LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Defecte accuboormachine , Praxis geeft geen gehoor

Is jouw garantie niet goed verlopen? Geef hier jouw mening.
DiMartino1986
Berichten: 5
Lid geworden op: 17 jul 2018 14:52

Defecte accuboormachine , Praxis geeft geen gehoor

Ongelezen bericht door DiMartino1986 »

Hallo. Ik heb op 20 juni een klacht ingediend bij de Praxis bouwmarkt in Assen, het probleem is dat ik een defecte accuboormachine heb, waar nog steeds garantie op zit, maar ik heb geen kassabon meer (WEL een pin transactie van de ING)

De klacht is bij de praxis bekend onder nummer: Kabbedijk / bon/factuur winkel 10-07 [Incident: 180621-000002]

Aan de hand van mijn pin transactie kon de praxis via het hoofdkantoor een kopie kassabon opvragen (de machine is aangeschaft op 20 juni 2016, en de medewerker in Assen vertelde mij dat er op Rockwell accuboormachines een garantie zit van 3 jaar!!! Ik heb dus nog 1 jaar garantie over!!)

Het duurt nu inmiddels al bijna een maand, en nog steeds hebben ze de kassabon niet gevonden.

Het volgende heb ik naar de Praxis gestuurd:

"Goedenavond.

Ik heb een jaar of 2 a 3 geleden bij jullie bouwmarkt een Rockwell Accuboormachine gekocht, ik moet eerlijk zijn; na alle tevredenheid.

Maar tot op ongeveer 2 weken geleden begint deze machine kuren te krijgen; De boorkop draait met regelmaat niet meer rond, terwijl de motor wel draait, en de knop om de machine van stand 1 naar stand 2 te verstellen werkt ook niet altijd meer.

Nu ben ik afgelopen middag bij de Praxis in Assen geweest waar ik (volgens mij) de machine ook gekocht heb. (Het kan ook praxis Veendam geweest zijn) aangezien ik tot 31 mei dit jaar daar een eigen onderneming gehad heb.

Echter, omdat deze machine ongeveer 2 jaar oud is, heb ik hier geen kassabon meer van. Het enigste wat ik heb zijn op mijn ING bankieren; 1 transactie van Praxis assen, en 1 transactie van Praxis Veendam. Dit zijn bedragen van boven de 100 euro, dus 1 van deze 2 MOET van de accuboor zijn.

De meneer in Assen (Henk of Willem) deed nogal onverschillig over het feit dat ik de bon er niet meer van heb. Maar dat is toch logisch na een periode van 2 tot 2.5 jaar??

Om even terug te komen op het gesprek wat ik vandaag in Assen had; De medewerker vertelde mij dat er op Rockwell gereedschap 3 JAAR garantie zit. Kortom: De ene pin transactie uit Veendam is van: 22-06-2016 en de andere uit Assen is van: 09-11-2015.

In BEIDE gevallen heb ik dus nog garantie op het product wat ik gekocht heb. Maar alleen omdat iemand na 2 tot 2.5 jaar de bon niet meer heeft, wat volkomen logisch is, laten jullie nu een vaste klant gewoon in de kou staan?"

Vervolg: Een opgestuurde kassabon, maar van de verkeerde transactie, waar helemaal geen accuboormachine op staat.

Dus ik moet nu, in de zomervakantie, proberen te klussen in ons nieuwe huis, met een haperende accuboormachine.

Ik hoop ten zeerste dat jullie mij kunnen helpen!Ik wil graag een werkende, goed te vertrouwen accuboormachine. Het liefste een ander model van een ander merk, aangezien Rockwell ook niet zo positief te boek staat bij andere mensen op internet.
Laatst gewijzigd door DiMartino1986 op 17 jul 2018 17:55, 1 keer totaal gewijzigd.

NeoDutchio
Berichten: 12322
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Defecte accuboormachine , Praxis geeft geen gehoor

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Uw mening doet er niet toe. Dat u van uw probleem andermans probleem probeert te maken geeft geen recht op een nieuwe machine.

