Coolblue en hun garantie

Is jouw garantie niet goed verlopen? Geef hier jouw mening.
Herman Koek
Berichten: 1
Lid geworden op: 27 feb 2021 11:57

Coolblue en hun garantie

Ongelezen bericht door Herman Koek »

Klacht over garantievoorwaarden van Coolblue.

In maart 2018 wilde ik bij Cameranu de Nikon 70-300mm lens kopen om mee te nemen op vakantie. Deze hadden ze op dat moment niet op voorraad. Dus verder op internet gekeken wie deze lens op korte termijn wel kon leveren. Ik kwam uit bij Coolblue. De lens besteld en de volgende dag thuis. Geleverd door Camerashop.nl via Coolblue. Prima service. Totdat een paar dagen geleden de lens defect ging. Niet beter wetend dat nagenoeg iedere leverancier van deze lenzen 5 jaar garantie geeft op deze lens. Wat bleek bij navraag bij Coolblue. Zij geven maar 2 jaar garantie. De wettelijke garantie dus. De andere 3 jaar garantie moest ik zelf maar met Nikon regelen. Wat blijkt, de leverancier van Coolblue, Camerashop.nl, geeft wel 5 jaar garantie op deze lens. Ik had deze lens dus beter bij Camerashop.nl kunnen bestellen. Via Coolblue ben je dus 3 jaar garantie kwijt. Het zou Coolblue sieren dat zij dezelfde garantietermijn zouden hanteren als hun leverancier. Dus ook 5 jaar. Dus kijk goed uit bij het bestellen bij Coolblue of je dezelfde garantie hebt als bij cameranu.nl, Konijnenberg, Kameraexpress of Camerashop.nl en hun collega’s, want zij geven wel 5 jaar garantie. Coolblue schaam je!

NeoDutchio
Berichten: 12260
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Coolblue en hun garantie

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Dat is het voordeel van een vrije economie. Iedereen mag aanbieden wat ze willen met voorwaarden wat ze willen. Zo lang het maar minimaal volgens de letter van de wet is. De rest is in het voordeel van de klant en die kan een keuze maken waar ze gaan kopen.

Lady1234
Berichten: 26852
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Coolblue en hun garantie

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Ik zou niet weten waar Coolblue zich voor zou moeten schamen.

Als u daar niet had willen kopen, had u verder moeten kijken. Overigens is er geen wettelijke garantie van twee jaar in Nederland.

alfatrion
Berichten: 21876
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Coolblue en hun garantie

Ongelezen bericht door alfatrion »

Klopt, de wettelijke garantie in Nederland geen beperking in duur. Op Europees niveau is geregeld dat de verkoper minimaal twee jaar aansprakelijk moet zijn voor non-conformiteit. In de meeste andere lidstaten kan je na een aantal jaar niet meer aankloppen bij de verkoper als daarna pas blijkt dat de verkoper tekortgeschoten is in zijn verplichting om een conform product te leveren. In Nederland kan je dit je hele leven doen. Je kan dus zeggen dat de Nederlandse garantie levenslang is.

kuklos
Berichten: 9720
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: Coolblue en hun garantie

Ongelezen bericht door kuklos »

Herman Koek schreef:
27 feb 2021 12:02
Coolblue schaam je!
Waarvoor moeten ze zich schamen? Als ik je verhaal zo lees hebben ze nergens gelogen, geleverd wat je wilde en nog snel ook.
Dat jij bij een andere leverancier een langere garantietermijn had kunnen krijgen is de schuld van Coolblue? Jij hebt je vooraf onvoldoende geïnformeerd, Coolblue houdt zich aan de wet en daarvoor moeten ze zich nu gaan schamen?

Arizonakid
Berichten: 1092
Lid geworden op: 20 dec 2018 19:11

Re: Coolblue en hun garantie

Ongelezen bericht door Arizonakid »

Zoals zo vaak, lees nou eens de voorwaarden als je ergens wat koopt, dan hoef je drie jaar later niet te klagen op internetforums om een beetje je gram te halen.

sylvesterb
Berichten: 5047
Lid geworden op: 26 apr 2015 10:52

Re: Coolblue en hun garantie

Ongelezen bericht door sylvesterb »

Herman Koek schreef:
27 feb 2021 12:02
Wat blijkt, de leverancier van Coolblue, Camerashop.nl, geeft wel 5 jaar garantie op deze lens.
Erg vreemd want Camerashop.nl is gewoon een domein van Coolblue en geen leverancier! Als je naar deze link gaat kom je ook direct op de site van Coolblue. Deze domeinen zijn nog van de begintijd dat Coolblue tientallen losse domeinnamen gebruikte. Bij Coolblue kun je gewoon verlening van de garantie afsluiten, hiervoor betaald je uiteraard wel.

