LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Apple garantie is geen garantie meer maar een wassen neus

Is jouw garantie niet goed verlopen? Geef hier jouw mening.
Angela_1968
Berichten: 2
Lid geworden op: 22 okt 2018 17:13

Apple garantie is geen garantie meer maar een wassen neus

Ongelezen bericht door Angela_1968 »

We hebben een iPad gekocht bij de reseller van Apple, t.w. AMAC. Onze zoon's nieuwe iPad bleek een ondeugdelijk aan/uit knopje te hebben. Het bleef al na 2 maanden vast zitten. Omdat hij hem voor school nodig heeft hebben we gewacht met terugbrengen tot de vakantie. Binnen 5 dagen zou hij klaar/omgeruild zijn zei men bij AMAC breda en eerder toen ik met het hoofdkantoor belde over de termijn zei men ook daar 5 dagen. Nu blijkt het 2 weken te zijn. Dat vond ik al een slechte zaak.
Echter....Tot mijn verbijstering kreeg ik na diverse telefoontjes omdat mijn zoon het ding nodig heeft voor school het bericht dat er val of stootschade zou zijn en dat daarom het knopje niet onder garantie kon worden gerepareerd. Zeer vreemd omdat een ondeugdelijk knopje niks te maken heeft met val of stootschade. en de iPad nog nooit gevallen is!?! Mijn vraag was dus... Wat heeft een ondeugdelijk knopje te maken met val of stootschade? Als hij gevallen is is dat in de 10 dagen gebeurt dat hij daar gelegen heeft! Heeft u hem uit elkaar gehad vroeg ik? Nee, de technische dienst bekijkt hem alleen aan de buitenkant?! Wat heeft dat met het aan uit knopje te maken? Met de iPad is altijd zeer voorzichtig omgegaan. Beschermglas erop, goede hoes en sleeve daar nog omheen. Echt nooit gevallen. Ja, misschien een keer net te hard neergelegd, maar dat geloof ik ook niet. Kan ik nog wat? De rekening bedroeg 372 euro..... Moet ik de rechtsbijstand inschakelen? Kan ik ergens in de buurt om een second opinion vragen? De binnenkant van dit knopje is niet goed, maar is er een krasje of deukje (was er niet bij inlevering), is er geen garantie op het knopje..... Ik begrijp dit niet. Alle tips zijn welkom.
Laatst gewijzigd door Angela_1968 op 23 okt 2018 14:35, 1 keer totaal gewijzigd.

madfred
Berichten: 332
Lid geworden op: 13 mei 2011 21:48
Beste antwoord
Gekozen door Angela_1968

Re: Apple garantie is geen garantie meer maar een wassen neus

door madfred » 23 okt 2018 09:47

Dit kan toch niet echt een varrassing voor U zijn? Apple meent boven de wet te staan met hun "garantie". Oftewel, elke garantie claim wordt standaard afgewezen vanwege of val/stootschade of vochtschade. En of dit nu wordt geconstateerd door Apple of door een van hun dealers maakt helemaal niks uit.
renewouters
Berichten: 3493
Lid geworden op: 27 jul 2015 12:20

Re: Apple garantie is geen garantie meer maar een wassen neus

Ongelezen bericht door renewouters »

Vervang Apple even door AMAC. Daar zit het probleem, niet bij Apple.

Dirkie
Berichten: 2931
Lid geworden op: 29 jun 2006 12:15

Re: Apple garantie is geen garantie meer maar een wassen neus

Ongelezen bericht door Dirkie »

Angela_1968 schreef:
22 okt 2018 17:24
Onze zoon's nieuwe iPad bleek een ondeugdelijk aan/uit knopje te hebben. Het bleef al na 2 maanden vast zitten. ....Zeer vreemd omdat een ondeugdelijk knopje niks te maken heeft met val of stootschade. en de iPad nog nooit gevallen is!?!
Deze bewering kunt U niet hard maken tenzij U 24 uur per dag bij Uw zoon bent. Ik zeg dit niet als zeurpiet (mag die benaming nog wel?) maar als ouder van 2 kinderen waarbij ook nooit iets valt.

