LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Storing in espressomachine, garantie verlopen, wat nu?

Is jouw garantie niet goed verlopen? Geef hier jouw mening.
BKoning
Berichten: 2
Lid geworden op: 13 apr 2015 21:16

Storing in espressomachine, garantie verlopen, wat nu?

Ongelezen bericht door BKoning »

Hallo

Zo'n 3jaar geleden heb ik bij een vertrouwde webshop een expresso machine gekocht vond het erg duur maar had er belang bij en dacht handig ff vlot 1 bakkie voor ik naar het werk ging.

Maar naar 2,5 jaar hield die er mee op een storing alles geprobeerd fabriekant gebeld die heeft me op zich goed geholpen maar werkte nog steeds niet en moest het opsturen nog niet gedaan aangezien de prijs voor het opsturen 2x +/- 15 euro en nog eens 45 euro om erna te laten kijken

nu zag ik gisteren op radar dat er iets van wettelijke garantie is.
Ik verwachte namelijk zelf dat zo'n apperaat wel 5 jaar meer ging.

aangezien mijn fabrieks garantie na 2 jaar verlopen was. Heb ik geprobeerd het zelf te repareren maar is jammergenoeg niet gelukt het blijft de storing aangeven.

kan ik nog terug naar de webshop (ook al heb ik het zelf al geprobeerd te maken , dus uit elkaar geschroefd)
of wat raden jullie me aan

hoor het graag

Lowieze
Berichten: 6587
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Storing in espressomachine, garantie verlopen, wat nu?

Ongelezen bericht door Lowieze »

Gewoon een nieuwe kopen! Reparatie vind u te duur, de webshop kan niets meer voor u doen omdat de garantietermijn verlopen is én u heeft hem zelf al uit elkaar gehaald.

HADES2001
Berichten: 539
Lid geworden op: 27 mar 2015 17:51

Re: Storing in espressomachine, garantie verlopen, wat nu?

Ongelezen bericht door HADES2001 »

Consumentenbond schat de verwachte levensduur wel iets lager in
https://www.consumentenbond.nl/espresso ... oapparaten
0-200 euro 2 jaar verwachte levensduur
200-500 euro 3 jaar verwachte levensduur
500+ 4 jaar verwachte levensduur
maar u heeft hem zelf al open gemaakt dus grote kans dat terug gaan naar de winkel geen zin meer heeft.

stofzuigertje

Re: Storing in espressomachine, garantie verlopen, wat nu?

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

De Rowenta van november 2002 is nog goed, slechts €29,95 en alleen op schuimen lukt niet meer wegens te laat ontkalken!

Het enige defect is dus mijn eigen schuld.
Ja, duur hoeft niet beter te zijn en gebruik hem nog regelmatig meerdere keren per dag!
Als ze moeilijk doen, een plaatselijk Repair Cafe in buurthuis kan ook vaak veel, alleen onderdelen betalen en je leerde wat er fout ging.
Zowel te veel hard water/kalk als te zacht water kan ze stuk maken.

Wel heeft een dergelijke stoommachine want dat is het eigenlijk wel onderhoud nodig op tijd.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Storing in espressomachine, garantie verlopen, wat nu?

Ongelezen bericht door kweenie »

Net als bij een auto heeft ook een espressomachine periodiek onderhoud nodig. En dat betekent vaak ook dat bepaalde onderdelen (bv rubber ringetjes) vervangen moeten worden. Een levensverwachting betekent dus nog niet dat het apparaat zonder onderhoudsbeurten of kosten zal blijven werken, net als bij een auto. En dat onderhoud is bij een auto ook niet kostenloos.

Je geeft helaas niet aan welk merk het is. (Of welke prijscategorie). Bij sommige merken kun je het binnenwerk zelf uit de machine halen om te reinigen (wat je dan ook regelmatig moet doen) en kun je dus zelf vaak ook de problemen al oplossen. Bij andere merken (bijvoorbeeld Jura) is de machine niet eenvoudig te openen en is het de bedoeling dat de machine regelmatig naar een onderhoudsbedrijf gaat om hem goed van binnen te reinigen, waarbij ook allerlei onderdelen die aan slijtage onderhevig zijn worden vervangen. Dan is hij min of meer weer 'als nieuw'.

Als je machine toch niet meer onder de garantie valt, dan kun je waarschijnlijk handiger naar een lokale reparateur gaan. Is vaak goedkoper dan de officiële onderhoudsdienst en scheelt ook in de verzendkosten.

Brahms
Berichten: 3158
Lid geworden op: 15 okt 2015 23:09

Re: Storing in espressomachine, garantie verlopen, wat nu?

Ongelezen bericht door Brahms »

stofzuigertje schreef: Wel heeft een dergelijke stoommachine want dat is het eigenlijk wel onderhoud nodig op tijd.
We hebben het hier over een soort van koffiemachine, dat is volgen Wikipedia toch iets heel anders dan een stoommachine!

Lady1234
Berichten: 27097
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Storing in espressomachine, garantie verlopen, wat nu?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Brahms schreef:
stofzuigertje schreef: Wel heeft een dergelijke stoommachine want dat is het eigenlijk wel onderhoud nodig op tijd.
We hebben het hier over een soort van koffiemachine, dat is volgen Wikipedia toch iets heel anders dan een stoommachine!

Maar het water wordt wel onder flinke druk door de koffie gejaagd.

stofzuigertje

Re: Storing in espressomachine, garantie verlopen, wat nu?

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Bij kalk en niet reinigen kan deze Espresso Stoommachine uit elkaar ploffen.
In Milaan was iemand met brandwonden opgenomen omdat zijn machine, merk onbekend wel als Stoommachine geploft!

Mijn Rowenta prul, €29,95 leeft nog maar de op schuimer, die durf ik niet meer te proberen!

