LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Bestway laat ons jacuzzi kapot knippen en geeft vervolgens niet thuis

Is jouw garantie niet goed verlopen? Geef hier jouw mening.
riddert
Berichten: 2127
Lid geworden op: 22 okt 2010 08:52

Re: Bestway laat ons jacuzzi kapot knippen en geeft vervolgens niet thuis

Ongelezen bericht door riddert »

Of eigenlijk alleen een foto per mail van de uitgeknipte code.
Er hoeft helemaal geen bad gehaald te worden. Nieuwe zal tzt verzonden worden.

tttlocke
Berichten: 4051
Lid geworden op: 30 okt 2016 21:35

Re: Bestway laat ons jacuzzi kapot knippen en geeft vervolgens niet thuis

Ongelezen bericht door tttlocke »

Een jacuzzi is geen boot en ook geen camper.
Maar dat betekent niet dat bijdragen waarin toevallig boten of campers opduiken 'off topic' zijn.
Volgens mij begrijpen jullie dat best.

riddert
Berichten: 2127
Lid geworden op: 22 okt 2010 08:52

Re: Bestway laat ons jacuzzi kapot knippen en geeft vervolgens niet thuis

Ongelezen bericht door riddert »

Het gaat hier om een opblaasbare jacuzzi, even voor de duidelijkheid. Geen echte.

Theotrucker
Berichten: 5005
Lid geworden op: 21 jan 2018 19:42
Locatie: Landgraaf

Re: Bestway laat ons jacuzzi kapot knippen en geeft vervolgens niet thuis

Ongelezen bericht door Theotrucker »

Het gaat om de gevolgen van een lekke boot of camper? Volgens mij om het versturen van een rubber bad of het geld retour binnen een week. Kunnen we dan nooit ontopic blijven? Met je uitgeknipte serienummer per caravan naar Leipzig?

NeoDutchio
Berichten: 12311
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Bestway laat ons jacuzzi kapot knippen en geeft vervolgens niet thuis

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

In het geval van de boot ging het om een verkoper die niets wilde oplossen alvorens er betaald zou worden. Dat lijkt in de verste verte niet op dit verhaal waarin de verkoper het wel wil oplossen. Het gaat er niet om dat de verkoper niet wil langskomen, zij lossen het anders op. En oplossingen kosten nu eenmaal tijd. Geen idee hoeveel tijd er zat in het voorval van de boot, maar dat zal wel meer zijn dan een week. We zitten nu op 4 of 5 werkdagen sinds Bestway de foto ontvangen heeft. Gun ze even de tijd om alles te regelen. Niet iedereen werkt fulltime en in een periode met veel vrije dagen en een onderbezetting is dit echt niet lang te noemen.

Maar als anderen graag blijven steggelen over een juridische strijd die weet ik hoe lang geduurd heeft, wat schiet TS daarmee op?

Mijn advies, wacht nog even een paar dagen en stuur dan gewoon even een mailtje ter herinnering. Er is niet bij een vage verkoper gekocht en van onwelwillendheid is nog niets gebleken.

alfatrion
Berichten: 21898
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Bestway laat ons jacuzzi kapot knippen en geeft vervolgens niet thuis

Ongelezen bericht door alfatrion »

Theotrucker schreef:
31 mei 2020 16:19
Inmiddels moet TS een camper in Leipzig halen? Is dat een klein beetje off topic?
Nee, het gaat niet om een camper, een auto of een boot, maar om hoe art. 7:21 en 7:22 BW moeten worden uitgelegd. Immers, dat zijn de wetsartikels waar TS zich op kan beroepen. Deze uitspraken zijn zeer relevant omdat ze in het algemene uitleggen wat regels zijn. Die algemene regels kun je toepassen op een camper, maar ook op een Jacuzzi.
riddert schreef:
31 mei 2020 16:43
Het gaat hier om een opblaasbare jacuzzi, even voor de duidelijkheid. Geen echte.
Die had ik niet meegekregen. Ik dacht dat het om een echte ging.

