LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Garantie Reloop HA-210 b Amplifier

Is jouw garantie niet goed verlopen? Geef hier jouw mening.
basstroink
Berichten: 3
Lid geworden op: 28 feb 2012 15:14

Garantie Reloop HA-210 b Amplifier

Ongelezen bericht door basstroink »

Hallo,

Ik heb in april 2011 een Reloop HA-210 b Amplifier gekocht bij Recess Records in Hengelo (ov).

Nu is deze versterker van de week kapot gegaan (een van de uitgangen voor de boxen is kapot deze ruist op de boxen).

Wat voor wettelijke garantie heb ik op dit product? kon er op internet niks over vinden.

Dit staat op hun website onder hun voorwaarden over garantie:

Artikel 10 - Conformiteit en Garantie
1. De ondernemer staat er voor in dat de producten en/of diensten voldoen aan de overeenkomst, de in het aanbod vermelde specificaties, aan de redelijke eisen van deugdelijkheid en/of bruikbaarheid en de op de datum van de totstandkoming van de overeenkomst bestaande wettelijke bepalingen en/of overheidsvoorschriften. Indien overeengekomen staat de ondernemer er tevens voor in dat het product geschikt is voor ander dan normaal gebruik.
2. Een door de ondernemer, fabrikant of importeur verstrekte garantie doet niets af aan de wettelijke rechten en vorderingen die de consument op grond van de overeenkomst tegenover de ondernemer kan doen gelden.

Ik heb een email aan recess gestuurd en deze zegt dat er een jaar garantie op zat, en dit product nu opgestuurd moet worden voor reparatie en de kosten voor mij zijn.

Is de garantietermijn ook werkelijk een jaar voor dit product? Wat zijn mijn rechten?

Heeft iemand hier verstand van?

b.v.d

crazyme
Berichten: 8151
Lid geworden op: 10 jun 2005 23:34

Re: Garantie Reloop HA-210 b Amplifier

Ongelezen bericht door crazyme »

Je gebruikt de term "wettelijke garantie" maar je kunt niets vinden ? :?

Iets beter zoeken zou ik zeggen, ik schat dat hier op dit form alleen al meer dan duizend topics vol geschreven staan.

olaf79
Berichten: 8271
Lid geworden op: 17 okt 2011 23:53

Re: Garantie Reloop HA-210 b Amplifier

Ongelezen bericht door olaf79 »

Beetje flauwe vorige reactie want als je om hulp vraagt heb je zelf kennelijk het antwoord niet gevonden.
In principe heb je volgens de wet een onbepaalde garantietermijn. Simpel gezegd houdt dit in dat je product moet voldoen aan de afgesproken eigenschappen maar bovendien ook die eigenschappen moet bezitten die normaal zijn voor een dergelijk product en het geschikt maken voor normaal gebruik. Een defect maakt het product ongeschikt voor normaal gebruik en zo'n defect valt dus onder de garantie ook als dat defect zich pas (veel) later openbaart. Maar, nu komt de grote maar, het moet wel aannemelijk zijn dat dit defect al bestond tijdens de levering en niet is veroorzaakt door verkeerd, ondeskundig gebruik of het gevolg is van normale slijtage. In jouw geval moet je bewijzen dat dit niet het geval is en dat is lastig.

crazyme
Berichten: 8151
Lid geworden op: 10 jun 2005 23:34

Re: Garantie Reloop HA-210 b Amplifier

Ongelezen bericht door crazyme »

olaf79 schreef:Beetje flauwe vorige reactie want als je om hulp vraagt heb je zelf kennelijk het antwoord niet gevonden.
Op fora is het een goed gebruik om eerst zelf wat moeite te doen voordat je klakkeloos een vraag neerkwakt.

Daarbij kent ts de term wettelijke garantie en vraagt in mijn beleving naar de bekende weg.

alfatrion
Berichten: 21899
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Garantie Reloop HA-210 b Amplifier

Ongelezen bericht door alfatrion »

Je moet dus aannemelijk:
- Welke eigenschappen je mocht verwachten.
- Dat een van deze eigenschappen ontbrak ten tijden van de aflevering.
olaf79 schreef:Maar, nu komt de grote maar, het moet wel aannemelijk zijn dat dit defect al bestond tijdens de levering en niet is veroorzaakt door verkeerd, ondeskundig gebruik of het gevolg is van normale slijtage.
Dit is dubbel op. Een verborgen gebrek sluit ondeskundig gebruik of normale slijtage uit. Op zijn minst geld dat de verkoper zich hiermee niet kan verschonen van zijn verplichtingen.
crazyme schreef:Op fora is het een goed gebruik om eerst zelf wat moeite te doen voordat je klakkeloos een vraag neerkwakt.
Het is eveneens een goed gebruik om niet off-topic te gaan.

