Reparatie laptop: mag Coolblue dit eisen?

Is jouw garantie niet goed verlopen? Geef hier jouw mening.
Nienke_116
Berichten: 1
Lid geworden op: 02 aug 2021 22:20

Reparatie laptop: mag Coolblue dit eisen?

Ongelezen bericht door Nienke_116 »

Ik heb mijn laptop ter reparatie aangemeld bij Coolblue wegens een flikkerend beeldscherm. Dit gebeurt elke keer wanneer ik de laptop op start waardoor de laptop onbruikbaar is geworden. Ik heb de laptop 1,5 jaar geleden gekocht en Coolblue biedt hierop 2 jaar garantie.

Ik heb hierover het volgende bericht terug gekregen van de reparateurs:

De USB-poort is gebroken en het scherm flikkert. De USB poort zit aan het moederbord vast dus het hele moederbord moet vervangen worden. De LCD kabels om het flikkeren van het scherm mee op te lossen worden onder garantie gerepareerd. Dat kan opgelost worden door de volgende werkzaamheden: Het moederbord en de LCD kabels en behuizing moeten vervangen worden.

Het vervangen van het moederbord kost € 906 euro omdat dit niet binnen de garantie valt. Dat is € 200 minder dan de prijs die ik 1,5 jaar geleden voor deze laptop heb betaald. Deze is gebaseerd op de aanname dat de poort door 'onheil van buitenaf' is veroorzaakt, wat niet het geval is. Dit is voor mij ook nog eens een onnodige reparatie omdat ik de USB poort niet nodig heb. Daarom heb ik de monteurs om alleen de LCD kabels te repareren (onder de garantie).

Coolblue geeft nu echter aan dat zij niet aan deelreparaties doen. De keuze is dus of de € 906 euro te betalen, of de onderzoekskosten en geen reparatie uit te laten voeren. Beide zijn voor mij geen optie.

Mag Coolblue dit eisen, en zijn er andere mogelijkheden om dit opgelost te krijgen?

rvjapio
Berichten: 997
Lid geworden op: 17 apr 2017 18:47

Re: Reparatie laptop: mag Coolblue dit eisen?

Ongelezen bericht door rvjapio »

Uit uw verhaal begrijp ik dat de defecte usb poort de boosdoener is. Als die aan het moederbord vastzit dan moet hij ook zijn los te maken. Want meer dan wat soldeerwerk zou dat toch niet moeten zijn. Misschien kunt u eens googlen op uw merk en type laptop en vervolgens op het moederbord? Mogelijk vindt u daar een afbeelding en kunt u Coolblue overtuigen van het tegendeel. Overigens snap ik niet waarom een moederbord niet onder garantie kan worden gerepareerd. Lastig is wel dat de defecte usb poort aan u wordt verweten, want het tegendeel kunt u niet bewijzen.

Kolibrie
Berichten: 669
Lid geworden op: 02 jun 2015 17:35

Re: Reparatie laptop: mag Coolblue dit eisen?

Ongelezen bericht door Kolibrie »

Betaal de onderzoekskosten en laat de laptop niet repareren.
Coolblue repareert eerst de usb poort, welke niets met het beeldscherm van doen heeft, en omdat de usb poort aan het moederbord vastzit gaan ze het moederbord vervangen.
Daarna kijken ze pas naar de oorzaak van het beeldscherm probleem.
Best mogelijk dat het flikkeren van het beeldscherm verholpen kan worden door het downloaden en installeren van de nieuwste videodriver.
Wanneer u niet zo technisch bent vraag een familielid of kennis om u te helpen.

lubeckdave
Berichten: 61
Lid geworden op: 28 okt 2018 13:27

Re: Reparatie laptop: mag Coolblue dit eisen?

Ongelezen bericht door lubeckdave »

Nienke_116 schreef:
03 aug 2021 22:07
Ik heb mijn laptop ter reparatie aangemeld bij Coolblue wegens een flikkerend beeldscherm. Dit gebeurt elke keer wanneer ik de laptop op start waardoor de laptop onbruikbaar is geworden. Ik heb de laptop 1,5 jaar geleden gekocht en Coolblue biedt hierop 2 jaar garantie.

Ik heb hierover het volgende bericht terug gekregen van de reparateurs:

De USB-poort is gebroken en het scherm flikkert. De USB poort zit aan het moederbord vast dus het hele moederbord moet vervangen worden. De LCD kabels om het flikkeren van het scherm mee op te lossen worden onder garantie gerepareerd. Dat kan opgelost worden door de volgende werkzaamheden: Het moederbord en de LCD kabels en behuizing moeten vervangen worden.

