LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Defecte laptop

Is jouw garantie niet goed verlopen? Geef hier jouw mening.
timg
Berichten: 11
Lid geworden op: 20 mar 2012 15:54

Defecte laptop

Ongelezen bericht door timg »

Ik zit met het volgende probleem :

Defecte compaq cq71 laptop. ( Waarschijnlijk moederbord kapot, kosten 349 euro. Diagnose gesteld door compaq )

Wehkamp bied 1 jaar garantie
Compaq bied 1 jaar garantie

Wehkamp hier over gebeld deze verwees mij door naar compaq.
Compaq zegt het 1e jaar garantie te geven en daarna is het voor de wehkamp.

Wederom de wehkamp gebeld en dit verteld. Het was handig als ik de laptop naar een computerwinkel hier in de buurt bracht voor een rapport wat er precies kapot was. Deze kosten neemt de wehkamp op zich.

Ik vroeg aan de meneer aan de telefoon, stel dat het het moederbord is, wat dan?
Dan heeft het geen zin om te maken en krijgt u een vergoeding voor de laptop.

Met andere woorden ontbinden zij de koopovereenkomst mag dit?
Als wehkamp 1 jaar garantie bied en compaq 1 jaar is dat samen 2 jaar neem ik aan?

Een laptop van 1.7 jaar oud wat defect gaat is geen deugelijk product.
Moet de wehkamp hem kosteloos laten repareren?

Alvast bedankt voor jullie reacties!

olaf79
Berichten: 8271
Lid geworden op: 17 okt 2011 23:53

Re: Defecte laptop

Ongelezen bericht door olaf79 »

De verkoper (de wehkamp dus) is de enige die verantwoordelijk is voor de afhandeling van de garantie. Als we er even vanuit gaan dat de laptop buiten uw schuld om defect is geraakt hebt u recht op wettelijke garantie. Deze biedt u de keuze de laptop kostenloos te laten repareren, of te vervangen voor een vergelijkbaar exemplaar (uiteraard een nieuwe).
Indien reparatie of vervaning niet meer mogelijk of rendabel is kunt u het aankoopbedrag terug krijgen. Hierop mag dan geen afschijving plaatsvinden. Dat betekent gekocht voor (zeg) 800 euri, dat u ook daadwerkelijk 800 eurootjes op de bank gestort krijgt. Een minder bedrag is niet acceptabel.
Kort samengevat:
- Kostenloos repareren OF
- Kostenloos vervangen voor een vergelijkbaar (of beter) exemplaar OF
- Koop ontbinden tegen retournering van het volledige aankoopbedrag.

timg
Berichten: 11
Lid geworden op: 20 mar 2012 15:54

Re: Defecte laptop

Ongelezen bericht door timg »

olaf79 schreef:De verkoper (de wehkamp dus) is de enige die verantwoordelijk is voor de afhandeling van de garantie. Als we er even vanuit gaan dat de laptop buiten uw schuld om defect is geraakt hebt u recht op wettelijke garantie. Deze biedt u de keuze de laptop kostenloos te laten repareren, of te vervangen voor een vergelijkbaar exemplaar (uiteraard een nieuwe).
Indien reparatie of vervaning niet meer mogelijk of rendabel is kunt u het aankoopbedrag terug krijgen. Hierop mag dan geen afschijving plaatsvinden. Dat betekent gekocht voor (zeg) 800 euri, dat u ook daadwerkelijk 800 eurootjes op de bank gestort krijgt. Een minder bedrag is niet acceptabel.
Kort samengevat:
- Kostenloos repareren OF
- Kostenloos vervangen voor een vergelijkbaar (of beter) exemplaar OF
- Koop ontbinden tegen retournering van het volledige aankoopbedrag.

De laptop koste destijds 500 euro.
Als het moederbord kapot is heeft het volgens de wehkamp geen nut om te laten maken.
De wehkamp wil de koopovereenkomst ontbinden. Mag dit?
Of mag ik alleen de koopovereenkomst ontbinden?

De wehkamp wil slechts een deel vergoed bij ontbinden van de koopovereenkomt, is dit juist?