Het recht dat u heeft is dat de machine opgestuurd wordt ter beoordeling. Daaruit kunnen stappen verder genomen worden. U heeft 2 pintransacties waarvan u er van 1 weet dat die het niet is. Informeer, op een rustige manier, bij het hoofdkantoor of ze die andere bon kunnen achterhalen. Bij u ligt de bewijslast dat en de machine daar gekocht is en dat er nog garantie op zit.

U, als ondernemer, zal toch moeten weten dat u u garantiebonnen zou moeten bewaren.

stofzuigertje

Re: Defecte accuboormachine , Praxis geeft geen gehoor

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

De Pin is geen bewijs, als je hem binnen 30 dagen terug bracht is het nog steeds te vinden en de retour niet.

Je moet de bon goed bewaren en opbergen dus niet in de volle zon voor raam.....
ook een scan maken mag maar je moet bon tonen voor garantie.
En twee pin betalingen nazoeken, daar zijn ze niet voor.

In de garantie voorwaarden staat kassabon en geen pin betaling dus ze mogen wettelijk gezien weigeren!
Alleen verliezen ze dan een klant.

DiMartino1986
Berichten: 5
Lid geworden op: 17 jul 2018 14:52

Re: Defecte accuboormachine , Praxis geeft geen gehoor

Ongelezen bericht door DiMartino1986 »

Ze geven zelf meerdere keren aan het in orde te maken, hier een reeks quotes uit het facebookgesprek;

"Ik heb even overleg gehad met de desbetreffende afdeling.
Als je mij je e-mail adres geeft ga ik dit voor je doorzetten naar het hoofdkantoor. Het hoofdkantoor zou de transactie nog voor je moeten terug kunnen vinden en de bonnen naar je toe sturen.

Groetjes ^KP"

"Hi Martijn, excuses. Dit is wat wij hebben gevonden op de afschrijving. We gaan de bon van Assen opvragen. Ik heb dit doorgezet naar mijn leidinggevende die dit incident op pakt. Mijn welgemeende excuses dat ik het verkeerd heb begrepen. Groetjes ^ CB"

"Wij zijn in afwachting van ons filiaal in Assen. Kassabonnen kunnen tot een jaar terug door henzelf worden achterhaald. In dit geval is dit iets van langer geleden en zal dit met een omweg moeten worden opgevraagd. Dit duurt iets langer dan wanneer dit binnen een jaar zou zijn. Zodra ik een reactie ontvang, breng ik je via e-mail op de hoogte. Groetjes ^DB"

alfatrion
Berichten: 21912
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Defecte accuboormachine , Praxis geeft geen gehoor

Ongelezen bericht door alfatrion »

Je mail begint goed maar verwatert nog snel in details die er niet toe doen. Dat je de verkoper onverschillig vond doet er niet toe voor je garantie claim. ConsuWijzer heeft voorbeeldbrieven en die zou ik gebruiken.

Je hebt wettelijke garantie en handelsgarantie. Aan de handelsgarantie mogen voorwaarden, terwijl dat niet mag aan de wettelijke garantie. Voor een beroep op de wettelijke garantie moet je aannemelijk maken dat de boor bij aflevering ondeugdelijk was. Dat de boor twee jaar heeft gewerkt is geen sluitend bewijs dat de boor deugdelijk is. Als daarin slaagt dan heb je recht in eerste instantie op herstel en vervanging. Bij een beroep op de handelsgarantie heb je te maken met de garantievoorwaarden. Vaak hoef je geen bewijs te leveren, maar verlies je wel de keuze vrijheid.

