LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Vuurwerk

Is jouw garantie niet goed verlopen? Geef hier jouw mening.
bprosman
Berichten: 9935
Lid geworden op: 04 sep 2011 18:39

Re: Vuurwerk

Ongelezen bericht door bprosman »

Israel klaagt niet als 1 van hun gekochte raketten niet is afgegaan die ze in Nederland gekocht hebben.
Niet helemaal waar, ze hebben wel geklaagd dat de raketten te vroeg naar beneden kwamen (op Israelisch terrein) tijdens de eerste golf-oorlog. :wink:

53o
Berichten: 710
Lid geworden op: 21 apr 2011 13:20

Re: Vuurwerk

Ongelezen bericht door 53o »

lol...

ciske
Berichten: 10820
Lid geworden op: 17 mar 2011 11:13

Re: Vuurwerk

Ongelezen bericht door ciske »

53o schreef:lol...
:?:

53o
Berichten: 710
Lid geworden op: 21 apr 2011 13:20

Re: Vuurwerk

Ongelezen bericht door 53o »

Sorry Ciske, situatie was niet grappig en zelfs ernstig.

Maar de uitspraak waar ik om moest lachen was erg in-line met dit topic.

Voor de rest vertrouw ik "Made in China" meer dan "Made in Holland".

adSolvendum
Berichten: 1384
Lid geworden op: 20 nov 2010 14:06

Re: Vuurwerk

Ongelezen bericht door adSolvendum »

@53o
Een instabiel explosief is doorgaans een explosief wat zonder, of met zeer geringe, invloed van buitenaf tot explosie komt, zonder het aan te steken.
Wanneer vuurwerk instabiel zou zijn, mocht het niet verkocht worden.
53o schreef:Met bommen/vuurwerk kan je onder de 10% failure niet klagen, het ligt in de lijn der verwachting.
Hoe komt u dan aan die wijsheid? Ik heb zo snel geen statistieken kunnen vinden die dit onderbouwen, dus ik neem aan dat u over enig autoriteit beschikt op dit gebied dat u dit zo stellig kan beweren?

53o
Berichten: 710
Lid geworden op: 21 apr 2011 13:20

Re: Vuurwerk

Ongelezen bericht door 53o »

adSolvendum schreef: Hoe komt u dan aan die wijsheid? Ik heb zo snel geen statistieken kunnen vinden die dit onderbouwen, dus ik neem aan dat u over enig autoriteit beschikt op dit gebied dat u dit zo stellig kan beweren?
Ik ben nu 30, toen ik een puber was heb ik ook vuurwerk afgestoken. En een hoop.

Op oudjaarsdag vuurwerk naar elkaar overgooien op de straat en proberen elkaar te raken, schieten naar elkaar met siervuurwerk etc (was erg leuk toen).

Niet compleet verstandig maar heb genoeg ongelukjes gehad en zien gebeuren zonder ernstige gevolgen. Zoals siervuurwerk op je tegenstander richten terwijl deze ontplofte etc (gelukkig was het het goedkopere vuurwerk anders typte ik nu met 1 hand).

Verder heb ik tijdens de jaarwisseling zo regelmatig falende prijzige siervuurwerk meegemaakt dat ik er in die tijd van uit ging dat als het vuurwerk compleet afging/niet explodeerde/iets deed het een meevaller was omdat er zo veel tegenvallers waren.

Ook al was wat ik deed in die tijd gigantisch dom en gevaarlijk, ik sta erop dat vuurwerk altijd heel erg onbetrouwbaar is geweest. Maar dat is wat je kan verwachten als je bommen koopt met een kort lontje.

Ik kan het niet onderbouwen met statistieken, afgezien van dat vuurwerk met mijn ervaring regelmatig afwijkt van van het hoort te doen. En verwacht niet dat dit nu anders is.

adSolvendum
Berichten: 1384
Lid geworden op: 20 nov 2010 14:06

Re: Vuurwerk

Ongelezen bericht door adSolvendum »

Ik ben veeeel ouder dan u.
Nu u over ervaringscijfers spreekt, doe ik dat ook.
Oh, wacht, dat heb ik al gedaan:
adSolvendum schreef:De ervaring van een enkeling kan niet maatgevend zijn.
Ik heb voor mijn zoon een pakketje potjes gekocht, om dezelfde reden als JDII aangeeft, 19 euro, stuk of 10 potjes, allemaal een spannende naam, met afbeelding van het effect op het potje zelf, potjes ik zou zeggen gemiddeld een 15 cm hoog en een 5 cm doorsnee, in vorm varierend tussen conus, cilinder en doos, gewoon legaal bij de fietsenmaker, en deze potjes presteerden zonder uitzondering uitstekend. Verschillende effecten, qua hoogte tussen een meter of 2 en 5, sommigen met luide knal op het eind, sommigen met afsluitende vuurbal die toch wel een serieus stukje omhoog schoot.
Dit uit eigen waarneming, net als anderen uit eigen waarneming weergeven, althans, ik ga er vanuit dat men niet zo maar wat roept.

