LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Recht op garantie tweedehands product?

Is jouw garantie niet goed verlopen? Geef hier jouw mening.
bartthbo
Berichten: 1
Lid geworden op: 11 mei 2017 23:11

Recht op garantie tweedehands product?

Ongelezen bericht door bartthbo »

Ik heb bij de webwinkel van een bekende audioleverancier een artikel gekocht. Nu wil ik dit artikel door verkopen omdat het niet aan mijn verwachtingen voldoet en het te laat is om terug te sturen.
Ik vraag bij de leverancier of de garantie overgaat naar de nieuwe eigenaar bj verkoop.
Ik kreeg het volgende antwoord:

" Normaal gesproken wordt de garantie in eerste instantie verzorgd door de verkopende partij.
Nu is het wel zo dat een gebruiker ook beroep kan doen op garantie wanneer hij zij in bezit is van het aankoopbewijs wat op zijn haar naam staat.
De gebruiker dient aan te kunnen tonen het product op een legitieme manier bij een officieel verkoop punt aangekocht te hebben.
Nu is er wel een grijs gebied met cadeaus etc. dus het ligt er een beetje aan of we het product kunnen herleiden en of we het vertrouwen maar in principe bieden we geen garantie op tweedehandsproducten."
Klopt dit?

alfatrion
Berichten: 21899
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Recht op garantie tweedehands product?

Ongelezen bericht door alfatrion »

Ik zou zeggen data garantie verbonden is aan het product en daarom meegaat naar de nieuwe eigenaar, maar dat dit in de garantievoorwaarden kan worden uitgesloten.

NeoDutchio
Berichten: 12316
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Recht op garantie tweedehands product?

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Op tweedehands producten kan garantie gegeven worden. Het ligt er helemaal hoe het verkocht is en wat de afspraken zijn met de verkoper. Als je bijvoorbeeld bij de sloop zelf een onderdeel uit een sloopauto haalt krijg je natuurlijk geen garantie. Als de sloper dit onderdeel demonteert en te koop aanbiedt, dan moet hij er duidelijk bij vermelden dat het nagekeken is en dus ook garantie heeft, of dat het enkel gedemonteert is en er geen garantie gegeven kan worden.
Met audio is het eigenlijk niet anders. Echter is de garantie wel beperkt t.o.v. een nieuw product. Zo zal u mankementen behorende bij de leeftijd of gebruik voor lief moeten nemen. Gaat een aan-uit knop bv na 1.000 keer gebruik kapot en u koopt deze als deze al 900 keer gebruikt is, dan kunt u geen nieuwe knop claimen.
Maar, omtrent garantie, valt en staat met wat de verkoper aangeeft.

De garantie gaat over naar de nieuwe eigenaar tenzij er in de AV staat dat dat niet zo is.

Cro
Berichten: 2077
Lid geworden op: 21 sep 2017 23:58

Re: Recht op garantie tweedehands product?

Ongelezen bericht door Cro »

NeoDutchio schreef:
10 apr 2019 17:38


De garantie gaat over naar de nieuwe eigenaar tenzij er in de AV staat dat dat niet zo is.
Volgens mij het recht op een conform product niet uitgesloten worden in een AV en gaat dit altijd mee met het product. Een verkoper zou dit dus niet uit mogen sluiten.

Een eventuele extra garantie, bijvoorbeeld een fabrieksgarantie, kan wel aan bijvoorbeeld aan de eerste koper gebonden zijn.

NeoDutchio
Berichten: 12316
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Recht op garantie tweedehands product?

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Cro schreef:
10 apr 2019 21:15
NeoDutchio schreef:
10 apr 2019 17:38


De garantie gaat over naar de nieuwe eigenaar tenzij er in de AV staat dat dat niet zo is.
Volgens mij het recht op een conform product niet uitgesloten worden in een AV en gaat dit altijd mee met het product. Een verkoper zou dit dus niet uit mogen sluiten.

Een eventuele extra garantie, bijvoorbeeld een fabrieksgarantie, kan wel aan bijvoorbeeld aan de eerste koper gebonden zijn.
Even heel zwart-wit gezien moet je je garantie claimen bij de verkoper. Als ik iets koop in een winkel en dit weer doorverkoop aan u ben ik uw verkoper. U hebt dus geen overeenkomst met de winkel. Zie hier een topic met eenzelfde vraag: viewtopic.php?f=90&t=183089&p=2539507&h ... n#p2539449. Betreffende bedrijf heeft in de AV opgenomen dat garantie niet overdraagbaar is.

ElleFlowers
Berichten: 563
Lid geworden op: 03 dec 2018 05:21

Re: Recht op garantie tweedehands product?

Ongelezen bericht door ElleFlowers »

Garantie op het product gaat in beginsel mee over, dus de particulier aan wie jij het product verkoopt kan met de bon naar de winkel waar jij het hebt gekocht. De naam op de bon doet er niet toe. De resterende garantie kan nog worden geclaimd.

Jij bent wel de verkoper strikt genomen maar verkoop tussen particulieren is geen consumentenkoop en kan je afwijken van de garantiebepalingen die normaliter voor bedrijfsmatige verkopers geldt.

Zie deze blog die mijns inziens klopt juridisch.

https://legaltech.tweakblogs.net/blog/1 ... n-garantie

Gesloten