LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Coating zonnebril Hans Anders laat los

Is jouw garantie niet goed verlopen? Geef hier jouw mening.
AnjaFP
Berichten: 1
Lid geworden op: 23 okt 2018 11:44

Coating zonnebril Hans Anders laat los

Ongelezen bericht door AnjaFP »

Voor de tweede keer laat de coating van een zonnebril, aangeschaft bij Hans Anders, na iets meer dan twee jaar los. Slechts een paar maanden na het verlopen van de garantietermijn.
De medewerker in de winkel biedt aan om de coating te verwijderen maar kan hierbij niet garanderen dat er geen strepen achter blijven op de glazen. Op de vraag hoe vaak ze dit al heeft mee gemaakt antwoord ze dat 'van al de keren dat ze de coating heeft moeten verwijderen dit slechts 2 keer geresulteerd heeft in strepen die achter bleven'. Dit betekent dus dat het 'ontcoaten' regelmatig voorkomt hetgeen weer betekent dat er iets mis is met de coating op zonnebrillen van Hans Anders.
De bril is opgestuurd om te achterhalen waardoor de coating is aangetast. De door Hans Anders opgegeven reden is 'warmte'........
Een beetje gek, gezien een zonnebril alleen gedragen wordt als het warm is.
Omdat de garantie termijn is verlopen biedt Hans Anders geen enkele service. Hierbij voorbijgaand aan het feit dat een zonnebril slechts een fractie van de tijd gedragen wordt in relatie tot een normale bril.
Mijn vraag is of er meer mensen zijn die tegen dit probleem met de coating en de slechte service van Hans Anders aanlopen.

mahadma
Berichten: 2540
Lid geworden op: 03 dec 2015 13:52

Re: Coating zonnebril Hans Anders laat los

Ongelezen bericht door mahadma »

Los van het probleem: Ik geloof niet dat de correctie/strekte van de glazen nog correct is na 2 jaar. Doe ze een voorstel om tegen een prettige prijs een vervanger te leveren of ga naar een opticien bij een drogisterij keten, daar heb je zo wie zo meer service als bij de andere hans.

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Coating zonnebril Hans Anders laat los

Ongelezen bericht door sjohie »

mahadma schreef:
23 okt 2018 13:33
Los van het probleem: Ik geloof niet dat de correctie/strekte van de glazen nog correct is na 2 jaar. Doe ze een voorstel om tegen een prettige prijs een vervanger te leveren of ga naar een opticien bij een drogisterij keten, daar heb je zo wie zo meer service als bij de andere hans.
Dat is erg verschillend, mijn ogen zijn de afgelopen 4 jaar niet achteruit gegaan, aldus jaarlijkse metingen bij mijn opticien. Dus dan kan ik prima 4 jaar met een bril doen.

mahadma
Berichten: 2540
Lid geworden op: 03 dec 2015 13:52

Re: Coating zonnebril Hans Anders laat los

Ongelezen bericht door mahadma »

sjohie schreef:
23 okt 2018 13:51
mahadma schreef:
23 okt 2018 13:33
Los van het probleem: Ik geloof niet dat de correctie/strekte van de glazen nog correct is na 2 jaar. Doe ze een voorstel om tegen een prettige prijs een vervanger te leveren of ga naar een opticien bij een drogisterij keten, daar heb je zo wie zo meer service als bij de andere hans.
Dat is erg verschillend, mijn ogen zijn de afgelopen 4 jaar niet achteruit gegaan, aldus jaarlijkse metingen bij mijn opticien. Dus dan kan ik prima 4 jaar met een bril doen.
Dan bent u nu gelukkig, maar vele mensen, die ook in verkeer actief zijn, hebben zonder te weten een niet correcte correctie. 1 a 2 jaar is normaal voor "de gemiddelde" brildrager.