Linoge
Berichten: 392
Lid geworden op: 21 feb 2012 16:38

Re: Defecte laptop

Ongelezen bericht door Linoge »

Heb jij twee laptops gekocht?

nevermind
Berichten: 4662
Lid geworden op: 10 sep 2011 00:27

Re: Defecte laptop

Ongelezen bericht door nevermind »

Linoge schreef:Heb jij twee laptops gekocht?
Ja, want hij heeft ook twee topic´s geopend.!

alfatrion
Berichten: 21911
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Defecte laptop

Ongelezen bericht door alfatrion »

timg schreef:De wehkamp wil de koopovereenkomst ontbinden. Mag dit?
Of mag ik alleen de koopovereenkomst ontbinden?
Formeel gezien mag alleen jij de koopovereenkomst ontbinden, maar zij mogen herstel en vervanging weigeren wanneer de kosten hiervan buiten verhouding staat op de kosten van ontbinding.
timg schreef:De wehkamp wil slechts een deel vergoed bij ontbinden van de koopovereenkomt, is dit juist?
Nee, dat is onjuist. Wat Olaf eerder schreef klopt. Je moet daadwerkelijk de 500 euro op de bank gestort krijgen.

Toch komt het regelmatig voor dat kantonrechters toch instemmen met een deel vergoeding. Met die kennis in het achterhoofd is het verstandig dat om relevante jurisprudentie aan te halen. Voor herstel/vervanging is dat het Quelle arrest. En voor ontbinding is dat vanaf punt 1.5:

http://jure.nl/AO8922

olaf79
Berichten: 8271
Lid geworden op: 17 okt 2011 23:53

Re: Defecte laptop

Ongelezen bericht door olaf79 »

timg schreef:
olaf79 schreef:De verkoper (de wehkamp dus) is de enige die verantwoordelijk is voor de afhandeling van de garantie. Als we er even vanuit gaan dat de laptop buiten uw schuld om defect is geraakt hebt u recht op wettelijke garantie. Deze biedt u de keuze de laptop kostenloos te laten repareren, of te vervangen voor een vergelijkbaar exemplaar (uiteraard een nieuwe).
Indien reparatie of vervaning niet meer mogelijk of rendabel is kunt u het aankoopbedrag terug krijgen. Hierop mag dan geen afschijving plaatsvinden. Dat betekent gekocht voor (zeg) 800 euri, dat u ook daadwerkelijk 800 eurootjes op de bank gestort krijgt. Een minder bedrag is niet acceptabel.
Kort samengevat:
- Kostenloos repareren OF
- Kostenloos vervangen voor een vergelijkbaar (of beter) exemplaar OF
- Koop ontbinden tegen retournering van het volledige aankoopbedrag.

De laptop koste destijds 500 euro.
Als het moederbord kapot is heeft het volgens de wehkamp geen nut om te laten maken.
De wehkamp wil de koopovereenkomst ontbinden. Mag dit?
Of mag ik alleen de koopovereenkomst ontbinden?

De wehkamp wil slechts een deel vergoed bij ontbinden van de koopovereenkomt, is dit juist?
In principe mag de wehkamp de overeenkomst niet zomaar ontbinden. Als zij in reparatie of vervanging geen heil zien, moeten ze je het aankoopbedrag volledig vergoeden.

Rickyman
Berichten: 221
Lid geworden op: 22 dec 2009 23:38

Re: Defecte laptop

Ongelezen bericht door Rickyman »

@ Olaf,
Het gaat om een laptop niet om een investering.
1 jaar garantie is gewoon 1 jaar garantie, daarmee ben je bij aankoop akkoord gegaan.
Zelfs consuwijzer schrijft dit:
Is de garantieperiode voorbij?

Is uw product kapot en is de extra garantie of fabrieksgarantie voorbij? Dan hebt u nog steeds rechten. U kunt dan dus nog steeds met het product teruggaan naar de winkel. Let op: het moet dan wel gaan om een product dat ondeugdelijk is! U moet de verkoper uitleggen dat u het product normaal hebt gebruikt en dat het toch zomaar stuk is gegaan. U hebt dan recht op een gratis reparatie of een nieuw product. Als de winkel dat niet kan of niet wil, hebt u er recht op dat u uw geld terugkrijgt.
Let op:!!!

Hebt u een product lange tijd zonder problemen kunnen gebruiken voordat het kapot gaat? Dan kunt u niet meer al uw geld terug vragen. Dat is dan niet redelijk.

En zeker niet bij een laptop. Als Wehkamp een gelijk gespecificeerd apparaat moet leveren kost deze nog maar 300 euro, waarom zouden ze dan 500 moeten terug betalen???? Het is niet meer dan redelijk dat je voor 1,7 jaar gebruik iets bijdraagt.

