LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Accepteren 'gelijkwaardig' TV van bij verlengde Garantie

Is jouw garantie niet goed verlopen? Geef hier jouw mening.
Arie123
Berichten: 6
Lid geworden op: 31 aug 2007 12:37

Accepteren 'gelijkwaardig' TV van bij verlengde Garantie

Ongelezen bericht door Arie123 »

Of het nu slim/handig was of niet even buiten beschouwing gelaten, maar had voor m'n JVC 32 inch 100Hz TV bij *** een vijf-jarige verlengde garantie afgesloten. Net 3 maand voordat de 5 jaar om zijn schijnt mijn beeldbuis stuk te zijn gegaan.

Krijg vervolgens nadat de TV 6 weken weggeweest is bericht dat hij niet meer te repareren is en dat mij een 'gelijkwaardig' toestel word aangeboden; een goedkoop 32 inch LCD dingetje.

Ik had toendertijd speciaal een beeldbuis TV gekocht omdat ik hiervan het beeld stukken beter vind dan van de LCD schermen. Zelfs tegenwoordig nog.

Kan ik er op staan dat men mijn oude beeldbuis TV repareert ? want ik zit helemaal niet te wachten op zo'n in mijn ogen volstrekt niet gelijkwaardig LCD toestel.

Alvast bedankt voor eventuele reacties,
Arie.
Laatst gewijzigd door Arie123 op 14 nov 2008 13:57, 2 keer totaal gewijzigd.

alfatrion
Berichten: 21899
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Accepteren 'gelijkwaardig' TV van bij verlengde Garantie

Ongelezen bericht door alfatrion »

Je hoeft een ander type c.q. model niet te accepteren. Maar of je herstel of vervanging kunt afdwingen hangt af van de omstandigheden. Waarschijnlijk zijn beiden duurder dan ontbinding. Je hebt dan recht op het aankoopbedrag minus een gebruiksvergoeding.

gebruiksvergoeding = (aankoopbedrag - restwaarde) * gebruiksduur / gemiddelde levensduur

BBCS
Berichten: 7084
Lid geworden op: 17 okt 2007 23:34
Contacteer:

Re: Accepteren 'gelijkwaardig' TV van bij verlengde Garantie

Ongelezen bericht door BBCS »

Kan ik er op staan dat men mijn oude beeldbuis TV repareert ? want ik zit helemaal niet te wachten op zo'n in mijn ogen volstrekt niet gelijkwaardig LCD toestel.
Tja, 2 zaken:

- JVC produceerd geen beeldbuis tv's.
- In de computerbranche zijn er al helemaal geen beeldbuismonitoren leverbaar.

Dus wordt je nu gedwongen om over te stappen van beeldbuis naar LCD of Plasma.

Arie123
Berichten: 6
Lid geworden op: 31 aug 2007 12:37

Re: Accepteren 'gelijkwaardig' TV van bij verlengde Garantie

Ongelezen bericht door Arie123 »

Hoewel ik een adres gevonden heb van een erkend raparatiebedrijf dat nog de gewenste beeldbuizen op voorraad heeft (juist voor dit soort Garantie perikelen) stelt *** dat beeldbuizen volstrekt niet meer leverbaar zijn.

Tevens stelt ze dat mochten beeldbuizen nog wel ergens verkrijgbaar zijn de reparatie (met verwijzing naar de verlengde garantie regels, maar hierover valt daarin niets te lezen) alleen door een *** service center mag worden uitgevoerd en deze zouden alleen originele JVC beeldbuizen gebruiken en die worden niet meer geleverd...

Hoe dan ook, nu word me (volgens de gararantie regels een 'gelijkwaardig' toestel aangeboden.
Echter ik vind dit toestel volstrekt niet gelijkwaardig. Het defecte toestel was toen een van de duurste JVC toestellen die in de categorie 32 inch verkrijgbaar was (100% vlakke beeldbuis en 100Hz technologie) .

