Coulanceregeling voor defecte accu van e-bike van Sparta

Is jouw garantie niet goed verlopen? Geef hier jouw mening.
jt nobel
Berichten: 1
Lid geworden op: 14 jul 2020 13:31

Coulanceregeling voor defecte accu van e-bike van Sparta

Ongelezen bericht door jt nobel »

Ik ben sinds 4 jaar in het bezit van een Sparta e Nike : Sparta ion 20 i. Kortgeleden begonnen de storingen waarbij de display uitviel en storingen omtrent de communicatie met de accu. Bij de fietsenmaker bleek dat er een contact pinnetje niet goed meer werkte. Door de fietsenmaker is bij Sparta geïnformeerd voor een nieuwe connector op de accu alleen blijkt dit niet door Sparta geleverd te kunnen worden. Je bent verplicht om een nieuwe accu ter waarde van 750 euro te kopen. Je ontkomt hier niet aan omdat men verder geen medewerking verleend vanuit Sparta. Mijn oude accu was in totaal ongeveer 150 keer opgeladen in die jaren en deed het nog prima. Ik ben er vanuit gegaan dat de accu minimaal 1000 ladingen mee moet gaan. Dus in mijn geval was een nieuwe connector prima geweest. Sparta paste coulance toe en ik mocht de accu voor 600 euro hebben. Men hield wel gelijk mijn oude accu in omdat dit deel was van de coulanceregeling zoals hun het uitleggen. Mijn vraag is : kan sparta de accu zomaar inhouden. Immers als ik een nieuwe accu koop dan blijft de oude gewoon mijn eigendom. Ik heb Sparta om uitleg gevraagd en men vond dat zij in hun recht stonden om de oude accu te behouden. Wat kan ik hiermee doen. Indien iemand mij kan helpen graag !!! Ik ben alleen bang dat als ik mijn oude accu terug wil ik 150 euro moet betalen en dan nog het risico loop dat ik een of andere aftandse accu krijg die wel kapot is terwijl de mijne nog goed was.
Ik hoor graag van jullie.........
vriendelijke groet Hans nobel
Laatst gewijzigd door Radar op 14 jul 2020 15:54, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Titel verhelderd

snuffel1
Berichten: 3865
Lid geworden op: 06 dec 2012 16:14

Re: Coulanceregeling voor defecte accu van e-bike van Sparta

Ongelezen bericht door snuffel1 »

Zo te lezen heeft u van de coulance gebruik gemaakt en heeft u de oude accu ingeleverd. In geval van coulance ruilt u de oude accu om voor een nieuw exemplaar en vervalt de oude in eigendom van Sparta en wordt verantwoord gerecycled. Achteraf wil u met bijbetaling van 150 euro uw oude accu terug maar dat had u eerder moeten bedenken want als u geen gebruik van de coulance had gemaakt had u de oude niet in te hoeven leveren. Het blijft wel zuur dat vanwege een defecte connector de accu als on reparabel aangemerkt wordt want de fietsenmaker had u op het bestaan van revisie bedrijven kunnen wijzen die uit een sloop accu een goede connector konden halen en monteren.

Bob Schurkjens
Berichten: 8094
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Coulanceregeling voor defecte accu van e-bike van Sparta

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Op de site van Fietsaccu revisie staat:

"Helaas is revisie van Sparta fietsaccu's met ION-technologie niet mogelijk"

Heb er geen verstand van maar dit bedrijf is een revisiespecialist.

En:
"‘We kunnen nu nog veertig procent van alle accu’s reviseren’, zegt Ton Koot van Miton. Maar steeds meer fabrikanten schermen de accu af met een elektronisch slot. De consument is dan gedwongen een defecte of versleten accu weg te gooien en een nieuwe kopen."

https://www.fietsersbond.nl/nieuws/accu ... penbreken/

Kennelijk heeft Sparta de revisieroute dichtgetimmerd. In dat geval had u wellicht geen andere keus.

