Positieve ervaring claim op wettelijke garantie

Is jouw garantie niet goed verlopen? Geef hier jouw mening.
JozJan
Berichten: 1022
Lid geworden op: 04 mar 2011 10:08

Positieve ervaring claim op wettelijke garantie

Ongelezen bericht door JozJan »

Wettelijke garantie, het komt hier vaak voorbij, blijft vaak voer voor discussie. De oproep bij dit forum onderdeel is om negatieve ervaringen met garantie te delen, dan lijkt het delen van positieve ervaringen me ook wel zo fair,

De case: mesh router gekocht 3 jaar geleden bij een grote webwinkel. De router geeft opeens de geest. Lijkt gebrickt te zijn, allerlei oplossingen die via de community van de fabrikant werden geopperd geprobeerd, maar zonder succes. De satellieten hadden geen probleem overigens.

Contact met de verkoper. Stuur de hele set maar op, dan gaan we bekijken of reparatie mogelijk is, Na redelijk lange wachttijd (en enkele reminders) kwam de reactie: Apparaat kan niet gerepareerd worden. Wilt u hem (Tegen betaling van verzendkosten) retour ontvangen, of moeten wij hem vernietigen?

Hier begint mijn claim op wettelijke garantie. Bij de verkoper aangegeven: ik mag verwachten dat een apparaat van deze prijs en deze leeftijd nog gewoon functioneert. Hij heeft hiervoor ook altijd goed gefunctioneerd, heeft altijd op dezelfde plek gestaan. Kortom er is geen reden aan te nemen dat ik zelf verantwoordelijk ben voor het defect.

Reactie verkoper: er zit geen garantie meer op de router. Hier ontstond een mailwisseling waarbij ik steevast een beroep deed op wettelijke garantie en de verkoper reageerde dat garantie verlopen was (ik kreeg letterlijk 3 keer exact hetzelfde antwoord; mijn reactie werd dus niet eens gelezen. Of in ieder geval genegeerd). Ook interessant: ik reageerde steeds heel snel op de mail van de verkoper, en kreeg dan ook binnen een uur een reactie. In ronde 4 gaf de verkoper nog als reactie 'ja, maar fabrieksgarantie is echt maar 2 jaar', waarop ik nog eens heb benadrukt dat dat zeker zal kloppen, maar dat ik daar ook geen beroep op doe, maar op wettelijke garantie,

Vervolgens bleef reactie een week of 3 uit. Ondanks een aantal reminders. Daarna chat gestart, uitkomt: er komt binnen 2 dagen reactie. Die kwam ook: het aankoopbedrag wordt teruggestort. Vrij ongelofelijke uitkomst. De verkoper gaat uiteindelijk ook veel verder dan nodig was. Voor mij wel prettig natuurlijk. Mijn inzet was de set gerepareerd krijgen (maar dat kon dus kennelijk niet) of een vergoeding (3 jaar oud immers).

Mijn conclusies:
- om recht op wettelijke garantie te krijgen moet je volhouden en je niet met de eerste (vier) afwijzing(en) de zaak laten gaan
- het lijkt echt wel een ontmoedigingsbeleid om altijd eerst af te wijzen als de verkoper de garantieclaim niet bij de fabrikant kan leggen
- het valt me op dat bedrijven moeite hebben om - als ze dan niet anders kunnen - een claim op wettelijke garantie op de juiste wijze te honoreren (gewoon een gedeeltelijke vergoeding had ook prima gekund).
- het is prettig om te ervaren dat een bedrijf uiteindelijk niet heel formeel op de bewijslast blijft zitten. In mijn geval wijzen alle signalen er op dat ik niet verantwoordelijk kon zijn voor het veroorzaken van het defect, maar keihard bewijzen was onmogelijk.

Moneyman
Berichten: 29801
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Positieve ervaring claim op wettelijke garantie

Ongelezen bericht door Moneyman »

Jammer dat het zo lang duurt, maar uiteindelijk een prima resultaat. Ook wel eens fijn om te lezen inderdaad ;)

JozJan
Berichten: 1022
Lid geworden op: 04 mar 2011 10:08

Re: Positieve ervaring claim op wettelijke garantie

Ongelezen bericht door JozJan »

Ik denk ook echt dat ze er gewoon weinig aandacht aan geven bij bedrijven. Alsof ze redeneren: het is of fabrieksgarantie, of geen garantie. Vandaar: gewoon volhouden.

alfatrion
Berichten: 21876
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Positieve ervaring claim op wettelijke garantie

Ongelezen bericht door alfatrion »

"From now on, I'll write two letters a week, instead of one." ~ The Shawshank Redemption (1993)
https://movie-sounds.org/famous-movie-s ... ead-of-one

JozJan
Berichten: 1022
Lid geworden op: 04 mar 2011 10:08

Re: Positieve ervaring claim op wettelijke garantie

Ongelezen bericht door JozJan »

Een Shawshank Redemption quote, dat is áltijd +1

Erthanax
Berichten: 9589
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Positieve ervaring claim op wettelijke garantie

Ongelezen bericht door Erthanax »

Uiteindelijk een mooi resultaat. De aanhouder wint, dat blijkt maar weer.

Plaats reactie