Moneyman
Berichten: 29801
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Coolblue en hun garantie

Ongelezen bericht door Moneyman »

sylvesterb schreef:
27 feb 2021 18:07
Herman Koek schreef:
27 feb 2021 12:02
Wat blijkt, de leverancier van Coolblue, Camerashop.nl, geeft wel 5 jaar garantie op deze lens.
Erg vreemd want Camerashop.nl is gewoon een domein van Coolblue en geen leverancier! Als je naar deze link gaat kom je ook direct op de site van Coolblue. Deze domeinen zijn nog van de begintijd dat Coolblue tientallen losse domeinnamen gebruikte. Bij Coolblue kun je gewoon verlening van de garantie afsluiten, hiervoor betaald je uiteraard wel.
Inderdaad. Iets klopt hier niet in het verhaal van TS.

crazyme
Berichten: 8151
Lid geworden op: 10 jun 2005 23:34

Re: Coolblue en hun garantie

Ongelezen bericht door crazyme »

Coolblue komt in mijn beleving te vaak voorbij op dit forum. Dat klopt ook niet.

NeoDutchio
Berichten: 12260
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Coolblue en hun garantie

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

crazyme schreef:
27 feb 2021 20:38
Coolblue komt in mijn beleving te vaak voorbij op dit forum. Dat klopt ook niet.
Als je inhoudelijk kijkt valt het nog wel mee.
29-01 Iemand die een tv gekocht heeft in de hoop dat die de eigenschappen heeft die in de toekomst nog moet komen en die CB ook niet geadverteerd heeft;
28-01 Een cashback aktie waarvan tweedekansjes uitgesloten zijn;
08-01 Iemand die maandenlang de mail niet checked waardoor een reparatie artikel vernietigd is;
30-12 Iemand die verwacht na 3 jaar nog volledige garantie te kunnen claimen;
28-12 Iemand die in 2017 een harde schijf gekocht heeft, maar nooit heeft afgehaald en nu pas claimt;
24-12 Een defect wordt gemeld die niet te vinden is en hoogstwaarschijnlijk bij de gebruiker ligt;
21-12 Een op is op aktie waarin iemand klaagt dat een artikel tijdelijk niet te krijgen is.

Ik lees eigenlijk maar weinig topics waar CB de boosdoener is of zaken fout doet. Er wordt nu meer online gekocht, en schijnbaar ook door mensen die te hoge of verkeerde verwachtingen hebben.

16again
Berichten: 16016
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Coolblue en hun garantie

Ongelezen bericht door 16again »

crazyme schreef:
27 feb 2021 20:38
Coolblue komt in mijn beleving te vaak voorbij op dit forum. Dat klopt ook niet.
Iets met marktaandeel? Mogelijk valt ook de kortere garantietermijn te controleren

Justmeagain
Berichten: 540
Lid geworden op: 11 aug 2019 14:49

Re: Coolblue en hun garantie

Ongelezen bericht door Justmeagain »

crazyme schreef:
27 feb 2021 20:38
Coolblue komt in mijn beleving te vaak voorbij op dit forum. Dat klopt ook niet.
Misschien verkopen de ook iets meer als alle dropshippers waar we normaal mee te maken hebben. Iets met hoge bomen en veel wind....

alfatrion
Berichten: 21876
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Coolblue en hun garantie

Ongelezen bericht door alfatrion »