alfatrion
Berichten: 21899
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Apple garantie is geen garantie meer maar een wassen neus

Ongelezen bericht door alfatrion »

U heeft wettelijke garantie op dit product. U geeft aan dat het defect zich heeft voort gedaan binnen zes maanden. Het is aan de verkoper (Apple) om te bewijzen dat het knopje deugdelijk is. Ik zou hen uithoren over het bewijs waar ze over beschikken. Apple heeft al vaker rechtszaken verloren. In de telecom branche is het nodige mis.

renewouters
Berichten: 3493
Lid geworden op: 27 jul 2015 12:20

Re: Apple garantie is geen garantie meer maar een wassen neus

Ongelezen bericht door renewouters »

alfatrion schreef:
23 okt 2018 09:28
U heeft wettelijke garantie op dit product. U geeft aan dat het defect zich heeft voort gedaan binnen zes maanden. Het is aan de verkoper (Apple) om te bewijzen dat het knopje deugdelijk is. Ik zou hen uithoren over het bewijs waar ze over beschikken. Apple heeft al vaker rechtszaken verloren. In de telecom branche is het nodige mis.
AMAC is de verkoper. Daar moet TS zijn voor klachten. Of geldt de wet niet meer als het Apple betreft? En wat heeft de telecom branche een vredesnaam met een iPad te maken?

madfred
Berichten: 332
Lid geworden op: 13 mei 2011 21:48

Re: Apple garantie is geen garantie meer maar een wassen neus

Ongelezen bericht door madfred »

Dit kan toch niet echt een varrassing voor U zijn? Apple meent boven de wet te staan met hun "garantie". Oftewel, elke garantie claim wordt standaard afgewezen vanwege of val/stootschade of vochtschade. En of dit nu wordt geconstateerd door Apple of door een van hun dealers maakt helemaal niks uit.

alfatrion
Berichten: 21899
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Apple garantie is geen garantie meer maar een wassen neus

Ongelezen bericht door alfatrion »

Mijn indruk is dat AMAC de reparateur is, maar ik kan er naast zitten. TS moet bij de verkoper zijn.

angel1978
Berichten: 10945
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Apple garantie is geen garantie meer maar een wassen neus

Ongelezen bericht door angel1978 »

alfatrion schreef:
23 okt 2018 10:35
Mijn indruk is dat AMAC de reparateur is, maar ik kan er naast zitten. TS moet bij de verkoper zijn.
AMAC Breda dus

JvandeW
Berichten: 760
Lid geworden op: 21 jun 2017 10:47

Re: Apple garantie is geen garantie meer maar een wassen neus

Ongelezen bericht door JvandeW »

renewouters schreef:
23 okt 2018 09:40
alfatrion schreef:
23 okt 2018 09:28
U heeft wettelijke garantie op dit product. U geeft aan dat het defect zich heeft voort gedaan binnen zes maanden. Het is aan de verkoper (Apple) om te bewijzen dat het knopje deugdelijk is. Ik zou hen uithoren over het bewijs waar ze over beschikken. Apple heeft al vaker rechtszaken verloren. In de telecom branche is het nodige mis.
AMAC is de verkoper. Daar moet TS zijn voor klachten. Of geldt de wet niet meer als het Apple betreft?
angel1978 schreef:
23 okt 2018 10:38
alfatrion schreef:
23 okt 2018 10:35
Mijn indruk is dat AMAC de reparateur is, maar ik kan er naast zitten. TS moet bij de verkoper zijn.
AMAC Breda dus
Nergens valt te lezen dat Amac de verkoper van de iPad is. Er valt slechts te lezen dat de TS de tablet bij Amac heeft ingeleverd ter reparatie en dat maakt nog niet dat Amac dan maar de verkoper is.

Wanneer je een Apple-product op de site van Apple voor fabrieksgarantie of wettelijke garantie ter reparatie aanbiedt, geeft Apple de mogelijkheid deze op te sturen of in te leveren bij een erkende Apple Premium Reseller (APR) of een Apple Authorised Service Provider (AASP). Amac is zo'n APR en AASP.

