MediaMarkt: barst in tv-scherm, wat kan ik doen?

Is jouw garantie niet goed verlopen? Geef hier jouw mening.
Tonikroos39
Berichten: 1
Lid geworden op: 11 aug 2021 13:10

MediaMarkt: barst in tv-scherm, wat kan ik doen?

Ongelezen bericht door Tonikroos39 »

Goedemiddag,

Ik was benieuwd hoe ik in deze situatie sta.
Ik heb een televisie gekocht in de BTW weken omdat ik uit huis ging en dacht dat is een leuk moment om een TV aan te schaffen. Nu 3 weken later in mijn nieuwe huis verwijder ik de doos en zie ik meteen al een plek in de TV. Sluit hem aan en ja een barst en zwarte strook in beeld.

Contact gehad met mediamarkt en die zeggen nu binnen 2 weken had je dit moeten aangeven. Destijds in de winkel is dit niet gemeld omdat hij ook wist dat ik nog moest verhuizen en dat de TV eerst nog zou blijven staan in de doos. Anders had ik hem gewoon later besteld.Hun hebben de TV gekalibreerd toen was die goed volgens hun dat snap ik. Daarna hebben ze hem terug in de doos ingepakt zonder plastic op de TV. En de aansluiting van de netstroom zit ook scheef waardoor wij hem lastig konden aansluiten.

Nu komt er aan schade-expert van Samsung om te kijken wat er precies mis is. Dit report moeten wij sturen naar hun en op basis van dat report gaan ze kijken wat ze willen doen. Als hun niks willen ondernemen kan ik dan nog iets ondernemen?

16again
Berichten: 16103
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: MediaMarkt: barst in tv-scherm, wat kan ik doen?

Ongelezen bericht door 16again »

Wat moet ik me voorstellen bij kalibreren van een TV? Dat zou ik eerder bij een meetinstrument als weegschaal doen.

Af fabriek behoor je gewoon een ongeopende TV-doos te ontvangen

Lady1234
Berichten: 27119
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: MediaMarkt: barst in tv-scherm, wat kan ik doen?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Dat “kalibreren” doet men toch gewoon zelf. De instellingen voor helder, kleur enzovoort kiezen.

Nog nooit gehoord dat dat al door een leverancier gedaan zou worden.

Lowieze
Berichten: 6592
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: MediaMarkt: barst in tv-scherm, wat kan ik doen?

Ongelezen bericht door Lowieze »

Kan wel door MM gedaan worden op verzoek
https://www.mediamarkt.nl/nl/shop/servi ... reren.html

16again
Berichten: 16103
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: MediaMarkt: barst in tv-scherm, wat kan ik doen?

Ongelezen bericht door 16again »

Lowieze schreef:
12 aug 2021 15:02
Kan wel door MM gedaan worden op verzoek
https://www.mediamarkt.nl/nl/shop/servi ... reren.html
Wat mij wel bekend was, dat TVs standaard uit doos veels te veel contrast en kleur hebben. Dit is showroom mode, tussen andere merken/modellen verkoopt het "nachtkaars" toestel natuurlijk niet.

Wel bizar dat 99,- euro gerekend wordt, voor iets dat de fabrikant eigenlijk normaal moet instellen.

sake1987

Re: MediaMarkt: barst in tv-scherm, wat kan ik doen?

Ongelezen bericht door sake1987 »

snuffel1 schreef:
12 aug 2021 15:59
Kalibreren kan in dit geval uitgelegd worden als zijnde tegen een meerprijs de tv thuis plaatsen, de zenders opzoeken en naar wens van de klant de beeld en geluidsinstellingen aanpassen. Ik kan me bijna niet voorstellen dat na al dat werk de bezorgers de tv weer af koppelen en terug in de verpakking doen want heeft het voor een zin om eerst een tv compleet te installeren als die toch weer in de verpakking terug moet want de bezorgers hebben wel meer te doen en worden op een ander adres verwacht.
Dat kalibreren is waarschijnlijk in de service hoek in de winkel uitgevoerd.
Dit is een service die MM tegen meer prijs levert en is vooral voor mensen die echt geen enkel technisch inzicht hebben erg makkelijk.

Cro
Berichten: 2078
Lid geworden op: 21 sep 2017 23:58

Re: MediaMarkt: barst in tv-scherm, wat kan ik doen?

Ongelezen bericht door Cro »

16again schreef:
12 aug 2021 16:09


Wel bizar dat 99,- euro gerekend wordt, voor iets dat de fabrikant eigenlijk normaal moet instellen.
Zo bizar is dat niet, dit is een dienst die heel veel bedrijven leveren, er zijn zelfs bedrijven die niets anders doen dan kaliberen van schermen, niet alleen voor TV's trouwens, maar ook voor o.a. monitoren en beamers. Zeker in de (foto)grafische industrie, waar kleurechtheid belangrijk is, is dit een proces dat iedere paar weken tot iedere paar maanden herhaald moet worden, doordat de schermen door gebruik inboeten aan kleurechtheid en helderheid.

