LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Afwijzing gehandicaptenparkeerkaart.

Ervaringen met gehandicaptenvervoer? En ben je hier niet tevreden over of juist wel? Geef hier jouw mening.
Cristal
Berichten: 16
Lid geworden op: 18 apr 2007 19:34

Re: Afwijzing gehandicaptenparkeerkaart.

Ongelezen bericht door Cristal »

Dat is inderdaad mogelijk, maar zegt nog helemaal niets over de toe of afwijzing.

Ik word met bed en al vervoerd. Toch moet mijn chauffeur me uitladen en in sommige gemeentes een plaatsje gaan zoeken om mijn bus met GPK op een
niet voor gehandicapten parkeerplaats te gaan zetten.

Die regel geldt in sommige gemeentes voor mensen met een Passagiers kaart. Niet de WMO beslist, maar de afdeling stadstoezicht.

stofzuigertje

Re: Afwijzing gehandicaptenparkeerkaart.

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Elke gemeente mag zelf de tarieven en voorwaarden vaststellen.

De dorpen zonder parkeermeter zijn meestal goedkoopste.
De steden met dure meters de duurste.
Als je meer dan 100 meters kunt lopen, pijp maakt niet uit dan val je vrijwel overal buiten maar ook hoe streng ze kijken omdat vooral stadsmensen graag een blauwe kaart voor gratis in centrum Amsterdam te willen staan wat normaal €6,- per uur kost!

De kosten en vergoedingen zijn sterk verschillend en soms is het financieel rendabel om te verhuizen.

mcmodd
Berichten: 27
Lid geworden op: 02 dec 2005 15:03

Re: Afwijzing gehandicaptenparkeerkaart.

Ongelezen bericht door mcmodd »

Wat een toestand. Ik heb sinds jaar en dag een GPK. Ook een parkeerplaats voor de deur, voor mijn pensionering eveneens een parkeerplaats met mijn kenteken voor deur van mijn werkplek.
Als je in Amersfoort (waar ik woon) geen honderd meter kunt lopen krijg je zo'n kaart. Na eerste verlenging wordt je niet meer opgeroepen. Bezuinigen op mensen die motorisch zijn gehandicapt is niet alleen onmenselijk, maar ook discriinerend.
Iemand voor een kaart laten betalen en deze afwijzen is uit den boze. Ambtenaren kosten natuurlijk ook geld, maar ho ho, ze worden door ons al betaald via de belasting. Ook gehandicapten betalen gewoon belasting. Deze mensen werken voor het algemeen nut en dat moet worden betaald uit de grote pot, niet uit de middelen voor voorzieningen (WMO) of ander geoormerkt geld.
Bij ons betaalde ik vroeger altijd voor de verlenging, maar kreeg deze dan ook altijd.
Mijn handicap (dwarslaesie) doet er niet toe, als je reuma hebt en geen honderd meter kunt lopen zonder deze zware gevolgen moet je gewoon die honderd meter niet worden gedwongen om te lopen. Vooralsnog vind ik het niet teruggeven van dat geld diefstal. Daar moeten eigenlijk kamervragen over worden gesteld. Mensen met een handicap worden wel heel erg van alle kanten geplukt nu. Het wordt tijd voor menselijkheid, een andere regering dus? Ja, volgens mij wel.

pasmarrein
Berichten: 1
Lid geworden op: 30 jun 2011 21:50

Re: Afwijzing gehandicaptenparkeerkaart.

Ongelezen bericht door pasmarrein »

Gehandicapten parkeerkaarten vallen niet onder de Wmo en in het verleden ook niet onder de Wvg. Het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer (BABW) bepaalt aan welke eisen iemand moet voldoen om voor een GPK in aanmerking te komen. Vaak zijn het wel dezelfde ambtenaren die de Wmo en BABW uitvoeren.
Voor een eerste aanvraag van een GPK is de gemeente wettelijk gezien verplicht om medisch advies op te vragen bij een onafhankelijke arts. De gemeente bepaalt zelf aan welke instantie advies wordt gevraagd. Dit kan het CIZ zijn (heet sinds kort 'de MO-zaak'), de GGD of een ander zelfstandig bureau.
De maximale geldigheid van een GPK is 5 jaar; na die periode dient een heronderzoek plaats te vinden. Dit kan de gemeente wederom uitbesteden, maar gemeente-consulenten mogen ook zelf dossieronderzoek doen of cliënten uitnodigen op een spreekuur/op huisbezoek gaan.
Als de kaart voor een kortere periode afgegeven wordt, dan is dit op advies van de indicatiesteller (arts of consulent) met als doel de situatie opnieuw te kunnen beoordelen vanwege te verwachten herstel.
Iedere gemeente mag zelf bepalen of ze de cliënt geld laten betalen voor onderzoek naar de medische noodzaak.
Behandeling middels therapie of medicatie is voorliggend op voorzieningen. Als iemand verder dan 100m kan lopen, dan wordt een bestuurderskaart in principe volgens BABW-regelgeving afgewezen. Een strenge arts zal vinden dat er pijnmedicatie gebruikt moet worden als men daarmee een grotere loopafstand bereikt.
Gehandicaptenparkeerplaatsen worden in de meeste gemeenten weer door een andere afdeling toegekend/afgewezen. Men kan daarvoor alleen in aanmerking komen als er ook een GPK-bestuurder toegekend is. De afdeling die over de openbare ruimte gaat, bijvoorbeeld afd. infra, beoordeelt of er een GPP noodzakelijk is bij de woning van de aanvrager (met name bij te weinig openbare plaatsen).

joop272
Berichten: 4
Lid geworden op: 22 feb 2005 21:42

Re: Afwijzing gehandicaptenparkeerkaart.

