LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Garantie op voordeur

Is jouw garantie niet goed verlopen? Geef hier jouw mening.
Tvs1988
Berichten: 1
Lid geworden op: 27 feb 2018 19:55

Garantie op voordeur

Ongelezen bericht door Tvs1988 »

Hallo,

Ongeveer 5 jaar geleden hebben wij een voordeur gekocht bij Praxis. Onlangs hebben wij door een schade het kozijn van deze deur moeten vervangen. Nu blijkt dat deze deur krom is (wijkt 18mm af). Vanzelfsprekend dat de deur nu niet goed meer sluit.
Op deze deuren van Cando zit 6 jaar garantie en we krijgen nu een nieuwe voordeur. Deze moeten we echter wel zelf laten afhangen door een timmerman. Deze kosten variëren zo rond de €350-€400. Wij vragen ons af of deze kosten wel voor ons zijn? We hebben deze deur 5 jaar geleden ook al door een timmerman af laten hangen.

Met vriendelijke groet,

Teun

olaf79
Berichten: 8271
Lid geworden op: 17 okt 2011 23:53

Re: Garantie op voordeur

Ongelezen bericht door olaf79 »

In principe zijn de kosten van installatie het gevolg van de kapotte deur en zijn dus ook de gevolg kosten voor rekening van de verkoper. Echter is de vraag of de afwijking niet te maken heeft met de eerdere schade. Waarom sloot de deur eerst wel goed? Was deze al krom of is hij krom getrokken door de schade.

alfatrion
Berichten: 21914
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Garantie op voordeur

Ongelezen bericht door alfatrion »

Als je een beroep doet op de garantievoorwaarden, dan zit je vaak gunstig met betrekking tot de bewijslast, maar de garantievoorwaarden mogen wel regelen dat de kosten van het ophangen voor eigen rekening zijn.

Als je een beroep doet op de wettelijke garantie, dan moet je stellen en bij betwisting bewijzen, dat de deur bij aflevering ondeugdelijk was. De kosten voor het ophangen zijn dan voor rekening van de verkoper.

atlas1302

Re: Garantie op voordeur

Ongelezen bericht door atlas1302 »

Voor de schade aan het kozijn sloot de deur wel goed? De deur wijkt 18 mm af ..bij vochtig weer of droog zonnig weer. Het hout is en blijft een natuurproduct, en een deurtje afhangen is in een uurtje gepiept.

Ik denk dat de Praxis al coolant genoeg is om u een nieuwe deur te geven, en niet de opgevoerde rekening van de timmerman.

chrisd1
Berichten: 2053
Lid geworden op: 24 mar 2009 07:12

Re: Garantie op voordeur

Ongelezen bericht door chrisd1 »

Tvs1988 schreef:Nu blijkt dat deze deur krom is (wijkt 18mm af)
Achttien!!! mm krom en nooit iets gemerkt??

Dirkie
Berichten: 2932
Lid geworden op: 29 jun 2006 12:15

Re: Garantie op voordeur

Ongelezen bericht door Dirkie »

Tvs1988 schreef:Hallo,

Ongeveer 5 jaar geleden hebben wij een voordeur gekocht bij Praxis. Onlangs hebben wij door een schade het kozijn van deze deur moeten vervangen. Nu blijkt dat deze deur krom is (wijkt 18mm af). Vanzelfsprekend dat de deur nu niet goed meer sluit.
Op deze deuren van Cando zit 6 jaar garantie en we krijgen nu een nieuwe voordeur. Deze moeten we echter wel zelf laten afhangen door een timmerman. Deze kosten variëren zo rond de €350-€400. Wij vragen ons af of deze kosten wel voor ons zijn? We hebben deze deur 5 jaar geleden ook al door een timmerman af laten hangen.

Met vriendelijke groet,

Teun
De Praxis heeft de deur geleverd. Deze was blijkbaar niet orde en dus hebben ze een nieuwe geleverd. Niets mis mee.
U heeft destijds zelf gekozen om een timmerman de deur te laten afhangen en daarvoor aan de timmerman betaald. Dit heeft blijkbaar wel goed werk geleverd. Daar kunt U dus geen beroep op doen. De kosten voor het afhangen zijn de helaas voor uw rekening.
Als U de vorige keer de deur had laten leveren en plaatsen door dezelfde partij had U misschien wel een kans gehad.