Dit is ook iets dat een fabrikant wel doet, echter ieder scherm is anders en een fabriekskalibratie zal daardoor nooit optimaal zijn, maar wel binnen de marges vallen. Wil of moet je echter de best mogelijke weergave hebben zal een kalibratie toch echt handmatig gedaan moeten worden en ook regematig herhaald moeten worden.

De prijs van €99 valt me ook erg mee, de meeste professionele bedrijven die ik ken die dit werk doen zijn een stuk duurder.

Moneyman
Berichten: 30081
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: MediaMarkt: barst in tv-scherm, wat kan ik doen?

Ongelezen bericht door Moneyman »

MM mag je niet afschepen. De twee weken doen niet terzake, want het gaat hier niet om herroepingsrecht, maar om nonconformiteit.

sake1987

Re: MediaMarkt: barst in tv-scherm, wat kan ik doen?

Ongelezen bericht door sake1987 »

Moneyman schreef:
12 aug 2021 16:25
MM mag je niet afschepen. De twee weken doen niet terzake, want het gaat hier niet om herroepingsrecht, maar om nonconformiteit.
Als het toestel onder toezicht van TS na kalibreren, heel in de doos is gegaan, kan men bij een barst dan spreken over non-conformiteit?

sylvesterb
Berichten: 5049
Lid geworden op: 26 apr 2015 10:52

Re: MediaMarkt: barst in tv-scherm, wat kan ik doen?

Ongelezen bericht door sylvesterb »

Moneyman schreef:
12 aug 2021 16:25
MM mag je niet afschepen. De twee weken doen niet terzake, want het gaat hier niet om herroepingsrecht, maar om nonconformiteit.
Huh? Mediamarkt heeft bij TS thuis de televisie ingesteld en werkend gedemonstreerd (dat houdt het gekalibreerd van de MM in de praktijk in).

Hierna is de TV in de doos geplaatst en verhuist, bij het uitpakken is opeens een zichtbare plek, die er bij het instellen door MediaMartkt nog niet was. Hoe is dit dan een non-conformiteit?

Ik denk dat TS gewoon pech heeft. De TV is beschadigd en als hij niet kan aantonen dat dit is gebeurd bij het in de doos plaatsen door MM na het kalibreren bij hem thuis en niet tijdens het verhuizen wordt een lastige kwestie die je niet gaat winnen.

Dat hij MM heeft geïnformeerd over zijn verhuizing betekend niet dat MM opeens verantwoordelijk is voor de TV als die beschadigd tijdens deze verhuizing.
Laatst gewijzigd door sylvesterb op 12 aug 2021 16:44, 1 keer totaal gewijzigd.

sylvesterb
Berichten: 5049
Lid geworden op: 26 apr 2015 10:52

Re: MediaMarkt: barst in tv-scherm, wat kan ik doen?

Ongelezen bericht door sylvesterb »

breien schreef:
12 aug 2021 16:44
16again schreef:
12 aug 2021 16:09
Lowieze schreef:
12 aug 2021 15:02
Kan wel door MM gedaan worden op verzoek
https://www.mediamarkt.nl/nl/shop/servi ... reren.html
Wat mij wel bekend was, dat TVs standaard uit doos veels te veel contrast en kleur hebben. Dit is showroom mode, tussen andere merken/modellen verkoopt het "nachtkaars" toestel natuurlijk niet.
Wel bizar dat 99,- euro gerekend wordt, voor iets dat de fabrikant eigenlijk normaal moet instellen.
Ik lees in de OP niets over de kosten van het kalibreren. Waar komt op eens de €99.-vandaan?
Die kosten zijn volgens mij standaard maar zijn toch helemaal niet relevant in deze kwestie. De TV had geen zichtbare schade na aanschaf en na de verhuizing wel.

Cro
Berichten: 2078
Lid geworden op: 21 sep 2017 23:58

Re: MediaMarkt: barst in tv-scherm, wat kan ik doen?

Ongelezen bericht door Cro »

breien schreef:
12 aug 2021 16:44
16again schreef:
12 aug 2021 16:09
Lowieze schreef:
12 aug 2021 15:02
Kan wel door MM gedaan worden op verzoek
https://www.mediamarkt.nl/nl/shop/servi ... reren.html
Wat mij wel bekend was, dat TVs standaard uit doos veels te veel contrast en kleur hebben. Dit is showroom mode, tussen andere merken/modellen verkoopt het "nachtkaars" toestel natuurlijk niet.

Wel bizar dat 99,- euro gerekend wordt, voor iets dat de fabrikant eigenlijk normaal moet instellen.
Ik lees in de OP niets over de kosten van het kalibreren. Waar komt op eens de €99.-vandaan?
Die kosten kun je hier vinden: https://www.mediamarkt.nl/nl/shop/servi ... reren.html

Moneyman
Berichten: 30081
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: MediaMarkt: barst in tv-scherm, wat kan ik doen?

Ongelezen bericht door Moneyman »

sylvesterb schreef:
12 aug 2021 16:45
De TV had geen zichtbare schade na aanschaf en na de verhuizing wel.
Dat lees ik nergens. En dat is juist het probleem: de TV kan prima tijdens het kalibreren door MM beschadigd zijn.