Het vervangen van het moederbord kost € 906 euro omdat dit niet binnen de garantie valt. Dat is € 200 minder dan de prijs die ik 1,5 jaar geleden voor deze laptop heb betaald. Deze is gebaseerd op de aanname dat de poort door 'onheil van buitenaf' is veroorzaakt, wat niet het geval is. Dit is voor mij ook nog eens een onnodige reparatie omdat ik de USB poort niet nodig heb. Daarom heb ik de monteurs om alleen de LCD kabels te repareren (onder de garantie).

Coolblue geeft nu echter aan dat zij niet aan deelreparaties doen. De keuze is dus of de € 906 euro te betalen, of de onderzoekskosten en geen reparatie uit te laten voeren. Beide zijn voor mij geen optie.

Mag Coolblue dit eisen, en zijn er andere mogelijkheden om dit opgelost te krijgen?
Ach mensen toch ! Cool Bleu ! Praatjesmakers zijn het . Op mijn vraag een tijd geleden waarom Cool Bleu een stuk duurder is dan een mediamarkt etc etc , geven zij als Dom antwoord . Maar onze service is veel beter dan van andere bedrijven . Koop nooit dergelijke apparatuur bij dit soort bedrijven . Ik heb jarenlang altijd Dell computers en deze besteld bij Dell zelf . Ik heb ooit 1 keer iets dergelijks meegemaakt en dan zie je wat echte service is !! Kon hem langs brengen en werd geheel voor noppes gerepareerd zonder geouwehoer van dit valyt onder garantie , en dat niet . En By The Way ! Dell heeft nog een service . Stel je voor dat je ergens niet uitkomt of er is een storing op je Dell computer of laptop , dan kan je telefonisch geholpen worden door een Monteur van Dell . Die neemt dan op dat moment je computer of laptop over . Je ziet dan ook gelijk wat hij / zij aan het doen is met je computer en gelijk door de telefoon uitleg geeft wat hij / zij aan het doen is of gaat doen . Kijk , als je het over service hebt , dan is dat voor mij service !!! Kan een Cool Bleu , mediamarkt etc etc bij lange niet aan tippen !!!

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Reparatie laptop: mag Coolblue dit eisen?

Ongelezen bericht door sjohie »

Het moederbord zal vermoedelijk door het afbreken van die USB-poort al haarscheurtjes bevatten, die het dagelijks gebruik niet in de weg zitten, maar het verwijderen van het moederbord, noodzakelijk voor het oplossnen van het beeldschermprobleem, wel in de weg zitten. Kortom ze kunnen het één niet repareren zonder het ander, en al helemaal niet garanderen dat hun werkzaamheden met-/aan het moederbord, dat USB probleem niet verergeren.

Stel, ze halen het moederbord er uit voor het oplossen van uw probleem, wat gezien het werken aan die lcd kabels reële noodzaak is, plaatsen het terug, en daardoor raakt dat moederbord zó beschadigd dat de laptop onbruikbaar wordt. Dan zouden ze, uw redenatie volgend, er van af zijn, want zij hebben de deelreparatie onder garantie opgelost, en dat u dan onder aan de streep met een onbruikbaar stuk E-afval zit, is niet hun probleem.

Bij de meeste consumentenlaptops in dat prijssegment, is het hele binnenwerk één grote klomp zut, wat op het moederbord zit. Grote kans dat de lcd-connector van het scherm aan de onderkant ergens in zit, waar ze alleen bij komen als het hele moederbord er uit is. Kijk maar es op youtube bij Ifixit om te zien hoe idioot, en onrepareerbaar, die dingen soms in elkaar zitten.

HandigeHarrie
Berichten: 1359
Lid geworden op: 04 aug 2018 17:00

Re: Reparatie laptop: mag Coolblue dit eisen?

Ongelezen bericht door HandigeHarrie »

Tja, dan is een wegwerpcomputer geleverd die niet gerepareerd kan worden zonder een ander deel te vernielen.... een lage prijs is daarvoor geen rechtvaardiging.

16again
Berichten: 16033
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Reparatie laptop: mag Coolblue dit eisen?

