LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] imac garantie

Is jouw garantie niet goed verlopen? Geef hier jouw mening.
Ouwe aap
Berichten: 514
Lid geworden op: 04 jan 2009 00:13

Re: imac garantie

Ongelezen bericht door Ouwe aap »

Je zou mij inmiddels voldoende moeten kennen om te weten dat mijn antwoord JA is. Het gaat mij er echter om dat ik vind dat de wetgeving niet goed genoeg is.
Jij en Alfa vinden van wel, maar jullie zeggen dat de winkelier gedwongen moet worden om zich aan die wetgeving te houden. ik denk dat dat niet te doen is. Ik denk dat een duidelijkere wetgeving veel beter is om de consument te beschermen. Er zijn nog te veel mazen en grijze gebieden.

Ouwe aap
Berichten: 514
Lid geworden op: 04 jan 2009 00:13

Re: imac garantie

Ongelezen bericht door Ouwe aap »


alfatrion
Berichten: 21887
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: imac garantie

Ongelezen bericht door alfatrion »

Ouwe aap schreef:Dan blijft mijn vraag staan. Waarom is het dan zo pittig, als het feit dat het apparaat zo snel kapot gaat voldoende reden is om het non-conform te noemen?
Omdat het product kan ook zo snel kapot gaat door de schuld van de consument, bijvoorbeeld omdat je hem hebt laten vallen. De bewijslast ligt bij de koper.

BBCS
Berichten: 7084
Lid geworden op: 17 okt 2007 23:34
Contacteer:

Re: imac garantie

Ongelezen bericht door BBCS »

Het gaat hier over een Imac (een "A" product) van 15 maanden oud. De fabrieksgarantie is voorbij. Als we nu even aannemen dat inderdaad het moederbord kapot is en dat dit niet de 'schuld' van TS is en dat vervanging van het moederbord de levensduur niet verlengd, vinden jullie dan dat TS 'garantie' (volgens het consumentenrecht) moet krijgen en dat de Imac kosteloos gerepareerd moet worden?

Gewoon een "gewetensvraag".
Wat zegt de fabrikant?
Daarbij is een moederbord een apart product in het geheel. Dus vandaag het moederbord vervangen, morgen kan de harde schijf het begeven.

Het is algemeen bekend en een ongeschreven regel dat de fabrikanten alleen gedurende de fabrieksgarantie garant staan voor de goede werking.

Het antwoord op de vraag:
Als de TS kan bewijzen dat het defect al tijdens de koop aanwezig was, dan alleen heeft de TS recht op kosteloze reparatie of vervanging.

Daarbij komt ook nog dat de fabrikant na de garantieperiode niet meer instaat voor de goede werking en dat dit automatisch ook geld voor de winkelier.

Echter volgens het consumentenrecht heeft de TS nog steeds recht op een goed werkend product, dus is de verkopende partij wel verplicht om het probleem op te lossen. Dus in de praktijk zal dit betekenen dat dit een normale reparatieopdracht zal worden en de TS de keuze heeft: product gerepareerd krijgen tegen normale reparatiekosten (als hij niet kan bewijzen dat het probleem al tijdens de koop aanwezig was), en als de TS niet tot reparatie over wilt gaan dient de TS de onderzoekskosten te betalen.

Ouwe aap
Berichten: 514
Lid geworden op: 04 jan 2009 00:13

Re: imac garantie

Ongelezen bericht door Ouwe aap »

Omdat het product kan ook zo snel kapot gaat door de schuld van de consument, bijvoorbeeld omdat je hem hebt laten vallen. De bewijslast ligt bij de koper.
Dat vind ik dus ook niet kloppen. Waarom is dat in hemelsnaam ? Hoe kan de consument iets bewijzen wat hij niet heeft gedaan ??

BBCS
Berichten: 7084
Lid geworden op: 17 okt 2007 23:34
Contacteer:

Re: imac garantie

Ongelezen bericht door BBCS »

Ouwe aap schreef:
Dan blijft mijn vraag staan. Waarom is het dan zo pittig, als het feit dat het apparaat zo snel kapot gaat voldoende reden is om het non-conform te noemen?

