LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Garantie op dure verlovingsring?

Is jouw garantie niet goed verlopen? Geef hier jouw mening.

Juwelier of het merk moet noodzakelijke herstelkosten op zich nemen

- Eens, het merk moet de kosten voor reparatie op zich nemen, zodat de ring weer jaren mee kan
0
Geen stemmen
- Eens, de juwelier moet de kosten voor reparatie op zich nemen, zodat de ring weer jaren mee kan
0
Geen stemmen
- Oneens, herstellen van slijtage door normaal gebruik is voor rekening van de gebruiker, ongeacht de prijs
11
100%
 
Totaal aantal stemmen: 11

RianneAM
Berichten: 1
Lid geworden op: 18 feb 2020 10:40

Garantie op dure verlovingsring?

Ongelezen bericht door RianneAM »

Hi,

Ik heb bijna 7 jaar geleden een hele mooie ring gekregen van mijn man. Het gaat om een gouden ring met een grote edelsteen en 4 briljantjes die in de pootjes verwerkt zitten. De ring kostte ruim 1500 euro en is gekocht bij een goede juwelier.

Afgelopen week hoorde ik ineens iets rinkelen. Uit voorzorg naar de juwelier gebracht, waar ze er naar zouden gaan kijken. De ring is vervolgens bij het atelier van het merk beland (laat nog even in het midden welk merk). Conclusie: de ring is op enkele plaatsen versleten. Dat zie je zo met het blote oog niet, maar in het atelier wel.

Het merk heeft aangeboden hem te repareren, maar dat noemen ze een tijdelijke oplossing en 'uitstel van executie' omdat hij niet goed meer te maken is en ik de edelsteen dan waarschijnlijk binnenkort verlies. Het aanbod is nu dat ik de stenen (een grotere edelsteen en 4 briljantjes) kan laten overzetten in een nieuwe ring: kosten € 675,-.. Dat schud ik niet zomaar even uit mijn mouw.

Ik kan nergens iets vinden over garantie op sieraden, niet van het merk, maar ook niet algemeen. Ik vind dat een rin gvan dat bedrag toch echt langer mee zou moeten gaan. Eigenlijk een leven lang. Een kleine reparatie kan altijd, maar ik vind dit wel een heel fors bedrag, dat ik dan over 7 jaar waarschijnlijk wéér moet betalen. Daarbij is dit mijn verlovingsring, die wil ik niet steeds vervangen.

Vraag:
- Weet iemand of hier wettelijk iets voor geregeld is? Garantie of levensduur van sieraden buiten het merk om?
- Had de juwelier hier - als het blijkbaar zo'n kwetsbare ring is - niet iets over moeten zeggen tegen mijn man toen hij hem kocht?

Moneyman
Berichten: 30036
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Garantie op dure verlovingsring?

Ongelezen bericht door Moneyman »

Sowieso moet je bij de verkoper zijn - dat is je juridische aanspreekpunt. Praten met "het merk" kan altijd, maar dat zou dan puur om coulance gaan (tenzij ze je een fabrieksgarantie van (bijvoorbeeld) 10 jaar of meer hebben gegeven).

Er bestaat geen wettelijke termijn. Als je de discussie wilt voeren, moet je een beroep doen op nonconformiteit. Dat betekent dat de rind niet de eigenschappen heeft die jij ervan mag verwachten. Dat is geregeld in art. 7:17 lid 2 BW:
Een zaak beantwoordt niet aan de overeenkomst indien zij, mede gelet op de aard van de zaak en de mededelingen die de verkoper over de zaak heeft gedaan, niet de eigenschappen bezit die de koper op grond van de overeenkomst mocht verwachten. De koper mag verwachten dat de zaak de eigenschappen bezit die voor een normaal gebruik daarvan nodig zijn en waarvan hij de aanwezigheid niet behoefde te betwijfelen, alsmede de eigenschappen die nodig zijn voor een bijzonder gebruik dat bij de overeenkomst is voorzien.
Probleem is wel dat de bewijslast dat de ring nonconform is, bij jou ligt. Alleen de eerste zes maanden zou dat anders geweest zijn. Je kunt het standpunt innemen dat nu juist een verlovings/trouwring uit de aard der zaak veel langer mee moet gaan dan 7 jaar.

Of dat succesvol is, is niet te zeggen, omdat ook een heleboel andere factoren een rol spelen. Ik noem maar wat:
- is het echt een trouwring, of een "gewone" ring?
- is het naar zijn aard een kwetsbare constructie?
- draag je ring dag en nacht, en wat doe je met die ring?
- zijn er veel sporen van slijtage aanwezig, of is'tie keurig netjes?

Snap je? Er zijn zoveel factoren dat er geen hard antwoord te geven valt. Als er sec sprake is van normale slijtage, is er geen grond voor garantie ofzo. Ik denk dat het hoogst haalbare is om (met enig druk met bovengenoemd argument) te kijken hoeveel de juwelier mee wil bewegen, en dat vooral ook gericht op een oplossing die herhaling van het probleem voorkomt.

Als je een rondje Googelt op zettingen, zul je ook zien dat regelmatig onderhoud én bewust gebruik (of juist niet gebruiken) van grote invloed zijn op de levensduur van met name de zetting. Ik heb meerdere sieraden met zettingen gekocht: ik kreeg er altijd het advies bij een jaarlijkse onderhouds- en controlebeurt te laten uitvoeren,
Laatst gewijzigd door Moneyman op 18 feb 2020 16:17, 1 keer totaal gewijzigd.

NeoDutchio
Berichten: 12316
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Garantie op dure verlovingsring?

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Zonder te weten wat het probleem is en wat de oorzaak is geweest van het probleem valt er niets te zeggen over garantie en wie wat voor zijn rekening moet nemen. Zoals al vermeld ligt bij u de bewijslast om aan te tonen dat de ring non conform is. Pas daarna kan gekeken worden wie er verantwoordelijk is.

Aygulf
Berichten: 378
Lid geworden op: 03 aug 2018 16:39

Re: Garantie op dure verlovingsring?

Ongelezen bericht door Aygulf »

Als je edelsteen met pootjes is vastgezet in een sieraad, dan zou je elk jaar even deze zetting na moeten laten kijken. Je kunt je voorstellen dat die pootjes, die iets uitsteken, gemakkelijk kunnen slijten. Als ze afbreken en je je edelsteen verliest ben je verder van huis. Als je de ring dag en nacht draagt en aanhoudt bij huishoudelijke taken (zeepsop, schoonmaakmiddelen) en er bijv. ook mee doucht kan er vuil, zeep, handlotion e.d. tussen de pootjes blijven zitten wat extra slijtage kan veroorzaken.

Radar
Site Admin
Berichten: 5509
Lid geworden op: 22 apr 2004 10:56

Re: Garantie op dure verlovingsring?

Ongelezen bericht door Radar »

Naar aanleiding van dit topic hebben we een artikel gemaakt: https://radar.avrotros.nl/hulp-tips/hul ... -sieraden/

Vriendelijke groet,

Radar ^KL

Gesloten