Dit heeft ook alles niets te maken met het ontzeggen van een recht als door de wet gegeven. Mocht het al gebruikelijk zijn dat men voor een tientje slechts een luide oplichtende scheet verkrijgt, had de verkoper dit gewoon eventjes kunnen zeggen. Wellicht had dit een voor JDII meer bevredigende dialoog opgeleverd.
Nogmaals, het vuurwerk interesseert me geen bal, en ik denk JDII ook niet.
Ik verbaas me wel over het gemak waarmee mensen, consumenten nota bene, soms, onduidelijk is precies wanneer en waarom, als flauwekul bestempelen. Nu is het vuurwerk, maar het komt op dit forum voor bij zeer uiteenlopende zaken, en een duidelijke motivatie (vanaf) wanneer wel en (tot) wanneer niet komt er maar niet uit.
Er zijn hier al voorbeelden gegeven van een usb-stick, en een rekenmachine, beide van een tientje. Dan gaat het plotsklaps wel over een recht, en gevraagd waarom is de strekking van het antwoord steevast 'dat is anders', waarbij er eentje bovenuit stak qua nuance, een vuurwerkpot is voor eenmalig gebruik.
De wet maakt dit onderscheid echter niet, ook vleeswaren bijvoorbeeld vallen onder het conformiteitsbeginsel, en worden zelfs met naam en toenaam benoemd in de memorie van toelichting.

Op zich is het leerzaam te zien hoe consumenten dit ervaren, maar ook hoe verkopers dit ervaren. Hoewel van verkopers m.i. wel verwacht mag worden dat zij weten hoe e.e.a. in elkaar steek, en ook dienovereenkomstig met hun klanten omgaan, ook al betreft het gekochte een vuurwerkpot. Het standaard antwoord 'nee, ga weg' verdient wat mij betreft dus zeker niet de schoonheidsprijs, en vertelt mij dat deze verkoper, maak er even een fietsenmaker van, ook in de fietsenhandel waarschijnlijk niet weet hoe e.e.a. eigenlijk behoort te werken. Terwijl dit onderdeel is van zijn professioneel verkoper zijn.

53o
Berichten: 710
Lid geworden op: 21 apr 2011 13:20

Re: Vuurwerk

Ongelezen bericht door 53o »

Gisteren heb ik Roti gegeten van een tent waarbij het resultaat erg variabel is. De ene keer te weinig peper, de andere keer te weinig vlees, soms perfect, maar meestal extreem lekker.

Gisteren was de roti zonder peper, zat er weinig vlees op en waren de roti-rollen gehalveerd in diameter. Alle 6.

Ik weet dat de kwaliteit erg verschilt, soms per roti rol per bestelling, afhankelijk van welke kok de roti-rol klaar maakt.

Mijn keuze is om daar in de toekomst geen roti meer te bestellen (maar dit is geen optie omdat hun gemiddelde roti-rollen de beste zijn uit de regio).

Met vuurwerk is het hetzelfde. Verkoopt je lokale fietsenboer veel tegenvallers, dan ga je volgend jaar naar een andere.

Maar zelfs de beste fietsenboer omgebouwd tot vuurwerk verkoper verkoopt een redelijk groot deel tegenvallers, omdat dit een eigenschap is wat je kan verwachten van legaal vuurwerk.

Ik vind dat je bij een niet werkende USB stick van 5 euro na aanschaf terug kan gaan naar de winkel en een nieuwe kan eisen, maar bij een sisser van een vuurwerkpot van 50 euro heb je gewoon pech. Puur omdat vuurwerk gewoon erg onbetrouwbaar is.

