Geldteruggave bij gefaalde reparatie binnen garantermijn?

Is jouw garantie niet goed verlopen? Geef hier jouw mening.
nathanvandoorn58
Berichten: 1
Lid geworden op: 31 okt 2022 15:56

Geldteruggave bij gefaalde reparatie binnen garantermijn?

Ongelezen bericht door nathanvandoorn58 »

Hallo, ik heb een vraag over mijn consumentenrechten.
Ik heb op een webshop 1.5 jaar geleden een laptop gekocht. Deze is kapot gegaan, ik heb hem binnen de garantietermijn opgestuurd voor reparatie. Helaas blijkt het nu dat de laptop niet te repareren is. De laptop die ik had wordt niet meer geproduceerd en ze kunnen mij dus geen nieuw model geven.

Hierdoor biedt het webshopbedrijf mij nu gratis een alternatieve laptop aan. Ik wil echter mijn geld terug. Het bedrijf zegt dat dit niet meer mogelijk is, omdat “koopontbinding alleen binnen 14 dagen na aankoop mogelijk is”. Ik kan niks vinden over geldteruggave/alternatieve laptops bij een gefaalde reparatie vinden in hun voorwaarden.

Mijn vraag is of ik wettelijk recht heb op volledige geldteruggave, en hoe ik dat het beste kan aanpakken.

Alvast bedankt!

Moneyman
Berichten: 30036
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Geldteruggave bij gefaalde reparatie binnen garantermijn?

Ongelezen bericht door Moneyman »

Wat versta je onder "is kapot gegaan"? Het maakt nogal uit of dat het gevolg was van jouw gebruik of dat het het gevolg was van non-conformiteit. Schade door gebruik komt uiteraard voor jouw rekening, nonconformiteit komt voor rekening van de verkoper. Punt is alleen dat jij moet bewijzen dat de laptop op het moment van kopen al ondeugdelijk was.

Zonder verder iets te weten over de aard en het ontstaan van het gebrek, valt je vraag niet concreet te beantwoorden.

alfatrion
Berichten: 21899
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Geldteruggave bij gefaalde reparatie binnen garantermijn?

Ongelezen bericht door alfatrion »

Wat is er afgesproken in de handelsgarantie over deze situatie? Ik zou op het eerste gezicht stellen dat je niet zomaar akkoord te gaan met een alternatief. Is dat een redelijk alternatief en wordt je er beter van?

bupaul
Berichten: 110
Lid geworden op: 19 jul 2010 11:32

Re: Geldteruggave bij gefaalde reparatie binnen garantermijn?

Ongelezen bericht door bupaul »

Je wil het aankoop bedrag terug nadat je 1,5 jaar laptop hebt gebruikt. Je snapt toch zelf wel dat dat niet gaat lukken.
Ze bieden je een andere aan en dat zou ik accepteren als ik jou was. Als je dat weigert heb je de kans dat wanneer ze eventueel geld terug zouden geven ze het bedrag doen waarvan ze denken dat de laptop na 1,5 jaar nog waard is.

Jablan
Berichten: 6184
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Geldteruggave bij gefaalde reparatie binnen garantermijn?

Ongelezen bericht door Jablan »

En de restwaarde na anderhalf jaar kan wel eens hard tegenvallen. De fiscale afschrijving is 5 jaar, lineair 20% per jaar. Bij mijn verzekeraar is de verdeling anders, omdat die uitgaat van 3 jaar, waarbij het waardeverlies in het eerste jaar het grootst is. Exact percentage kan ik je niet geven, dat verschilt per soort laptop.

In jouw plaats zou ik het alternatief met beide handen aannemen, zodat je een werkende laptop hebt.

Erthanax
Berichten: 9675
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Geldteruggave bij gefaalde reparatie binnen garantermijn?

Ongelezen bericht door Erthanax »

nathanvandoorn58 schreef:
31 okt 2022 16:00
(...) Ik heb op een webshop 1.5 jaar geleden een laptop gekocht. Deze is kapot gegaan, ik heb hem binnen de garantietermijn opgestuurd voor reparatie. Helaas blijkt het nu dat de laptop niet te repareren is. De laptop die ik had wordt niet meer geproduceerd en ze kunnen mij dus geen nieuw model geven.

Hierdoor biedt het webshopbedrijf mij nu gratis een alternatieve laptop aan. (...)
Als die alternative laptop vergelijkbare specificaties heeft, vind ik het een heel net aanbod dat ik direct zou aannemen.

Hawk-Eye
Berichten: 1640
Lid geworden op: 08 jun 2005 19:46

Re: Geldteruggave bij gefaalde reparatie binnen garantermijn?

Ongelezen bericht door Hawk-Eye »

men moet je wel een gelijkwaardig produkt leveren als degeen die je had, zelfde specs dus, met een mindere laptop hoef je dus geen genoegen te nemen!

https://www.consuwijzer.nl/garantie-rep ... 20verkoper.

Plaats reactie