NeoDutchio schreef:
27 feb 2021 20:56
29-01 Iemand die een tv gekocht heeft in de hoop dat die de eigenschappen heeft die in de toekomst nog moet komen en die CB ook niet geadverteerd heeft;
28-01 Een cashback aktie waarvan tweedekansjes uitgesloten zijn;
08-01 Iemand die maandenlang de mail niet checked waardoor een reparatie artikel vernietigd is;
30-12 Iemand die verwacht na 3 jaar nog volledige garantie te kunnen claimen;
28-12 Iemand die in 2017 een harde schijf gekocht heeft, maar nooit heeft afgehaald en nu pas claimt;
24-12 Een defect wordt gemeld die niet te vinden is en hoogstwaarschijnlijk bij de gebruiker ligt;
21-12 Een op is op aktie waarin iemand klaagt dat een artikel tijdelijk niet te krijgen is.
29-01 De televisie heeft de update reeds ontvangen, die voor deze eigenschappen zou moeten zorgen. De televisie is non-conform.
28-01 Coolblue geeft pas na de koop aan dat tweedekansjes uitgesloten zijn; de fabrikant geeft dat niet aan.
08-01 Coolblue vernietigd het eigendom van een ander, zonder dat zij daar toestemming voor heeft. Er bestaat geen oorzakelijk verband tussen niet reageren en het vernietigen van producten. Coolblue moet de schade vergoeden.
30-12 Er is sprake van een fabrieksfout => televisie is non-conform. Coolblue moet voor kosteloos herstel c.q. vervanging zorgen.
28-12 Koper claimt dat de laptop door Coolblue is beschadigd, maar dat wordt niet deugdelijk onderbouwd.
28-12 Coolblue vernietigd eigendom van een ander, zonder dat zij daar toestemming voor heeft. Verjaringstermijn voor het leveren is vijf jaar.
24-12 Coolblue vernietigd een nieuwe laptop van een koper. Er is sprake van oneigenlijke dwaling, Coolblue moet de prijs van de laptop vergoeden.
21-12 Coolblue heeft een onherroepbaar aanbod gedaan dat TS heeft bereikt; er staat geen op=op bij. Koper kan gewoon aanvaarden en Coolbue moet voor die prijs leveren.


Zeven van de acht is niet een goede score.

Cro
Berichten: 2054
Lid geworden op: 21 sep 2017 23:58

Re: Coolblue en hun garantie

Ongelezen bericht door Cro »

alfatrion schreef:
28 feb 2021 03:20
NeoDutchio schreef:
27 feb 2021 20:56
29-01 Iemand die een tv gekocht heeft in de hoop dat die de eigenschappen heeft die in de toekomst nog moet komen en die CB ook niet geadverteerd heeft;
28-01 Een cashback aktie waarvan tweedekansjes uitgesloten zijn;
08-01 Iemand die maandenlang de mail niet checked waardoor een reparatie artikel vernietigd is;
30-12 Iemand die verwacht na 3 jaar nog volledige garantie te kunnen claimen;
28-12 Iemand die in 2017 een harde schijf gekocht heeft, maar nooit heeft afgehaald en nu pas claimt;
24-12 Een defect wordt gemeld die niet te vinden is en hoogstwaarschijnlijk bij de gebruiker ligt;
21-12 Een op is op aktie waarin iemand klaagt dat een artikel tijdelijk niet te krijgen is.
29-01 De televisie heeft de update reeds ontvangen, die voor deze eigenschappen zou moeten zorgen. De televisie is non-conform.
28-01 Coolblue geeft pas na de koop aan dat tweedekansjes uitgesloten zijn; de fabrikant geeft dat niet aan.
08-01 Coolblue vernietigd het eigendom van een ander, zonder dat zij daar toestemming voor heeft. Er bestaat geen oorzakelijk verband tussen niet reageren en het vernietigen van producten. Coolblue moet de schade vergoeden.
30-12 Er is sprake van een fabrieksfout => televisie is non-conform. Coolblue moet voor kosteloos herstel c.q. vervanging zorgen.
28-12 Koper claimt dat de laptop door Coolblue is beschadigd, maar dat wordt niet deugdelijk onderbouwd.
28-12 Coolblue vernietigd eigendom van een ander, zonder dat zij daar toestemming voor heeft. Verjaringstermijn voor het leveren is vijf jaar.
24-12 Coolblue vernietigd een nieuwe laptop van een koper. Er is sprake van oneigenlijke dwaling, Coolblue moet de prijs van de laptop vergoeden.
21-12 Coolblue heeft een onherroepbaar aanbod gedaan dat TS heeft bereikt; er staat geen op=op bij. Koper kan gewoon aanvaarden en Coolbue moet voor die prijs leveren.


Zeven van de acht is niet een goede score.
Dat is natuurlijk wel jouw visie, net als dat Neo's bericht zijn visie is, misschien dat het uiteindelijk wel 4-4 wordt, wie zal het zeggen, grote kans dat we echter de uitslag nooit zullen kennen, want klagen is schijnbaar makkelijk, de uiteindelijke uitkomst posten een stuk lastiger voor de meeste topicstarters.