Er word me nu het goedkoopste 32 inch LCD toestel aangeboden dat
JVC in het assortiment heeft zitten. Dit is ook nog eens een 50Hz toestel, terwijl men ook 100Hz in het assortiment heeft.
Tevens komt dit toestel in een test van 32 inch TV-toestellen in de consumentengids van Nov-2008 als slechtste van de gesteste toestellen uit de bus.

Daarnaast ben ik persoonlijk van mening (en dat is voor mij het belangrijkste aspect) dat een LCD nog steeds niet kan tippen aan de kwaliteit van een beeldbuis-TV. Maar goed, dit zal een wellis-nietis spelletje worden waarschijnlijk...

Iemand nog suggesties hoe hier mee om te gaan ?

Alvast mijn grote dank,

Arie.

prijk
Berichten: 114
Lid geworden op: 23 jul 2008 16:17

Re: Accepteren 'gelijkwaardig' TV van bij verlengde Garantie

Ongelezen bericht door prijk »

Het verstandigst lijkt mij te proberen een geldbedrag te ontvangen als "afkoopsom". Je hebt dan je handen weer vrij en kunt op zoek naar een mooie 37- of 42-inch plasma of lcd.
Ik verzeker je dat er inmiddels heel wat types op de markt zijn waarvan de beeldkwaliteit je hogelijk zal verbazen. Kijk maar eens bij Panasonic plasma bijvoorbeeld. Die is er ook in 37-inch als je niet zo'n heel grote tv wilt.
Beeldbuistechnologie is wat dat betreft echt een gepasseerd station.

alfatrion
Berichten: 21899
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Accepteren 'gelijkwaardig' TV van bij verlengde Garantie

Ongelezen bericht door alfatrion »

Ik zou een brief schrijven naar de winkelier waarin je aangeeft dat dit product naar jouw mening geen vergelijkbaar product is en je er daarom niet mee akkoord gaat. Geeft vervolgens aan dat het redelijk is, gezien de gemiddelde levensduur van 8 a 10 jaar en feitelijke levensduur van iets minder dan 5 jaar, om een geldelijk vergoeding te ontvangen van 40 a 50%.

Trouwens afgaande op het verhaal ga ik er van uit dat je het product na 1 mei 2003 hebt gekocht.

Arie123
Berichten: 6
Lid geworden op: 31 aug 2007 12:37

Re: Accepteren 'gelijkwaardig' TV van bij verlengde Garantie

Ongelezen bericht door Arie123 »

Denk dat ik hierbij 2 zaken moet onderscheiden:

a) de overeenkomst volgens het Garantieplan, waar ik me op wil beroepen
b) het feit dat men mag verwachten mag dat een TV langer dan 5 jaar meegaat.

Ik doe een beroep op de (verlengde) Garantieregeling. Dan kan ik volgens mij me niet ook nog eens beroepen op de verwachting dat een TV langer dan 5 jaar mee moet gaan.

Begrijp (nog) niet helemaal wat ik met 1 mei 2003 moet.
(TV is gekocht in december 2003)

Toolboy

Re: Accepteren 'gelijkwaardig' TV van bij verlengde Garantie

Ongelezen bericht door Toolboy »

1 mei/2003 is er een nieuwe wet in werking getreden.
Maakt u zich zelf niet wijs dat de huidige tv 8 tot 10 jaar mee gaat.
Dit gold voor de buizen tv`s De lcd`s en plasma`s moeten zich nog bewijzen.
Helaas we komen er niet onderuit tijden veranderen.

sc6 groet T

alfatrion
Berichten: 21899
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Accepteren 'gelijkwaardig' TV van bij verlengde Garantie

Ongelezen bericht door alfatrion »

Toolboy als ik me niet vergist blijkt uit cijfers van fabrikanten dat deze apparaten juist veel langer zouden moeten mee gaan.
Arie123 schreef:Ik doe een beroep op de (verlengde) Garantieregeling. Dan kan ik volgens mij me niet ook nog eens beroepen op de verwachting dat een TV langer dan 5 jaar mee moet gaan.
Daar heb je een punt, maar het hangt er dan wel af wat er precies in de garantievoorwaarden staat.