Rick

53o
Berichten: 710
Lid geworden op: 21 apr 2011 13:20

Re: Defecte laptop

Ongelezen bericht door 53o »

Ook al is dit het zelfde topic als in een ander forum, zal ik het hier heel makkelijk houden zonder volledig off-topic discussies te starten met juristen die ik toch ga verliezen omdat juristen nog koppiger zijn dan verkopers: koop geen electronica bij de wehkamp.

Dit was een erg lange alinea, dus hier zijn mijn cliffnotes: Koop geen electronica bij de wehkamp.

Je hebt op korte termijn niets aan dit advies, maar als je wakker ligt dankzij nachtmerries, stuur mij een bedankje. Oh, en koop geen electronica bij de wehkamp voordat ik dat advies vergeet (interresseert mij geen zak of je electronica bij mij koopt of bij een andere fysieke of online winkel, maar koop deze aub niet meer bij een winkel waar de vioorwaarden compleet waardeloos zijn).

olaf79
Berichten: 8271
Lid geworden op: 17 okt 2011 23:53

Re: Defecte laptop

Ongelezen bericht door olaf79 »

Rickyman schreef:@ Olaf,
Het gaat om een laptop niet om een investering.
1 jaar garantie is gewoon 1 jaar garantie, daarmee ben je bij aankoop akkoord gegaan.
Zelfs consuwijzer schrijft dit:
Is de garantieperiode voorbij?

Is uw product kapot en is de extra garantie of fabrieksgarantie voorbij? Dan hebt u nog steeds rechten. U kunt dan dus nog steeds met het product teruggaan naar de winkel. Let op: het moet dan wel gaan om een product dat ondeugdelijk is! U moet de verkoper uitleggen dat u het product normaal hebt gebruikt en dat het toch zomaar stuk is gegaan. U hebt dan recht op een gratis reparatie of een nieuw product. Als de winkel dat niet kan of niet wil, hebt u er recht op dat u uw geld terugkrijgt.
Let op:!!!
U snapt niet wat er is gebeurd. De TS heeft reparatie of vervanging verzocht maar wehkamp wil dit niet, maar wil de overeenkomst ontbinden. Het is dus niet zo dat TS dat wil maar de wehkamp. Omdat zij weigeren tot reparatie over te gaan dient TS zijn gehele aankoopbedrag terug te krijgen.
Hebt u een product lange tijd zonder problemen kunnen gebruiken voordat het kapot gaat? Dan kunt u niet meer al uw geld terug vragen. Dat is dan niet redelijk.

En zeker niet bij een laptop. Als Wehkamp een gelijk gespecificeerd apparaat moet leveren kost deze nog maar 300 euro, waarom zouden ze dan 500 moeten terug betalen???? Het is niet meer dan redelijk dat je voor 1,7 jaar gebruik iets bijdraagt.

Rick
Zij hebben geen vergelijkbaar product aangeboden. Zij hebben dat geweigerd. Wehkamp wil de koop ontbinden. In dat geval is er geen verkoopovereenkomst meer. Dat betekent dat Wehkamp het aankoop bedrag volledig moet terugstorten, tegen inlevering van de defecte laptop. Ook de onderzoekskosten die op verzoek van de wehkamp bij een extern bedrijf zijn gemaakt dient zij volledig te vergoeden.

Mousy
Berichten: 324
Lid geworden op: 14 feb 2011 22:29

Re: Defecte laptop

Ongelezen bericht door Mousy »

Met een kapotte compaq moet je contact opnemen met Hewlett packard
Die heeft compaq overgenomen in 2002
http://nl.wikipedia.org/wiki/Hewlett-Packard

Je zou hier http://www8.hp.com/nl/nl/home.html eens om info kunnen vragen succes

nevermind
Berichten: 4662
Lid geworden op: 10 sep 2011 00:27

Re: Defecte laptop

Ongelezen bericht door nevermind »

Mousy schreef:Met een kapotte compaq moet je contact opnemen met Hewlett packard
Die heeft compaq overgenomen in 2002
http://nl.wikipedia.org/wiki/Hewlett-Packard

Je zou hier http://www8.hp.com/nl/nl/home.html eens om info kunnen vragen succes
TS heeft toch met Compaq contact gehad, dus wat moet hij nu bij HP doen?
Wehkamp hier over gebeld deze verwees mij door naar compaq.
Compaq zegt het 1e jaar garantie te geven en daarna is het voor de wehkamp.

aerox
Berichten: 201
Lid geworden op: 18 mei 2011 11:44

Re: Defecte laptop

Ongelezen bericht door aerox »

Kan ts het voorbeeld van Alfatrion wel gebruiken? In die zaak gaat het om een auto waar men vanaf dag 1 problemen mee had en de verkopers niet meewerkte. Ts heeft 1.7jaar zonder problemen gebruik kunnen maken van de laptop.