crazyme
Berichten: 8151
Lid geworden op: 10 jun 2005 23:34

Re: Garantie Reloop HA-210 b Amplifier

Ongelezen bericht door crazyme »

alfatrion schreef:
crazyme schreef:Op fora is het een goed gebruik om eerst zelf wat moeite te doen voordat je klakkeloos een vraag neerkwakt.
Het is eveneens een goed gebruik om niet off-topic te gaan.
Ik denk dat jouw opmerking de eerste is die off-topic is. Gefeliciteerd ! 8)

olaf79
Berichten: 8271
Lid geworden op: 17 okt 2011 23:53

Re: Garantie Reloop HA-210 b Amplifier

Ongelezen bericht door olaf79 »

alfatrion schreef:Je moet dus aannemelijk:
- Welke eigenschappen je mocht verwachten.
- Dat een van deze eigenschappen ontbrak ten tijden van de aflevering.
olaf79 schreef:Maar, nu komt de grote maar, het moet wel aannemelijk zijn dat dit defect al bestond tijdens de levering en niet is veroorzaakt door verkeerd, ondeskundig gebruik of het gevolg is van normale slijtage.
Dit is dubbel op. Een verborgen gebrek sluit ondeskundig gebruik of normale slijtage uit.
Dat hoeft helemaal niet. Een gebrek kan zich pas later openbaren (ofwel je hebt er pas na tijdje last van). Maar het kan ook dat het gebrek zich voordoet omdat er verkeerd gebruik is gemaakt van het product. Dat onderscheid is van groot belang voor de vraag of wettelijke garantie geldt of niet.

alfatrion
Berichten: 21899
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Garantie Reloop HA-210 b Amplifier

Ongelezen bericht door alfatrion »

Met gebrek wordt in brede zin bedoelt een gebrek in de verbintenis (art. 6:89 BW) en in enge zin een het niet bieden van veiligheid die men er van mag verwachten (art. 6:186 BW). Het maakt niet uit of deze gebreken zich door abnormaal gebruik openbaren.

Umad
Berichten: 336
Lid geworden op: 03 aug 2010 16:09

Re: Garantie Reloop HA-210 b Amplifier

Ongelezen bericht door Umad »

crazyme schreef:
olaf79 schreef:Beetje flauwe vorige reactie want als je om hulp vraagt heb je zelf kennelijk het antwoord niet gevonden.
Op fora is het een goed gebruik om eerst zelf wat moeite te doen voordat je klakkeloos een vraag neerkwakt.

Daarbij kent ts de term wettelijke garantie en vraagt in mijn beleving naar de bekende weg.
Volgens mij staat er "Wat voor wettelijke garantie heb ik op dit product?". Waarmee je niet met zekerheid kunt zeggen dat hij de term kent, maar wel kunt vaststellen dat de persoon op zoek is naar het antwoord op de vraag welke garantie hij wettelijk mag verwachten.

Maar goed, aannames zijn natuurlijk je sterkste punt. En nee, forums zijn bedoeld om je vraag op te plempen zonder dat je er eerst zelf moeite voor doet (helaas). Je kunt van de antwoorden van dit forum niet zomaar klakkeloos uitgaan dat het waar is.

boomerangreturn
Berichten: 10
Lid geworden op: 06 aug 2012 10:09

Re: Garantie Reloop HA-210 b Amplifier

Ongelezen bericht door boomerangreturn »

olaf79 schreef:In principe heb je volgens de wet een onbepaalde garantietermijn.
Tjonge, is dat even lekker gemakkelijk?
Dus je gelooft nog steeds in sprookjes?

Geef dan maar eens exact in de wetboek aan die jouw bewering bevestigd, want ik geloof er geen snars van je beweringen.

alfatrion
Berichten: 21899
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Garantie Reloop HA-210 b Amplifier

Ongelezen bericht door alfatrion »

De wettelijke garantie is dat je als koper recht hebt op aflevering van het ontbrekende, herstel, vervanging, prijsvermindering, ontbinding en/of schadevergoeding, wanneer het product niet de eigenschappen bezit je er van mocht verwachten. Dit is niet beperkt tot een aantal jaar. Dit is terug te vinden in het Burgerlijk Wetboek, boek 7, eerste titel.

boomerangreturn
Berichten: 10
Lid geworden op: 06 aug 2012 10:09

Re: Garantie Reloop HA-210 b Amplifier

Ongelezen bericht door boomerangreturn »

alfatrion schreef:De wettelijke garantie is dat je als koper recht hebt op aflevering van het ontbrekende, herstel, vervanging, prijsvermindering, ontbinding en/of schadevergoeding, wanneer het product niet de eigenschappen bezit je er van mocht verwachten.
Gewoon de conformiteitsbeginsel. Dus zeg dan ook conformiteit in plaats van wettelijke garantie.
En conform wilt zeggen dat het product volgens de koopovereenkomst dient te zijn, met daarbij de uitspraken van fabrikant en winkelier (is zo in de Nederlandse wetgeving vastgelegd).
alfatrion schreef:wanneer het product niet de eigenschappen bezit je er van mocht verwachten.
Die regel klopt niet (wat ben ik een zeikerd hè? :mrgreen: )
Het product dient die eigenschappen te bezitten welke de koper op grond van de koopovereenkomst had mogen verwachten, met daarbij de uitspraken van fabrikant en verkopende partij.

