LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Geldigheid Restaurant Cadeaukaart

Is jouw garantie niet goed verlopen? Geef hier jouw mening.
olaf79
Berichten: 8271
Lid geworden op: 17 okt 2011 23:53

Re: Geldigheid Restaurant Cadeaukaart

Ongelezen bericht door olaf79 »

rvjapio schreef:Ik heb ook net zo'n kaart gehad. Op de website is duidelijk te lezen dat ie een jaar geldig is. U heeft twee jaar de tijd gehad om uw eigen kaart te controlen. Uw verwijten betreffen primair uw eigen onoplettendheid.
Nope. Dit moet op de kaart zelf staan. Zo niet, dan is hij onbeperkt geldig. Niet iedereen heeft internet en kan de geldigheid checken.

olaf79
Berichten: 8271
Lid geworden op: 17 okt 2011 23:53

Re: Geldigheid Restaurant Cadeaukaart

Ongelezen bericht door olaf79 »

MG4541 schreef:Waarom accepteerd iedereen maar dat een cadeaukaart maar een jaar geldig is.
Hij is gekocht, betaald en cadeau gegeven.
Kontant geld heeft toch ook niet vervaldatum en de organisatie heeft dat geld toch in hun kas gekregen?
Anders moeten ze het terug storten na een jaar.
Nu heel eng gevoel bij het idee bedankt voor de sponsering.
Je moet wel een goed doel hebben voor dat geld en niet van oh de vervaldatum komt nu koop ik maar wat.
Tsja contant geld is toch wat anders. Minder leuk om te geven, alsof je geen tijd en moeite hebt genomen om een leuk cadeau te bedenken.
Er zijn veel dingen die verlopen. Als je 300 minuten beltegoed hebt per maand en je gebruikt ze niet, dan vervallen ze ook. De prijs is gebaseerd op het feit dat een deel van de mensen de kaart niet gebruikt, of maar deels gebruikt. Daarvan leven de organisaties die de kaart uitgeven.

mahadma
Berichten: 2540
Lid geworden op: 03 dec 2015 13:52

Re: Geldigheid Restaurant Cadeaukaart

Ongelezen bericht door mahadma »

olaf79 schreef:
MG4541 schreef:Waarom accepteerd iedereen maar dat een cadeaukaart maar een jaar geldig is.
Hij is gekocht, betaald en cadeau gegeven.
Kontant geld heeft toch ook niet vervaldatum en de organisatie heeft dat geld toch in hun kas gekregen?
Anders moeten ze het terug storten na een jaar.
Nu heel eng gevoel bij het idee bedankt voor de sponsering.
Je moet wel een goed doel hebben voor dat geld en niet van oh de vervaldatum komt nu koop ik maar wat.
Tsja contant geld is toch wat anders. Minder leuk om te geven, alsof je geen tijd en moeite hebt genomen om een leuk cadeau te bedenken.
Er zijn veel dingen die verlopen. Als je 300 minuten beltegoed hebt per maand en je gebruikt ze niet, dan vervallen ze ook. De prijs is gebaseerd op het feit dat een deel van de mensen de kaart niet gebruikt, of maar deels gebruikt. Daarvan leven de organisaties die de kaart uitgeven.
Minder leuk, gevoelsmatig gezien, echter vele malen praktischer als uiteindelijk Geen kado te hebben........

sandervessies
Berichten: 2
Lid geworden op: 12 feb 2020 10:49

Re: Geldigheid Restaurant Cadeaukaart

Ongelezen bericht door sandervessies »

He ****, ik ben dus niet de enige met een verlopen cadeaukaart. Ik trek vanmorgen net een lade open, vind ik 4 bonnen voor in totaal 165 euro te goed. Aan de reacties te lezen van de anderen maak ik geen schijn van kans om er nog iets mee te bereiken.

Ik kwam wel nog een service tegen waar je een verlopen cadeaukaart kunt inwisselen en er toch nog iets voor krijgt. Iemand ervaring mee?
Laatst gewijzigd door Radar op 12 feb 2020 14:40, 2 keer totaal gewijzigd.
Reden: commerciële link verwijderd

Lady1234
Berichten: 27096
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Geldigheid Restaurant Cadeaukaart

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Er was een flinke tijd terug een inzameling op tv van verlopen bonnen, opbrengst voor een goeddoel. Maar dat zult u wel niet bedoelen.

Loop de andere laatjes ook eens door, wie weet wat daar nog ligt.

