LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] samsonite garantie

Is jouw garantie niet goed verlopen? Geef hier jouw mening.
tw_browne
Berichten: 6
Lid geworden op: 07 feb 2008 21:33

samsonite garantie

Ongelezen bericht door tw_browne »

Samenvatting:
Binnen 2 maanden na aankoop van een reistas is er slijtage opgetreden. Naar mijn mening door een fabricage-/ ontwerpfout. Zowel producent als verkoper weigeren verantwoordelijkheid op te nemen voor de reparatie. Hieronder mijn gehele verhaal.

Volledige kwestie:
Op 23-09 2009 heb ik bij tassenwinkel Brixx te Groningen een American Tourister tas gekocht ter waarde van 63 euro. Ik reis regelmatig op en neer naar Brussel en met deze tas zou het vervoer van mijn bagage een stuk aangenamer worden Helaas heb ik hier tot op heden totaal geen profijt van. Het gaat hier om het model Duffle/wh 6O, waarbij aan het ene eind van de tas een uitschuifbaar handvat gevestigd is waarmee de tas met de op aan de andere kant bevestigde wieltjes vervoerd kan worden. Logischerwijs leidt het transport er toe ook momenten van stilstand te hebben waarop ik de tas niet op de onderkant neerzet, (dit zou betekenen dat ik dan het uitschuifbare handvat plat op de grond zou moeten leggen) maar plaats ik de tas op de zijkant, waaraan de wieltjes bevestigd zijn.

Nu mijn probleem: reeds na 1,5 maand ontstond er een slijtageplek en gat (circa 0.5 cm) op de zijkant van de tas, waar zich de wieltjes bevinden, in het materiaal met als gevolg dat de inhoud nu vuil en nat wordt. Aan de zijkant van de tas zitten geen bevestigde ‘pootjes’ waardoor de tas rust op de wieltjes en het materiaal (stof). Voor mijn gevoel is het materiaal totaal niet bestand tegen het zo plaatsen van de tas, terwijl dit de gebruikelijke manier is om de tas te plaatsen wanneer je tijdens het lopen een rustmoment hebt. Het feit dat dit al na 1,5 maand gebeurd waarin ik slechts 3x op en neer ben gereisd naar Brussel (trein, bus en taxi) is voor mij onacceptabel.

Ik heb de tas op 20-11 2009 (2 weken ervoor is de slijtage al geconstateerd tijdens de reis naar Brussel) teruggebracht bij Brixx Groningen met het verzoek de fout te herstellen. De tas is door Brixx opgestuurd naar Samsonite (American Tourister is onderdeel van Samsonite en valt onder dezelfde garantievoorwaarden). Na ruim een maand heb ik eindelijk reactie gekregen; de slijtage was bij Samsonite geanalyseerd was en niet viel onder de garantie. Het zou gaan om een slijtage ontstaan door incorrect gebruik van de tas, eigen fout dus. Ik heb aangegeven aan Brixx dat ik hiermee niet akkoord ging, waarop zij aanboden de tas voor een tweede keer op te sturen naar Samsonite. Wederom kwam de tas onhersteld terug met dezelfde analyse. Hierop bood Brixx aan om de tas op te sturen naar hun eigen reparatiecentrum. Vandaag (10-02-2010), bijna een kwartaal na de eerste keer dat ik de tas heb teruggebracht, heb ik wederom een reactie dat ook Brixx zelf de oorzaak van de slijtage bij mij neerlegt en mij geen vergoeding kan bieden in welke vorm dan ook.

Ik vind het onterecht dat een tas die na 1,5 maand al slijtage heeft, en na meer dan 2 maanden in ‘reparatie’ te zijn geweest nu teruggegeven wordt met deze reden. In de garantie van Samsonite staat het volgende: “Deze garantie dekt enkel productiefouten en niet de schade die veroorzaakt wordt door verkeerd gebruik (zoals transport van ongebruikelijke voorwerpen), verwaarlozing, ongevallen, blootstelling aan extreme temperaturen, oplosmiddelen, zuren, water, normale slijtage of transportschade (door luchtvaartmaatschappijen bijvoorbeeld).” Mijns inziens kan men slijtage na 1,5 maand gebruik niet verhalen op “normale slijtage” zeker wanneer het een kwalitatief hoogstaand merk als Samsonite betreft. Door de fout bij mij neer te leggen voel ik mij behoorlijk beetgenomen.

