LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Slotje ketting kapot / maar 2 jaar garantie?

Is jouw garantie niet goed verlopen? Geef hier jouw mening.
GrannySmith
Berichten: 28
Lid geworden op: 07 jan 2017 11:37

Slotje ketting kapot / maar 2 jaar garantie?

Ongelezen bericht door GrannySmith »

Het slotje van mijn zilveren ketting was eind december 2016 kapot (de ketting viel zo van mijn nek af!). Bij de winkel zeiden ze dat ze de defecte sluiting naar de leverancier terugsturen en dat ze ons korting geven op de aankoop van een nieuwe sluiting. Ik was e niet bij, mijn man was in de winkel. Hij kwam thuis met een nieuwe sluiting en had 33% korting gekregen op de aankoop prijs van 48 euro.

Het valt me heel erg tegen dat we niet een nieuwe sluiting onder de garantie gekregen hebben. Volgens de winkelier geldt de garantie maar tot 2 jaar. We kunnen niet meer nagaan wanneer we deze sluiting gekregen hebben, want het was al een vervanging van de eerste sluiting, waarvan steentjes afgevallen waren. Dus ik weet niet of ik de sluiting al meer dan 2 jaar heb. Maar dan nog vind ik het niet zo mooi dat er dan geen garantie meer zou zijn.

De ketting was in maart 2013 gekocht, en later zijn er nog meer elementen toegevoegd (bedels). In totaal hebben wel al iets van 700 euro uitgegeven aan deze ketting, alles bij dezelfde juwelier gekocht. Ik heb dus ook de originele bon (en wat we later bijgekocht hebben), maar geen bewijs/datum van vervanging van de eerste sluiting.

Later waren ook van een andere bedel diverse steentjes afgevallen, dat is zelfs gebeurd toen de ketting voor reiniging bij de juwelier was. Daarover hebben ze met de leverancier opgenomen, en ik kreeg toen een nieuwe bedel. Misschien ben ik door de eerdere zaken ervan uitgegaan dat ik nu ook goed geholpen zou worden met de ketting. Is dit onterecht?

Als de leverancier bepaalt dat de garantie alleen 2 jaar is, heb ik dan verder geen recht meer. Ze zeggen "het is maar een sluiting van 48 euro", maar ik denk "ik heb bij die juwelier al iets van 700 euro uitgegeven aan een ketting". Is dit gewoon pech voor mij? Ik heb nog nooit met andere sierraden meegemaakt dat de sluiting van een ketting door slijtage kapot was. In de winkel zeiden ze dat dit wel kan, toen ik erover belde.

Moneyman
Berichten: 30049
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Slotje ketting kapot / maar 2 jaar garantie?

Ongelezen bericht door Moneyman »

De garantie is 2 jaar vanaf originele aanschaf. Als de sluiting onder garantie is vervangen door een nieuwe, is geen nieuwe termijn gaan lopen. Je hebt dus inderdaad pech, want je garantietermijn is in 2015 al verlopen. De juwelier is niets verplicht en kan hooguit uit coulance iets voor je doen. En dat heeft hij ook keurig gedaan, gezien de korting van 33%. Chapeau voor je juwelier, dus.

GrannySmith
Berichten: 28
Lid geworden op: 07 jan 2017 11:37

Re: Slotje ketting kapot / maar 2 jaar garantie?

Ongelezen bericht door GrannySmith »

Als je het zo bekijkt klopt het wel. Maar ergens zit het me toch niet lekker.

Misschien val ik erover dat ze het 'normaal' vinden dat zo'n sluiting binnen 2 jaar kapot mag gaan. Ik heb dan in gedachten dat ik een ketting van rond de 700 euro gekocht heb bij een winkel (en niet ergens online, waar je vaak lagere prijzen hebt), en dat er dan zomaar de sluiting stuk gaat terwijl ik er niets raars mee gedaan heb.

Gesloten