BBCS
Berichten: 7084
Lid geworden op: 17 okt 2007 23:34
Contacteer:

Re: Accepteren 'gelijkwaardig' TV van bij verlengde Garantie

Ongelezen bericht door BBCS »

Een ander aspect:

De TS wilt niet overstappen van beeldbuis naar LCD of plasma.

Ik denk persoonlijk dat hij geen keuze heeft.

Als de fabrikanten overstappen en geen beeldbuistv's meer leveren, dan kun jij als consument wel een beeldbuistv gaan eisen, maar als de fabrikanten die niet meer fabriceren, dan ben je domweg nergens.

En als de verkopende partij je dan een gedeelte van het aankoopbedrag terugbetaald, dan MOET de TS wel genoegen nemen met een LCD of plasma tv.

De keuze om niet op LCD of plasma over te stappen, maar bij beeldbuis te blijven, is iets wat ik wel kan begrijpen.

TheLD
Berichten: 544
Lid geworden op: 23 dec 2006 13:12

Re: Accepteren 'gelijkwaardig' TV van bij verlengde Garantie

Ongelezen bericht door TheLD »

@Arie123, over wat voor merk en model schermen hebben we het hier. Lijkt mij een goede ruil indien het vervangende scherm natuurlijk wel een kwalitatief goed scherm is.

Praktisch alle schermen zijn LCD/Plasma, kan me natuurlijk best wel voorstellen dat je voorkeur uitgaat naar een ouderwetse beeldbuis, maar in de voorwaarden van deze garantie staat vast wel een clausule die dit uitsluit.

Ik zie trouwens op marktplaats oude JVC 100Hz 32" schermen (die er goed uitzien, met AB/boekje en alles erbij) voor zo'n 150 euro. Dan vraag je toch of ze 150 euro uitkeren en koop je zelf een vervangend scherm. Of beter, je neemt de 32" LCD en verkoopt deze op marktplaats en je maakt ook nog winst :D

Ik zie het probleem niet.

resp00112469
Berichten: 851
Lid geworden op: 14 okt 2003 22:11

Re: Accepteren 'gelijkwaardig' TV van bij verlengde Garantie

Ongelezen bericht door resp00112469 »

Hier wordt door de verkopende partij wel een valse voorlichting gegeven. Die beeldbuizen zijn nog op de markt, hoewel het er steeds minder worden en worden inderdaad niet meer geproduceert. Er is een uitverkoop gaande en sommige bedrijven houden er enkele op voorraad voor eventuele garantie.
Zij kosten ongeveer 150 euro en dat is beduidend minder dan eerst. (800 euro)
Dat het JVC beeldbuizen zijn die geplaatst moeten worden is complete onzin! Dit zijn de beruchte ERF en ESF beeldbuizen van Philips.
JVC heeft de laatste jaren geen eigen beeldbuizen gehad, wel Samsung en Panasonic. De rest was allemaal Philips.

Vr. Gr. Hans.

Arie123
Berichten: 6
Lid geworden op: 31 aug 2007 12:37

Re: Accepteren 'gelijkwaardig' TV van bij verlengde Garantie

Ongelezen bericht door Arie123 »

Om een lang verhaal toch neigszins positief af te ronden kan ik melden dat het geheel (na het nodige heen en weer gebel met BCC) alsnog tot tevredenheid is afgehandeld.

Er is mij nu een 'gelijkwaardig' toestel aangeboden waar ik wel enige vrede mee kan hebben. Dat dit toestel goedkoper is dan de prijs die ik er 5 jaar geleden voor betaalde, kan ik mee leven. Heb namelijk ook bijna 5 jaar ongstoord TV kunnen kijken.