Erthanax
Berichten: 9663
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Coating zonnebril Hans Anders laat los

Ongelezen bericht door Erthanax »

Ik doe al tientallen jaren veel langer dan 1 à 2 jaar met dezelfde correctie. Als ik een ander montuur wil, pakweg om de vijf jaar, blijkt elke keer dat de correctie nauwelijks is veranderd; soms iets meer, soms iets minder.
Ik ben "gewoon" bijziend en licht astigmatisch aan beide ogen, een heel "gemiddelde" afwijking. Ook van andere volwassen brildragers die ik ken verandert de correctie nauwelijks.

rvjapio
Berichten: 999
Lid geworden op: 17 apr 2017 18:47

Re: Coating zonnebril Hans Anders laat los

Ongelezen bericht door rvjapio »

Hopelijk zijn de niet-beantwoorders van de coating vraag zich bewust van het feit dat ze blijkbaar vooral zichzelf hier graag terug lezen...

Ik heb geen ervaring met coatingsproblemen. Maar ik kan me wel voorstellen dat HA hierop na twee jaar geen garantie meer geeft, omdat het briloppervlak op alle mogelijke manieren aan slijtage onderhevig kan zijn. Ik ben het ook niet met vragensteller eens dat warmte niet het probleem kan zijn. Coating is immers een opgespoten laagje en gevoelig voor temperatuurverschillen. Zie o.a. https://www.brillenglazen.info/bril-kwa ... llenglazen . Bovendien - maar dat is persoonlijk - draag ik mijn zonnebril op sterkte het hele jaar door, warm of koud weer.

Erthanax
Berichten: 9663
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Coating zonnebril Hans Anders laat los

Ongelezen bericht door Erthanax »

Op de door u aangehaalde webpagina staat:
De maximumtemperatuur die een coating kan verdragen is zo'n 80 °C
Een dergelijke temperatuur bereikt een bril niet tijdens het dragen. Misschien op het dashboard van een auto in de zon, maar zelfs dat lijkt me sterk.

Als er een miniscule beschadiging is opgetreden, bv een vrijwel onzichtbaar krasje door een klein korreltje, kan door inwerking van vocht de coating ook gaan loslaten.

Overigens worden coatings voor zover ik weet niet opgespoten, maar opgedampt, een geheel ander proces.
Nog overigenser lees ik mijn bijdragen niet terug, tenzij iemand mij impliciet of expliciet citeert.

Veldt01
Berichten: 989
Lid geworden op: 16 jul 2006 15:05

Re: Coating zonnebril Hans Anders laat los

Ongelezen bericht door Veldt01 »

Zie vaak genoeg zonnebrillen op het dashboard liggen of aan de zonneklap hangen. Rechtstreeks in de zon denk is dat die 80 graden na enige tijd niet eens heel ver weg zijn.
Coatings zijn wel zeer gevoelig voor bepaalde zuren en met name afwasmiddel met citroen kan een coating in no time aantasten (zonnebrand kan overigens ook kans op beschadigingen geven).

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Coating zonnebril Hans Anders laat los

Ongelezen bericht door moederslink »

En wat te denken van brillenpoetsdoekjes?
Is ook best wel agressief schoonmaakspul.

artilux
Berichten: 103
Lid geworden op: 02 jul 2017 11:55

Re: Coating zonnebril Hans Anders laat los

Ongelezen bericht door artilux »

Heb ook al 5 jaar de zelfde sterkte.
Daarom koop ik gewoon een bril,bij de drogist,
Daar neem ik gewoon de sterkte van m,n huidige bril.
Ik laat daar m,n ogen niet op meten,dat vertrouw ik niet.
Maar voor een bril er bij voor 100 euro,is niet verkeerd.

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Coating zonnebril Hans Anders laat los

Ongelezen bericht door sjohie »

Mijn opticien zegt dat bij zorgvuldig gebruik en onderhoud, en dus bijvoorbeeld niet zoals een collega hier dagelijks de bril even schoonmaken met wat dreft en lekker warm water :shock: , een goede bril 3 tot 5 jaar mee gaat. Maar op den duur zullen coatings beschadigd raken, scharnieren lam worden, etc etc. Ik zie op mijn inmiddels ruim drie jaar oude rayban met Hoya glazen wel wat kleine beschadigingen aan de coating op de glazen. Maar goed, die gaat ook mee in rugzakken naar het strand etc etc.