Verder raad ik je aan om geen olie op het vuur te gooien. Praxis zit in een behulpzame modus en je doet er goed aan om af te wachten.

grun
Berichten: 2175
Lid geworden op: 11 jul 2011 15:23

Re: Defecte accuboormachine , Praxis geeft geen gehoor

Ongelezen bericht door grun »

DiMartino1986 schreef:Maar alleen omdat iemand na 2 tot 2.5 jaar de bon niet meer heeft, wat volkomen logisch is, laten jullie nu een vaste klant gewoon in de kou staan?
Een simpele goede administratie hoeft helemaal niet zo veel tijd te kosten. Neem een schoenendoos met deksel, schrijf er een jaartal op en gooi daarin alles wat er in dat jaar aan facturen, kassabonnen waar artikelen op staan waar garantie op zit (de kassabon is tevens uw garantiebewijs). Die kassabonnen zijn meestal geprint op thermisch papier en dat vervaagt na verloop van tijd, het snelst als er meer licht op valt. Maak even een backup van zo'n bon met een smartphone of digitale camera. Doe het deksel op de doos en bewaar hem op een donkere plaats.

Eventueel kunt u een en ander nog uitbreiden met handleidingen van de gekochte apparaten. Het jaar daarop begint u overnieuw met een nieuwe doos. U begrijpt denk ik wel dat ik uw mening dat het volkomen logisch is dat u geen bon meer heeft, niet deel.

DiMartino1986
Berichten: 5
Lid geworden op: 17 jul 2018 14:52

Re: Defecte accuboormachine , Praxis geeft geen gehoor

Ongelezen bericht door DiMartino1986 »

Door eerst een negatieve recensie te plaatsen op Facebook kreeg ik het verzoek mijn telefoonnummer achter te laten...... Na een veelbelovend telefoongesprek met Praxis Assen (de mevrouw kon binnen 3 minuten de kassabon "zomaar" uit het systeem toveren) Ben ik morgen uitgenodigd om in de vestiging te komen voor een oplossing.

Dus waarom zit iedereen zo hard te gaan over schuld aan mij?

Ik dacht dat dit forum in het leven was geroepen om consumenten te helpen, niet om ze af te blaffen?!?

Wordt vervolgd.....

grun
Berichten: 2175
Lid geworden op: 11 jul 2011 15:23

Re: Defecte accuboormachine , Praxis geeft geen gehoor

Ongelezen bericht door grun »

DiMartino1986 schreef:Dus waarom zit iedereen zo hard te gaan over schuld aan mij? Ik dacht dat dit forum in het leven was geroepen om consumenten te helpen, niet om ze af te blaffen?!?
Ik blaf u niet af, maar ik probeer u te helpen door u het belang van een zorgvuldige administratie te laten inzien, om dergelijke problemen in de toekomst te vermijden. Iedereen weet toch dat het kunnen tonen van het aankoopsbewijs voorwaarde is om garantie te claimen?

DiMartino1986
Berichten: 5
Lid geworden op: 17 jul 2018 14:52

Re: Defecte accuboormachine , Praxis geeft geen gehoor

Ongelezen bericht door DiMartino1986 »

Dit was ook niet tegen jou gericht "grun"

alfatrion
Berichten: 21912
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Defecte accuboormachine , Praxis geeft geen gehoor

Ongelezen bericht door alfatrion »

Je schreef wel iedereen ;)

Ik vind het overigens wel meevallen met dat af blaffen.

Ivo.w
Berichten: 1754
Lid geworden op: 18 feb 2018 12:07

Re: Defecte accuboormachine , Praxis geeft geen gehoor

Ongelezen bericht door Ivo.w »

Grappig altijd, mensen die vinden dat de wederpartij niet in redelijkheid handelt terwijl de klant zelf niet kan voldoen aan een bijbehorend zeer redelijk verzoek.

Ik maak ze bijna dagelijks mee, klanten die terug komen wegens een garantiegeval, willen ruilen oid zonder kassabon. "Dat kunt u toch opzoeken". Ja, maar daar is winkelpersoneel niet voor.

Een pintransactie is geen aankoopbewijs van een specifiek product want:
- Aan een pintransactie is niet te zien of de aankoop eventueel retour gebracht is
- Aan een pintransactie is niet te zien om welk product of om welke producten het gaat.