Ongelezen bericht door 16again »

sjohie schreef:
06 aug 2021 14:11
Het moederbord zal vermoedelijk door het afbreken van die USB-poort al haarscheurtjes bevatten, die het dagelijks gebruik niet in de weg zitten, maar het verwijderen van het moederbord, noodzakelijk voor het oplossnen van het beeldschermprobleem, wel in de weg zitten.
dat lijkt me nonsens.

Ervan uitgaande dat vooraf gecommuniceerd is dat deelreparaties niet mogelijk zijn:
Ik zou coolblue voor het blok zetten: of deelreparatie uitvoeren, of laptop zonder onderzoekskosten terug.

DeZevendeHenk
Berichten: 774
Lid geworden op: 13 apr 2020 17:32

Re: Reparatie laptop: mag Coolblue dit eisen?

Ongelezen bericht door DeZevendeHenk »

16again schreef:
06 aug 2021 14:36
sjohie schreef:
06 aug 2021 14:11
Het moederbord zal vermoedelijk door het afbreken van die USB-poort al haarscheurtjes bevatten, die het dagelijks gebruik niet in de weg zitten, maar het verwijderen van het moederbord, noodzakelijk voor het oplossnen van het beeldschermprobleem, wel in de weg zitten.
dat lijkt me nonsens.

Ervan uitgaande dat vooraf gecommuniceerd is dat deelreparaties niet mogelijk zijn:
Ik zou coolblue voor het blok zetten: of deelreparatie uitvoeren, of laptop zonder onderzoekskosten terug.
Waarom zonder onderzoekskosten? Er is toch onderzoek gepleegd.

16again
Berichten: 16033
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Reparatie laptop: mag Coolblue dit eisen?

Ongelezen bericht door 16again »

DeZevendeHenk schreef:
06 aug 2021 15:12
Waarom zonder onderzoekskosten? Er is toch onderzoek gepleegd.
Er is ook garantie, maar een defect dat onder garantie valt, wil CB ook niet repareren.

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Reparatie laptop: mag Coolblue dit eisen?

Ongelezen bericht door sjohie »

16again schreef:
06 aug 2021 14:36
sjohie schreef:
06 aug 2021 14:11
Het moederbord zal vermoedelijk door het afbreken van die USB-poort al haarscheurtjes bevatten, die het dagelijks gebruik niet in de weg zitten, maar het verwijderen van het moederbord, noodzakelijk voor het oplossnen van het beeldschermprobleem, wel in de weg zitten.
dat lijkt me nonsens.

Ervan uitgaande dat vooraf gecommuniceerd is dat deelreparaties niet mogelijk zijn:
Ik zou coolblue voor het blok zetten: of deelreparatie uitvoeren, of laptop zonder onderzoekskosten terug.
Een moederbord heeft tegenwoordig meerdere lagen, tot wel 8, die tesamen het complete pcb maken. Hierop worden dan geheugenmodules, CPU sockets, en bijvoorbeeld USB poorten gesoldeerd. Op, en ook tussen, lopen koperbanen die data of stroom van plek A naar plek B brengen, dat zijn geen dikke koperen geleiders zoals in je stopcontact, maar een stuk dunner.

Als, en dat is wat wij hier nooit kunnen troubleshooten, er vlak langs die afgebroken USB poort, van die banen lopen, kunnen die mee beschadigd raken, mogelijk onzichtbaar in één van die 5 of meer tussenliggende lagen. Als die USB connector clean bij het soldeer is afgebroken, is er vml weer niks aan de hand. Echter moet bij het repareren van laptops tegenwoordig vaak hitte gebruikt worden, om bepaalde behuizingen te kunnen openen, het zijn lang niet altijd schroeven, steeds meer wordt geplakt. Apple is er berucht om. Als je hitte toepast op een materiaal wat al haarscheuren heeft, kan je een tot op dat moment mogelijk irrelevante beschadiging, wel relevant maken.

16again
Berichten: 16033
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Reparatie laptop: mag Coolblue dit eisen?

Ongelezen bericht door 16again »

sjohie schreef:
06 aug 2021 16:09
Een moederbord heeft tegenwoordig meerdere lagen, tot wel 8, die tesamen het complete pcb maken. Hierop worden dan geheugenmodules, CPU sockets, en bijvoorbeeld USB poorten gesoldeerd. Op, en ook tussen, lopen koperbanen die data of stroom van plek A naar plek B brengen, dat zijn geen dikke koperen geleiders zoals in je stopcontact, maar een stuk dunner.
Het is juist de bedoeling om onderlinge verbindingen zo kort mogelijk te houden, dan ga je juist geen printbanen routeren onder een connector aan de rand.

cherokee
Berichten: 336
Lid geworden op: 29 jul 2007 17:15

Re: Reparatie laptop: mag Coolblue dit eisen?

