Ondersteuning zonnepaneelomvormer vervalt in 2020

Is jouw garantie niet goed verlopen? Geef hier jouw mening.
Ivo.w
Berichten: 1754
Lid geworden op: 18 feb 2018 12:07

Re: Ondersteuning zonnepaneelomvormer vervalt in 2020

Ongelezen bericht door Ivo.w »

de auditu schreef:
05 dec 2019 19:14
Dan is een KWhmeter, een Youless en upload naar PV-Output misschien een mogelijkheid?
Dat zou een mogelijkheid kunnen zijn.
Gaat Mastervolt die opsturen naar alle geregistreerde gebruikers?

Cro
Berichten: 2077
Lid geworden op: 21 sep 2017 23:58

Re: Ondersteuning zonnepaneelomvormer vervalt in 2020

Ongelezen bericht door Cro »

Ivo.w schreef:
05 dec 2019 21:57
de auditu schreef:
05 dec 2019 19:14
Dan is een KWhmeter, een Youless en upload naar PV-Output misschien een mogelijkheid?
Dat zou een mogelijkheid kunnen zijn.
Gaat Mastervolt die opsturen naar alle geregistreerde gebruikers?
Uit het Tweakers.net topic dat hier is gelinkt op de eerste pagina is het volgende te lezen in een reactie:
Wij bieden geen compensatie voor het aanschaffen van een ander monitoringsysteem.
Het lijkt er dus niet op dat Mastervolt gebruikers daar in een handreiking zal doen.
Ik denk dat de vraag verder ook is of klagen bij Mastervolt de juiste route is. normaal gesproken heeft een consument immers niet met de fabrikant van doen maar moet deze bij problemen juist bij de verkoper zijn.
Ivo.w schreef:
05 dec 2019 21:55


Vergelijkbaar met dit onderwerp moeten bijvoorbeeld ook de verkopers van besturingssystemen voor computers en telefoons nog een bepaalde periode na einde van de leverinv zorgen voor functionaliteit door middel van onder andere veiligheidsupdates te leveren.
Heb je hier toevallig een bron voor? Bijvoorbeeld de relevante wetgeving. Ik meen juist dat hierover niets verplicht is binnen onze wetgeving en dat de consumentenbond bijvoorbeeld ook nat gegaan is tijdens een rechtszaak over dit punt tegen Samsung. Waarbij het niet gelukt is om via de rechter Samsung te dwingen om zijn telefoons minimaal 2 jaar lang van updates te voorzien na de laatste verkoop.

https://www.consumentenbond.nl/nieuws/2 ... en-samsung

Ik zelf ben trouwens van mening dat het wenselijk zou zijn wanneer soortgelijke wetgeving er wel zou zijn. Echter lijkt deze er momenteel niet te zijn waardoor fabrikanten geenszins verplicht zijn om besturingssystemen e.d. verplicht up-to-date te houden met bijvoorbeeld beveiligingupdates.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Ondersteuning zonnepaneelomvormer vervalt in 2020

Ongelezen bericht door kweenie »

verweydick schreef:
05 dec 2019 17:28
een kabel of adapter aansluiten is bij deze omvormer niet mogelijk (alles wifi) ook geen display op de omvormer dus gewoon " Blind"
Met een kabel maak je het alleen maar ingewikkelder dan het is. Je kunt via je eigen huisnetwerk via de wifi gewoon inloggen op het IP adres van je omvormer. Als je inlogt op de modem van je internetprovider, dan kun je daar precies zien welk apparaat welk IP adres heeft een vervolgens het juiste IP adres intypen in je internetbrowser.

de auditu
Berichten: 774
Lid geworden op: 24 okt 2008 12:27

Re: Ondersteuning zonnepaneelomvormer vervalt in 2020

Ongelezen bericht door de auditu »

En als je het IP-adres intypt, hoe krijg je de data dan beschikbaar?

