LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Hoe zit het met garantie als het om een kado gaat?

Is jouw garantie niet goed verlopen? Geef hier jouw mening.
Nicole1971
Berichten: 376
Lid geworden op: 07 feb 2006 09:13

Hoe zit het met garantie als het om een kado gaat?

Ongelezen bericht door Nicole1971 »

Ik heb eind december vorig jaar een Qware 10 inch tablet gekregen.
Sinds enkele weken doet de tablet helemaal niets meer en ik kan het niet naar de winkel brengen omdat ik daar geen bonnetje van heb omdat het een kadootje was.
Nu zegt de één dat men met een kado wél terug naar de winkel kan, terwijl de ander zegt dat je er toch echt een aankoopbon voor nodig hebt.
Ik heb uiteraard gevraagd om een bon, maar die is er niet meer. Wat kan ik nu doen?
Ik heb Qware zelf ook het probleem voorgelegd, maar die hebben nog steeds niet gereageerd.
De garantie zou een jaar zijn, dus tot eind december. Moet ik nu naar de winkel, of kan ik het ook opsturen naar Qware? Ik hoop dat iemand een antwoord voor me heeft.

dhc
Berichten: 4586
Lid geworden op: 24 aug 2008 20:38

Re: Hoe zit het met garantie als het om een kado gaat?

Ongelezen bericht door dhc »

De gulle gever zal aan de bak moeten. Hij/zij is koper en de enige die iets kan regelen.

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Hoe zit het met garantie als het om een kado gaat?

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

En dat terwijl je een gegeven paard niet in de bek moet kijken. Het leven kan ingewikkeld zijn.

tenormin
Berichten: 6829
Lid geworden op: 31 okt 2011 21:29

Re: Hoe zit het met garantie als het om een kado gaat?

Ongelezen bericht door tenormin »

Bob Schurkjens schreef:En dat terwijl je een gegeven paard niet in de bek moet kijken. Het leven kan ingewikkeld zijn.
Ja, da's wel waar, maar als het bit bij het paard niet goed zit, vervang je dat toch ook, prettiger voor het paard :wink:

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: Hoe zit het met garantie als het om een kado gaat?

Ongelezen bericht door berndv »

Als antwoord op je titel, de garantie veranderd niets als het om een kado gaat. De garantie wordt altijd verstrekt aan de koper, niet de gebruiker.

Het claimen van garantie zonder bon is hier al vaker aan bod gekomen. Blijft een lastig verhaal, soms is via een bankafschrift nog iets te achterhalen, als er contant betaald is, moet er aangetoond kunnen worden dat de tablet bij de winkel gekocht is. En hoe? Geen idee, daar gebruik je normaal de bon voor.

sephora30
Berichten: 4072
Lid geworden op: 22 nov 2010 11:15
Locatie: hutje op de hei

Re: Hoe zit het met garantie als het om een kado gaat?

Ongelezen bericht door sephora30 »

Zonder bon geen garantie. Als dat de voorwaarden zijn van de winkel is daar helaas niks aan te doen. Of jij de koper bent of niet maakt niks uit, een bon van een tablet staat niet op naam.

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: Hoe zit het met garantie als het om een kado gaat?

Ongelezen bericht door berndv »

sephora30 schreef:Zonder bon geen garantie. Als dat de voorwaarden zijn van de winkel is daar helaas niks aan te doen. Of jij de koper bent of niet maakt niks uit, een bon van een tablet staat niet op naam.
Daar zijn wel wat eerdere topics over geweest, het punt is dat je moet aantonen dat het artikel daar gekocht is, en zonder bon is dit nagenoeg niet te doen.

Skillz95
Berichten: 23
Lid geworden op: 21 aug 2012 22:28

Re: Hoe zit het met garantie als het om een kado gaat?

Ongelezen bericht door Skillz95 »

volgens mij is het gewoon geen bon geen garantie.

Chocomelk
Berichten: 11409
Lid geworden op: 30 nov 2009 18:14

Re: Hoe zit het met garantie als het om een kado gaat?

Ongelezen bericht door Chocomelk »

berndv schreef: Daar zijn wel wat eerdere topics over geweest, het punt is dat je moet aantonen dat het artikel daar gekocht is, en zonder bon is dit nagenoeg niet te doen.
Mischien heeft die persoon het wel via de pin betaald ?

tenormin
Berichten: 6829
Lid geworden op: 31 okt 2011 21:29

Re: Hoe zit het met garantie als het om een kado gaat?

Ongelezen bericht door tenormin »

Chocomelk schreef:
berndv schreef: Daar zijn wel wat eerdere topics over geweest, het punt is dat je moet aantonen dat het artikel daar gekocht is, en zonder bon is dit nagenoeg niet te doen.
Mischien heeft die persoon het wel via de pin betaald ?
Met pin betaling krijg je toch ook een bon.