Lady1234
Berichten: 27070
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Coating zonnebril Hans Anders laat los

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Ik maak mijn leesbril van een jaar of 10 oud met meekleurende glazen, geen idee of dat een coating is, schoon met warm water en ern beetje dasty van de wibra. Mankeert niets aan.

Irene van Houte
Berichten: 145
Lid geworden op: 21 jun 2018 10:04

Re: Coating zonnebril Hans Anders laat los

Ongelezen bericht door Irene van Houte »

Hoe ga je met de bril om. ik denk dat 2 jaar met intensief gebruik wel vervangen mag worden.

Ik vraag me af of je het onderste uit de kan wil halen. Zo duur zijn ze toch niet.
Ik vervang elke 2 jaar mijn dagelijkse bril met een controle.....Ik koop mijn bril niet bij Hans Anders of Specsavers, dus bij mij is het best wel een dure aangelegenheid.

anhtran
Berichten: 7
Lid geworden op: 22 sep 2017 14:12

Re: Coating zonnebril Hans Anders laat los

Ongelezen bericht door anhtran »

Mijn bril van Hans Anders is ook zo gebeurd. De coating van zowel ontspiegelend als kraswerend aan een oogglas is ook binnen een korte tijd dragend helemaal weg. Toen ik met mijn bril naar Hans Anders ga, kreeg ik ook geen garantie.

Andasa
Berichten: 4
Lid geworden op: 08 mar 2019 15:27

Re: Coating zonnebril Hans Anders laat los

Ongelezen bericht door Andasa »

Ik heb een bril van een opticien met zeiss glazen al 3.5 jaar. Ik heb prisma's, dus ik kan niet overal een bril kopen. Dagelijks wordt hij gebruikt. Ook in de tropen en 5 maanden in zuid Spanje. Geen enkele beschadiging. Echter ik heb een zonnebril van HA en na 2 jaar en 1 maand de coating los. Ik heb superdunne glazen vanwege de sterkte en 13 prisma's. Dure brillen. Opticien 1800 euro en HA 800 euro. Geen garantie. Nooit meer

Veldt01
Berichten: 989
Lid geworden op: 16 jul 2006 15:05

Re: Coating zonnebril Hans Anders laat los

Ongelezen bericht door Veldt01 »

Ik maak mijn leesbril van een jaar of 10 oud met meekleurende glazen, geen idee of dat een coating is, schoon met warm water en ern beetje dasty van de wibra. Mankeert niets aan.
Lol, zo'n beetje de slechtste tip ooit. Gele dasty is in staat om alles waar metaal in zit in no time aan te tasten. Zelfs lichtmetalen velgen sloop je als je de dasty er iets te lang op laat zitten. De beste eigenschap van Dasty is dat het goedkoop is voor de rest reageerd het met heel veel stoffen en helaas ook met allerlei coatings waaronder die van brillen (velgenreiniger werkt nog wat beter dan dasty wellicht die een keer op een bril proberen :mrgreen: )

Kan je verzekeren als je het probleem gehad had met "Zeiss" of eender welk a merk dan ook dan had je ook een uitdaging gehad om je garantie te verhalen. Coating is simpelweg een opgebrachte laag en zeker i.c.m. kunststof zeer gevoelig voor loslaten (garantie is dan ook zeer beperkt en gaat zeker niet over de wettelijke termijnen heen.
Zelf wassen van je bril met het verkeerde middel (afwasmiddel met citroenzuur) kan in korte tijd resulteren in vlekken/loslaten.

Dat je je bril in de tropen etc. gebruikt (en dat dat goed gaat) geloof ik. Echter geen beschadiging (kleine krasjes) i.c.m. kunststof niet dat is na een paar jaar gebruik redelijk onmogelijk (en heeft ook niets met kwaliteit te maken.

Overigens heb ik meerdere brillen onbruikbaar gemaakt door deze ook op hete dagen in de auto te laten (en daar zat er ook eentje met Zeiss glazen bij.

Lady1234
Berichten: 27070
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Coating zonnebril Hans Anders laat los

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Dan weet uk niet welke dasty u gebruikt, maar dat spul is zo veilig als wat. Tast helemaal niets aan.