That's it.

Moeilijk hè? :mrgreen:

boomerangreturn
Berichten: 10
Lid geworden op: 06 aug 2012 10:09

Re: Garantie Reloop HA-210 b Amplifier

Ongelezen bericht door boomerangreturn »

ciske schreef:Noem het eerder arrogantie
Arrogantie niet. Ik beperk mij alleen tot de bronnen waar wel rechten ontleent mogen worden.
Vaak hoor je dat je datgene van een product mag verwachten waar je als consument redelijkerwijs had mogen verwachten, terwijl de wetsregels aangeven dat je het product die verwachting dient te bezitten, welke je als consument op grond van de overeenkomst en op de uitspraken van fabrikant en winkelier had mogen verwachten.

Daarnaast bepalen de uitspraken van fabrikant en winkelier het verwachtingsbeeld van de koper. Dat een consumentenorganisatie een totaal andere mening heeft over een product, doet werkelijk niet ter zake.

ciske
Berichten: 10820
Lid geworden op: 17 mar 2011 11:13

Re: Garantie Reloop HA-210 b Amplifier

Ongelezen bericht door ciske »

boomerangreturn schreef:
ciske schreef:Noem het eerder arrogantie
Arrogantie niet. Ik beperk mij alleen tot de bronnen waar wel rechten ontleent mogen worden.
Vaak hoor je dat je datgene van een product mag verwachten waar je als consument redelijkerwijs had mogen verwachten, terwijl de wetsregels aangeven dat je het product die verwachting dient te bezitten, welke je als consument op grond van de overeenkomst en op de uitspraken van fabrikant en winkelier had mogen verwachten.

Daarnaast bepalen de uitspraken van fabrikant en winkelier het verwachtingsbeeld van de koper. Dat een consumentenorganisatie een totaal andere mening heeft over een product, doet werkelijk niet ter zake.

flikker op met dat slappe geklets.

boomerangreturn
Berichten: 10
Lid geworden op: 06 aug 2012 10:09

Re: Garantie Reloop HA-210 b Amplifier

Ongelezen bericht door boomerangreturn »

basstroink schreef:Wat voor wettelijke garantie heb ik op dit product? kon er op internet niks over vinden.
Jij wilt weten hoelang dat de winkelier verplicht is om garantie te verstrekken.
Dat mag hij zelf bepalen. Er bestaat geen bepaling die bepaald hoelang dat een winkelier garantie moet geven.
Daarom vindt je er ook niets over terug.
basstroink schreef: Is de garantietermijn ook werkelijk een jaar voor dit product?
Klopt.
basstroink schreef: Wat zijn mijn rechten?
1 jaar garantie.

Helaas zijn er lieden die beweren dat de winkelier minimaal twee jaar garantie moet verstrekken, omdat de wettelijke garantie in de Europese richtlijn twee jaar zou zijn.
Dat is echter niet het geval.
De term "wettelijke garantie" heeft geen betrekking op de garantieperiode die de fabrikant/winkelier geeft, maar heeft betrekking op de conformiteitsregels.

"Wettelijke garantie" houdt in dat het product volgens de koopovereenkomst geleverd moet zijn en de eigenschappen dient te bezitten welke de koper op grond van de koopovereenkomst had mogen verwachten, met daarbij de uitspraken van fabrikant en winkelier. De reden dat het "wettelijke garantie" genoemd wordt is dat de koper vanuit de wetgever het recht krijgt dat het product aan de overeenkomst moet beantwoorden.

Nogmaals: "wettelijke garantie" betekent dus niet de garantieperiode die de verkopende partij wettelijk verplicht is om te verstrekken. Dat is dus echt een fabeltje.

De regels omtrent conformiteit (ook wel "wettelijke garantie" genoemd") zijn terug te vinden in artikelen 17 t/m 24 van wetboek 7.
De regels omtrent garantie zijn terug te vinden in artikel 6a van wetboek 7 en artikel 6 van de Europese richtlijn.

Duidelijker kan ik het niet uitleggen.

olaf79
Berichten: 8271
Lid geworden op: 17 okt 2011 23:53

Re: Garantie Reloop HA-210 b Amplifier

Ongelezen bericht door olaf79 »

boomerangreturn schreef:
ciske schreef:
Die regel klopt niet (wat ben ik een zeikerd hè?
Goed dat je het zelf zegt, dat ben je zeker.
Zelfkennis.
Als je echt zelfkennis had, dan wist je dat je een ongewenste zeikerd bent en zou je hier nooit weer terugkeren. Echter is je vakantie zeker voorbij en na terugkeer is je garantie psychose zeker ook terug.

TIP: Er zijn goede artsen die zoiets kunnen behandelen. Ik wil je wel een lijstje sturen... :lol: :mrgreen:

Gesloten