NeoDutchio
Berichten: 12316
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Geldigheid Restaurant Cadeaukaart

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Wat ik toch zo vreemd vindt is dat ik nooit iemand hoor klagen over boodschappen die over datum zijn. De druiven die ik in november 2018 kocht met een houdbaarheidsdatum tot 1 januari 2019 vond ik vandaag ineens in de koelkast. Heel vreemd dat ik die niet meer kon teruggeven aan de supermarkt.

Schijnbaar zijn mensen zo blij met een kado dat ze niet eens kijken wat ze gekregen hebben. Pas jaren later bij het opruimen of bij een poging tot inlevering worden pas de voorwaarden gezien.

Lady1234
Berichten: 27096
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Geldigheid Restaurant Cadeaukaart

Ongelezen bericht door Lady1234 »

En dan nog klagen dat het zo slecht gaat in Nederland. Het is blijkbaar nog veel te weelderig.

rvjapio
Berichten: 1001
Lid geworden op: 17 apr 2017 18:47

Re: Geldigheid Restaurant Cadeaukaart

Ongelezen bericht door rvjapio »

Dat heb ik al honderd keer gelezen: 'maar een jaar geldig'. Alsof je zo'n ding niet binnen een jaar kan controleren en/of gebruiken. En natuurlijk is het een verdienmodel. Anders zouden er niet zoveel varianten zijn. De ontvanger is echt 100% verantwoordelijk voor het gebruik ervan. Persoonlijk vind ik al dat geklaag over die kaarten ongelofelijk treurig. Als je de verantwoordelijkheid voor een cadeaukaart niet aankan dan moet je hem niet aannemen. Maar niemand weigert hem dus.

sandervessies
Berichten: 2
Lid geworden op: 12 feb 2020 10:49

Re: Geldigheid Restaurant Cadeaukaart

Ongelezen bericht door sandervessies »

Jaaaa het is natuurlijk schandalig dat die dingen zo snel verlopen.
Natuurlijk ligt het een heel klein beetje aan onszelf maar sommige uitgeevers lijken het er wel om te doen. Kom op zeg 1 restaurant in utrecht waar ik mijn gift for you uit kan geven wat is dat nou. Er zijn honderden of duizenden restaurants die mij graag als klant zien komen dit lijkt wel een trucje om het zo moeilijk mogelijk te maken in de hoop dat ik de bon vergeet.

Ik kwam wel iets tegen waar je nog iets van 15 euro voor een verlopen cadaeubon kon krijgen [Tekst verwijderd]
Het is voor sommigen misschien handig als goedmakertje.
Laatst gewijzigd door Radar op 13 feb 2020 17:23, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Titel aangepast zodat deze beter bij de inhoud van het openingsbericht aansluit

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: Geldigheid Restaurant Cadeaukaart

Ongelezen bericht door berndv »

sandervessies schreef:
13 feb 2020 14:16
1 restaurant in utrecht waar ik mijn gift for you uit kan geven wat is dat nou.
dat heeft meestal te maken met het verdienmodel er achter. Het kost een restaurant vaak geld om mee te doen in zo'n collectief. Ik kan me voorstellen dat veel restaurants als ze naar de kosten en de opbrengsten gaan kijken in hun afweging besluiten om niet een dergelijke kaart te accepteren.

Erthanax
Berichten: 9675
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Geldigheid Restaurant Cadeaukaart

Ongelezen bericht door Erthanax »

sandervessies schreef:
13 feb 2020 14:16
(...) Ik kwam wel iets tegen waar je nog iets van 15 euro voor een verlopen cadaeubon kon krijgen [link verwijderd]
Het is voor sommigen misschien handig als goedmakertje.
Wees dan een echte vent en zet er netjes bij dat je internetondernemer bent en directeur van het bedrijf achter de link, in plaats van dit schijnheilige gedoe. Bah.

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: Geldigheid Restaurant Cadeaukaart

Ongelezen bericht door berndv »

Erthanax schreef:
13 feb 2020 15:34
sandervessies schreef:
13 feb 2020 14:16
(...) Ik kwam wel iets tegen waar je nog iets van 15 euro voor een verlopen cadaeubon kon krijgen [link verwijderd]
Het is voor sommigen misschien handig als goedmakertje.
Wees dan een echte vent en zet er netjes bij dat je internetondernemer bent en directeur van het bedrijf achter de link, in plaats van dit schijnheilige gedoe. Bah.
als dat zijn site is, mag die ook wel wat doen aan de misleidende teksten op de site.
hoe lang moeten cadeaubonnen tenminste geldig zijn. Inmiddels heeft de politiek bepaald dat de wettelijke geldigheid van de bonnen nu 2 jaar is.