Brahms
Berichten: 3158
Lid geworden op: 15 okt 2015 23:09

Re: Garantie op voordeur

Ongelezen bericht door Brahms »

400 (vierhonderd) euro voor het afhangen van een nieuwe rechte deur in een nieuw kozijn.
Een vakman doet dat incl. overzetten slot in een uurtje.
Daar is nog ruime winst te behalen.
18 mm kromtrekken zegt wel wat over de kwaliteit van Cando. Een deur hoort nagenoeg recht te blijven, 2 mm is echt de grens.

chrisd1
Berichten: 2053
Lid geworden op: 24 mar 2009 07:12

Re: Garantie op voordeur

Ongelezen bericht door chrisd1 »

Brahms schreef:2 mm is echt de grens.
Denk natuurlijk zelf aan 1,8 ipv 18 mm.

crazyme
Berichten: 8151
Lid geworden op: 10 jun 2005 23:34

Re: Garantie op voordeur

Ongelezen bericht door crazyme »

Brahms schreef:400 (vierhonderd) euro voor het afhangen van een nieuwe rechte deur in een nieuw kozijn.
Een vakman doet dat incl. overzetten slot in een uurtje.
Daar is nog ruime winst te behalen.
18 mm kromtrekken zegt wel wat over de kwaliteit van Cando. Een deur hoort nagenoeg recht te blijven, 2 mm is echt de grens.
Onzin :mrgreen:

Heb je ooit wel eens een voordeur afgehangen ?
Met een toverstaf lukt je dat nog niet binnen 1 uur.

Wanneer een deur na zoveel jaar gaat kromtrekken is dat meestal het gevolg van slecht schilderwerk. Wanneer de buitenkant schraal wordt krijgt vocht meer grip op 1 kant van de deur en gaat het hout werken.

400 euro is wel veel geld. Dat is niet alleen arbeid, nieuwe scharnieren en deurbeslag mag natuurlijk niet worden gerekend.

Na 5 jaar krijgt u een splinternieuwe deur. Misschien mag u nog wel een nieuw model uitzoeken.
Ik denk dat het redelijk is om de afschrijving weg te strepen tegen de kosten van afhangen.

gesloten beurs dus.

stofzuigertje

Re: Garantie op voordeur

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Als je nieuwe huidige norm Anti Kern Trek monteerde en beveiligde nieuwste cilinders en bijpassende scharnieren is €400,- mogelijk, vooral bij meer punt sluitingen.

Maar oude overzetten die nog maar 6 jaren oud zijn kan natuurlijk ook want die zijn niet geclaimd.
Verder is Praxis DHZ zaak en inhuren vakman is op eigen risico.....

juliomariner
Berichten: 4827
Lid geworden op: 27 apr 2007 16:55

Re: Garantie op voordeur

Ongelezen bericht door juliomariner »

crazyme schreef: Dat is niet alleen arbeid, nieuwe scharnieren en deurbeslag mag natuurlijk niet worden gerekend.
Waarom zou dat niet mogen? Er is zeer waarschijnlijk niets mis met het huidige beslag en kan zo worden overgezet.
Als TS dan nieuw wil moet hij er gewoon voir betalen

crazyme
Berichten: 8151
Lid geworden op: 10 jun 2005 23:34

Re: Garantie op voordeur

Ongelezen bericht door crazyme »

juliomariner schreef:
crazyme schreef: Dat is niet alleen arbeid, nieuwe scharnieren en deurbeslag mag natuurlijk niet worden gerekend.
Waarom zou dat niet mogen? Er is zeer waarschijnlijk niets mis met het huidige beslag en kan zo worden overgezet.
Als TS dan nieuw wil moet hij er gewoon voir betalen
Dat zeg ik

alfatrion
Berichten: 21914
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Garantie op voordeur

Ongelezen bericht door alfatrion »

Hebben jullie soms een glazen bol? TS heeft niets aangegeven over het beslag. En om nu meteen van het kwade uit te gaan... is niet gastvrij. Ik zou niet in de horeca gaan werken.

crazyme
Berichten: 8151
Lid geworden op: 10 jun 2005 23:34

Re: Garantie op voordeur

Ongelezen bericht door crazyme »

alfatrion schreef:Hebben jullie soms een glazen bol? TS heeft niets aangegeven over het beslag. En om nu meteen van het kwade uit te gaan... is niet gastvrij. Ik zou niet in de horeca gaan werken.
Maak je niet druk, er werd slechts een verklaring gezocht voor die 400 euro.