Wat ik nog steeds wel jammer vind is dat ik er kwa beeldkwaliteit (ondanks een bijbetaling tot het nivo van 5 jaar geleden) op achteruit ben gegaan.
Weet niet hoe het met flat-screens van 3000 a 4000 euro is, maar de flat-screens van rond de 1000 euro halen het kwa beeldkwaliteit niet bij de beeldbuis TV's in van 5 jaar geleden dezelfde prijs klasse

Erg jammer dat het merendeel van de hedendaagse consument alleen voor het uiterlijk gaan, en de fabrikanten hier op in menen te moeten spelen.

Nog twijfelachtiger is de opmerking dat ik er mee moet leren leven dat de (economische) levensduur van de hedendaagse flat-screens op zo'n 5 a 6 word gesteld. Dit terwijl die voor de oude beeldbuis TV's zo'n 8-10 jaar zou bedragen.

Al met al schijnt het kwaliteits aspect door de TV fabrikanten geheel uit het oog verloren...

Devion
Berichten: 2
Lid geworden op: 12 dec 2008 11:53

Re: Accepteren 'gelijkwaardig' TV van bij verlengde Garantie

Ongelezen bericht door Devion »

Nee de techniek van LCD is fundamenteel anders en heeft daardoor een andere technische levensduur.

LCD tv´s van 1000 euro hebben beduidend VELE maler beter beeldkwaliteit dan een beeldkanon.

Naast dat een LCD tv vele male scherper is door de hogere resolutie, is kleurechtheid ook totaal geen argument, aangezien beide types eerst moeten worden gecalibreerd voordat je kan vergelijken.

Mensen die nu nog LCD tv´s afkraken, zucht......

Arie123
Berichten: 6
Lid geworden op: 31 aug 2007 12:37

Re: Accepteren 'gelijkwaardig' TV van bij verlengde Garantie

Ongelezen bericht door Arie123 »

Nou ben het wat beeldkwaliteit betreft zeker niet met je eens.

Als gezegd, had tot voor kort hier een 32 inch 100Hz beeldbuis tot mijn beschikking met werkelijk zeer goede en vooral natuurgetrouwe kleuren, hoog contrast en perfecte zwart-weergave.

Kom daar maar eens om bij een LCD scherm in dezelfde prijs-categorie. In mijn oegen, onnatuurlijke kleurweergave, gekke processing en artefacten, vooral bij grote verplaatsingen op het scherm. Na-ijlende effecten en donkerblauw of donkergrijs op die plekken waar het zwart moet zijn, nieuws-'bars' (RTL-7) die niet of zeer slecht te lezen zijn en zo meer.
Ik heb het hierbij over een LCD, bij plasma-schermen is voor zover ik heb kunnen bekijken veel minder aan de orde en valt het me alleszins mee.

Natuurlijk, de resolutie en 'scherpte' is zondermeer toegenomen. Je hebt daar echter alleen maar wat aan bij het afspelen van (Bleu-Ray) DVD's of bij gebruik van een top-nivo spel-computer.
De meeste mensen echter gebruiken hun TV lijkt me gewoon om TV te kijken. Juist dan gaat met name de digitale processing bij LCD schermen (om de traagheid van deze schermen te compenseren) tegen je werken.

'Probleem' is dat de meeste mensen tegelijkertijd met de koop van een flat-screen overschakelen van analoog naar digitaal. Vervolgens denken ze dat de beeldverbetering aan hun TV ligt, en vergeten ze voor het gemak even de overstap naar een digitaal signaal.

Zet maar eens een van de laatste versies beeldbuis TV's op hetzelfde (digitale) signaal en vergelijk dat beeld maar eens met dat van een LCD scherm.

Ik vond het behoorlijk tegenvallen. Daarom gekozen voor een plasma scherm.

Iedereen mag daar natuurlijk anders over denken. Ik vind het alleen wel jammer dat we voor hetzelfde geld een behoorlijke stap terug lijken te moeten doen in beeldkwaliteit. Maar ja, je hebt nu natuurlijk wel een mooi plat scherm... :wink:

Gesloten