Opzoeken in de administratie kost de nodige tijd, zeker wanneer het om meerdere transacties gaat die nagegaan moeten worden. Maar geen klant is bereid om daarvoor bijvoorbeeld 5 euro per opgezochte kassabon te betalen. Wel staan ze te stampen en schreeuwen (soms Letterlijk) als de winkelier aangeeft geen tijd te hebben om het direct na te zoeken.

olaf79
Berichten: 8271
Lid geworden op: 17 okt 2011 23:53

Re: Defecte accuboormachine , Praxis geeft geen gehoor

Ongelezen bericht door olaf79 »

Ivo.w schreef:Grappig altijd, mensen die vinden dat de wederpartij niet in redelijkheid handelt terwijl de klant zelf niet kan voldoen aan een bijbehorend zeer redelijk verzoek.

Ik maak ze bijna dagelijks mee, klanten die terug komen wegens een garantiegeval, willen ruilen oid zonder kassabon. "Dat kunt u toch opzoeken". Ja, maar daar is winkelpersoneel niet voor.

Een pintransactie is geen aankoopbewijs van een specifiek product want:
- Aan een pintransactie is niet te zien of de aankoop eventueel retour gebracht is
- Aan een pintransactie is niet te zien om welk product of om welke producten het gaat.

Opzoeken in de administratie kost de nodige tijd, zeker wanneer het om meerdere transacties gaat die nagegaan moeten worden. Maar geen klant is bereid om daarvoor bijvoorbeeld 5 euro per opgezochte kassabon te betalen. Wel staan ze te stampen en schreeuwen (soms Letterlijk) als de winkelier aangeeft geen tijd te hebben om het direct na te zoeken.
Het is heel jammer voor jou, maar een pin transactie is wel bewijs van aankoop als de koper dit aannemelijk kan maken. De koper moet bewijzen dat hij het product in die winkel heeft gekocht en wanneer. Als dat kan middels een bankafschrift, dan staat hij in zijn recht. Er staat nergens in de wet dat recht op garantie moet worden aangetoond middels een kassabon. En als die kassabon zo belangrijk is zorg dan voor bonnen die niet vervagen na een paar maanden. Of mag ik als consument 5 euro rekenen voor bonnen die vervagen waardoor ik tijd moet gaan besteden aan het fotograferen en opslaan van kassabonnen=

Teunbosseman
Berichten: 4369
Lid geworden op: 29 mar 2011 15:46
Contacteer:

Re: Defecte accuboormachine , Praxis geeft geen gehoor

Ongelezen bericht door Teunbosseman »

DiMartino1986 schreef:Hallo. Ik heb op 20 juni een klacht ingediend bij de Praxis bouwmarkt in Assen, het probleem is dat ik een defecte accuboormachine heb, waar nog steeds garantie op zit, maar ik heb geen kassabon meer (WEL een pin transactie van de ING)

De klacht is bij de praxis bekend onder nummer: Kabbedijk / bon/factuur winkel 10-07 [Incident: 180621-000002]

Aan de hand van mijn pin transactie kon de praxis via het hoofdkantoor een kopie kassabon opvragen (de machine is aangeschaft op 20 juni 2016, en de medewerker in Assen vertelde mij dat er op Rockwell accuboormachines een garantie zit van 3 jaar!!! Ik heb dus nog 1 jaar garantie over!!)

Het duurt nu inmiddels al bijna een maand, en nog steeds hebben ze de kassabon niet gevonden.

Het volgende heb ik naar de Praxis gestuurd:

"Goedenavond.

Ik heb een jaar of 2 a 3 geleden bij jullie bouwmarkt een Rockwell Accuboormachine gekocht, ik moet eerlijk zijn; na alle tevredenheid.

Maar tot op ongeveer 2 weken geleden begint deze machine kuren te krijgen; De boorkop draait met regelmaat niet meer rond, terwijl de motor wel draait, en de knop om de machine van stand 1 naar stand 2 te verstellen werkt ook niet altijd meer.

