LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] garantie overdraagbaar??

Is jouw garantie niet goed verlopen? Geef hier jouw mening.
cornelis caas
Berichten: 10
Lid geworden op: 05 jan 2007 01:58

garantie overdraagbaar??

Ongelezen bericht door cornelis caas »

Een jaar geleden heb ik een voeding voor een pc overgenomen van iemand (tweedehands dus) die deze via www.komplett.nl had gekocht. Ik heb deze overgenomen en hij heeft toen de factuur keurig meegestuurd. Op deze voeding wordt 24 maanden garantie verleent, althans dat staat op de site van komplett. http://www.komplett.nl/k/ki.asp?sku=306647
De voeding is kortgeleden stukgegaan. Komplett weigert nu garantie (ook al valt deze binnen de garantietermijn) te geven omdat deze volgens hen niet overdraagbaar is. (factuur staat nog op eerste eigenaar)
Ik heb even op internet gezocht en ik kon weinig vinden over de overdraagbaarheid van garantie. In de algemene voorwaarden op komplett kan ik er niets over terugvinden. http://www.komplett.nl/k/k.asp?action=c ... topic=cond
Vraag 1: Is iemand op de hoogte hiervan en kan iemand mij vertellen of ze gelijk hebben?
Vraag 2: Kunnen ze mij doorverwijzen naar de fabrikant of moeten zij als winkel de garantie afhandelen?
Vraag 3: Mag de garantieperiode die een webshop geeft lager zijn dan de fabrieksgarantie?

alfatrion
Berichten: 21899
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: garantie overdraagbaar??

Ongelezen bericht door alfatrion »

1: Garantie is m.i. gewoon overdraagbaar.
2: Ze mogen u niet door verwijzen. De winkel is aansprakelijk.
3: Ja. De wettelijke garantie, fabrieksgarantie en winkeliersgarantie staan los van elkaar. U heeft recht op alle drie.
4: Komt u er met de winkelier niet uit dan kunt u in dit geval naar de consumenten geschillencommissie stappen. U kunt dit in princiepe nu al doen.

cornelis caas
Berichten: 10
Lid geworden op: 05 jan 2007 01:58

Re: garantie overdraagbaar??

Ongelezen bericht door cornelis caas »

Hartelijk dank voor je snelle antwoord. De winkel blijkt aangesloten te zijn bij thuiswinkel waarborg. Ik probeer het geschil eerst via deze instantie op te lossen en anders stap ik naar de consumenten geschillencommissie.
Ik laat weten hoe de voortgang is.

alfatrion
Berichten: 21899
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: garantie overdraagbaar??

Ongelezen bericht door alfatrion »

Hartelijk dank voor je snelle antwoord. De winkel blijkt aangesloten te zijn bij thuiswinkel waarborg. Ik probeer het geschil eerst via deze instantie op te lossen en anders stap ik naar de consumenten geschillencommissie.
Het gaat hier om de geschillencommissie: Thuiswinkel.
Ik laat weten hoe de voortgang is.
Dat stel ik opprijs.

cornelis caas
Berichten: 10
Lid geworden op: 05 jan 2007 01:58

Re: garantie overdraagbaar??

Ongelezen bericht door cornelis caas »

Na het toesturen van de klacht via thuiswinkel kreeg ik deze mail:

Beste klant,

Excuses voor het afkeuren van uw rma. Dat was een fout want er zit inderdaad 2 jaar garantie op het product. Naar welk adres moet het vervangde product worden opgestuurd? Zodra we antwoord hebben zal ik de rma goedkeuren! Bedankt en excuses voor het ongemak.

Mvg,
Komplett

Ze spreken hier niet meer over de overdraagbaarheid. Ze hebben het nu alleen maar over de garantietermijn. Maar ik kan in ieder geval rma aanvragen. Nu hopen dat de verdere afhandeling voorspoedig zal verlopen.
Nogmaals dank voor de hulp.

ikbenik

Re: garantie overdraagbaar??

Ongelezen bericht door ikbenik »

Een jaar geleden heb ik een voeding voor een pc overgenomen van iemand (tweedehands dus) die deze via www.komplett.nl had gekocht. Ik heb deze overgenomen en hij heeft toen de factuur keurig meegestuurd.
Met factuur wel garantie, zonder factuur niet.

magel725
Berichten: 1164
Lid geworden op: 18 jun 2006 01:37

Re: garantie overdraagbaar??

Ongelezen bericht door magel725 »

Garantie is nooit overdraagbaar. Dat dat niet altijd gecontroleerd kan worden...

cornelis caas
Berichten: 10
Lid geworden op: 05 jan 2007 01:58

Re: garantie overdraagbaar??

Ongelezen bericht door cornelis caas »

Garantie is dus wel overdraagbaar. Bij Komplett hebben ze het verder keurig afgehandeld. Een week later had ik een vervangende voeding. Het type voeding wat ik had was niet meer leverbaar, dus hebben ze een ander type voeding geleverd, die iets meer vermogen levert. Een upgrade dus.

ikbenik

Re: garantie overdraagbaar??

Ongelezen bericht door ikbenik »

Steeds meer fabrikanten kijken niet meer naar de aankoopfactuur, maar naar het serienummer.

alfatrion
Berichten: 21899
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: garantie overdraagbaar??