Maar goed, ik denk niet dat deze scores heel relevant zijn, of het nu 8-0 is voor coolblue, of 7-1 voor de consument. Uiteindelijk gaat het om het aantal RMA trajecten, haal daar de trajecten af die correct worden afgehandeld en de trajecten waarbij de consument ongelijk heeft en kijk dan naar het percentage RMA trajacten waarbij Coolblue de fout in gaat. Pas dan kun je zeggen of de score van Cooblue goed of slecht is, een willekeurige 8 topics aanhalen zegt daar naar mijn mening niet zoveel over.

16again
Berichten: 16016
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Coolblue en hun garantie

Ongelezen bericht door 16again »

alfatrion schreef:
28 feb 2021 03:20
Zeven van de acht is niet een goede score.
Gelukkig opent niet elke CB klant waar garantie wel goed wordt opgelost geen eigen topic.

Moneyman
Berichten: 29801
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Coolblue en hun garantie

Ongelezen bericht door Moneyman »

Los van de aantallen en inhoudelijk meningen is het gewoon opvallend dat een webshop die tot voor kort vrijwel alleen maar positief in het nieuws kwam, nu ineens in weinig tijd geel veel klachten krijgt. Dat kan meerdere oorzaken hebben natuurlijk, maar opvallend is het sowieso.

NeoDutchio
Berichten: 12260
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Coolblue en hun garantie

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Tot de pandemie waren er ook nagenoeg geen topics over malafide dropshippers. En klachten over bezorgbedrijven waren er wel, maar ook niet zoveel als nu.

grun
Berichten: 2175
Lid geworden op: 11 jul 2011 15:23

Re: Coolblue en hun garantie

Ongelezen bericht door grun »

16again schreef:
28 feb 2021 10:23
alfatrion schreef:
28 feb 2021 03:20
Zeven van de acht is niet een goede score.
Gelukkig opent niet elke CB klant waar garantie wel goed wordt opgelost geen eigen topic.
Dat is een dubbele ontkenning, maar goed.

Het is inderdaad niet nodig om een aparte topic te openen maar ik heb juist wel een positieve ervaring met Coolblue qua garantie. Bij mij was vorig jaar een robotstofzuiger ruim na de garantieperiode kapot gegaan. Ingeleverd bij de fysieke CB winkel hier in de buurt (de doos had ik niet meer), dat was geen enkel probleem. Na een onderzoek door de reparatieafdeling een mailtje gekregen met een offerte voor de kosten, waarmee ik akkoord ging. Daarna een hele tijd niks meer gehoord, totdat bleek dat het apparaat, na gerepareerd te zijn, spoorloos verdwenen was. Niet bij het transportbedrijf maar nog daarvoor, hetzij bij CB zelf, hetzij bij de (externe?) reparateur.

Dat werd ook gewoon erkend en daarna ging alles heel snel, zelfs in het weekend. CB erkende de vermissing en deed een aanbod waarmee ik met een bijbetaling een compleet nieuw apparaat kon aanschaffen. Het bij te betalen bedrag was zelfs veel minder dan de offerte voor de reparatie. Daar was ik uitermate blij mee want nu staat er weer een compleet nieuw apparaat met een nieuwe garantie voor minder geld dat wat ik anders kwijt geweest zou zijn.

alfatrion
Berichten: 21876
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Coolblue en hun garantie

Ongelezen bericht door alfatrion »

16again schreef:
28 feb 2021 10:23
alfatrion schreef:
28 feb 2021 03:20
Zeven van de acht is niet een goede score.
Gelukkig opent niet elke CB klant waar garantie wel goed wordt opgelost geen eigen topic.
Slecht nieuws reist sneller dan goed nieuws, maar je moet ergens op afgaan. In een aantal van deze casussen had de consument het probleem kunnen voorkomen, maar dat betekend niet dat Coolblue de casus correct heeft gehandeld.
Laatst gewijzigd door alfatrion op 28 feb 2021 13:04, 1 keer totaal gewijzigd.

Radar
Site Admin
Berichten: 5504
Lid geworden op: 22 apr 2004 10:56

Re: Coolblue en hun garantie

Ongelezen bericht door Radar »

Een aantal offtopic berichten verwijderd. ^YB

Plaats reactie