Cro
Berichten: 2077
Lid geworden op: 21 sep 2017 23:58

Re: Ondersteuning zonnepaneelomvormer vervalt in 2020

Ongelezen bericht door Cro »

de auditu schreef:
06 dec 2019 09:04
En als je het IP-adres intypt, hoe krijg je de data dan beschikbaar?
Volgens Mastervolt is de data beschikbaar op de pagina waar je dan terecht komt, mits je verbonden bent in de zogeheten Point to Point modus.

de auditu
Berichten: 774
Lid geworden op: 24 okt 2008 12:27

Re: Ondersteuning zonnepaneelomvormer vervalt in 2020

Ongelezen bericht door de auditu »

Jaren lang gebruikte ik Mastervolt inverters, die wel de mogelijkheid hebben van bekabelde aansluiting. Op de Mastervolt website was een programmaatje te downloaden om uit te lezen. Helaas is dat niet meer te vinden, evenals manuals van deze "iets oudere" apparatuur. Vorig jaar zijn de Mastervolts vervangen voor een SE inverter met optimizers op de panelen. Het kost wat, maar dan heb je ook wat. Monitoring gaat nu via PVoutput en kan op paneelniveau informatie ophalen.

henza
Berichten: 1
Lid geworden op: 06 dec 2019 14:28

Re: Ondersteuning zonnepaneelomvormer vervalt in 2020

Ongelezen bericht door henza »

Reactie van Mastervolt:

Geachte IntelliWeb gebruiker,

Wij verstrekken geen communicatieprotocollen en dergelijke mogelijkheden om een eigen server op te stellen.

U kunt de totaalopbrengst nog in de point-to-point modus inzien.
U drukt op het wifi knopje, maakt verbinding met het draadloos netwerk van de omvormer genaamd mastervolt-soladin-#### en surft met het verbonden apparaat naar http://10.0.0.1 en klikt op ‘Monitoring’.
Daar ziet u de totaalopbrengst en de actuele spanning en stroom.
Er komt geen online alternatief voor IntelliWeb.
U kunt wel een externe monitor ertussen installeren van een ander partij indien gewenst
SunWatch 25, Libra Solar Dude, YouLess, SolarCare, SolarMonkey, Datawattch zijn voorbeelden van omvormer onafhankelijke (online) monitoring oplossingen.

Met vriendelijke groet,

Dennis_B
Berichten: 3
Lid geworden op: 11 dec 2019 09:57

Re: Ondersteuning zonnepaneelomvormer vervalt in 2020

Ongelezen bericht door Dennis_B »

Hier nog een actieve gebruiker van Mastervolt Intelliweb. Wat een waardeloos besluit op een veel te korte termijn. Op z'n minst totaal niet klantvriendelijk. Mastervolt heeft een monopoly positie waarin wij als consument heel afhankelijk zijn. Maar de consument is wel hun klant en als bedrijf is goede naam key. Dus ik hoop dat als "we" als gebruikers flink geluid maken, iemand bij Mastervolt achter z'n oren moet gaan krabben.
Dus oproep aan allen; make some noise!

Maar de vraag is natuurlijk, hoe bereiken we zo veel mogelijk gebruikers om genoeg geluid te maken?

Cro
Berichten: 2077
Lid geworden op: 21 sep 2017 23:58

Re: Ondersteuning zonnepaneelomvormer vervalt in 2020

Ongelezen bericht door Cro »

Ik welk opzicht heeft Mastervolt een monopoly positie? Ik dacht juist dat Mastervolt (grotendeels) uit deze markt gestapt is.
Zou je enkel het monitoren bedoelen ook dan zijn er diverse alternatieven om een installatie te monitoren dus ook daar zie ik geen monopoly positie.

thecure
Berichten: 2708
Lid geworden op: 05 apr 2011 16:21

Re: Ondersteuning zonnepaneelomvormer vervalt in 2020

Ongelezen bericht door thecure »

Mastervolt uit het raam gooien en een mooie SMA kopen.

Pierre-de-5e
Berichten: 25
Lid geworden op: 23 okt 2017 16:52

Re: Ondersteuning zonnepaneelomvormer vervalt in 2020

Ongelezen bericht door Pierre-de-5e »

[quote=kweenie post_id=2715409 time=1575449329 user_id=64659]
[quote=Theotrucker post_id=2715406 time=1575448780 user_id=381235]
Die slimme meter monitort al zeven jaar mijn panelen. Ik hoef alleen naar het verbruik van gisteren te kijken. Dan weet ik dat de zon weer uitbetaald! Enelogic voor twintig Euro per jaar.
[/quote]
Volgens mij meet je daarmee alleen hoeveel je teruglevert. En dus niet hoeveel je zelf van je opbrengst hebt verbruikt.
[/quote]
Dat - je meet daarmee alleen hoeveel je teruglevert - is inderdaad het geval.

