LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Reparatie na garantie

Is jouw garantie niet goed verlopen? Geef hier jouw mening.
JvandeW
Berichten: 760
Lid geworden op: 21 jun 2017 10:47

Re: Reparatie na garantie

Ongelezen bericht door JvandeW »

Nijogeth schreef:Ik zou trouwens dat stukje van de Washington Post wel willen lezen, waarin staat dat dit product van Qlima een levensverwachting van 8 jaar zou hebben. Uneto VNI geeft namelijk 2 jaar aan voor witgoed van deze prijs.
Het bericht van The Washington Post staat gewoon gelinkt en kun je dus lezen en Uneto-VNI schrijft nergens dat de levensduur - ook niet de gemiddelde - voor witgoed van deze prijs 2 jaar is.

In het vervolg graag goed lezen want daar lijkt het nu wederom weer niet op. Niet alles hoeft voor je voorgekauwd te worden. Als je het niet begrijpt, mag je dit ook gerust melden. Dat zal de discussie een stuk makkelijker en minder frustrerend maken.

Nijogeth
Berichten: 9967
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Reparatie na garantie

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Uneto VNI heeft dus wel zo'n lijst, namelijk hier: https://www.uneto-vni.nl/stream/richtli ... gsmethoden

En die link zegt mij helemaal niets (kon hem via de telefoon overigens niet zien). De gemiddelde levensverwachting van zo'n product lijkt me ook afhankelijk van de prijs, daar wordt daar niet naar gekeken. Maar naar jouw idee zou zo'n ding van 550 euro dan zeker veel langer (jaartje of 20?) mee moeten gaan, of dat dan weer niet? Mijn mening is dat mensen die voor een dubbeltje op de eerste rang willen zitten, niet moeten klagen als het product niet net zo lang mee gaat als een duurder product. Daarom vind ik de richtlijn best goed om daar dus rekening mee te houden.

Moneyman
Berichten: 30036
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Reparatie na garantie

Ongelezen bericht door Moneyman »

Die VNI richtlijn zegt niets, die is subjectief en laat allerlei relevante factoren buiten beschouwing.

Nijogeth
Berichten: 9967
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Reparatie na garantie

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Daarom pleit ik voor een richtlijn die de relevante factoren wel meeneemt, zoals prijs, kwaliteit, gebruik. Maar schijnbaar is die volgens velen niet nodig, omdat de consument toch lekker een nieuwe kan vragen bij de verkoper.

alfatrion
Berichten: 21899
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Reparatie na garantie

Ongelezen bericht door alfatrion »

Nijogeth schreef:De gemiddelde levensverwachting van zo'n product lijkt me ook afhankelijk van de prijs, daar wordt daar niet naar gekeken.
De consumenten heeft bij een onderzoek naar voor digitale producten geen relatie gevonden tussen de levensduur en de prijs.
https://www.consumentenbond.nl/test/ele ... -producten
Nijogeth schreef:Maar naar jouw idee zou zo'n ding van 550 euro dan zeker veel langer (jaartje of 20?) mee moeten gaan, of dat dan weer niet? Mijn mening is dat mensen die voor een dubbeltje op de eerste rang willen zitten, niet moeten klagen als het product niet net zo lang mee gaat als een duurder product.
Het punt is dat dit afhankelijk zou moeten zijn van het product en niet van de politieke mening van partijen.
Nijogeth schreef:Daarom vind ik de richtlijn best goed om daar dus rekening mee te houden.
De lijst van Uneto-VNI kan niet gebruik worden voor de gemiddelde levensduur vanwege de wijze waarop de gegevens tot stand zijn gekomen.

"Omdat de gebruiksduur per consument kan verschillen, is uitgegaan van de gemiddelde gebruiksduur in de praktijk bij normaal gebruik. Die gebruiksduur wordt bepaald door economisch-technische factoren (technische levensduur, gebruikskosten), functionele factoren (kwaliteit en functionaliteit van nieuwe producten) en emotionele factoren (vormgeving van nieuwe producten)."
Nijogeth schreef:Daarom pleit ik voor een richtlijn die de relevante factoren wel meeneemt, zoals prijs, kwaliteit, gebruik. Maar schijnbaar is die volgens velen niet nodig, omdat de consument toch lekker een nieuwe kan vragen bij de verkoper.
Ik ben er voor dat dit gewoon met koeienletters in de reclames en op de doos komt te staan. De waarde van zo'n lijst is het punt niet.

R. Proctor
Berichten: 200
Lid geworden op: 01 feb 2018 13:48

Re: Reparatie na garantie

Ongelezen bericht door R. Proctor »

Consumentenbond is al jarenlang niet serieus meer te nemen.

Een levensduur is ook zwaar afhankelijk hoe de consument met het product omgaat en dat valt niet te meten.
Ga bv eens mobiele telefoons na, kijk in de stad met nl de vrouwen dan GSM zit in hun kontzak daar is een gsm niet voor gemaakt maar gaat ie kapot ligt het ineens aan de telefoon.