NeoDutchio
Berichten: 12311
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Bestway laat ons jacuzzi kapot knippen en geeft vervolgens niet thuis

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

alfatrion schreef:
31 mei 2020 17:57
Die had ik niet meegekregen. Ik dacht dat het om een echte ging.
Deze reactie bedoel ik niet lullig, maar het is juist belangrijk om je eerst van alle feiten te voorzien. De juridische weg kan wel heel star zijn, de uitvoering kan altijd anders. Bij een vaste jacuzzi heb je andere werkzaamheden dan bij een opblaasbad. Het is vergelijkbaar met de bekende douanier die in uw koffer moet kijken, ook al heb je geen koffer mee. De regels geven aan dat hij moet kijken, dus moet je net zo lang blijven staan tot de niet bestaande koffer open is.
In dit geval wijkt de verkoper schijnbaar van de wet af. Maar wel in voordeel van de klant. Kosten- en tijdbesparend. Het inplannen van een medewerker zal altijd meer tijd kosten dan in dit geval een foto mailen.
Bij een vaste jacuzzi zou het inderdaad een ander geval zijn geweest. Vanwege het kostenplaatje zou daar wel de verkoper, of een aangewezen persoon, voor langskomen.

alfatrion
Berichten: 21898
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Bestway laat ons jacuzzi kapot knippen en geeft vervolgens niet thuis

Ongelezen bericht door alfatrion »

De regel is nog steeds dat de verkoper het product moet komen halen.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Bestway laat ons jacuzzi kapot knippen en geeft vervolgens niet thuis

Ongelezen bericht door moederslink »

Dat kan dan de regel zijn maar TS moest het serienummer er uitknippen en doorsturen.
En nu heeft ze een week niets meer gehoord.
Dat kan nog natuurlijk, we hebben wat vrije niet werkdagen gehad.

Dus nu is het stomweg afwachten , zij heeft gedaan wat ze moést doen.
Dat ding wordt niet opgehaald dus.

alfatrion
Berichten: 21898
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Bestway laat ons jacuzzi kapot knippen en geeft vervolgens niet thuis

Ongelezen bericht door alfatrion »

TS kan nu een ingebrekestelling versturen met een redelijke termijn van 3 werkdagen.

v.d.Heyden
Berichten: 738
Lid geworden op: 19 jan 2010 22:04

Re: Bestway laat ons jacuzzi kapot knippen en geeft vervolgens niet thuis

Ongelezen bericht door v.d.Heyden »

Nou is een uitgeknipt serienummer van een opblaasjacuzzi ook wat makkelijker in een enveloppe te stoppen en op te sturen dan een camper of een boot....
Puur juridisch gezien zal het best kloppen wat alfatrion schrijft, praktisch gezien ziet de echte wereld er soms iets anders uit.
Maar ja, juridisch levert het een topic van vele pagina's op, praktisch kan het met een mailtje of een telefoontje klaar zijn..

:mrgreen:

tttlocke
Berichten: 4051
Lid geworden op: 30 okt 2016 21:35

Re: Bestway laat ons jacuzzi kapot knippen en geeft vervolgens niet thuis

Ongelezen bericht door tttlocke »

alfatrion schreef:
31 mei 2020 19:37
De regel is nog steeds dat de verkoper het product moet komen halen.
Ik dacht dat de regel was dat er geen kosten aan de koper in rekening gebracht mochten worden.

alfatrion
Berichten: 21898
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Bestway laat ons jacuzzi kapot knippen en geeft vervolgens niet thuis

Ongelezen bericht door alfatrion »

tttlocke schreef:
31 mei 2020 20:19
alfatrion schreef:
31 mei 2020 19:37
De regel is nog steeds dat de verkoper het product moet komen halen.
Ik dacht dat de regel was dat er geen kosten aan de koper in rekening gebracht mochten worden.
Als de verkoper het product moet komen halen, bijvoorbeeld door PostNL in te schakelen, dan mogen de kosten daarvan uiteraard niet in rekening gebracht worden.

Als de koper het product moet brengen dan kun je de kosten daarvan niet bij herstel of vervanging onderbrengen, maar praat je over schade. Deze schade kan uit tijd en/of geld bestaan. Alleen het geld krijg je terug via een schadevergoeding.

tttlocke
Berichten: 4051
Lid geworden op: 30 okt 2016 21:35

Re: Bestway laat ons jacuzzi kapot knippen en geeft vervolgens niet thuis

Ongelezen bericht door tttlocke »

Maar de regel is dus niet dat de verkoper het product moet komen halen.

Ook uit de jurisprudentie over de camper was dat niet het geval. De rechter kwam aan een dergelijk oordeel niet eens toe.

Arizonakid
Berichten: 1124
Lid geworden op: 20 dec 2018 19:11

Re: Bestway laat ons jacuzzi kapot knippen en geeft vervolgens niet thuis

Ongelezen bericht door Arizonakid »

Ik lach me altijd een breuk om alle namaak juristen hier, die zich al googelend door het topic rausen en de grootst mogelijke onzin verkondigen.