Brahms
Berichten: 3158
Lid geworden op: 15 okt 2015 23:09

Re: Garantie op voordeur

Ongelezen bericht door Brahms »

crazyme schreef:
Onzin :mrgreen:

Heb je ooit wel eens een voordeur afgehangen ?
Met een toverstaf lukt je dat nog niet binnen 1 uur......
Geen onzin, niet mijn hobbij maar verschillende deuren afgehangen.
En dat allemaal zonder toverstaf.
Overigens zijn Cameo buitendeuren veredelde binnendeuren. Ik gebruik ze nooit.

alfatrion
Berichten: 21914
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Garantie op voordeur

Ongelezen bericht door alfatrion »

crazyme schreef:Maak je niet druk, er werd slechts een verklaring gezocht voor die 400 euro.
Ik merk op dat er geen vragen aan TS worden gesteld en dat er slecht één mogelijke oorzaak wordt bedacht, die als feit wordt gepresenteerd en waarin TS er slecht vanaf komt. In een woord tunnelvisie.

crazyme
Berichten: 8151
Lid geworden op: 10 jun 2005 23:34

Re: Garantie op voordeur

Ongelezen bericht door crazyme »

Brahms schreef:
crazyme schreef:
Onzin :mrgreen:

Heb je ooit wel eens een voordeur afgehangen ?
Met een toverstaf lukt je dat nog niet binnen 1 uur......
Geen onzin, niet mijn hobbij maar verschillende deuren afgehangen.
En dat allemaal zonder toverstaf.
Overigens zijn Cameo buitendeuren veredelde binnendeuren. Ik gebruik ze nooit.
Wel onzin.

http://www.luif-timmerwerken.nl/prijsindicatie

Een buitendeur afhangen is globaal 3,5 x zoveel werk. Dus deze vakman rekent 350 euro voor een uur werk.

Het is zo gemakkelijk om iets te roepen wanneer je niet weet waar je het over hebt.

Brahms
Berichten: 3158
Lid geworden op: 15 okt 2015 23:09

Re: Garantie op voordeur

Ongelezen bericht door Brahms »

Nou heb je er ook wel een gevonden qua prijsstelling, deur in tuinschutting ophangen, Euro 125,00 !
Jezum, wat heb ik veel geld laten liggen.......

Jefdus
Berichten: 927
Lid geworden op: 08 sep 2011 12:00

Re: Garantie op voordeur

Ongelezen bericht door Jefdus »

Gamma montageservice vraagt ook 349 euro voor het afhangen van een deur met 3-puntssluiting. Zo gek lijken de genoemde prijzen mij dus niet. Het is niet enkel een kwestie van een deur in wat scharnieren hangen, maar ook het plaatsen van hang- en sluitwerk, dievenklauwen etc

stofzuigertje

Re: Garantie op voordeur

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Als je van 2e keus hout een deur maakte waarvan de nerf fout liep kan deze krom trekken.

Maar mijn opmerking over hang en sluitwerk...... met mijn voordeur en meer punt sluiting is €400,- juist voordelig.
Ook het kozijn, daar moeten vaak voor de zwaardere 4 scharnieren in gehakt worden en de sluiting is vaak een sluitkom en in mijn geval meerdere.

Praxis geeft garantie op de Cando deuren en dat is indien niet bewezen is waardoor is gevolg schade moeilijk te claimen.
Als je een ZZPer in gaat huren zit je al snel op €50,- nu de crisis voorbij is en je kreeg een deur.
Als je de oude niet leeg haalde en het kozijn ook niet komen die kosten erbij......

Als je weet dat Praxis bedoeld is voor DHZ... moet je het zelf doen en dan mag je het netto salaris van jou werkgever rekenen en slechts enkele komen dan op €50,-

Mede door mijn beginnende Reuma zou ik voor Kunststof deur kiezen....
Met HR++ glas en 8 punten sluiting en kozijn zit erbij.
Kozijn vast zetten lukt nog wel, en dan de deur erin hangen is paar minuten!
Vanaf €700,- leverbaar maar ik wil mooiere.

Vooral mensen die vakman moeten inhuren omdat ook ik niet bepaald de handigste ben met beitels voor 4 scharnieren dus 8 gaten hakken!
En dan nog een normaal slot al een ramp... die 3 punten nooit meer.
De fabriek kan dit wel en daarom is de computergestuurde machine in de kunststof fabriek zo voordelig.

Ik vind dat deze vragen steller eerst maar moet aantonen hoe deze deur zo krom is getrokken, want dat bepaald of je naast de deur nog gevolg schade kunt claimen....... ik denk dan ook aan de lekkage bij oude kozijn van vele dure Gas.... warmte!
Of had je 6 jaren terug beter moeten controleren en niet zomaar nieuwe deur in twijfelachtig kozijn hangen?

Een nieuwe deur in oud kozijn was achteraf gezien half werk dus lijkt me een verdere claim lastig aan te tonen!

Gesloten