LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Glascorrosie badkamermeubel na 4 jaar buiten garantie?

Is jouw garantie niet goed verlopen? Geef hier jouw mening.
Sil206

Glascorrosie badkamermeubel na 4 jaar buiten garantie?

Ongelezen bericht door Sil206 »

In Jan 2015 is er een nieuw badkamermeubel geplaatst met een spiegelkast met 3 deurtjes. De randen van alle spiegels hebben inmiddels last van glascorrosie, waarop ik overleg met Hornbach ben gestart over het oplossen hiervan. Mijn douche is goed geventileerd, we douchen altijd met raam open én condens wordt daarnaast afgezogen met een plafondventilator.

De eerste reactie van Hornbach is:
“ Corrosie op spiegel deurtjes komt helaas vaker voor.
Dit is niet te verhelpen als het erin zit een mogelijkheid zal kunnen zijn om te kijken of de leverancier
losse spiegeldeurtjes kan leveren.
Dit valt helaas niet onder garantie, als u wil kan ik informeren of losse deurtjes te leveren zijn en wat deze eventueel kosten.”

Het lijkt mij persoonlijk heel normaal dat ik na exact 5 jaar gebruik niet mag verwachten dat aan de randen van al mijn deurtjes corrosie zit. En dat dit gewoon onder de garantie zou moeten vallen. Zie ik dit goed?

Verder heb ik gezocht op de prospectus en de spullen die ik heb welke garantie er door Hornbach geboden zou moeten worden maar dit is nergens terug te vinden.

Wie kan mij vertellen hoe het zit en wat ik van de Hornbach mag verwachten als klant?

Hartelijke groet,

Sil

NeoDutchio
Berichten: 12260
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Glascorrosie badkamermeubel na 4 jaar buiten garantie?

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Wat u zou moeten aantonen is dat de bijna 6 jaar oude deurtjes bij aanschaf al niet goed zouden zijn. Oftewel, dat de waterdichtheid toen al niet goed zou zijn zodat er vocht bij kon komen. Dat lijkt mij een onmogelijke opgave.

Waar u wel rekening mee moet houden, de reden van de corrosie kan ook door eigen toedoen ontstaan zijn. Het vocht wordt dan wel netjes afgezogen, maar als u met een verkeerd schoonmaakmiddel de spiegels schoonmaakt, dan kan dat de waterdichtheid aantasten.

Dus zomaar zeggen dat het garantie zal zijn gaat helaas niet op. Bij u ligt de bewijslast.

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Glascorrosie badkamermeubel na 4 jaar buiten garantie?

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

De deurtjes zijn zes jaar oud. Mocht de technische levensduur tien jaar zijn, dan zou u slechts 40% van de schade vergoed krijgen wanneer u kan aantonen dat het niet door gewoon gebruik komt.

Maar die tien jaar is nergens vastgelegd en is slechts een voorbeeld om aan te geven hoe het wettelijk zit. Kansloze zaak.

16again
Berichten: 16016
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Glascorrosie badkamermeubel na 4 jaar buiten garantie?

Ongelezen bericht door 16again »

Een badkamermeubel moet natuurlijk tegen stoom kunnen
De term glascorrosie lijkt me misplaatst. Is het niet de spiegellaag achter het glas, die aan het verweren is? Veroorzaakt door ondeugdelijk materiaal of slechte hechting

Sil206

Re: Glascorrosie badkamermeubel na 4 jaar buiten garantie?

Ongelezen bericht door Sil206 »

Bedankt voor de antwoorden. Ik kan natuurlijk niet bewijzen dat de afdichting van de glasrand bij aanvang niet oké was.
Het glas wordt amper vies en schoonmaken doe ik zonder schoonmaakmiddel, dus daar zit geen enkel risico op beschadiging van de spiegellaag achter het glas veroorzaakt door mij.

Moneyman
Berichten: 29801
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Glascorrosie badkamermeubel na 4 jaar buiten garantie?

Ongelezen bericht door Moneyman »

NeoDutchio schreef:
29 nov 2020 11:30
Wat u zou moeten aantonen is dat de bijna 6 jaar oude deurtjes bij aanschaf al niet goed zouden zijn. Oftewel, dat de waterdichtheid toen al niet goed zou zijn zodat er vocht bij kon komen. Dat lijkt mij een onmogelijke opgave.
...

Dus zomaar zeggen dat het garantie zal zijn gaat helaas niet op. Bij u ligt de bewijslast.
Dit dus. Typisch gevalletje van pech, want dit gevecht ga je niet winnen.