Veldt01
Berichten: 989
Lid geworden op: 16 jul 2006 15:05

Re: Coating zonnebril Hans Anders laat los

Ongelezen bericht door Veldt01 »

Heel veel spullen worden inmiddels onder die naam door de Wibra verkocht echter in de volksmond is er maar eentje: de gele.

Dit zegt een chemicus erover:

"Het door jou genoemde en geroemde reinigingsmiddel Dasty bevat in ieder geval twee stoffen die mij de wenkbrauwen doen fronsen.


De ene heet ethanolamine, en die is sterk alkalisch. Wanneer dit spul in de ogen komt, heb je een serieus probleem. Bovendien zal het spul lichtmetalen aanvreten.


De andere stof zit voor meer dan 30% in de vloeistof en heet limoneen. Deze stof wordt uit citrusvruchten geïsoleerd, vandaar de karakteristieke citrusgeur van Dasty. En ook de oorzaak dat dit soort middelen vaak een “groen” imago hebben.

Limoneen is een ontvlambare vloeistof met een vlampunt van circa 50 °C.

Naast het sensibiliseren van de huid (allergie) is er een acuut gevaar bij inademen. In een MSDS van limoneen staat: Kan dodelijk zijn als de stof bij inslikken in de luchtwegen terecht komt.

Omdat het reinigingsmiddel in een flacon met vernevelaar zit, is dat risico niet nul…


Verder mag het middel absoluut niet in het milieu terecht komen, omdat het een nogal negatieve invloed heeft op het aquatisch leven. Bedenk dat je het spul door de gootsteen laat lopen. Dan komt het vervolgens in de biologische waterzuivering van het waterschap terecht. En sterft vervolgens hun algen en bacteriën af, waardoor de gehele waterzuivering het niet meer doet…



Het ergste is dat limoneen in sommige dierproeven tumoren veroorzaakt. Maar helaas kan men dan voor de mens nog niet aangeven dat dit middel carcinogeen is. Wel staat voor limoneen aangegeven dat de eigenschappen nog niet grondig onderzocht zijn en dat er door proeven op mensen is vastgesteld dat er onregelmatigheden in de lever van mensen ontstaan na blootstelling aan die stof. "

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: Coating zonnebril Hans Anders laat los

Ongelezen bericht door berndv »

Veldt01 schreef:
20 jun 2019 10:12
In een MSDS van limoneen staat: Kan dodelijk zijn als de stof bij inslikken in de luchtwegen terecht komt.
Hier wil ik nog wel wat over kwijt. In een ver verleden heb ik ook een chemische studie gevolgd en kan van sommige termen nog wel eens iets terughalen. Als ik op internet kijk zie ik een LD50 waarde voor dit middel. De LD50 waarde betekent de hoeveelheid die van deze stof nodig is om bij 50% van de testgevallen dodelijk te zijn. Die is voor deze stof bij proeven met ratten gesteld op 4,4 g / kg lichaamsgewicht. Ik weeg bijna 100 kilo, naar boven afgerond 100 betekent dit dat ik dus bijna een halve kilo van dat spul moet opdrinken/inslikken om het dodelijk te laten zijn. Ter vergelijking, de LD50 waarde van gewoon keukenzout is 4 g / kg. Oftewel, bij orale inname is limoneen dus even dodelijk als gewoon zout.

Lady1234
Berichten: 27070
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Coating zonnebril Hans Anders laat los

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Ik heb geen chemische studie gevolgd, dus daar kan ik helemaal niets over zeggen. Maar ik gebruik het als enig schoonmaakmiddel in mijn huishouden. En dat al heel wat jaren. En er is totaal niets van mijn spullen, noch van metaal, noch van gelakt hout, noch van kunststof aangetast door het gebruik daarvan. En zoals al eerder aangegeven ook mijn bril verkeert nog in nieuwstaat.

Afgezien daarvan komt het mij voor dat elk schoonmaakmiddel niet in de ogen moet komen of dat je dat niet moet inslikken. Ook komt elk ander schoonmaakmiddel in het riool terecht. Dus een beetje rare argumenten.

Gesloten