LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Uitverkoop-videokaart binnen 2 jaar defect

Is jouw garantie niet goed verlopen? Geef hier jouw mening.
Karrs
Berichten: 3
Lid geworden op: 10 dec 2007 15:48

Uitverkoop-videokaart binnen 2 jaar defect

Ongelezen bericht door Karrs »

Dit is een leuke, denk ik.

In juli 2006 kocht ik in de uitverkoop een (nog steeds aardig dure) videokaart; een 7800GT van het merk XFX. Ik kreeg er om en nabij 60€ korting op en één maand garantie, zo stond op de bon.

Helaas, het ding raakte defect. Dat was twee maanden geleden, dus 15 maanden na aankoop. Ik ermee heen. "We sturen hem wel op," werd me welwillend gemeld. Drie weken geleden kreeg ik echter bericht:

- De videokaart is NIET van XFX, maar van een 'huismerk' van de distributeur. (Note: de naam XFX staat wel degelijk op de bon)
- De betreffende distributeur is failliet...

Of ik 'm weer wou komen ophalen. Nou nee, dacht ik, want mijn videokaart is stuk. Uitverkoop of niet, die kaart hoort gewoon goed zijn werk te doen en niet na anderhalf jaar al de geest te geven. Enneh, HOE je het regelt maakt me niet uit, maar regel dat. Helaas, het bedrijf hield voet bij stuk... ze konden echt niks meer voor me doen.

Vreemd verhaal, maar ik heb nog steeds het idee dat dit niet het einde van dit verhaal kan zijn. Wat is uw mening? Moet dit bedrijf alsnog proberen met een oplossing te komen, of ben ik nu tussen wal en schip gevallen?

gjvisser
Berichten: 310
Lid geworden op: 22 jun 2005 14:06

Re: Uitverkoop-videokaart binnen 2 jaar defect

Ongelezen bericht door gjvisser »

Maar wat wil jij bereiken dan? Wat verwacht jij van het bedrijf waar je de kaart gekocht hebt?
Want het product heeft maar een maand garantie. Al heb je garantie van een jaar,dan val je nog buiten de boot.

Karrs
Berichten: 3
Lid geworden op: 10 dec 2007 15:48

Re: Uitverkoop-videokaart binnen 2 jaar defect

Ongelezen bericht door Karrs »

Die redenatie is me dus te gemakkelijk.

1. De kaart is niet door hen gemaakt, ik heb 'm er alleen gekocht. De kaart is kapot gegaan ruim binnen de "normale" levensduur. Fabrikanten geven altijd minimaal twee jaar garantie op hun producten.

2. Ze hebben me een XFX verkocht, maar het is er geen. Is dat mijn probleem, in een geval als dit, of die van de verkoper?

BBCS
Berichten: 7084
Lid geworden op: 17 okt 2007 23:34
Contacteer:

Re: Uitverkoop-videokaart binnen 2 jaar defect

Ongelezen bericht door BBCS »

1. De kaart is niet door hen gemaakt, ik heb 'm er alleen gekocht. De kaart is kapot gegaan ruim binnen de "normale" levensduur. Fabrikanten geven altijd minimaal twee jaar garantie op hun producten.
Toch niet.
De garantietermijn moet minimaal 6 maanden zijn, en voor de rest zijn de fabrikanten vrij om deze periode te bepalen.

Daarnaast geeft XFX standaard 3 jaar garantie.
2. Ze hebben me een XFX verkocht, maar het is er geen. Is dat mijn probleem, in een geval als dit, of die van de verkoper?
Dit is een probleem van de verkoper.

Een ander punt:

Van veel producten worden ook zogenaamde OEM versies gemaakt.
Dus voor Dell en Medion worden door XFX bijvoorbeeld speciale versies gemaakt die alleen in die merken gemonteerd worden. Voor deze versies gelden andere garantietermijnen e.d. dan voor de normale versies.
Dus als Medion een OEM XFX videokaart in een systeem bouwd, dan gelden de regels van Medion en niet de regels van XFX.
Deze kaarten zijn ook niet voor de losse verkoop.

Ik heb het vermoeden dat jouw dan een dergelijke kaart verkocht is.
En dat is tegen de regels van de fabrikanten.

Jij kunt hierbij de winkelier wel degelijk aansprakelijk stellen.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Uitverkoop-videokaart binnen 2 jaar defect

Ongelezen bericht door kweenie »

Of iets in de uitverkoop is gekocht of niet doet niet ter zake. Een uitverkoopproduct moet aan de zelfde eisen voldoen als een niet-uitverkoop product. Tenzij er uitdrukkelijk bij vermeld is dat er iets mee mis is, bijvoorbeeld als je een jas met kleurverschil koopt.

Zo'n ding heeft wel een iets langere levensduur dan dit. Ik denk dat het bij computerapparatuur zo'n 3 jaar, of 36 maanden, zal zijn. Je zult dus in principe voor hoogstens 15/36 deel van de reparatiekosten op hoeven te draaien. Dit staat los van eventuele andere (fabrieks-)garanties.

Als het ding verkocht is als een origineel (niet-OEM) product, dan kun je de leverancier volgens mij ook houden aan de garantie van het originele product. Bij aanschaf zou de fabrieksgarantie immers voor jou een belangrijk argument geweest kunnen zijn. Die fout van de verkoper is zijn eigen schuld. En als de distributeur failiet is, dan is dat inderdaad niet jou probleem, maar het probleem van de verkoper die heeft gedaan alsof het een origineel product was. Dan moet die maar voor reparatie of vervanging zorgen.

BBCS
Berichten: 7084
Lid geworden op: 17 okt 2007 23:34
Contacteer:

Re: Uitverkoop-videokaart binnen 2 jaar defect

Ongelezen bericht door BBCS »

Als het ding verkocht is als een origineel (niet-OEM) product, dan kun je de leverancier volgens mij ook houden aan de garantie van het originele product.
OEM producten mogen nooit zo los verkocht worden.

Karrs
Berichten: 3
Lid geworden op: 10 dec 2007 15:48

Re: Uitverkoop-videokaart binnen 2 jaar defect

Ongelezen bericht door Karrs »

Ik denk dat ik maar eens een birefje ga schrijven dan :)

Bedankt voor de adviezen!

BBCS
Berichten: 7084
Lid geworden op: 17 okt 2007 23:34
Contacteer:

Re: Uitverkoop-videokaart binnen 2 jaar defect

Ongelezen bericht door BBCS »

Succes! :lol:

Gesloten