Nu ben ik afgelopen middag bij de Praxis in Assen geweest waar ik (volgens mij) de machine ook gekocht heb. (Het kan ook praxis Veendam geweest zijn) aangezien ik tot 31 mei dit jaar daar een eigen onderneming gehad heb.

Echter, omdat deze machine ongeveer 2 jaar oud is, heb ik hier geen kassabon meer van. Het enigste wat ik heb zijn op mijn ING bankieren; 1 transactie van Praxis assen, en 1 transactie van Praxis Veendam. Dit zijn bedragen van boven de 100 euro, dus 1 van deze 2 MOET van de accuboor zijn.

De meneer in Assen (Henk of Willem) deed nogal onverschillig over het feit dat ik de bon er niet meer van heb. Maar dat is toch logisch na een periode van 2 tot 2.5 jaar??

Om even terug te komen op het gesprek wat ik vandaag in Assen had; De medewerker vertelde mij dat er op Rockwell gereedschap 3 JAAR garantie zit. Kortom: De ene pin transactie uit Veendam is van: 22-06-2016 en de andere uit Assen is van: 09-11-2015.

In BEIDE gevallen heb ik dus nog garantie op het product wat ik gekocht heb. Maar alleen omdat iemand na 2 tot 2.5 jaar de bon niet meer heeft, wat volkomen logisch is, laten jullie nu een vaste klant gewoon in de kou staan?"

Vervolg: Een opgestuurde kassabon, maar van de verkeerde transactie, waar helemaal geen accuboormachine op staat.

Dus ik moet nu, in de zomervakantie, proberen te klussen in ons nieuwe huis, met een haperende accuboormachine.

Ik hoop ten zeerste dat jullie mij kunnen helpen!Ik wil graag een werkende, goed te vertrouwen accuboormachine. Het liefste een ander model van een ander merk, aangezien Rockwell ook niet zo positief te boek staat bij andere mensen op internet.

Heb je de boormachine destijds geregistreerd voor garantie op de site van Rockwell ? Heb ik destijds wel gedaan en kreeg ook een bevestigings mail hiervan.
Wellicht kan dat helpen ?

alfatrion
Berichten: 21912
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Defecte accuboormachine , Praxis geeft geen gehoor

Ongelezen bericht door alfatrion »

Ivo.w schreef:Grappig altijd, mensen die vinden dat de wederpartij niet in redelijkheid handelt terwijl de klant zelf niet kan voldoen aan een bijbehorend zeer redelijk verzoek.
Het een sluit het ander niet uit.
Ivo.w schreef:Ik maak ze bijna dagelijks mee, klanten die terug komen wegens een garantiegeval, willen ruilen oid zonder kassabon. "Dat kunt u toch opzoeken". Ja, maar daar is winkelpersoneel niet voor.

Een pintransactie is geen aankoopbewijs van een specifiek product want:
- Aan een pintransactie is niet te zien of de aankoop eventueel retour gebracht is
- Aan een pintransactie is niet te zien om welk product of om welke producten het gaat.

Opzoeken in de administratie kost de nodige tijd, zeker wanneer het om meerdere transacties gaat die nagegaan moeten worden. Maar geen klant is bereid om daarvoor bijvoorbeeld 5 euro per opgezochte kassabon te betalen. Wel staan ze te stampen en schreeuwen (soms Letterlijk) als de winkelier aangeeft geen tijd te hebben om het direct na te zoeken.
Wat denk je wat een rechtszaak kost? En hoe denk je dat deze verloopt?

