LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] SPARTA Fiets met zadelpijn

Is jouw garantie niet goed verlopen? Geef hier jouw mening.
jjrtoussaint
Berichten: 5
Lid geworden op: 14 jan 2009 10:21

SPARTA Fiets met zadelpijn

Ongelezen bericht door jjrtoussaint »

In januari 2018 heb ik een nieuwe SPARTA Pick Up fiets gekocht bij mijn vaste winkel (dealer) in Amsterdam. Na enige tijd zakte het zadel naar voren, wat onaangenaam fietsen tot gevolg had. De dealer heeft het probleem verholpen door de strop onder het zadel vaster te zetten, werkte niet, andere strop gemonteerd, werkte niet want nu braken de beugels van het zadel af, ander zadel (zelfde type) gemonteerd, gaf na enige tijd de zelfde klachten. Nieuw zadel gekocht, wat na enige tijd de zelfde problemen gaf. Bij het bezoek aan de dealer bleek dat hij gestopt was, omdat de fietsenstalling, onderdeel van de rijwielhandel, niet meer volgens de normen van de NS kon worden ingevuld. Einde verhaal voor de dealer. Uiteindelijk weer een nieuw zadel gekocht. Totale kosten van alle zadel ongeveer € 100,00. Verschillende malen contact gezocht met SPARTA ACCELL, zij verwezen mij terug naar de dealer, die garantie kan claimen volgens de klantenservice. De dealer zegt dat vanwege het beëindigen van het contract zei geen garantie kunnen claimen, mede omdat zij ook gestopt zijn. Verschillende pogingen om dit aan te kaarten bij SPARTA ACCELL leverden geen oplossing, steeds was het antwoord, wij kunnen niets voor u betekenen, en wij gaan u niet compenseren. Ook de BOVAG was geen optie, omdat de betreffende dealer geen lid was. De dealer ziet geen mogelijkheid meer, mede vanwege het feit dat hij geen oplossing kan vinden voor de problemen; ik ben 173 cm en weeg 75 kg en dat zou geen enkel probleem moeten zijn voor de eerste 3 zadels.

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: SPARTA Fiets met zadelpijn

Ongelezen bericht door berndv »

jjrtoussaint schreef:
28 jan 2019 14:50
Lange quote verwijderd door moderatie
Het antwoord van Sparta klopt, de dealer is uw aanspreekpunt, tussen u en Sparta bestaat geen enkele overeenkomst. Dat de dealer de kosten niet meer kan claimen omdat hij geen contract meer heeft, is niet uw probleem. Als de dealer zijn bedrijf heeft opgeheven, dan wordt het verhaal wel wat lastiger. Sparta mag coulant zijn, maar zoals ik al aangaf, dit hoeven ze niet.

Is een "gewoon" zadel wellicht een optie? Zoals ik het lees, heeft u alleen zadels van Sparta geprobeerd, misschien dat een zadel van een ander merk wellicht geen problemen geeft.

Komkommertijd
Berichten: 5921
Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
Locatie: Nederbelg!

Re: SPARTA Fiets met zadelpijn

Ongelezen bericht door Komkommertijd »

Iedere kont is anders, van harde botten tot zachte pudding en ook man of vrouw... soms moet je gewoon het zadel voor een totaal andere ruilen en zelfs een goedkoop Budget Action zadel kan prima zitten.
Zelf met een ooit gekocht Lidl zaden dat je kunt oppompen en leeg laten lopen dus keuze genoeg onder de €20,- en zelf wisselen is toch niet zo moeilijk.

jjrtoussaint
Berichten: 5
Lid geworden op: 14 jan 2009 10:21

Re: SPARTA Fiets met zadelpijn

Ongelezen bericht door jjrtoussaint »

Alle 4 zadels zaten prima, totdat ze (de eerste 3) voorover bogen; het gaat niet zozeer om het zadel, denk ik, maar om de constructie. Ik heb nu een breder zadel (tot 150kg - ik weeg de helft), met een andere strop onder het zadel (service van de nieuwe dealer), waardoor het zadel beter wordt ondersteund. Als je een fiets met zadel koopt, mag je toch verwachten dat het goed blijft zitten. Dat SPARTA blijft verwijzen naar de dealer, is in mijn geval natuurlijk complete onzin. De SPARTA PICKUP die ik hiervoor had, kende dit probleem niet. Ik ga er dus vanuit, als de oude (inmiddels gestopte) dealer geen oplossing kon vinden, dat het dus aan de constructie en/of het zadel ligt. De nieuwe dealer heeft ook aangegeven dat hij wel meer klachten heeft moeten verhelpen, merendeels vanwege overgewicht. Mijn voorlaatste zadel zou 120 kg kunnen dragen, het allernieuwste gaat tot 150 kg (2x mijn gewicht).

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: SPARTA Fiets met zadelpijn

Ongelezen bericht door berndv »

jjrtoussaint schreef:
28 jan 2019 21:58
Dat SPARTA blijft verwijzen naar de dealer, is in mijn geval natuurlijk complete onzin.
Dat sparta dit doet is volledig terecht. Zoals ik al aangaf, er bestaat geen enkele overeenkomst tussen u en Sparta, Sparta is u niets verschuldigd en hoeft niets voor u te doen. De dealer is in gebreke, en dat de dealer geen Sparta dealer meer is, is zijn probleem en niet het uwe. De dealer dient dit op te lossen, en dat hij dit niet meer kan claimen bij Sparta, is niet uw probleem.

Gesloten