Moneyman
Berichten: 30081
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: MediaMarkt: barst in tv-scherm, wat kan ik doen?

Ongelezen bericht door Moneyman »

snuffel1 schreef:
12 aug 2021 17:11
Maar toch de tv was bij ontvangst in orde en is ook geïnstalleerd en dat maakt dat de tv in goede orde is ontvangen. De barst in het scherm en de scheef zittende net aansluiting waren bij ontvangst nog niet aanwezig dus toen was de tv nog conform.
Nogmaals: waar lees je dat?

sake1987

Re: MediaMarkt: barst in tv-scherm, wat kan ik doen?

Ongelezen bericht door sake1987 »

Tonikroos39 schreef:
11 aug 2021 13:21
Hun hebben de TV gekalibreerd toen was die goed volgens hun dat snap ik. Daarna hebben ze hem terug in de doos ingepakt zonder plastic op de TV. En de aansluiting van de netstroom zit ook scheef waardoor wij hem lastig konden aansluiten.
Hier geeft TS toch duidelijk aan dat hij bij het kalibreren en inpakken aanwezig was.

Moneyman
Berichten: 30081
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: MediaMarkt: barst in tv-scherm, wat kan ik doen?

Ongelezen bericht door Moneyman »

Ik lees alleen maar "volgens hun" en "ze". Ik lees nergens dat TS daarbij aanwezig was, laat staan dat hij zelf geconstateerd heeft dat de TV in orde was.

Kolibrie
Berichten: 669
Lid geworden op: 02 jun 2015 17:35

Re: MediaMarkt: barst in tv-scherm, wat kan ik doen?

Ongelezen bericht door Kolibrie »

Het lijkt me dat de MM zwak staat omdat ze de TV na het kalibreren zelf ingepakt hebben.
Het valt niet te bewijzen wie de schuldige is, u zou daarom minimaal 50% vergoed moeten krijgen.
De vraag is of het kalibreren bij MM is gebeurd of bij u thuis?
Als het bij de MM is gebeurd komt ook nog het vervoer van de geopende doos door de MM, met de verhuizing erbij 2 transporten waarbij er iets mis gegaan kan zijn.

sake1987

Re: MediaMarkt: barst in tv-scherm, wat kan ik doen?

Ongelezen bericht door sake1987 »

Hoop dat er een dekkende verzekering is, misschien dat TS hier nog iets mee kan.

sylvesterb
Berichten: 5049
Lid geworden op: 26 apr 2015 10:52

Re: MediaMarkt: barst in tv-scherm, wat kan ik doen?

Ongelezen bericht door sylvesterb »

Moneyman schreef:
12 aug 2021 17:09
sylvesterb schreef:
12 aug 2021 16:45
De TV had geen zichtbare schade na aanschaf en na de verhuizing wel.
Dat lees ik nergens. En dat is juist het probleem: de TV kan prima tijdens het kalibreren door MM beschadigd zijn.
Ga er inderdaad vanuit als je een dienst afneemt van € 99,-- dat je dan controleert of dit conform is uitgevoerd, maar dit is een aanname. Mijn antwoord is dan een te snelle conclusie omdat het er feitelijk niet staat maar zeggen dat MM je niet mag afschepen. Of dat de de twee weken niet ter zake doen is dan net zo voorbarig.

Er zijn twee situaties, TS heeft vastgesteld tijdens het kalibreren dat er geen zichtbare beschadiging aan de TV was dan is de schade ontstaan tijdens de verhuizing of hij weet het niet en dan is het zijn woord tegen de monteur van de mediamarkt die mogelijk een getekend (aanname, maar wel gebruikelijk) bewijs heeft de klant (TS in dit geval) zijn diensten heeft goedgekeurd.

Enkel als dat bewijs er niet is zou je mogelijk iets tegen de mediamarkt kunnen doen, maar zo simpel als dat het non-conform is of dat de MM je niet mag afschepen is het niet.

Seinhuis
Berichten: 2375
Lid geworden op: 20 dec 2020 17:18

Re: MediaMarkt: barst in tv-scherm, wat kan ik doen?

Ongelezen bericht door Seinhuis »

TS, neem contact op met je inboedel verzekering. Sommige inboedel verzekeringen (dus niet allemaal) vergoeden ook schade door of tijdens verhuizen.

Ik denk dat het heel lastig is om MediaMarkt aansprakelijk te stellen. Je had bij thuiskomst gelijk de doos moeten openen. In plaats daarvan ga je 3 weken later aangeven. Zelfs dan is dit altijd een lastig discussie, is de schade voor of na het afrekenen gebeurt.

Of neem contact op met www.juridischloket.nl of je rechtsbijstandverzekering. Echter denk ik dat hun precies hetzelfde zullen zeggen.

PS: de meeste Tv's kalibreren automatisch bij het eerste keer aanzetten ,of bijna automatisch waarbij je alleen op volgende, je taal en ja moet intikken. Dit is echt geen hogere wiskunde, wat je makkelijk bij je volgende TV zelf kunt doen.

Gesloten