Het feit dat men zo lang nodig heeft een onterecht negatief antwoord te geven toont naar mijn mening aan dat de winkelier/producent niet zijn verplichtingen is/zijn nagekomen. Voor mij is het duidelijk dat de slijtageplek niet is ontstaan door veelvuldig gebruik van de tas, noch zei het gebruik op niet bedoelde wijze. De fabrikant had naar mijn mening moeten zorgen dat:

1. De zijkant van de tas harder was geweest en dus bij het hebben van een inhoud rustend op deze kant, hij niet naar buiten zou opbollen bij vervoer.
2. Beschermers moeten plaatsen zodat eventuele slijtage niet aan de stof had opgetreden maar op de beschermers.
3. Duidelijk had moeten maken dat gebruik van deze tas niet kan zijn zoals men gewend is een tas/koffer met uitschuifhandvat te gebruiken (op de zijkant plaatsen).

Wat zouden de eventuele stappen kunnen zijn die ik nog kan ondernemen? Het liefste zou ik de tas gerepareerd zien of mijn geld terug willen.

Bij voorbaat dank voor uw reactie.

Tim Browne

alfatrion
Berichten: 21911
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: samsonite garantie

Ongelezen bericht door alfatrion »

Je hebt de tas niet bij de fabrikant gekocht, dus hij heeft jegens jou, behoudens wat hij heeft toegezegd, geen verplichtingen. Je moet bij de winkelier zijn en je dan beroepen op de wettelijke garantie.

Als de verkoper beweerd dat jij de tas niet goed hebt gebruikt dan betwist jij dat. Het is dan aan de verkoper om zijn claim te onderbouwen.

In dit geval bestaat er een vermoeden dat de tas ondeugdelijk is, omdat het gebrek binnen zes maanden na aflevering is ontdekt. Dat houd in dat jij kunt beweren dat de tas ondeugdelijk is en dan, uitzonderingen daar gelaten, deze claim niet hoeft te onderbouwen, maar het aan de verkoper is om dat vermoeden te weerleggen. Als hij daar niet in slaagt dan heb jij recht op kosteloos herstel of, als dat niet kan, ontbinding.

Je kunt de verkoper vragen om hun claim, dat jij de tas abnormaal hebt gebruikt, te onderbouwen. En als je er samen niet uitkomt kun je naar de kantonrechter stappen, met of zonder juridische vertegenwoordiging. Een rechtzaak zal er om draaien of het op de zijkant leggen onder normaal gebruik valt of niet. Het is verstandig dat je daar bewijs van verzameld, zodat deze in jouw voordeel zal uitpakken.

Thara25
Berichten: 4
Lid geworden op: 19 jun 2005 23:22

Re: samsonite garantie

Ongelezen bericht door Thara25 »

Hallo,

Ik ben benieuwd hoe dit is afgelopen? Ik heb in februari 2011 een tas gekocht bij Brixx die nu al stuk is bij de aanhechting van het hengsel. De tas is bij hun reparatiecentrum geweest en "mag vergoed worden". Helaas vindt Brixx dat dit inhoudt dat ik een tegoedbon kan krijgen.
Ik ga hier niet mee akkoord aangezien het een ondeugdelijk product betreft, maar heb de indruk dat dit nog wel wat problemen met Brixx gaat opleveren..
de medewerkster was aan de telefoon ook erg onbeschoft.

smb
Berichten: 52
Lid geworden op: 04 sep 2008 13:00

Re: samsonite garantie

Ongelezen bericht door smb »

Heb ook problemen met Samsonite garantie.
Kocht zomer 2010 Samsonite Cosmolite Spinner koffers, 2 grote en 1 kleine.
De grote kostte bijna € 400 per stuk.
Speciaal voor een grote reis. Op het 2e traject bleek na aankomst de rubberen rand ingescheurd.
Na thuiskomst contact opgenomen met Samsonite Benelux. We konden de koffer gelukkig vlakbij ons woonadres inleveren. Reparatie zou ca. 1 maand duren.
Koffer kwam pas na 2 maanden terug. De dealer kon de uitslag niet geloven en had hem ter inspectie nogmaals naar Samsonite teruggestuurd.
De koffer kwam ongerepareerd terug met de mededeling dat de schade niet binnen de garantie viel. Schade is veroorzaakt tijdens transport.
Nogmaals e-mail en telefonische contacten en men blijft bij verklaring dat kennelijk de bagageafhandeling erg ruw met de koffer moet zijn omgegaan en dat we de schade hadden moeten claimen bij de vliegmaatschappij.
Dat een dergelijke dure koffer van speciaal materiaal, het paradepaardje van Samsonite, al bij het 2e vliegtraject beschadigd raakt, dat moet m.i. niet kunnen.
Een koffer moet tegen een stootje kunnen!
Dat was ook de dealer in onze woonplaats met ons eens, maar hij kon er ook niets meer aan doen. Moesten de reisverzekering maar inschakelen, adviseerde hij nog.
Maar we willen gewoon een goede koffer die niet zo makkelijk beschadigd raakt en van een bedrijf die goede garantie geeft.
Dan moet je dus niet bij Samsonite zijn.
We hebben spijt dat we de koffers van Rimowa niet hebben gekocht.

Gesloten