Maar helaas is het niet zo simpel dat nu altijd, alle bonnen 5 jaar geldig zijn. Het hangt namelijk af van:

Wat zet de uitgever op de bon?
Gaat het om een product, ervaring of dienst?
Iets verderop staat dan weer dit:
Er zijn 4 mogelijkheden volgens de Nederlandse wet:

Je kaart is 2 jaar geldig
Je kaart verloopt nooit
Je kaart is 5 jaar geldig
Je kaart is korter dan 1 jaar geldig
Deze regels zijn leuk bedacht, maar totaal niet op de wet berust. Indien er geen datum van uitgifte of verval op de kaart staan of geen verwijzing op de kaart naar waar deze info te vinden is, is de bon onbeperkt geldig. Is er wel een uitgiftedatum maar geen vervaldatum dan is het minimaal 5 jaar. Verder mag een kortere termijn ook, maar dan moet die op de bon staan en korter dan 1 jaar mag sowieso niet.

Dat zijn in ieder geval de regels zoals ze in het wetboek staan. Dan heb je daarnaast ook nog weer afspraken tussen de consumentenbond en verschillende uitgevers van bonnen (niet allemaal). Die hebben weer afgesproken dat er afwijkende vastgestelde termijnen zijn.
De Consumentenbond en de Stichting Keurmerk Cadeaukaarten hebben algemene voorwaarden vastgelegd. Afgesproken is dat bonnen waarmee consumenten iets in een winkel kunnen kopen minimaal 3 jaar geldig zijn. Bonnen voor een 'belevenis' (iets in natura) moeten minimaal 2 jaar geldig zijn, met een mogelijkheid tot 1 jaar verlenging tegen een kleine vergoeding. Deze voorwaarden gelden alleen voor cadeaubonuitgevers die zich aansluiten bij de Stichting Keurmerk Cadeaukaarten, en alleen voor bonnen die ze vanaf dan verkopen.

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: Geldigheid Restaurant Cadeaukaart

Ongelezen bericht door berndv »

Oh die Sander:
https://www.giftomatic.nl/team/

Dat jou dit moet overkomen. Dan heb je gewoon verdorie een site die handelt in verlopen cadeaukaarten, blijk je toch zomaar opeens verlopen cadeaukaarten in de kast te hebben liggen.
sandervessies schreef:
12 feb 2020 10:49
He ****, ik ben dus niet de enige met een verlopen cadeaukaart. Ik trek vanmorgen net een lade open, vind ik 4 bonnen voor in totaal 165 euro te goed.
Je zou toch denken dat je, als je in dat "vak" zit, toch wel wat voorzichtiger bent.

Of je moet eens gaan praten met je marketingadviseur.

Erthanax
Berichten: 9675
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Geldigheid Restaurant Cadeaukaart

Ongelezen bericht door Erthanax »

Precies, dat bedoel ik. Dat cadeaubonnenblog is zogenaamd opgericht door verontruste consumenten in Noord-Holland. Het is niets anders dan een vehikel om traffic te genereren voor zijn handel in -- Jawel! -- cadeaukaarten. Maar dan digitaal en niet van plastiek.

Ik had de link naar zijn bedrijf juist weggelaten, om geen linkverkeer te genereren. Hij is daar gewoon directeur-eigenaar, maar CEO en co-founder staat veel indrukwekkender.

Revoked
Berichten: 1704
Lid geworden op: 28 nov 2017 00:45

Re: Geldigheid Restaurant Cadeaukaart

Ongelezen bericht door Revoked »

Maar een CEO is geen bedrijfseigenaar of oprichter.

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: Geldigheid Restaurant Cadeaukaart

Ongelezen bericht door berndv »

Revoked schreef:
13 feb 2020 16:21
Maar een CEO is geen bedrijfseigenaar of oprichter.
CEO en Co-Founder zegt weliswaar niets over het huidig eigenaarschap, maar wel over wie de oprichter is.

Erthanax
Berichten: 9675
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Geldigheid Restaurant Cadeaukaart

Ongelezen bericht door Erthanax »

Sander zit hier in ieder geval zijn eigen handel te promoten onder valse voorwendselen, door zich voor te doen als gedupeerde bezitter van verlopen cadeaukaarten, die toevallig een blogje tegenkwam van "verontruste consumenten uit Noord-Holland" die toevallig verwijzen naar een actie van een cadeaukaartenbedrijfje dat toevallig door hemzelf is opgericht, wat hij dan toevallig vergeet te vermelden. En daar vind ik wat van, zoals dat tegenwoordig heet.

Gesloten