Omdat het product kan ook zo snel kapot gaat door de schuld van de consument, bijvoorbeeld omdat je hem hebt laten vallen. De bewijslast ligt bij de koper.
Het is zo dat het product non-conform is als het product kapot gaat en dat je op grond van de uitspraken van de winkelier en fabrikant dit nog niet had hoeven te verwachten.

Dus die verwachting van de consument is op grond van uitspraken van de winkelier (en ook de fabrikant).

BBCS
Berichten: 7084
Lid geworden op: 17 okt 2007 23:34
Contacteer:

Re: imac garantie

Ongelezen bericht door BBCS »

Ik zie geen verschil in mijn antwoorden, omdat in de vraag van BBCS eindigde met de voorwaarde: "als het product niet door de schuld van de consument kapot gaat". Als het product niet door de schuld van de consument kapot is gegaan lijkt mij daaruit te volgen dat het dus non-conform is.
Een product kan ook normale slijtage hebben en al "op" zijn.

Ouwe aap
Berichten: 514
Lid geworden op: 04 jan 2009 00:13

Re: imac garantie

Ongelezen bericht door Ouwe aap »

Een Imac kan en mag niet op zijn na wat was het ? 15 maanden ?

WillemV
Berichten: 1285
Lid geworden op: 10 mar 2007 01:23

Re: imac garantie

Ongelezen bericht door WillemV »

Geplaatst op 10 Jun 2009 23:47 door Ouwe aap

Je zou mij inmiddels voldoende moeten kennen om te weten dat mijn antwoord JA is.
Oké. Dan is het in dit 'geval' dus gewoon duidelijk dat indien TS geen 'schuld' heeft aan het defect van de Imac hij gewoon garantie moet krijgen...
Jij en Alfa vinden van wel, maar jullie zeggen dat de winkelier gedwongen moet worden om zich aan die wetgeving te houden. ik denk dat dat niet te doen is. Ik denk dat een duidelijkere wetgeving veel beter is om de consument te beschermen. Er zijn nog te veel mazen en grijze gebieden.
De wetgeving op zich is mijns inziens duidelijk genoeg. In de uitvoering kan inderdaad onduidelijkheid optreden. En dat is de bepaling van de gemiddelde levensduur. Maar in de praktijk is dat naar mijn gevoel bijna nooit een punt. Ik denk dat er maar héél weinig consumenten garantie gaan claimen indien bijvoorbeeld hun PC ouder dan 3 jaar is... Net als de 'garantiekwestie' van TS.

De Europese richtlijn houdt een termijn van 2 jaar aan. Dat geeft op zich natuurlijk meer duidelijkheid. Het nadeel is dat bij duurzame apparaten zoals bijvoorbeeld een (Miele) wasmachine de consument dan ernstig benadeeld wordt indien die wasmachine na twee jaar, buiten zijn schuld, kapot gaat.

Maar welke mazen en grijze gebieden bedoel jij dan?

alfatrion
Berichten: 21887
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: imac garantie

Ongelezen bericht door alfatrion »

Strikt gezien moet de consument bewijzen dat het product non-conform is. Bijvoorbeeld kun je bewijzen dat deze serie een productiefout heeft.
Artikel 150 Rv schreef:De partij die zich beroept op rechtsgevolgen van door haar gestelde feiten of rechten, draagt de bewijslast van die feiten of rechten, tenzij uit enige bijzondere regel of uit de eisen van redelijkheid en billijkheid een andere verdeling van de bewijslast voortvloeit.
Het is de consument die een beroep doet op art. 7:17 jo 7:21 BW dus hij draagt de bewijslast. Misschien kun je met een beroep op de redelijkheid en billijkheid de bewijslast omdraaien nadat alles wat voor de hand ligt hebt weerlegt, daar de verkoper meer kennis in huis heeft. Maar dat is waar de rechter nog over moet oordelen.