Moneyman
Berichten: 30025
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Bestway laat ons jacuzzi kapot knippen en geeft vervolgens niet thuis

Ongelezen bericht door Moneyman »

v.d.Heyden schreef:
31 mei 2020 20:18
Puur juridisch gezien zal het best kloppen wat alfatrion schrijft, praktisch gezien ziet de echte wereld er soms iets anders uit.
Maar ja, juridisch levert het een topic van vele pagina's op, praktisch kan het met een mailtje of een telefoontje klaar zijn..

:mrgreen:
Tsja, als dat zo zou zijn had het topic niet bestaan :roll: Maar goed, je hebt wel weer ff lekker kunnen bashen - al is het ten onrechte.

alfatrion
Berichten: 21898
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Bestway laat ons jacuzzi kapot knippen en geeft vervolgens niet thuis

Ongelezen bericht door alfatrion »

tttlocke schreef:
31 mei 2020 21:13
Maar de regel is dus niet dat de verkoper het product moet komen halen.

Ook uit de jurisprudentie over de camper was dat niet het geval. De rechter kwam aan een dergelijk oordeel niet eens toe.
Ik ben heel benieuw naar hoe jij het vonnis leest.

De camper staat kapot in Leipzig. De koper wilt de overeenkomst ontbinden en dat de verkoper de camper komt ophalen. De verkoper is het daarmee oneens, hij wil de koop niet ontbinden en wilt de camper niet komen halen. Op een gegeven moment is de camper compleet vernielt.

De rechter vraagt zich eerst af of de camper non-conform is en beantwoord bevestigend. Vervolgens is de vraag of de koper de overeenkomst mocht ontbinden. De rechter overweegt dat uit de wet volgt dat de koper de verkoper eerst in de gelegenheid moet stellen om de camper te herstellen. De rechter vraagt zich nu af of de koper zich aan deze verplichting heeft gehouden. Het standpunt van de koper is hier: ik hoef de camper niet naar de verkoper te brengen. En het standpunt van de verkoper is: ik hoef de camper niet op te halen bij de koper. De rechter verwerpt het verweer van de verkoper en geeft aan dat de verkoper in de gelegenheid is gesteld om de camper te herstellen, ondanks het feit dat de camper in Duitsland stond. De conclusie hier kan niet anders zijn dan dat de verkoper de camper moet halen of ter plekke conform maken. Je mag ook zeggen dat de verkoper maar ziet hoe de camper conform wordt en daarbij niet van de koper mag verlangen dat hij de camper brengt, wat je wilt. De rechter keurt vervolgens de ontbinding goed op grond van het voorgaande.

Wat is volgens jou dan de regel? Moet de koper het product brengen? Zo ja, dan heeft de koper hier geen redelijke mogelijkheid geboden aan de verkoper om de gebreken te herstellen en moet ontbinding worden afgewezen. En hoe verklaar jij dit vonnis dan?
Laatst gewijzigd door alfatrion op 31 mei 2020 22:24, 2 keer totaal gewijzigd.

Erthanax
Berichten: 9670
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Bestway laat ons jacuzzi kapot knippen en geeft vervolgens niet thuis

Ongelezen bericht door Erthanax »

Kijk, als het zo stap voor stap wordt uitgelegd klinkt het helemaal niet zo gek.

Theotrucker
Berichten: 5005
Lid geworden op: 21 jan 2018 19:42
Locatie: Landgraaf

Re: Bestway laat ons jacuzzi kapot knippen en geeft vervolgens niet thuis

Ongelezen bericht door Theotrucker »

De verkoper heeft de foto van het serienummer electronisch ontvangen. Dus die hoeft hij niet af te halen. Zelfs niet in Leipzig. Hij hoeft alleen een nieuwe rubberzak te versturen.

alfatrion
Berichten: 21898
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Bestway laat ons jacuzzi kapot knippen en geeft vervolgens niet thuis

Ongelezen bericht door alfatrion »

Kun je daar een toelichting opgeven?

Stel je bent een zakenrelatie van mij. Ik heb iets voor je om niet in bewaring. Op een geven moment wil ik het product van mijn zolder af hebben. En ik geef aan dat je moet komen ophalen. Waarom zo iets niet afdwingbaar zijn? Moet ik het tot lengte van dagen op mijn zolder bewaren?

Gesloten