaardere, manchet heeft dan een duurdere machine. Ik heb zelf de ervaring dat er in de 'sleuf' van de manchet nog wel eens rommel kan zitten, of dat een sok daar zodanig vast kan komen te zitten dat hij niet mee-centrifugeert. Heb je één kletsnatte sok.

Het lijkt er inderdaad op dat het om de manchet gaat, niet om de niet-bestaande voorkuip. Dan moet enkel de manchet vervangen worden.

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: 4 maanden oude wasmachine lekt water

Ongelezen bericht door berndv »

BL2 schreef:
02 jan 2020 22:03
Meest voor de hand liggend onderdeel is dan het deurmanchet. Deze gaat echt niet kapot door een knoop, vast of los, welke daar tegenaan komt.
Een losgeschoten spijkerbroekknoop kan aardig wat schade veroorzaken, dan bedoel ik het type jeans-knoop dat je met een hamer vastslaat. Daar zit een behoorlijke spijker aan het uiteinde dat toch aardig wat schade kan veroorzaken in een zacht-plastic manchet.

Komkommertijd
Berichten: 5921
Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
Locatie: Nederbelg!

Re: 4 maanden oude wasmachine lekt water

Ongelezen bericht door Komkommertijd »

Van Miele tot "in de Poep" , van alle merken waren universele rubbers gemonteerd voor vaste prijs €85,- dus was ik te goedkoop of anderen...?

Ja, ik mag van Moderators dat Made in Italy niet meer de Engelse woordspeling gebruiken.
Ik wil geen 3 maanden forum vakantie, en dan maar zo.

Ritsen zijn ook leuk, en knopen, die rukken los en dan weet je niet welke het heeft gedaan.
De Jeans nog nooit los gevonden, behalve bij knopen schieten wegens mijn buikje!
Dan maar knop 1 cm verplaatsen!

Maar naast dit rubber is ook de kleding vaak stuk hierdoor!
en harde rubbers breken, zachte bevallen me beter, mits de juiste zachte taaie, en de Universele zelden stuk gehad.

wwassink
Berichten: 8
Lid geworden op: 06 mar 2019 14:47

Re: 4 maanden oude wasmachine lekt water

Ongelezen bericht door wwassink »

Dan is deze machine zeker van lego plastic gebouwd met de levensduur van enkele maanden en dan weer een nieuwe kopen

Lady1234
Berichten: 27102
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: 4 maanden oude wasmachine lekt water

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Lego plastics is uitermate sterk.

BL2
Berichten: 4833
Lid geworden op: 08 sep 2016 22:02

Re: 4 maanden oude wasmachine lekt water

Ongelezen bericht door BL2 »

Het was even wachten, maar daar is ie dan weer, Stofzuigerd zat ook in de wasmachine handel, zo voorspelbaar...

Nijogeth
Berichten: 9969
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: 4 maanden oude wasmachine lekt water

Ongelezen bericht door Nijogeth »

BL2 schreef:
02 jan 2020 22:03
Een "voorkuip" is geen officiële benaming voor een wasmachine onderdeel. Dus eerst maar eens vragen wat dat nu is.
Meest voor de hand liggend onderdeel is dan het deurmanchet. Deze gaat echt niet kapot door een knoop, vast of los, welke daar tegenaan komt.
De kuip is waar de trommel inzit. Meestal bestaat deze uit een voorste en achterste deel. De voorkuip lijkt me dus het voorste deel te zijn.

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: 4 maanden oude wasmachine lekt water

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Nee, binnen zes maanden na aankoop ligt de bewijslast nou juist bij de verkoper. Simpel stellen dat er sprake is van een gebruikersfout zonder deugdelijke onderbouwing is dan te makkelijk.

NeoDutchio
Berichten: 12318
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: 4 maanden oude wasmachine lekt water

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Bob Schurkjens schreef:
03 jan 2020 17:52
Nee, binnen zes maanden na aankoop ligt de bewijslast nou juist bij de verkoper. Simpel stellen dat er sprake is van een gebruikersfout zonder deugdelijke onderbouwing is dan te makkelijk.
Het vinden van een knoop op een plek waar dat niet hoort en bijbehorende schade lijkt mij een deugdelijke onderbouwing.

Gesloten