Sil206

Re: Glascorrosie badkamermeubel na 4 jaar buiten garantie?

Ongelezen bericht door Sil206 »

Het zal lastig zijn, maar omdat alle drie de deurtjes het rondom hebben denknik daarmee dat t duidelijk is dat t een productie fout is. Het gaat niet om enkele plekjes....

Moneyman
Berichten: 29801
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Glascorrosie badkamermeubel na 4 jaar buiten garantie?

Ongelezen bericht door Moneyman »

Nee, dat bewijst niets. Verkeerd gebruik (schoonmaken) zou je ook op alle deurtjes doen.

Justmeagain
Berichten: 540
Lid geworden op: 11 aug 2019 14:49

Re: Glascorrosie badkamermeubel na 4 jaar buiten garantie?

Ongelezen bericht door Justmeagain »

Hornbach zal wellicht een andere en voordeligere kwaliteit bieden als een sanitair speciaalzaak.
Wij hebben ook spiegel deuren in de badkamer van Stock en dat blijft al 17 jaar als nieuw.

Lady1234
Berichten: 26852
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Glascorrosie badkamermeubel na 4 jaar buiten garantie?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Wat valt er nou verkeerd aan schoon te maken? Met een sopje, met bv Glassex doet er allemaal niet toe.

Mijn badkamerkast met spiegels was van 1995. Bij verkoop van mijn woning in 2017 mankeerde er nog helemaal niets aan. De. Kast was wel vrij prijzig
.

NeoDutchio
Berichten: 12260
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Glascorrosie badkamermeubel na 4 jaar buiten garantie?

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Lady1234 schreef:
30 nov 2020 06:25
Wat valt er nou verkeerd aan schoon te maken? Met een sopje, met bv Glassex doet er allemaal niet toe.

Mijn badkamerkast met spiegels was van 1995. Bij verkoop van mijn woning in 2017 mankeerde er nog helemaal niets aan. De. Kast was wel vrij prijzig
.
Niet elke schoonmaakmiddel is hetzelfde. Aan de buitenkant zal je niet zoveel kwaad kunnen doen, maar een spiegel is opgebouwd uit meerdere lagen. Als je met agressief spul aan de zijkant komt dan dat beschadigingen geven. De werkzame stof in het schoonmaakmiddel kunnen bepaalde materialen opvreten waardoor je dus een lek krijgt.

Moneyman
Berichten: 29801
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Glascorrosie badkamermeubel na 4 jaar buiten garantie?

Ongelezen bericht door Moneyman »

Lady1234 schreef:
30 nov 2020 06:25
Wat valt er nou verkeerd aan schoon te maken? Met een sopje, met bv Glassex doet er allemaal niet toe.
Natuurlijk wel. Jarenlang gebruik van verkeerde/ agressieve schoonmaakmiddelen kan, zeker op de goedekopere kasten zoals in dit topic, prima dit soort problemen veroorzaken.

Erthanax
Berichten: 9589
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Glascorrosie badkamermeubel na 4 jaar buiten garantie?

Ongelezen bericht door Erthanax »

Ook zonder agressieve schoonmaakmiddelen kunnen spiegels verouderen. Bij een goede spiegel die niet beschadigd is, gebeurt dat natuurlijk niet al na vier jaar.

Als in het geval van TS de spiegels vanaf de rand beginnen te verweren, zonder dat er agressieve middelen zijn gebruikt, dan lijkt het er toch op dat de hechting van de spiegelende laag te wensen over laat. Na vier jaar bewijzen dat dat gebrek bij aankoop al aanwezig was, lijkt me wel heel erg lastig.

Lady1234
Berichten: 26852
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Glascorrosie badkamermeubel na 4 jaar buiten garantie?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Ik zou niet weten waarom ik een agressief schoonmaakmiddel nodig zou hebben voor spiegels, trouwens voor ander schoonmaakwerk ook niet. Neemeen fles gele dasty van de wibra en alles wordt kraakhelder.

Moneyman
Berichten: 29801
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Glascorrosie badkamermeubel na 4 jaar buiten garantie?

Ongelezen bericht door Moneyman »

Lady1234 schreef:
30 nov 2020 13:58
Ik zou niet weten waarom ik een agressief schoonmaakmiddel nodig zou hebben voor spiegels, trouwens voor ander schoonmaakwerk ook niet. Neemeen fles gele dasty van de wibra en alles wordt kraakhelder.
Zeggen "dat je niks agressiefs nodig hebt" en dan met Dasty aankomen is eigenlijk best komisch :lol:

(leesvoer: o.a. hier)

marjoleinw
Berichten: 4
Lid geworden op: 09 sep 2019 21:41

Re: Glascorrosie badkamermeubel na 4 jaar buiten garantie?