Voor wettelijke garantie moet de TS bij de verkoper zijn. Of dat nou Apple is of iemand anders.
madfred schreef:
23 okt 2018 09:47
Dit kan toch niet echt een varrassing voor U zijn? Apple meent boven de wet te staan met hun "garantie". Oftewel, elke garantie claim wordt standaard afgewezen vanwege of val/stootschade of vochtschade. En of dit nu wordt geconstateerd door Apple of door een van hun dealers maakt helemaal niks uit.
Dit probleem speelt bij ieder merk en is niet alleen een probleem van Apple. Dynafix - die vele reparaties van telefoons uitvoert voor verschillende merken - is er zelfs bekend mee geworden. Zie ook de uitzending van de buren: https://www.youtube.com/watch?v=hLoCUVOGtDg

alfatrion
Berichten: 21899
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Apple garantie is geen garantie meer maar een wassen neus

Ongelezen bericht door alfatrion »

JvandeW schreef:
23 okt 2018 11:15
Nergens valt te lezen dat Amac de verkoper van de iPad is. Er valt slechts te lezen dat de TS de tablet bij Amac heeft ingeleverd ter reparatie en dat maakt nog niet dat Amac dan maar de verkoper is.
Bingo en TS weet echt wel wie de verkoper is, dus dit is een non-discussie.

Angela_1968
Berichten: 2
Lid geworden op: 22 okt 2018 17:13

Re: Apple garantie is geen garantie meer maar een wassen neus

Ongelezen bericht door Angela_1968 »

Dank voor de vele reacties. Inmiddels heb ik mijn klacht iets duidelijker omschreven. AMAC is de verkoper en vindt val en stootschade de reden het ondeugdelijke mechaniek niet te repareren. Inmiddels heb ik de door mij gevraagde foto's binnen. Ze vallen over een krasje dat ik zelf veroorzaakt heb door te proberen het knopje naar boven te krijgen. Dit is heel oppervlakkig. Ik heb heel voorzichtig eenmalig een pincetje gebruikt. Toen ik er geen grip op kreeg en ik zag dat er een klein krasje op kwam ben ik meteen gestopt. Er is ook volgens hun foto's geen val of stootschade, echter een minimaal krasje. Na een telefoontje naar het Apple hoofdkantoor wordt hij (als ik hem weer terug heb), gezien voor een second opinion. In de tussentijd heeft mijn zoon een probleem op school vanwege een krasje dat ik zelf veroorzaakt heb. Ze zoeken inderdaad. Het is een gebruiksvoorwerp. Een krasje heeft niks te maken met een ondeugdelijke binnenkant. Natuurlijk kan ik de rechtsbijstand inschakelen. Ik ben ervan overtuigd dat ik juridisch in het gelijk gesteld wordt, maar dit duurt maanden! Het lijkt erop dat, als een tandwieltje in de kettingkast van een fiets niet gerepareerd wordt omdat ik een lekke band heb.

JvandeW
Berichten: 760
Lid geworden op: 21 jun 2017 10:47

Re: Apple garantie is geen garantie meer maar een wassen neus

Ongelezen bericht door JvandeW »

Allereerst dank voor het snelle corresponderen. Dat gebeurt niet vaak hier op Radar!
Angela_1968 schreef:
23 okt 2018 14:44
AMAC is de verkoper [...] Na een telefoontje naar het Apple hoofdkantoor wordt hij (als ik hem weer terug heb), gezien voor een second opinion. In de tussentijd heeft mijn zoon een probleem op school vanwege een krasje dat ik zelf veroorzaakt heb.
Allereerst zou ik de garantie niet meer via Apple proberen omdat zij de fabrikant zijn en niet de verkoper. Als fabrikant mag je garantievoorwaarden opstellen voor de fabrieksgarantie die beperkend kunnen zijn voor de koper. Gelukkig kun je als consument altijd terugvallen op de wettelijke garantie, maar daarvoor moet je bij de verkoper van de tablet zijn; Amac dus.