Revoked
Berichten: 1245
Lid geworden op: 28 nov 2017 00:45

Re: Coulanceregeling voor defecte accu van e-bike van Sparta

Ongelezen bericht door Revoked »

Indien alle cellen nog goed waren, dan was revisie mogelijk. Dat is altijd mogelijk. Een cel is een cel. Die doet het of is defect. De regelunit is hetgeen dat wordt gebruikt om te communiceren met fiets en cellen. Bij Sparta moet je dus kennelijk de niet-Sparta weg bewandelen. Dus alle Sparta-electronica er af, en een Arduino terug. Die laat je dan ook gelijk de cellen regelen. Kun je ook een dikkere accu in elkaar knutselen.
Het begint in e-bike land al aardig op landbouw-land te lijken. Het verdienmodel verschuift van verkoop naar onderhoud. Zorgelijke ontwikkeling, en uiteindelijk een doodsteek voor de Nederlandse fietsen bouwers.

de auditu
Berichten: 307
Lid geworden op: 24 okt 2008 12:27

Re: Coulanceregeling voor defecte accu van e-bike van Sparta

Ongelezen bericht door de auditu »

Bob Schurkjens schreef:
14 jul 2020 18:15
Op de site van Fietsaccu revisie staat:

"Helaas is revisie van Sparta fietsaccu's met ION-technologie niet mogelijk"

Heb er geen verstand van maar dit bedrijf is een revisiespecialist.

En:
"‘We kunnen nu nog veertig procent van alle accu’s reviseren’, zegt Ton Koot van Miton. Maar steeds meer fabrikanten schermen de accu af met een elektronisch slot. De consument is dan gedwongen een defecte of versleten accu weg te gooien en een nieuwe kopen."

https://www.fietsersbond.nl/nieuws/accu ... penbreken/

Kennelijk heeft Sparta de revisieroute dichtgetimmerd. In dat geval had u wellicht geen andere keus.
In mijn zoektocht naar een geschikte e-bike viel Sparta om die reden al meteen af. Waarschijnlijk is de accu ook gekoppeld aan de fiets, zodat je niet onderweg van accu kunt wisselen, als dat om wat voor reden dan ook nodig mocht zijn.

Komkommertijd
Berichten: 5954
Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
Locatie: Nederbelg!

Re: Coulanceregeling voor defecte accu van e-bike van Sparta

Ongelezen bericht door Komkommertijd »

De accu in Frame was al jarenlang een probleem.

De losse achterop lijken me beter te doen, en als een merk een Chip erin doet, hoef ik dat merk nooit meer.

Vele andere merken kun je wel accu wisselen of 2e voor langere afstanden.
Zelf nu ervaring met Amslod & Stella, die zijn beter als enkele jaren terug.

Zelf hersteld en veel nalopen, slappe spaken en zo.... maar na beurtje en alles nalopen prima.
Daar kan gewoon een andere in!

En elke defecte accu is te openen en te solderen, alleen ingegoten is een ramp.

Kolibrie
Berichten: 436
Lid geworden op: 02 jun 2015 17:35

Re: Coulanceregeling voor defecte accu van e-bike van Sparta

Ongelezen bericht door Kolibrie »

Heeft u al op internet gekeken of de betreffende accu niet al voor €600 te koop is.
Of vragen bij de fietsenmaker wat deze via hem kost.
Om voor een slechte contactverbinding een nieuwe accu te moeten kopen is wel er erg.
De meest simpele manier zou een nieuwe connector zijn maar als deze niet leverbaar is en u daarom €600 moet gaan betalen zou ik de fietsenmaker vragen of dat slechte contact niet op een andere manier opgelost kan worden.

snuffel1
Berichten: 3865
Lid geworden op: 06 dec 2012 16:14

Re: Coulanceregeling voor defecte accu van e-bike van Sparta

Ongelezen bericht door snuffel1 »

De L-ion accu's zijn voorzien van een BMS (batterij management systeem) die overladen en te ver ontladen monitort maar zelf ook stroom gebruikt waardoor de cellen als ze niet op tijd geladen worden in een soort van slaapstand gaan. De BMS krijgt geen referentiespanning van de cellen en dat maakt dat de lader ook niet meer werkt. In geval van Ts is een connector van de accu richting accu houder defect en die zou toch te vervangen moeten zijn zonder een complete revisie en opnieuw inlezen op de fietscomputer. Ik heb de gegeven link van de audito ook gelezen en ben van mening dat dat wat Sparta doet niet juist is en bewust de revisie markt buiten schot wil houden terwijl Sparta die accu's niet zelf in elkaar knutselt maar bij bulk inkoopt.

Komkommertijd
Berichten: 5954
Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
Locatie: Nederbelg!

Re: Coulanceregeling voor defecte accu van e-bike van Sparta

Ongelezen bericht door Komkommertijd »

Als je een lege Accu hebt die niet meer oplaad?