Chocomelk
Berichten: 11409
Lid geworden op: 30 nov 2009 18:14

Re: Hoe zit het met garantie als het om een kado gaat?

Ongelezen bericht door Chocomelk »

tenormin schreef:
Met pin betaling krijg je toch ook een bon.
Klopt maar is het ook op het afschrift na te lezen.

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Hoe zit het met garantie als het om een kado gaat?

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Bon is niet nodig als er een pinbetaling heeft plaats gevonden, zie www.consuwijzer.nl ergens.

53o
Berichten: 710
Lid geworden op: 21 apr 2011 13:20

Re: Hoe zit het met garantie als het om een kado gaat?

Ongelezen bericht door 53o »

Het claimen van garantie zonder bon is hier al vaker aan bod gekomen. Blijft een lastig verhaal, soms is via een bankafschrift nog iets te achterhalen, als er contant betaald is, moet er aangetoond kunnen worden dat de tablet bij de winkel gekocht is. En hoe? Geen idee, daar gebruik je normaal de bon voor.
Als verkoper in een winkel ben ik hier ook erg strikt in. Als een persoon niet kan aantonen dat een artikel bij mijn winkel of een andere uit hetzelfde concern gekocht is dan geef ik geen service tenzij hiervoor betaald wordt. Lijkt mij toch wel logisch?

Aan TS: Zonder aankoopsbewijs, en dat hoeft niet de factuur te zijn, maar dat kan een afschrift zijn of een hele specifieke indicatie van de aanschaftijd (bij een ipad die meerdere keren per dag over de toonbank gaat kan ik weinig doen met de datum, maar een tablet die maar af en toe verkocht wordt dan vind ik een datum voldoende bewijs als deze dan ook daadwerkelijk verkocht is).
Bon is niet nodig als er een pinbetaling heeft plaats gevonden, zie www.consuwijzer.nl ergens.


Ook al kan ik nu facturen makkelijk terug vinden, met systemen bij andere werkgevers was dit niet altijd hetzelfde.

Hoe dan ook, afschriften van een bedrag wat redelijk overeen kwam met een reele aanschafsprijs werden geaccepteerd voor garantie, maar wat als het een combinatie aankoop betreft? Een afschrift van 800 euro werd niet geaccepteerd voor een tablet van 200 euro.

Gelukkig kan ik nu eindelijk alle facturen opnieuw uitdraaien wanneer mogelijk, maar bij veel bedrijven is dit niet altijd mogelijk. Dat is geen schuld van het bedrijf, de consument is ten alle tijden verantwoordelijk voor het overleggen van een aankoopsbewijs als zij aanspraak willen maken op garantie.

witte angora
Berichten: 30760
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Hoe zit het met garantie als het om een kado gaat?

Ongelezen bericht door witte angora »

Blijft over het aanspraak maken op de fabrieksgarantie, maar hoe doe je dat?

alfatrion
Berichten: 21899
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Hoe zit het met garantie als het om een kado gaat?

Ongelezen bericht door alfatrion »

berndv schreef:Als antwoord op je titel, de garantie veranderd niets als het om een kado gaat. De garantie wordt altijd verstrekt aan de koper, niet de gebruiker.
Het komt nog wel eens voor dat winkelpersoneel vragen of het een cadeau is. En het inpakken als je daarop bevestigend antwoord. In deze situatie kan de gebruiker wel aanspraak maken op de garantie, omdat er sprake is van een impliciet derdenbeding. Hijema noemt als voorbeeld dat de ontvanger aanspraak kan maken op de levering ondanks dat er een overeenkomst tot stand is gekomen tussen de vervoerder en de verzender. bron

dhc
Berichten: 4586
Lid geworden op: 24 aug 2008 20:38

Re: Hoe zit het met garantie als het om een kado gaat?

Ongelezen bericht door dhc »

witte angora schreef:Blijft over het aanspraak maken op de fabrieksgarantie, maar hoe doe je dat?
moet je even aan BBCS vragen...proest....die zit alleen nog op Vara Kassa te roeptoeteren...

mukkiefuk
Berichten: 236
Lid geworden op: 24 okt 2005 15:11

Re: Hoe zit het met garantie als het om een kado gaat?

Ongelezen bericht door mukkiefuk »

alfatrion schreef:
berndv schreef:Als antwoord op je titel, de garantie veranderd niets als het om een kado gaat. De garantie wordt altijd verstrekt aan de koper, niet de gebruiker.
Het komt nog wel eens voor dat winkelpersoneel vragen of het een cadeau is. En het inpakken als je daarop bevestigend antwoord. In deze situatie kan de gebruiker wel aanspraak maken op de garantie, omdat er sprake is van een impliciet derdenbeding. Hijema noemt als voorbeeld dat de ontvanger aanspraak kan maken op de levering ondanks dat er een overeenkomst tot stand is gekomen tussen de vervoerder en de verzender. bron
Op die manier kun je onder alle verantwoordelijkheden als consument uitkomen.

Gesloten