Een voorbeeld van de redelijkheid en billijkheid vinden bij de informatieplicht betreffende de AV. Hoewel het de wederpartij (consument) is die een beroep doet op de vernietiging en daarbij roept dat de gebruiker (winkelier) niet aan zijn informatieplicht heeft voldaan, is het de gebruiker (winkelier) die moet bewijzen dat hij wel aan zijn informatieplicht heeft voldaan. Dit ligt bij non-conformiteit echter minder voor de hand omdat daar meer mogelijkheden zijn om te bewijzen dat dit zo is.

BBCS
Berichten: 7084
Lid geworden op: 17 okt 2007 23:34
Contacteer:

Re: imac garantie

Ongelezen bericht door BBCS »

De consumentenautoriteit heeft zich ook gewoon te houden aan gerechtelijke uitspraken. Het Europees Hof van Justitie heeft anders bepaald.
En als dan rechters in Nederland een uitspraak doen, deugen die rechters niet, omdat zij zich volgens jou niet aan die Europese regelgeving houden.

Ouwe aap
Berichten: 514
Lid geworden op: 04 jan 2009 00:13

Re: imac garantie

Ongelezen bericht door Ouwe aap »

Maar welke mazen en grijze gebieden bedoel jij dan?
Die levensduur bijvoorbeeld.
Maar ook die bewijslast.
Kijk anders even is de topic http://forum.trosradar.nl/viewtopic.php?t=72005

Precies zo'n situatie. Maar helaas zie ik de TS niet zijn recht krijgen

BBCS
Berichten: 7084
Lid geworden op: 17 okt 2007 23:34
Contacteer:

Re: imac garantie

Ongelezen bericht door BBCS »

Een voorbeeld van de redelijkheid en billijkheid vinden bij de informatieplicht betreffende de AV. Hoewel het de wederpartij (consument) is die een beroep doet op de vernietiging en daarbij roept dat de gebruiker (winkelier) niet aan zijn informatieplicht heeft voldaan, is het de gebruiker (winkelier) die moet bewijzen dat hij wel aan zijn informatieplicht heeft voldaan. Dit ligt bij non-conformiteit echter minder voor de hand omdat daar meer mogelijkheden zijn om te bewijzen dat dit zo is.
Hierin heb je het mis, omdat de consument de gebruiker is en de winkelier geen gebruiker is.
Een winkelier is een professionele leverancier die aan de eindgebruiker levert. Dit kan een professionele eindgebruiker zijn of een particuliere eindgebruiker (ook wel consument genoemd.)
Daarmee kan de winkelier nooit een gebruiker zijn.

alfatrion
Berichten: 21887
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: imac garantie

Ongelezen bericht door alfatrion »

BBCS,

Kun je dan de uitkomst van cassatie laten zien waarbij het arrest (van het gerechtshof) niet vernietigd is terwijl het gerechtshof de Nederlandse wet niet richtlijnconform uitlegde?

De gene die de algemene voorwaarden opstelt wordt de gebruiker genoemd en de andere partij is de wederpartij. De verkoper en koper kunnen beiden algemene voorwaarden hanteren vandaar het gebruik van deze termen.

Zie hier:
http://www.wetboek-online.nl/wet/BW6/231.html
Laatst gewijzigd door alfatrion op 11 jun 2009 00:20, 2 keer totaal gewijzigd.

Ouwe aap
Berichten: 514
Lid geworden op: 04 jan 2009 00:13

Re: imac garantie

Ongelezen bericht door Ouwe aap »

Overigens, ik vind de geschillencommissie in theorie ook iets goeds. Maar dat kost teveel tijd en moeite en niet iedereen is aangesloten. Als ze dat konden verbeteren en als elke winkel verplicht is ermee te (moeten) werken zou dat misschien ook al een hele uitkomst zijn.
Maar ja, wie betaalt dat ?