Als je de krimp folie weg haalde en alle cellen per stuk ging laden met losse lader zonder dat ze los hoeven...
Dan zitten ze na uurtje weer beetje vol en volgende en na alle lege cellen beetje vullen doet alles het weer, ducktape erop en klaar.

J.Dubbeltje
Berichten: 58
Lid geworden op: 24 nov 2008 17:26

Re: Coulanceregeling voor defecte accu van e-bike van Sparta

Ongelezen bericht door J.Dubbeltje »

Waarom kopen mensen nog een SPARTA In 2011 2 E-bikes gekocht , met beide fietsen trammelant gehad , na 2 jr 2 nieuwe accu’s a €300, p.st.
De Dealer kon niets meer voor ons betekenen , en de FABRIKANT GAF MET ZIJN ZOGENAAMDE CONSUMENTEN AFD. HELEMAAL NIET THUIS.
Heb hier veel meldingen bij RADAR over geschreven .
Met de woorden NOOIT EN NOOIT GEEN SPARTA MEER.
IN DE FOLDER 70km bij laag gebruik accu bij hoog gebruik 40km , Nou het waren er 20km.
Die accu’s zijn gewoon MODEL VERDIENSTEN .

kuklos
Berichten: 6000
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: Coulanceregeling voor defecte accu van e-bike van Sparta

Ongelezen bericht door kuklos »

@J.Dubbeltje, je hoeft niet te SCHREEUWEN.

J.Dubbeltje
Berichten: 58
Lid geworden op: 24 nov 2008 17:26

Re: Coulanceregeling voor defecte accu van e-bike van Sparta

Ongelezen bericht door J.Dubbeltje »

Je hebt zeker bij mijn aan de deur gestaan , schreeuwen is horen, schrijven is lezen.
Maar goed in jou optiek schreeuw het voort.

Pierre-de-5e
Berichten: 17
Lid geworden op: 23 okt 2017 16:52

Re: Coulanceregeling voor defecte accu van e-bike van Sparta

Ongelezen bericht door Pierre-de-5e »

Komkommertijd schreef:
15 jul 2020 18:52
Als je een lege Accu hebt die niet meer oplaad?

Als je de krimp folie weg haalde en alle cellen per stuk ging laden met losse lader zonder dat ze los hoeven...
Dan zitten ze na uurtje weer beetje vol en volgende en na alle lege cellen beetje vullen doet alles het weer, ducktape erop en klaar.
Weer een nuttig advies van Komkommer, krimpfolie eraf en alle lege cellen gewoon per stuk opladen. Natuurlijk joh!

Komkommertijd
Berichten: 5954
Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
Locatie: Nederbelg!

Re: Coulanceregeling voor defecte accu van e-bike van Sparta

Ongelezen bericht door Komkommertijd »

Ja, ik kocht een fiets met 8 versnellingen en die was stuk...
En na zoeken online en proberen had ik enkele jaren plezier ervan... en bij minder dan 50 km op accu snel doorverkopen.

Veldt01
Berichten: 772
Lid geworden op: 16 jul 2006 15:05

Re: Coulanceregeling voor defecte accu van e-bike van Sparta

Ongelezen bericht door Veldt01 »

En na zoeken online en proberen had ik enkele jaren plezier ervan... en bij minder dan 50 km op accu snel doorverkopen.
En dat kwam er vast wel weer een gewetenloze augurk die hem met een snijbrander en asbestfolie weer een nieuw leven gaf :mrgreen:

jhogaarts
Berichten: 88
Lid geworden op: 25 aug 2008 16:32

Re: Coulanceregeling voor defecte accu van e-bike van Sparta

Ongelezen bericht door jhogaarts »

de auditu schreef:
15 jul 2020 11:43
Bob Schurkjens schreef:
14 jul 2020 18:15
Op de site van Fietsaccu revisie staat:

"Helaas is revisie van Sparta fietsaccu's met ION-technologie niet mogelijk"

Heb er geen verstand van maar dit bedrijf is een revisiespecialist.