Ongelezen bericht door alfatrion »

Een garantie geeft de eigenaar van een product het recht om iets te vorderen, wanneer het defect is. Het burgerlijk wetboek bepaald dat deze vorderingsrechten overdraagbaar zijn, tenzij de wet zich daar tegen verzet. Het gaar hier om regelend recht. Echter een verkoper die in zijn algemene voorwaarden stel dat de garantie of andere vorderingsrechten niet overdraagbaar zijn, beperkt de inhoud van de overeenkomst. Nu dit op de grijze lijst staat is een dergelijk beding onredelijk bezwarend voor consumenten. (3:6 BW, 3:83 BW en 6:237 sub e BW)

magel725
Berichten: 1164
Lid geworden op: 18 jun 2006 01:37

Re: garantie overdraagbaar??

Ongelezen bericht door magel725 »

Garantie is dus wel overdraagbaar. Bij Komplett hebben ze het verder keurig afgehandeld. Een week later had ik een vervangende voeding. Het type voeding wat ik had was niet meer leverbaar, dus hebben ze een ander type voeding geleverd, die iets meer vermogen levert. Een upgrade dus.
Garantie is niet overdraagbaar. Dat ze bij Komplett er uiteindelijk geen probleem van hebben gemaakt is netjes, maar niet verplicht.

ikbenik

Re: garantie overdraagbaar??

Ongelezen bericht door ikbenik »

Wat ik zelf niet toesta is dat mijn producten worden doorverkocht.
Dan vervalt ook de garantie.

En dan doel ik op de notoire doorverkopers.

SJZ
Berichten: 4103
Lid geworden op: 09 aug 2003 21:03

Re: garantie overdraagbaar??

Ongelezen bericht door SJZ »

Wat ik zelf niet toesta is dat mijn producten worden doorverkocht.
Dan vervalt ook de garantie.
Prima dat JIJ dat vindt, maar de wet bepaalt anders in dit land.

Son of god
Berichten: 105
Lid geworden op: 06 aug 2004 16:17

Re: garantie overdraagbaar??

Ongelezen bericht door Son of god »

Garantie is nooit overdraagbaar
Natuurlijk is garantie wel overdraagbaar. De garantie wordt verleend op het product, niet op de consument die het aanschaft. Uiteraard moet je wel voldoen aan de garantievoorwaarden.

magel725
Berichten: 1164
Lid geworden op: 18 jun 2006 01:37

Re: garantie overdraagbaar??

Ongelezen bericht door magel725 »

Natuurlijk is garantie wel overdraagbaar. De garantie wordt verleend op het product, niet op de consument die het aanschaft. Uiteraard moet je wel voldoen aan de garantievoorwaarden.
Wat jij natuurlijk vind hoeft nog niet zo te zijn. De verkoopsovereenkomst is met de eerste koper en niet met de klant daarvan.

Er wordt telkens op gehamerd dat een winkelier aansprakelijk is voor datgene wat hij of zij verkoopt, en niet de fabrikant. Wanneer je zelf iets doorverkoopt ben je zelf dus de winkelier geworden en ben je daarmee dus zelf aansprakelijk voor de afhandeling van garantie.

ikbenik

Re: garantie overdraagbaar??

Ongelezen bericht door ikbenik »

Er wordt telkens op gehamerd dat een winkelier aansprakelijk is voor datgene wat hij of zij verkoopt, en niet de fabrikant. Wanneer je zelf iets doorverkoopt ben je zelf dus de winkelier geworden en ben je daarmee dus zelf aansprakelijk voor de afhandeling van garantie.
Daarom heb ik ook zo'n hekel aan doorverkoop.

Daarnaast als je als partiucier een product doorverkoopt, ben je géén verkoper.
Alleen de wet van consumentenbescherming is van toepassing op de professionele verkopers.

Toolboy

Re: garantie overdraagbaar??

Ongelezen bericht door Toolboy »

Garantie is overdraagbaar.Ook al ben u niet eerst kopende.
Ik bedoel hiermee de fabrieksgarantie .
Maar tijdens de fabrieksgarantie periode kunt u geen aanspraak meer maken op de verkopende partij.

kazana
Berichten: 170
Lid geworden op: 18 nov 2005 18:59

Re: garantie overdraagbaar??

Ongelezen bericht door kazana »

Als ik nu van iemand een PC overneem die pas een paar maandjes oud is en die andere genoeg knaken heeft om steeds een nieuwere te kopen heb ik dus pech :cry:
De PC is toch het garantie artikel en niet de koper :?:

magel725
Berichten: 1164
Lid geworden op: 18 jun 2006 01:37

Re: garantie overdraagbaar??

Ongelezen bericht door magel725 »

Toch eigenaardig dan dat volgens de wet de verkoper aansprakelijk is. Als je iets van de buurman koopt is de buurman de verkoper en moet je bij hem voor garantie zijn. Je hebt een koopovereenkomst met hem gesloten.
Als ik nu van iemand een PC overneem die pas een paar maandjes oud is en die andere genoeg knaken heeft om steeds een nieuwere te kopen heb ik dus pech
De PC is toch het garantie artikel en niet de koper
Dan betaal je er dus ook niet meer de nieuwprijs voor hé. Waarom dan wel de garantie alsof dat wel zo is?

ikbenik

Re: garantie overdraagbaar??

Ongelezen bericht door ikbenik »

Toch eigenaardig dan dat volgens de wet de verkoper aansprakelijk is. Als je iets van de buurman koopt is de buurman de verkoper en moet je bij hem voor garantie zijn. Je hebt een koopovereenkomst met hem gesloten.
Toch niet.

De consumentenkoop is alleen van toepassing bij transacties met professionele verkopers.

Dus de transactie tussen jouw en de buurman als particulier valt dus niet onder consumentenkoop.

Dus als jij iets op marktplaats e.d. koopt van een particulier, dan is zelfs de wet koop op afstand niet van toepassing.

Gesloten