Stel, de klant dagvaardt je en stelt dan bij jou een boormachine te hebben gekocht en geeft ter onderbouwing een bankafschrift. Jij geeft je relaas over hoe

NeoDutchio
Berichten: 12322
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Defecte accuboormachine , Praxis geeft geen gehoor

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

alfatrion schreef:Stel, de klant dagvaardt je en stelt dan bij jou een boormachine te hebben gekocht en geeft ter onderbouwing een bankafschrift.
En wat zegt een bankafschrift? Dat je op een bepaald moment in die bouwmarkt een aankoop hebt gedaan, er staat niet op wat je gekocht hebt. Daarbij heeft TS meerdere afschriften.

alfatrion
Berichten: 21912
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Defecte accuboormachine , Praxis geeft geen gehoor

Ongelezen bericht door alfatrion »

Ik heb per abuis op de verzend knop gedrukt. Mijn relaas was nog niet af.

In het kader van de procedure moet de verkoper zijn administratie raadplegen, omdat hij anders de stelling van de koper niet voldoende gemotiveerd kan betwisten. De verdediging is te zwak als je alleen kunt aandragen "de klant heeft toen wel iets gekocht; ik heb geen idee wat; het kan een boor geweest zijn, maar ook een stel planken".

olaf79
Berichten: 8271
Lid geworden op: 17 okt 2011 23:53

Re: Defecte accuboormachine , Praxis geeft geen gehoor

Ongelezen bericht door olaf79 »

fonsflons schreef:
olaf79 schreef: Het is heel jammer voor jou, maar een pin transactie is wel bewijs van aankoop als de koper dit aannemelijk kan maken. De koper moet bewijzen dat hij het product in die winkel heeft gekocht en wanneer. Als dat kan middels een bankafschrift, dan staat hij in zijn recht.
De winkel kan wel zien dat de klant iets gekocht heeft, maar niet wat. Als er bij de bouwmarkt voor 200 euro gepint wordt kunnen dat net planken en verf geweest zijn, maar probeert de klant 'die zijn bonnetje kwijt is' dit te gebruiken voor garantie op een 4 jaar oude boormachine.

Niet dat dat hier het geval is, maar wel de reden waarom een pintransactie of afschrift wezenlijk anders is dan een bonnetje. Op het laatste zie je wat wanneer gekocht is, op het eerste zie je dat er iets gekocht is.

Pas als de winkel hun eigen administratie gaat vergelijken met de transactie kan de winkel bepalen wat er verkocht is op dat specifieke moment.
De winkel moet zijn administratie 7 jaar bewaren. De winkel moet meewerken dmv een onderzoek, de pin heeft een transactiecode en daarmee kunnen ze in de administratie zien welke bon daarbij hoort en wat hierop gekocht is. Er is voor de consument geen enkele plicht bonnetjes te bewaren. Het is wel verstandig dat te doen, immers krijg je dan geen gezeur zoals TS heeft.

NeoDutchio
Berichten: 12322
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Defecte accuboormachine , Praxis geeft geen gehoor

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

olaf79 schreef:De winkel moet zijn administratie 7 jaar bewaren. De winkel moet meewerken dmv een onderzoek, de pin heeft een transactiecode en daarmee kunnen ze in de administratie zien welke bon daarbij hoort en wat hierop gekocht is. Er is voor de consument geen enkele plicht bonnetjes te bewaren. Het is wel verstandig dat te doen, immers krijg je dan geen gezeur zoals TS heeft.
En dat wil de winkel ook, echter heeft dat tijd nodig.

alfatrion
Berichten: 21912
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Defecte accuboormachine , Praxis geeft geen gehoor

Ongelezen bericht door alfatrion »

De regel dat de winkel haar administratie moet bijhouden is een fiscale regel, waar je als klant civiel rechtelijk geen beroep op kunt doen.

mahadma
Berichten: 2540
Lid geworden op: 03 dec 2015 13:52

Re: Defecte accuboormachine , Praxis geeft geen gehoor

Ongelezen bericht door mahadma »

alfatrion schreef:De regel dat de winkel haar administratie moet bijhouden is een fiscale regel, waar je als klant civiel rechtelijk geen beroep op kunt doen.
Dus als de vraagsteller zzp'er is, dan moet hij zijn bonnen en facturen ook 7 jaar bewaren, toch?

Gesloten