(ff voor duidelijk, sta niet aan kant van wehkamp)

Mousy
Berichten: 324
Lid geworden op: 14 feb 2011 22:29

Re: Defecte laptop

Ongelezen bericht door Mousy »

nevermind schreef:
Mousy schreef:Met een kapotte compaq moet je contact opnemen met Hewlett packard
Die heeft compaq overgenomen in 2002
http://nl.wikipedia.org/wiki/Hewlett-Packard

Je zou hier http://www8.hp.com/nl/nl/home.html eens om info kunnen vragen succes
TS heeft toch met Compaq contact gehad, dus wat moet hij nu bij HP doen?
Wehkamp hier over gebeld deze verwees mij door naar compaq.
Compaq zegt het 1e jaar garantie te geven en daarna is het voor de wehkamp.
Ik heb zelf ook een compaq laptop en toen dr wat mee was meost ik zelf contact opnemen met HP vandaar. En compaq is al sinds 2002 van HP.

olaf79
Berichten: 8271
Lid geworden op: 17 okt 2011 23:53

Re: Defecte laptop

Ongelezen bericht door olaf79 »

aerox schreef:Kan ts het voorbeeld van Alfatrion wel gebruiken? In die zaak gaat het om een auto waar men vanaf dag 1 problemen mee had en de verkopers niet meewerkte. Ts heeft 1.7jaar zonder problemen gebruik kunnen maken van de laptop.

(ff voor duidelijk, sta niet aan kant van wehkamp)
Op zich maakt dat niet zoveel uit. De laptop is defect en wehkamp wil om kosten te besparen de laptop niet laten repareren. Nu kan zij de laptop vervangen voor een gelijkwaardig exemplaar (of betere), maar dat wil ze ook niet. Blijft alleen nog geld terug over

wiseger
Berichten: 509
Lid geworden op: 10 nov 2010 16:29

Re: Defecte laptop

Ongelezen bericht door wiseger »

Deze laptop werd twee jaar geleden gekocht voor 500 euro. Nu is er een zodanig defect opgetreden dat de reparatie kosten minimaal 349 euro zijn.

Economisch gezien is de waarde van de laptop inmiddels lager dan de genoemde reparatie kosten dus kiest Wehkamp ervoor een een vergoeding uit te keren i.p.v. te repareren.

Kijken we naar de laptop, dan hebben we het hier over een laptop met een 1600x900 scherm geen led, een Dual Core T4400 proc., 3Gb geheugen een een 500Gb schijf. Kortom, een echt instap model welke eigenlijk niet herschiklt is voor Windows 7.

Stel dat je nu een HP pavilion g7 aanschaft voor 399. Dan heb je veel betere specificaties (meer geheugen, snellere processor, scherm met LED etcetera) en weer opnieuw garantie.

Het zal er dus vanaf hangen welke vergoeding Wehkamp je biedt maar als deze meer dan 250 euro is, dan zou ik me niet zo druk maken en gewoon een nieuwe aanschaffen.

timg
Berichten: 11
Lid geworden op: 20 mar 2012 15:54

Re: Defecte laptop

Ongelezen bericht door timg »

wiseger schreef:Deze laptop werd twee jaar geleden gekocht voor 500 euro. Nu is er een zodanig defect opgetreden dat de reparatie kosten minimaal 349 euro zijn.

Economisch gezien is de waarde van de laptop inmiddels lager dan de genoemde reparatie kosten dus kiest Wehkamp ervoor een een vergoeding uit te keren i.p.v. te repareren.

Kijken we naar de laptop, dan hebben we het hier over een laptop met een 1600x900 scherm geen led, een Dual Core T4400 proc., 3Gb geheugen een een 500Gb schijf. Kortom, een echt instap model welke eigenlijk niet herschiklt is voor Windows 7.

Stel dat je nu een HP pavilion g7 aanschaft voor 399. Dan heb je veel betere specificaties (meer geheugen, snellere processor, scherm met LED etcetera) en weer opnieuw garantie.