Ongelezen bericht door marjoleinw »

Wanneer de spiegeldeurtjes tijdens het douchen beslaan moet u deze na het douchen droog maken. Helaas is de coatinglaag achter de spiegels niet meer wat het geweest is, dit heeft met de tegenwoordige milieu-eisen te maken.

Revoked
Berichten: 1704
Lid geworden op: 28 nov 2017 00:45

Re: Glascorrosie badkamermeubel na 4 jaar buiten garantie?

Ongelezen bericht door Revoked »

marjoleinw schreef: Helaas is de coatinglaag achter de spiegels niet meer wat het geweest is, dit heeft met de tegenwoordige milieu-eisen te maken.
Nee, maar ik ga hier niet uitleggen dat alle spiegels een aluminium spiegel laag hebben. Ooit hadden ze een zilveren laag, die was inderdaad erg broos. En je kon Dracula niet zien aankomen. Vandaar aluminium. Beter tegen vampieren. Bovendien is "maanlicht" gereflecteerd zonlicht, dus daar zouden ze sowieso voor binnen moeten blijven en niet gaan transformeren tot epische proporties.
Terug naar de spiegel. Groot oppervlak wordt op maat van de kast gesneden, randen ontbraamt en hop, de deur in. Afwerken kost geld, dus laat maar zitten. En nu kan vocht, niet dat vocht van het schoonmaakdoekjesponsjedweiltjedingetje, zich langzaam afzetten tussen aluminium en glas. Gelige kleur? Dan is dat kalk, het aluminium zelf sluit zich daarvoor af met een laagje, vandaar dat het dof wordt.
Heb ik het toch uitgelegd.
Voor handgemaakte spiegels op maat kunt u alleen terecht in Duiven, Gelderland. Jawel, de enige non-machinale spiegelmakerij in Nederland.
Wilde jullie niet weten natuurlijk, maar nu weet je het toch èn kun je Triviant makkelijker winnen.

J. Deltoer
Berichten: 3032
Lid geworden op: 30 aug 2020 12:29

Re: Glascorrosie badkamermeubel na 4 jaar buiten garantie?

Ongelezen bericht door J. Deltoer »

Mijn badkamerspiegel van 28 jaar oud heeft ook ernstige glaserosie, wat zeker al 10 jaar geleden begonnen is. Tijd voor een nieuwe, maar niet bij Hornbach natuurlijk, wat een inferieur spul en wat een waardeloze service. Trouwens, naar aanleiding van dit verhaal zal ik die hele Hornbach zeker niet vereren met mijn klandizie

grun
Berichten: 2175
Lid geworden op: 11 jul 2011 15:23

Re: Glascorrosie badkamermeubel na 4 jaar buiten garantie?

Ongelezen bericht door grun »

Lady1234 schreef:
30 nov 2020 13:58
Ik zou niet weten waarom ik een agressief schoonmaakmiddel nodig zou hebben voor spiegels, trouwens voor ander schoonmaakwerk ook niet. Neemeen fles gele dasty van de wibra en alles wordt kraakhelder.
Ik was altijd een fan van Dasty, maar ben nu overgestapt naar St. Marc's. Dat ontvet minstens zo goed, ruikt lekker naar dennen en is beter voor het milieu. Je kunt het gebruiken als allesreiniger maar ook als voorbereiding op een verfklus.

Hawk-Eye
Berichten: 1640
Lid geworden op: 08 jun 2005 19:46

Re: Glascorrosie badkamermeubel na 4 jaar buiten garantie?

Ongelezen bericht door Hawk-Eye »

Bob Schurkjens schreef:
29 nov 2020 11:58
De deurtjes zijn zes jaar oud. Mocht de technische levensduur tien jaar zijn, dan zou u slechts 40% van de schade vergoed krijgen wanneer u kan aantonen dat het niet door gewoon gebruik komt.

Maar die tien jaar is nergens vastgelegd en is slechts een voorbeeld om aan te geven hoe het wettelijk zit. Kansloze zaak.
onzin, als TS kan bewijzen dat ze al niet oke waren bij aankoop heb je recht op volledige vergoeding van de aankoopprijs....

Gesloten