BBCS
Berichten: 7084
Lid geworden op: 17 okt 2007 23:34
Contacteer:

Re: Vuurwerk

Ongelezen bericht door BBCS »

Ik wil toch wijzen op de volgende regel:
7:17 lid 5 BW schreef:De koper kan zich er niet op beroepen dat de zaak niet aan de overeenkomst beantwoordt wanneer hem dit ten tijde van het sluiten van de overeenkomst bekend was of redelijkerwijs bekend kon zijn.


Het is bekend dat een bepaalde percentage vuurwerk niet goed functioneert.
Met andere woorden: de koper dient met een bepaald percentage uitval rekening te houden.
Ook is algemeen bekend dat goedkope sierpotten qua prestaties tegen vallen.

adSolvendum
Berichten: 1384
Lid geworden op: 20 nov 2010 14:06

Re: Vuurwerk

Ongelezen bericht door adSolvendum »

53o,

ik zie nooit ergens vermeld dat het gekochte vuurwerk kan weigeren.
U geeft dus kennelijk een verkeersopvatting weer. Of die correct is weet ik niet, boeit me ook niet, buiten het feit dat ik weet dat iemand nu door dit ene woordje met zijn ogen zit te rollen.
Maar goed, was het niet beter geweest als de verkoper in kwestie het daarover had gehad met JDII, ipv. 'nee, ga weg'? Wellicht had JDII dan aangegeven dat hij die ene pot voor zijn zoon heeft gekocht, eentje omdat er even geen geld is voor meer, en zijn zoon zo teleurgesteld was dat hij aan de drank is geraakt. En misschien had de verkoper dan gezegd dat dit inderdaad wel erg sneu is, en JDII 5 euro teruggegeven, en had JDII na het winnen van de loterij volgende maand een dure nieuwe fiets bij de verkoper gekocht.
Actie reactie.
Uit uw posting proef ik dat u alleszins redelijk met uw klanten omspringt, wat had u gedaan?

53o
Berichten: 710
Lid geworden op: 21 apr 2011 13:20

Re: Vuurwerk

Ongelezen bericht door 53o »

Uit uw posting proef ik dat u alleszins redelijk met uw klanten omspringt, wat had u gedaan?
De vergelijking tussen mij als verkoper van computers/toebehoren en vuurwerk vind ik vergezocht, omdat ik de verkoop van vuurwerk zie als het verkopen van krasloten. Soms heb je geluk, soms niet.

Als ik vuurwerk zou verkopen, en een klant zou bij mij langskomen om te klagen dat deze weigerde, dan zou ik als ik mijzelf niet zou kunnen inhouden onder de toonbank liggen van het lachen.

Afgezien daarvan, als ik een fietsenboer was geweest dan zou ik de klanten die ik van de andere 360 dagen per jaar van gezicht herken compenseren en de rest gewoon uitlachen.

ciske
Berichten: 10820
Lid geworden op: 17 mar 2011 11:13

Re: Vuurwerk

Ongelezen bericht door ciske »

Als ik vuurwerk zou verkopen, en een klant zou bij mij langskomen om te klagen dat deze weigerde, dan zou ik als ik mijzelf niet zou kunnen inhouden onder de toonbank liggen van het lachen
ik denk dat als TS dit gaat doen , terug om te klagen dat de verkoper hetzelfde zou doen als wat jij hier neerzet :lol:

Jolijn
Berichten: 6307
Lid geworden op: 02 apr 2011 23:45

Re: Vuurwerk

Ongelezen bericht door Jolijn »

TS schrijft in z'n openingsbericht dat hij ermee is teruggegaan.

Jolijn
Berichten: 6307
Lid geworden op: 02 apr 2011 23:45

Re: Vuurwerk

Ongelezen bericht door Jolijn »

53o schreef:
Uit uw posting proef ik dat u alleszins redelijk met uw klanten omspringt, wat had u gedaan?
De vergelijking tussen mij als verkoper van computers/toebehoren en vuurwerk vind ik vergezocht, omdat ik de verkoop van vuurwerk zie als het verkopen van krasloten. Soms heb je geluk, soms niet.
Jij, als verkoper hebt in elk geval altijd 'geluk'. ;-)

Als ik vuurwerk zou verkopen, en een klant zou bij mij langskomen om te klagen dat deze weigerde, dan zou ik als ik mijzelf niet zou kunnen inhouden onder de toonbank liggen van het lachen.

Afgezien daarvan, als ik een fietsenboer was geweest dan zou ik de klanten die ik van de andere 360 dagen per jaar van gezicht herken compenseren Ah, dus toch. en de rest gewoon uitlachen.

Gesloten