Het zal er dus vanaf hangen welke vergoeding Wehkamp je biedt maar als deze meer dan 250 euro is, dan zou ik me niet zo druk maken en gewoon een nieuwe aanschaffen.
Zoals jij hier boven citeert : Stel dat je nu een HP pavilion g7 aanschaft voor 399.
En : Het zal er dus vanaf hangen welke vergoeding Wehkamp je biedt maar als deze meer dan 250 euro is, dan zou ik me niet zo druk maken en gewoon een nieuwe aanschaffen.

Dan zou ik gek zijn om 250 aan te nemen, wehkamp is mij verplicht om een nieuwe laptop even goed of beter dan mijn laptop te leveren.

Ik hoef geen 500 euro te krijgen, maar ik wil of reparatie op hun kosten of een nieuwe laptop met minimaal de zelfde specificaties.
En volgens mij heb ik daar recht op.

En Compaq is inderdaad overgenomen door HP, daarmee heb ik contact gehad.

wiseger
Berichten: 509
Lid geworden op: 10 nov 2010 16:29

Re: Defecte laptop

Ongelezen bericht door wiseger »

Wehkamp is alleen verplicht jouw dezelfde of betere laptop te leveren indien het hier om een defect binnen garantie gaat en zij de laptop niet kunnen repareren.

Als Wehkamp je maar één jaar garantie heeft gegeven, dan kan je alleen een beroep doen op de wettelijke garantie (je laptop is ouder dan een jaar). De bewijslast hiervan ligt bij jou, dus moet jij aantonen dat het moederbord zomaar vanzelf stuk ging en niet door bijvoorbeeld een val van de laptop.

Gezien het feit dat Wehkamp de reparatie van 349 euro te duur vond, denk ik niet dat ze je een beter aanbod zullen doen maar we zullen zien. Ben benieuwd hoe het voor je afloopt.

olaf79
Berichten: 8271
Lid geworden op: 17 okt 2011 23:53

Re: Defecte laptop

Ongelezen bericht door olaf79 »

wiseger schreef:Kijken we naar de laptop, dan hebben we het hier over een laptop met een 1600x900 scherm geen led, een Dual Core T4400 proc., 3Gb geheugen een een 500Gb schijf. Kortom, een echt instap model welke eigenlijk niet herschiklt is voor Windows 7
Zo'n systeem is prima geschikt voor windows 7.
Het zal er dus vanaf hangen welke vergoeding Wehkamp je biedt maar als deze meer dan 250 euro is, dan zou ik me niet zo druk maken en gewoon een nieuwe aanschaffen.
Dan zou ik me wel druk maken want voor 250 euro heb je geen nieuwe laptop.

olaf79
Berichten: 8271
Lid geworden op: 17 okt 2011 23:53

Re: Defecte laptop

Ongelezen bericht door olaf79 »

wiseger schreef:Wehkamp is alleen verplicht jouw dezelfde of betere laptop te leveren indien het hier om een defect binnen garantie gaat en zij de laptop niet kunnen repareren.
Wehkamp heeft niet betwist dat het product niet onder garantie valt. Wehkamp wil alleen niet tot reparatie overgaan. Als wehkamp uberhaupt zou betwisten dat er van garantie sprake is (m.a.w. het defect is de koper aan te rekenen) zou zij uberhaupt niet hebben aangeboden de koop te ontbinden.
Als Wehkamp je maar één jaar garantie heeft gegeven, dan kan je alleen een beroep doen op de wettelijke garantie (je laptop is ouder dan een jaar). De bewijslast hiervan ligt bij jou, dus moet jij aantonen dat het moederbord zomaar vanzelf stuk ging en niet door bijvoorbeeld een val van de laptop.
Je het niet goed gelezen. De fabrikant geeft 1 jaar, en na dit 1e jaar vult wehkamp dat aan naar het 2e jaar. Je hebt dus 2 jaar handelsgarantie, los van de wettelijke garantie. Nogmaals, wehkamp betwist niet dat er garantie op zit. Wehkamp wil het alleen op zijn manier (lees zo goedkopp mogelijk) afhandelen
Gezien het feit dat Wehkamp de reparatie van 349 euro te duur vond, denk ik niet dat ze je een beter aanbod zullen doen maar we zullen zien. Ben benieuwd hoe het voor je afloopt.
Waarschijnlijk niet.

Gesloten