Bij de wettelijke garantie - die in juridische termen ook wel het conformiteit-beginsel wordt genoemd - gaat men uit van bepaalde verwachtingen die je als consument mag hebben van een product. Een van die verwachtingen is dat als in de eerste 6 maanden het product een gebrek vertoont, de wet er standaard vermoed dat het gebrek bij de verkoop al aanwezig was zoals een fabrieksfout - tenzij de aard van het gebrek toont dat dit niet het geval is.

Amac moet ervoor zorgen dat het gebrek herstelt of het product vervangen wordt, tenzij Amac kan aantonen dat de kras bij de home-knop voor het gebrek heeft gezorgd. Nu jij aangeeft dat die kras het gevolg is van het gebrek, zal dat niet mogen gebeuren.

In de tussentijd - terwijl Amac de tablet herstelt of vervangt - kun je ook vragen een tablet bij Amac te lenen of een tablet huren op kosten van Amac.

Moneyman
Berichten: 30041
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Apple garantie is geen garantie meer maar een wassen neus

Ongelezen bericht door Moneyman »

snuffel1 schreef:
23 okt 2018 16:28
....omdat u zelf een poging heeft gewaagt de Ipad te herstellen en door het gebruiken van een pincet de schade groter heeft gemaakt.
Dat laatste is een verzinsel jouwerzijds en blijkt niet uit de casus.

Moneyman
Berichten: 30041
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Apple garantie is geen garantie meer maar een wassen neus

Ongelezen bericht door Moneyman »

Jouw stelling is dat de pincet de schade groter heeft gemaakt. Dat is een aanname; de knop was immers intern defect en dat dat door het handelen van TS verergerd zou zijn, is nergens op gebaseerd.

Lady1234
Berichten: 27102
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Apple garantie is geen garantie meer maar een wassen neus

Ongelezen bericht door Lady1234 »

En over welke knop gaat het eigenlijk? De aan/uit knop of de Home knop?
Laatst gewijzigd door Lady1234 op 23 okt 2018 17:14, 1 keer totaal gewijzigd.

Moneyman
Berichten: 30041
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Apple garantie is geen garantie meer maar een wassen neus

Ongelezen bericht door Moneyman »

Lady1234 schreef:
23 okt 2018 16:55
En over welje knop gaat het eigenlijk? De aan/uit knop of de Home knop?
Angela_1968 schreef:
22 okt 2018 17:24
Onze zoon's nieuwe iPad bleek een ondeugdelijk aan/uit knopje te hebben.

alfatrion
Berichten: 21899
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Apple garantie is geen garantie meer maar een wassen neus

Ongelezen bericht door alfatrion »

Angela_1968 schreef:
23 okt 2018 14:44
Ik ben ervan overtuigd dat ik juridisch in het gelijk gesteld wordt, maar dit duurt maanden!
De meeste verkopers zit niet te wachten op een juridische procedure, omdat hen dit tijd en geld kost. Een verkoper wilt de boel nog wel eens af houden, totdat hij een brief van een professional krijgt of een dagvaarding ontvangt. Dat is het moment waarop verkopers vaak denken "dit kost me meer dan het me oplevert".

Als je een rechtsbijstandsverzekering hebt, dan zou ik hen zeker inschakelen. Als je rechtsbijstand zelf moet betalen, dan is even de vraag of je eis de kosten wel waar zijn, want bij de meeste zaken betaald de andere kant slechts een deel van jouw juridische kosten. Je mag overigens ook zelf procederen...

Lady1234
Berichten: 27102
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Apple garantie is geen garantie meer maar een wassen neus

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Maar als het de aan/uit knop is, kan hij daar best op gevallen zijn. De Home knop lijkt me lastiger te beschadigen door vallen.

alfatrion
Berichten: 21899
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Apple garantie is geen garantie meer maar een wassen neus

Ongelezen bericht door alfatrion »

(Dwingend) Nederlands recht is van toepassing (Rome-I).

151074
Berichten: 5
Lid geworden op: 21 mei 2017 10:31

Re: Apple garantie is geen garantie meer maar een wassen neus

Ongelezen bericht door 151074 »

Je heb niets met Apple te maken
Voor garantie moet je zijn bij de verkoper
En laat die dan maar eens bewijzen dat het door het stoten of vallen komt
Wijs ze op hun plichten

Gesloten