LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Onderdeel koffiemachine Bosch niet meer leverbaar

Is jouw garantie niet goed verlopen? Geef hier jouw mening.
John1970
Berichten: 1
Lid geworden op: 09 apr 2019 20:53

Onderdeel koffiemachine Bosch niet meer leverbaar

Ongelezen bericht door John1970 »

Ik heb 30 november 2016 een Bosch TCA 5309 Benvenuto Classi koffieapparaat aangeschaft. Tot 4 weken geleden was ik tevreden met mijn apparaat. Vervolgens kreeg ik vorige week een melding die ik niet opgelost kreeg. Ik heb het apparaat opgestuurd naar Bosch waar naar ik te horen kreeg dat de aandrijving kapot was en dit onderdeel niet meer leverbaar is. Dit is toch niet normaal voor een apparaat van ruim 2 jaar oud? Vervolgens krijg ik ook nog eens een factuur van 59,- voor waar ze alleen naar hebben gekeken en niks hebben opgelost.
Een apparaat dat 2 jaar en 4 maanden oud is en dan niet meer kunnen repareren. Dat noem ik geen service. En dan praat je over een inruil voorstel van minimaal 375 euro. En als ik ga zoeken naar Bosch koffiezetapparaten op internet zijn er maar weinig aanbieders. Zegt dit wat over de kwaliteit van een Bosch machine of over de matige service van jullie organisatie. Als je het mij vraagt ligt het aan beide. Ik noem dit niet werken aan een oplossing. Kijk ik op ://www.consuwijzer.nl/garanti.../gekocht-m ... t/garantie staat erbij: Is er een wettelijke garantietermijn?
Veel consumenten denken dar zij standaard recht hebben op 2 jaar wettelijke garantie. Ect ect, maar nu komt het: Van veel producten mag u verwachten dat ze langer meegaan dan 2 jaar. Daarom hebt u bij deze producten ook na 2 jaar recht op een gratis reparatie of een nieuw product.
En van een koffiemachine mag je toch zeker verwachten dat hij langer mee gaat dan 2 jaar.

NeoDutchio
Berichten: 12318
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Onderdeel koffiemachine Bosch niet meer leverbaar

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Het lijkt met sterk dat u na twee jaar nog recht hebt op vervanging of herstel, u kunt toch niet verwachten dat u een apparaat kunt kopen om dat tot in lengte van dagen gratis kan laten vervangen als er wat stuk is :wink:

Zo te lezen is er al onderzoek gedaan door Bosch, en mij lijkt het niet meer dan redelijk dat daarvoor kosten betaald moeten worden. U krijgt al wat geld terug en voor een toch al wat ouder apparaat zult u niet snel 100% terugkrijgen, dus ik zou er tevreden mee zijn.

Trouwens, uw linkje werkt niet, misschien even handig om dat aan te passen? En richt u zich met uw bericht tot Bosch of tot Radar?

Na meer dan 2 jaar nog recht op gratis vervanging of herstel? U denkt dat eenmalig een koffiezetten te kunnen kopen en die tot in lengte van dagen gratis te laten vervangen?
Zo te lezen is er onderzoek gedaan, deze kosten moeten gewoon betaald worden. Ook heeft u een voorstel gekregen waardoor u dus geld terug krijgt op dit apparaat. 100% zal u nooit kunnen terug krijgen, daar is geen wet bij te halen.

Overigens bent u hier bij Radar en niet bij Bosch. Wij leveren hier geen service, dus ook geen matige service. En als u zo graag een link neer zet, zet dan wel een werkende neer.
Laatst gewijzigd door Radar op 10 apr 2019 15:55, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Toon aangepast naar een voorbeeld van hoe het ook kan

Komkommertijd
Berichten: 5921
Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
Locatie: Nederbelg!

Re: Onderdeel koffiemachine Bosch niet meer leverbaar

Ongelezen bericht door Komkommertijd »

Als je een weinig verkocht model kocht wat niet meer leverbaar is loop je dit risico.

Bij de Auto onderdelen garanderen ze wel 10 jaren na productie maar niet voor huishoudelijke helaas.
Deze was al in 2013 leverbaar en vermoedelijk heb je een van de laatste... ze stoppen dus niet zomaar....
Laatst gewijzigd door Komkommertijd op 10 apr 2019 10:26, 1 keer totaal gewijzigd.

k2p
Berichten: 1191
Lid geworden op: 04 mar 2012 01:35

Re: Onderdeel koffiemachine Bosch niet meer leverbaar

Ongelezen bericht door k2p »

@NeoDutchio: een volledig ongepaste reactie.

Dat het apparaat na 2 jaar en 4 maanden al defect is, is aanleiding genoeg voor TS om zich af te vragen of zijn wettelijk garantie wel is verlopen. Immers, Bosch is een duur A-merk waar toch wel verwachtingen worden opgewekt. John1970, heb je van Bosch nog gehoord waardoor de aandrijving kapot is gegaan? Als dat door een fabricage- of ontwerpfout is, valt het product onder garantie. Maar daarvoor moet je wel bij de verkoper aankloppen.