Er zijn teveel regels in dit land waardoor er veel te vaak verkeerd geïnterpreteerd word en de consument altijd gelijk heeft.

Mijn gsm heb ik al 4 jaar dat ding gaat niet kapot, als ik om me heen kijk zijn er mensen die dezelfde telefoon al 6x kapot hebben gekregen, ligt het dan aan de gsm of aan de gebruikers ik zeg het laatste

Nijogeth
Berichten: 9967
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Reparatie na garantie

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Met dat laatste ben ik het dan wel met Alfatrion eens. Het beste is als de producent de levensverwachting zelf aangeeft en hierop garantie levert. Dan kan men als consument dus zelf kiezen of men voor lange garantie gaat of voor korte garantie.

R. Proctor
Berichten: 200
Lid geworden op: 01 feb 2018 13:48

Re: Reparatie na garantie

Ongelezen bericht door R. Proctor »

Nijogeth schreef:Met dat laatste ben ik het dan wel met Alfatrion eens. Het beste is als de producent de levensverwachting zelf aangeeft en hierop garantie levert. Dan kan men als consument dus zelf kiezen of men voor lange garantie gaat of voor korte garantie.
Dat zou inderdaad leuk zijn maar dan zijn we nog niet van het probleem af.
Consumenten zijn een kei in liegen en de verantwoordelijkheid verdraaien in hun eigen straatje.

Een groot deel van de kapotte artikelen zijn veroorzaakt door de consument zelf.

Neem het vb Gsm, het zijn allemaal slechte toestellen de provider naait me etc etc, maar hoe de consument er zelf mee omgaat hoor je niet en word stelselmatig ontkend

Dobberjj
Berichten: 1
Lid geworden op: 06 mar 2018 17:41

Re: Reparatie na garantie

Ongelezen bericht door Dobberjj »

In okt hebben wij een nieuwe keuken gekocht bij de keuken kampioen.
Ten 1ste niet goed aan gesloten les snoeren
Toen is er 2x iemand geweest voor ons afzuigkap en hebben eindelijk een nieuwe gekregen.toen de gas pitten wat niet deugde.

En nu is onze afvoer van de gootsteen niet goed aangesloten. En heb daar een melding van gemaakt omdat het bij de garantie valt moeten wij zelf 124 euro betalen om het te laten maken ik ben het daar niet mee eens wij hebben tot heden niet kunnen genieten van onze keuken en erg menselijk zijn ze niet

Wat kan ik nog meer doen dure keuken met veel ongemakken en ze willen ons niet tegoed komen met een oplossing ja een oplossing te betalen 124 euro..

JvandeW
Berichten: 760
Lid geworden op: 21 jun 2017 10:47

Re: Reparatie na garantie

Ongelezen bericht door JvandeW »

Nijogeth schreef:Met dat laatste ben ik het dan wel met Alfatrion eens. Het beste is als de producent de levensverwachting zelf aangeeft en hierop garantie levert. Dan kan men als consument dus zelf kiezen of men voor lange garantie gaat of voor korte garantie.
Dat is inderdaad de strakke grens waar ik het eerder in dit topic ook al over sprak. Maar die krijgen we als kopers niet (met kleine uitzonderingen, zoals Miele) en dus moeten we het doen met halfbakken lijstjes, goede onderbouwing, goede argumenten en de hoop dat een product voor een lange tijd goed zal werken zodat er überhaupt geen discussie hoeft te bestaan.

En als het dan toch nodig is omdat partijen er onderling niet uitkomen, een rechter die over een zaak oordeelt.

alfatrion
Berichten: 21899
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Reparatie na garantie

Ongelezen bericht door alfatrion »

Nijogeth schreef:Met dat laatste ben ik het dan wel met Alfatrion eens. Het beste is als de producent de levensverwachting zelf aangeeft en hierop garantie levert. Dan kan men als consument dus zelf kiezen of men voor lange garantie gaat of voor korte garantie.
Ik heb het alleen over het verplicht aangeven van de levingsvereachting. Ik stel uitdrukkelijk niet voor om tot een situatie te komen waarin de verkoper een conform product moet leveren, dat niet doet, maar zijn verplichtingen niet hoeft na te komen als gevolg van tijdsverloop.
Moneyman schreef:Die VNI richtlijn zegt niets, die is subjectief en laat allerlei relevante factoren buiten beschouwing.
Belangrijker nog, de VNI richtlijn neemt factoren mee die irrelevant zijn. Wanneer mijn buurman zijn televisie vervangt is niet van invloed op wat ik tijdens de koop van mijn televisie mag verwachten. Echter, Uneto-VNI meent kennelijk dat de verkoper hieraan rechten kan ontlenen.

Gesloten