Theotrucker
Berichten: 5005
Lid geworden op: 21 jan 2018 19:42
Locatie: Landgraaf

Re: Ondersteuning zonnepaneelomvormer vervalt in 2020

Ongelezen bericht door Theotrucker »

Mijn totale opbrengst kan ik op het display van de omvormer zien. Eigenlijk interesseert me dat getal weinig. Het gaat me om de euro's die ik nog betaal. Als straks het salderen afgelopen is gaan we wel schuiven, vaatwasser en wasmachine alleen overdag gebruiken, indien mogelijk nog wachten tot de zon schijnt etc. Handys, Laptop etc overdag opladen. Nu proberen we al te wachten met de was tot een droge zonnige dag om buiten te drogen.

Dennis_B
Berichten: 3
Lid geworden op: 11 dec 2019 09:57

Re: Ondersteuning zonnepaneelomvormer vervalt in 2020

Ongelezen bericht door Dennis_B »

Cro schreef:
11 dec 2019 11:48
Ik welk opzicht heeft Mastervolt een monopoly positie? Ik dacht juist dat Mastervolt (grotendeels) uit deze markt gestapt is.
Zou je enkel het monitoren bedoelen ook dan zijn er diverse alternatieven om een installatie te monitoren dus ook daar zie ik geen monopoly positie.
De monopoly positie betreft het feit dat de monitorinformatie van mijn "Soladin 1500 web" enkel door Mastervolt beschikbaar kan worden gemaakt.
Voor mij was het eenvoudig beschikbaar zijn van de opbrengst in grafiekvorm een koop-argument voor dit Mastervolt instrument. Al mijn omvormers zitten sowieso via een eigen kwh tel instrument aangesloten op de meterkast, dus de grote lijnen kan ik nog volgens, maar het mooie detail-overzicht ga ik dus kwijt raken.
Er is aan Mastervolt gevraagd of zij dan tenminste mee zouden willen werken om een alternatieve monitoring mogelijk te maken door essentiële informatie over de dataoverdacht vrij te geven, maar dit wenst men niet te doen. Als Mastervolt geen webdienst meer wil onderhouden, geef dan tenminste de techneuten-community de ruimte een alternatief of te tuigen.

MMJMKuijpers
Berichten: 1
Lid geworden op: 17 feb 2020 20:57

Re: Ondersteuning zonnepaneelomvormer vervalt in 2020

Ongelezen bericht door MMJMKuijpers »

Wij hebben in 2016 een Soladin web 3000 gekocht. Ik logde regelmatig in op de Intelliweb website om de opbrengst en status van het systeem te zien. Op het moment dat er problemen waren, kreeg je automatisch een mail met het advies je systeem te controleren. Dit is bij ons twee keer gebeurt.

Het monitoren van het systeem is volgens mij een belangrijke, zo niet essentiële functie van het apparaat. De verkoopbrochure jubelt erover op dezelfde pagina waar ze ook hun 10 jaar garantie beloven.

Dus het staken van de Intelliwebportal geeft je volgens mij gewoon recht om aanspraak te maken op je garantie. Niet goed, geld terug.
En die garantie wordt je overigens aangeboden door de fabriek, dus je hoeft dan toch niet per se (zoals eerder hier op het forum beweerd) bij de verkoper te zijn?

De verloren rechtszaak tegen Samsung door de Consumentenbond is mijns inziens ook net iets anders. Bij het wegvallen van updates kan de gebruiker van een telefoon nog gewoon bellen en andere belangrijke functies gebruiken. Het stoppen van de Intelliwebmonitoring is het onklaar maken van alle, recentelijk gekochte en nog gewoon in hun aannemelijke gebruikstermijn verkerende, omvormers.

Ik heb Mastervolt een mail gestuurd. Ik wil een oplossing, reparatie of een andere omvormer. En anders mijn geld terug.
Ik wacht op antwoord....

Dennis_B
Berichten: 3
Lid geworden op: 11 dec 2019 09:57

Re: Ondersteuning zonnepaneelomvormer vervalt in 2020

Ongelezen bericht door Dennis_B »

Zijn er nog interessante ontwikkelingen te melden op dit topic? :?:

Moneyman
Berichten: 30041
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Ondersteuning zonnepaneelomvormer vervalt in 2020

Ongelezen bericht door Moneyman »

Dennis_B schreef:
14 feb 2022 14:09
Zijn er nog interessante ontwikkelingen te melden op dit topic? :?:
Zo te zien niet ;)

Wat zijn je eigen ervaringen, ruim twee jaar later?

Gesloten