Het gaat overigens om dit product? : https://www.youtube.com/watch?v=omT3bSX8Tvg

Lady1234
Berichten: 27099
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Onderdeel koffiemachine Bosch niet meer leverbaar

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Als u iets meer wilt bereiken, zult u zich tot de leverancier moeten wenden, niet tot Bosch.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Onderdeel koffiemachine Bosch niet meer leverbaar

Ongelezen bericht door kweenie »

Grote vraag is wat je van Bosch verwacht? Het is niet vreemd dat je bij een apparaat dat buiten de garantietermijn kapot gaat onderzoekskosten moet betalen. Daarbij heb je bij zulke apparaten ook te maken met een bepaalde afschrijvingstermijn. Na de eerste periode waarin je kunt verwachten dat het apparaat probleemloos werkt, zul je een periode hebben waarin de waarde van het ding afneemt. Bij een koffiemachine kan dit redelijk snel gaan, zeker als het om een -relatief- budget apparaat gaat.

Als ik het zo lees, dan is reparatie nu niet meer mogelijk. Meest logische zou in mijn ogen dan zijn dat je in dat geval een vergoeding krijgt voor de restwaarde zodat je een nieuw apparaat met korting zou kunnen kopen. En volgens mij is dat ook wat ze doen.

Overigens kan het best zijn dat ze het label Bosch voor de koffiemachines aan het afbouwen zijn. Voor huishoudelijke apparaten hebben Bosch en Siemens vaak technisch identieke apparaten. Bosch wordt daarbij wat meer geassocieerd met grote sterke machines (wasmachines, boormachines etc) en Siemens meer met vernuftige machines (ICT etc). En, even heel plat gezegd, tegenwoordig worden die koffiemachines niet zozeer meer verkocht als praktisch en degelijk apparaat voor de 'huisvrouw', maar meer als speeltje voor de modieuze technologie-liefhebber. Dus het apparaat met 'Siemens' sticker zal meer worden verkocht dan het apparaat met 'Bosch' sticker.

hänschen klein
Berichten: 2156
Lid geworden op: 03 mar 2017 22:51

Re: Onderdeel koffiemachine Bosch niet meer leverbaar

Ongelezen bericht door hänschen klein »

Uw consuwijzerlink geeft aan 'dat de pagina niet gevonden kan worden', maar tòch is Consuwijzer dè aanspreekpartner via een belletje of e-mail, waarop overigens altijd gereageerd wordt met een advies.

Het argument, dat er geen onderdelen meer zijn heeft m.i. geen werking, wanneer u kunt aantonen dat het apparaat ondeugdelijk is en het niet aan het verkeerde gebruik kan liggen. Dat is tenminste mijn ervaring met zo'n weigerende fabrikant, ook al kost het extra moeite om aan de standaard support-dames en -heren voorbij te komen. (tips: via de salesmanager, de importeur, de ook buitenlandse fabrikant of door druk aan te zeggen, resp. uit te oefenen via klachtensites met de 1:1 - oorspronkelijke afwijzingsteksten met logo of een foto van het kapotte onderdeel)

In de praktijk zijn er zowel voorbeelden van het leveren van een geheel nieuw apparaat na de garantietijd, tot het vasthouden aan de afwijzing, zelfs ondanks het inschakelen van de Consumentenbond, die aanvankelijk ook bleef beweren, dat het ontbreken van een onderdeel géén argument kan/mag zijn. Blijkbaar komen de producenten met hun argument, maar óók de aangesproken belangenvertegenwoordigers met hun advies, beide op gladijs.

Wanneer u weet welk onderdeel kapot is en het daarom niet meer gerepareerd wordt door de fabrikant, kunt u tenslotte nog proberen via onderdelenleveranciers zèlf een bestelling voor het aangegeven onderdeel te doen.

https://duckduckgo.com/?q=onderdelen+vo ... 7_y&ia=web
Laatst gewijzigd door hänschen klein op 10 apr 2019 13:45, 1 keer totaal gewijzigd.

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: Onderdeel koffiemachine Bosch niet meer leverbaar

Ongelezen bericht door berndv »

John1970 schreef:
09 apr 2019 21:10
En dan praat je over een inruil voorstel van minimaal 375 euro.
ik zou de verwachting wat bijstellen.
https://tweakers.net/pricewatch/367955/ ... a5309.html
geen idee wat u er voor betaald heeft, maar de gemiddelde prijs van dit apparaat zat voor zover ik kan zien in 2016 omstreeks de 320 euro.

maar zoals al gezegd, u moet zijn bij de verkoper, als u van mening bent dat u recht heeft op wettelijke garantie of vervanging. Maar dat zult u zelf ook op consuwijzer gevonden hebben.

Gegrand
Berichten: 139
Lid geworden op: 31 jan 2018 14:29

Re: Onderdeel koffiemachine Bosch niet meer leverbaar

Ongelezen bericht door Gegrand »

Volgens Komtrade is dit onderdeel wel te bestellen en is op voorraad.

https://komtra.de/siemens-ersatzteile/s ... nezia.html

Gesloten