Ongelezen bericht door cherokee »

lubeckdave schreef:
06 aug 2021 13:47
Nienke_116 schreef:
03 aug 2021 22:07
Ik heb mijn laptop ter reparatie aangemeld bij Coolblue wegens een flikkerend beeldscherm. Dit gebeurt elke keer wanneer ik de laptop op start waardoor de laptop onbruikbaar is geworden. Ik heb de laptop 1,5 jaar geleden gekocht en Coolblue biedt hierop 2 jaar garantie.

Ik heb hierover het volgende bericht terug gekregen van de reparateurs:

De USB-poort is gebroken en het scherm flikkert. De USB poort zit aan het moederbord vast dus het hele moederbord moet vervangen worden. De LCD kabels om het flikkeren van het scherm mee op te lossen worden onder garantie gerepareerd. Dat kan opgelost worden door de volgende werkzaamheden: Het moederbord en de LCD kabels en behuizing moeten vervangen worden.

Het vervangen van het moederbord kost € 906 euro omdat dit niet binnen de garantie valt. Dat is € 200 minder dan de prijs die ik 1,5 jaar geleden voor deze laptop heb betaald. Deze is gebaseerd op de aanname dat de poort door 'onheil van buitenaf' is veroorzaakt, wat niet het geval is. Dit is voor mij ook nog eens een onnodige reparatie omdat ik de USB poort niet nodig heb. Daarom heb ik de monteurs om alleen de LCD kabels te repareren (onder de garantie).

Coolblue geeft nu echter aan dat zij niet aan deelreparaties doen. De keuze is dus of de € 906 euro te betalen, of de onderzoekskosten en geen reparatie uit te laten voeren. Beide zijn voor mij geen optie.

Mag Coolblue dit eisen, en zijn er andere mogelijkheden om dit opgelost te krijgen?
Ach mensen toch ! Cool Bleu ! Praatjesmakers zijn het . Op mijn vraag een tijd geleden waarom Cool Bleu een stuk duurder is dan een mediamarkt etc etc , geven zij als Dom antwoord . Maar onze service is veel beter dan van andere bedrijven . Koop nooit dergelijke apparatuur bij dit soort bedrijven . Ik heb jarenlang altijd Dell computers en deze besteld bij Dell zelf . Ik heb ooit 1 keer iets dergelijks meegemaakt en dan zie je wat echte service is !! Kon hem langs brengen en werd geheel voor noppes gerepareerd zonder geouwehoer van dit valyt onder garantie , en dat niet . En By The Way ! Dell heeft nog een service . Stel je voor dat je ergens niet uitkomt of er is een storing op je Dell computer of laptop , dan kan je telefonisch geholpen worden door een Monteur van Dell . Die neemt dan op dat moment je computer of laptop over . Je ziet dan ook gelijk wat hij / zij aan het doen is met je computer en gelijk door de telefoon uitleg geeft wat hij / zij aan het doen is of gaat doen . Kijk , als je het over service hebt , dan is dat voor mij service !!! Kan een Cool Bleu , mediamarkt etc etc bij lange niet aan tippen !!!

Hm. Misschien toch Dell nog maar eens contacteren. Uw computer spuugt te pas en te onpas hoofdletters en uitroeptekens uit.
En met het antwoord is TS ook niet geholpen, hij heeft nu eenmaal wél een laptop van Coolblue.
En on topic, het enige wat TS kan doen is proberen dat ding terug te krijgen en voor de onderzoekskosten een beroep te doen op de garantie. Lijkt me de enige mogelijkheid, als Coolblue daar in meegaat zou het mooi zijn. En dan maar naar een klein computerzaakje om te kijken of er iets mogelijk is tegen een aanvaardbaar bedrag.

Revoked
Berichten: 1704
Lid geworden op: 28 nov 2017 00:45

Re: Reparatie laptop: mag Coolblue dit eisen?

Ongelezen bericht door Revoked »

rvjapio schreef: Als die aan het moederbord vastzit dan moet hij ook zijn los te maken. Want meer dan wat soldeerwerk zou dat toch niet moeten zijn. ..
Briljant ! Goed advies ook.

Gesloten