Brahms
Berichten: 3158
Lid geworden op: 15 okt 2015 23:09

Re: Storing in espressomachine, garantie verlopen, wat nu?

Ongelezen bericht door Brahms »

Lady1234 schreef:
Brahms schreef:
stofzuigertje schreef: Wel heeft een dergelijke stoommachine want dat is het eigenlijk wel onderhoud nodig op tijd.
We hebben het hier over een soort van koffiemachine, dat is volgen Wikipedia toch iets heel anders dan een stoommachine!

Maar het water wordt wel onder flinke druk door de koffie gejaagd.
Bij een stoommachine wordt het water juist niet door de machine gejaagd, maar juist de stoom....
Water in een stoommachine zorgt zelfs voor enorme schade, de zgn. "waterslag".

Lady1234
Berichten: 27097
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Storing in espressomachine, garantie verlopen, wat nu?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Maar het water wordt wel onder flinke druk door de koffie gejaagd.[/quote]

Bij een stoommachine wordt het water juist niet door de machine gejaagd, maar juist de stoom....
Water in een stoommachine zorgt zelfs voor enorme schade, de zgn. "waterslag".[/quote][/quote]

Ja, dat weet ik, maar die stoom was wel eerst water.

olaf79
Berichten: 8271
Lid geworden op: 17 okt 2011 23:53

Re: Storing in espressomachine, garantie verlopen, wat nu?

Ongelezen bericht door olaf79 »

Lady1234 schreef:Ja, dat weet ik, maar die stoom was wel eerst water.
Stoom is nog steeds water.

alfatrion
Berichten: 21899
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Storing in espressomachine, garantie verlopen, wat nu?

Ongelezen bericht door alfatrion »

BKoning schreef:nu zag ik gisteren op radar dat er iets van wettelijke garantie is.
Ik verwachte namelijk zelf dat zo'n apperaat wel 5 jaar meer ging.
Ja, dat is er en ook als je hem zelf hebt open geschroefd. Jij moet bewijzen dat er bij afgeving iets niet deugde en waarschijnlijk moet je hiervoor naar de rechter, wat je geld of tijd kost. Je hebt dan recht op kosteloze vervanging. Even pragmatisch, wat kost een nieuw apparaat?

BKoning
Berichten: 2
Lid geworden op: 13 apr 2015 21:16

Re: Storing in espressomachine, garantie verlopen, wat nu?

Ongelezen bericht door BKoning »

Iedereen bedankt voor de vele reacties

Het gaat om een Saeco inuita van Philips
Weekelijks ging de unit reinigen ontvetten en dat de koffiedik er goed uit was regelmatig matig de unit bij de bewegingsdelen weer invetten
Maandelijks kwam er een melding van ontkalken dus was het elke maand ontkalken met Saeco ontkalken later heb ik Hg ontkalker gebruikt omdat dit goedkoper was en ook op melkzuur was

De prijs was iets boven de 300euro en had het mezelf als kado gegeven omdat ik werk had

Ik heb de boiler vervangen omdat de laatste koffie koud was
Maar er moet iets met unit wezen omdat hij zichzelf eerst test en dat ging iets iiiii eueu de unit bewoog eerst weg en dan terug een zelf test maar gaat nu eigenlijk alleen weg het loopt vast hierom heb ik de tandwielen bekeken maar die stonden in mijn ogen nog goed afgesteld

Tegen woordig zet ik campingkoffie dus met filter en opschenken

Aangezien volgens jullie de gemiddelde levensduur maar 3jaar is ga ikzoizo geen nieuwe kopen camping koffie is lekker genoeg en zon apparaat is alleen luxe

Misschien zal ik er naar de lokale reparateur gaan of zelf nog eens kijken

Oja al testen die op het apparaat zitten werkte los van elkaar wel dus heet water malen en de unit heen en weer dus snapte er niks van en had hem toen maar in de doos verstopt

Iedereen bedankt

alfatrion
Berichten: 21899
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Storing in espressomachine, garantie verlopen, wat nu?

Ongelezen bericht door alfatrion »

Dan is er iets met de aansturing stuk, printplaat of zo, processor.

vroem
Berichten: 3748
Lid geworden op: 29 jun 2009 13:58

Re: Storing in espressomachine, garantie verlopen, wat nu?

Ongelezen bericht door vroem »

wellicht toch verkeerde ontkalker gebruikt. Schijnt ook al is de basisstof hetzelfde toch verschil in werking te zijn.
Heb dit zelf mogen ervaren met een esspresso apparaat waar we wat anders in gingen doen dan de fabriek voorschreef. niet om een paar euro te besparen maar omdat het makkelijker was eraan te komen. ging toch kapot en er bleek dus leiding verstopt door schilfering. kalk was dus niet echt opgelost maar was gaan schilferen voordat het opgelost was.
Dus toch voorgeschreven spullen gebruiken. die leidinkjes zijn erg dun en de fabrieken denken er blijkbaar wel over na waar het beste mee ontkalkt kan worden.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Storing in espressomachine, garantie verlopen, wat nu?

Ongelezen bericht door kweenie »

Maandelijks kwam er een melding van ontkalken dus was het elke maand ontkalken met Saeco ontkalken later heb ik Hg ontkalker gebruikt omdat dit goedkoper was en ook op melkzuur was
Volgens mij is de Saeco ontkalker een combinatie van citroenzuur en melkzuur. De Hg ontkalker is alleen melkzuur. Het resultaat kan dus verschillen. Citroenzuur werkt ook/beter bij koud water; misschien dat ze daarom een samenstelling van beide producten gebruiken. En dat bij het gebruik van Hg een deel van de machine niet (goed) ontkalkt wordt.

Gesloten