En:
"‘We kunnen nu nog veertig procent van alle accu’s reviseren’, zegt Ton Koot van Miton. Maar steeds meer fabrikanten schermen de accu af met een elektronisch slot. De consument is dan gedwongen een defecte of versleten accu weg te gooien en een nieuwe kopen."

https://www.fietsersbond.nl/nieuws/accu ... penbreken/

Kennelijk heeft Sparta de revisieroute dichtgetimmerd. In dat geval had u wellicht geen andere keus.
In mijn zoektocht naar een geschikte e-bike viel Sparta om die reden al meteen af. Waarschijnlijk is de accu ook gekoppeld aan de fiets, zodat je niet onderweg van accu kunt wisselen, als dat om wat voor reden dan ook nodig mocht zijn.
als je 2 gelijke Spartafietsen hebt kun je laten instellen dat je het schermpje en de batterij onderling kunt wisselen.

jhogaarts
Berichten: 88
Lid geworden op: 25 aug 2008 16:32

Re: Coulanceregeling voor defecte accu van e-bike van Sparta

Ongelezen bericht door jhogaarts »

Bob Schurkjens schreef:
14 jul 2020 18:15
Op de site van Fietsaccu revisie staat:

"Helaas is revisie van Sparta fietsaccu's met ION-technologie niet mogelijk"

Heb er geen verstand van maar dit bedrijf is een revisiespecialist.

En:
"‘We kunnen nu nog veertig procent van alle accu’s reviseren’, zegt Ton Koot van Miton. Maar steeds meer fabrikanten schermen de accu af met een elektronisch slot. De consument is dan gedwongen een defecte of versleten accu weg te gooien en een nieuwe kopen."

https://www.fietsersbond.nl/nieuws/accu ... penbreken/

Kennelijk heeft Sparta de revisieroute dichtgetimmerd. In dat geval had u wellicht geen andere keus.
De ION batterijen DT die in de framebuis zitten zijn inderdaad niet te reviseren.
Ik moest voor een nieuwe batterij na 4 jaar ruim € 600 betalen omdat deze defecte cellen aan gaf en dus defect was.

PeterNij
Berichten: 5
Lid geworden op: 29 jun 2020 17:04

Re: Coulanceregeling voor defecte accu van e-bike van Sparta

Ongelezen bericht door PeterNij »

Jullie klagen over sparta waar wellicht de accu(connector) het probleem is!
Dit weekend een vergelijkbaar probleem met een 5 jaar oude flyer C 8.1 Next Generation met totaal 5.700 km op teller.
Hoewel een nog 3/4 volle accu toch geen voeding naar de motor dus 30 km zonder ondersteuning terug naar huis moeten fietsen want ook met ANWB- fietspas kon oorzaak niet opgelost worden.
Ook fietsenzaak waar gekocht kon alleen een nieuwe accu 540 wh aanbieden voor € 939. Op internet bij ReplaceDirect een iets goedkopere maar niet geschikt voor Next Generation fiets en uiteindelijk een nieuwe 432 Wh accu gevonden bij Fietsaccuwinkel voor € 749
Toch blijft het vreemd dat je voor een fiets van € 3.499 na 5 jaar weer een investering moet doen van € 749 ( Is € 0,75 per km!)

henkoudeengberink
Berichten: 3
Lid geworden op: 25 okt 2019 20:18

Re: Coulanceregeling voor defecte accu van e-bike van Sparta

Ongelezen bericht door henkoudeengberink »

Het is een plaag in e-bike land. Alle merken hebben hun eigen accu"s.
Wielmaten,framehoogtes e.d. Alles is gestandaardiseerd behalve die Accu"s.
Dit komt zelfs in de autowereld niet voor.
Het wordt tijd dat een of andere consumenten organisatie
hier iets mee doet.
Het zou voor de consument prettig zijn dat er standaard batterijen komen
voor e-bike"s.
Dit zou er ook voor zorgen,dat er concurentie komt in die belachelijk hoge
prijzen welke er thans voor een nieuwe accu gevraagd wordt !!

Veldt01
Berichten: 772
Lid geworden op: 16 jul 2006 15:05

Re: Coulanceregeling voor defecte accu van e-bike van Sparta

Ongelezen bericht door Veldt01 »

Dit komt zelfs in de autowereld niet voor.
Licht eraan in welk jaar je bent blijven hangen......
Welkom in de wereld van Hybride en volledige stekkerauto's. Helemaal niets past meer op elkaar, maar heel weinig bedrijven zijn in staat om deze auto's goed te repareren en als ze dat al kunnen zijn onderdelen niet leverbaar maar enkel als geheel leverbaar.

Als je E bikes en hun relatief eenvoudige accu's al lastig vindt zou ik bij de auto's van de toekomst maar wegblijven want daar is "maatwerk" echt nog wel een stuk erger.

Plaats reactie