WillemV
Berichten: 1285
Lid geworden op: 10 mar 2007 01:23

Re: imac garantie

Ongelezen bericht door WillemV »

Geplaatst op 11 Jun 2009 00:10 door Ouwe aap

Die levensduur bijvoorbeeld.
Daar zijn we het dan over eens. Maar zoals ik in mijn vorige bericht al schreef, geeft dat in de praktijk weinig problemen. Hoe zou dat beter kunnen?
Maar ook die bewijslast.
Daar zul je nooit aan ontkomen. Je kan moeilijk de bewijslast gedurende de gemiddelde levensduur (of volgens de richtlijn 2 jaar) bij de verkoper laten. Maar dat bewijzen is vaak niet zo ingewikkeld als vaak gedacht wordt. Maar om de garantie ook werkelijk af te dwingen indien je gelijk hebt is het probleem. Dat zal je niet zomaar met andere wetgeving veranderen.
Kijk anders even is de topic http://forum.trosradar.nl/viewtopic.php?t=72005

Precies zo'n situatie. Maar helaas zie ik de TS niet zijn recht krijgen
Inderdaad.

BBCS
Berichten: 7084
Lid geworden op: 17 okt 2007 23:34
Contacteer:

Re: imac garantie

Ongelezen bericht door BBCS »

Overigens, ik vind de geschillencommissie in theorie ook iets goeds.
In theorie wel.

Echter kan ik me een uitspraak herrinneren waarbij de computergeschillencommissie de plank finaal missloeg.

BBCS
Berichten: 7084
Lid geworden op: 17 okt 2007 23:34
Contacteer:

Re: imac garantie

Ongelezen bericht door BBCS »

Je kan moeilijk de bewijslast gedurende de gemiddelde levensduur (of volgens de richtlijn 2 jaar) bij de verkoper laten.
Als je spreekt over duurzame producten, dan is die regel een achteruitgang in Nederland.

En ik kan niet zeggen dat een computer een duurzaam product is. Is eerder het tegenovergestelde.

Daarbij komt ook nog dat de fabrikant ook een partij is die je niet zomaar kunt negeren of doen als hij er niet is.
Laatst gewijzigd door BBCS op 11 jun 2009 00:35, 1 keer totaal gewijzigd.

Ouwe aap
Berichten: 514
Lid geworden op: 04 jan 2009 00:13

Re: imac garantie

Ongelezen bericht door Ouwe aap »

Je kan moeilijk de bewijslast gedurende de gemiddelde levensduur (of volgens de richtlijn 2 jaar) bij de verkoper laten.
Waarom kan dat niet ? Waarom kan dat wel de 1e 6 maanden ?
Een technische dienst kan toch makkelijker bewijzen dat er een glas cola over heen is gegaan bijvoorbeeld, dan dat je moet bewijzen dat er niets vaags is gebeurd met dat ding ?

Heren, ik ga naar mijn mandje, anders krijg ik ruzie met mijn kussen :o
Het was me weer een genoegen, de rust voor straks

WillemV
Berichten: 1285
Lid geworden op: 10 mar 2007 01:23

Re: imac garantie

Ongelezen bericht door WillemV »

Geplaatst op 11 Jun 2009 00:28 door Ouwe aap

Waarom kan dat niet ? Waarom kan dat wel de 1e 6 maanden ?
Je moet ergens een grens trekken. Vaak heb je handelsgarantie en is de bewijslast voor de verkoper dus vaak langer dan 6 maanden.
Een technische dienst kan toch makkelijker bewijzen dat er een glas cola over heen is gegaan bijvoorbeeld, dan dat je moet bewijzen dat er niets vaags is gebeurd met dat ding ?
Voor mijn gevoel is het onredelijk om de bewijslast ten allen tijde bij de verkoper te laten. Er zijn 'slechte' winkeliers maar ook 'slechte' consumenten die de boel proberen op te lichten. Om dan altijd maar één partij het bewijs te moeten laten geven is dan niet redelijk. Bovendien zou dat de verkoper een hoop meer kosten geven aangezien ze bij iedere garantie claim moet onderzoeken of het de schuld van de consument is. Natuurlijk kan de winkelier daar onderzoekskosten aan de consument voor in rekening brengen, maar zie die als winkelier maar eens te incasseren indien de consument dat oudere product niet meer op komt halen als het aan deze consument te wijten is dat het apparaat kapot is.
Heren, ik ga naar mijn mandje, anders krijg ik ruzie met mijn kussen :o
Het was me weer een genoegen, de rust voor straks
Welterusten Ouwe aap. :)

Gesloten