Ongelezen bericht door joop272 »

Juist de gemeente Delft zou wel eens wat coulanter mogen zijn met deze kaart gezien de totale onbereikbaarheid van hun stad, beschamend gewoon deze bereikbaarheid.

De wijze van het niet (meer) verstrekken van deze kaart wordt veroorzaakt door hoofdzakelijk één arts die het meent veel beter te weten te weten dan de rest van de wereld het word eens tijd dat deze keuringsarts op zijn plaats gezet wordt want werkelijk het gedrag van deze "arts" is beschamend!

Ook de gemeente Delft heeft hierin natuurlijk een rol want uiteindelijk zijn zei diegene die het laatste woord hebben want zij hoeven het advies niet te volgen van de keurende arts.

Er zou gekeken moeten worden naar de beslissingen die genomen zijn door de WMO maar dat gebeurt niet al heb je een rolstoel en allerhande voorzieningen in de woning gekregen in het kader van de wet voorzieningen en dat kan natuurlijk niet want het is diezelfde gemeente die nu twee verschillende uitkomsten van keuring ondersteund voor overwegend hetzelfde onderwerp (meestal en overwegend).

Je zou dan vast moeten stellen dat deze beslissingen dan ook onjuist zijn genomen wat vast wel eens gebeurt maar daar gaat hier de discussie niet over.

VioletPrue
Berichten: 3574
Lid geworden op: 03 mar 2009 15:37

Re: Afwijzing gehandicaptenparkeerkaart.

Ongelezen bericht door VioletPrue »

Okee, even een vergelijking: je koopt een staatslot.
Je verliest.
Moet je dan je geld terugkrijgen?
Nee!
Dus als je een GPK aanvraagt en je moet voor het toekeningstraject (al dan niet met keuring) betalen, dan kán het gebeuren dat je wordt afgewezen.
En dan zijn de kosten dus wel gemaakt en dus krijg je geen geld terug.
Dat lijkt mij heel logisch.

PS:
Vahys: reuma wordt niet per definitie per jaar erger!
Het kán, maar het hoeft niet automatisch.

GJvdZ
Berichten: 7404
Lid geworden op: 03 nov 2010 13:49

Re: Afwijzing gehandicaptenparkeerkaart.

Ongelezen bericht door GJvdZ »

Pindakaaspotje schreef:
Vahys schreef:Hoe kom je aan 120 euro per uur?
gewoon de gemiddelde kosten voor opgeleide ambtenaar/werknemer van een bedrijf. Klinkt veel, maar zijn in realiteit gewoon de kosten.
120 uur is wel een beetje aan de hoge kant. Dit zijn commerciele tarieven, niet de kosten. Aangezien een gemeente geen winst hierop hoeft te maken zullen de werkelijke kosten rond de 80/90 euro liggen. Maar als de gemeente om wat voor reden een extern bedrijf moet inschakelen dan klopt die 120 euro wel.

VioletPrue
Berichten: 3574
Lid geworden op: 03 mar 2009 15:37

Re: Afwijzing gehandicaptenparkeerkaart.

Ongelezen bericht door VioletPrue »

GJvdZ schreef:
Pindakaaspotje schreef:
Vahys schreef:Hoe kom je aan 120 euro per uur?
gewoon de gemiddelde kosten voor opgeleide ambtenaar/werknemer van een bedrijf. Klinkt veel, maar zijn in realiteit gewoon de kosten.
120 uur is wel een beetje aan de hoge kant. Dit zijn commerciele tarieven, niet de kosten. Aangezien een gemeente geen winst hierop hoeft te maken zullen de werkelijke kosten rond de 80/90 euro liggen. Maar als de gemeente om wat voor reden een extern bedrijf moet inschakelen dan klopt die 120 euro wel.
Bij dit soort aanvragen wordt bijna altijd een extern bureau ingeschakeld.
Pas toen de Wmo kwam zijn gemeentes zelf (kleinere) aanvragen zelf gaan beoordelen.
Dit is een groot iets, en een ambtenaar is geen arts.
Een ambtenaar kan geen verschil maken tussen soort reuma a en soort reuma b en kan ook niet inschatten of iemand wel of niet 100m kan lopen.
Ook is het logisch, dat als een gemeente geld vraagt voor de 'keuring' voor een GPK, dat er bijna alleen serieuze kandidaten aanvragen doen.
Dus iemand me een eksteroog weet dat hij wordt afgewezen en vraagt dus niet aan.
Dan hou je de serieuzere gevallen over, en daar zal toch bijna altijd een arts naar moeten kijken.
Dus ik vind het bedrag lang niet gek.

Heleen*
Berichten: 31
Lid geworden op: 15 jan 2006 18:56

Re: Afwijzing gehandicaptenparkeerkaart.

Ongelezen bericht door Heleen* »

Pasmarrein was me voor, eindelijk juiste informatie over deze regeling.

Voor de rest: het is normaal dat je geen geld terugkrijgt als je aanvraag wordt afgewezen. Voor zover ik weet is dat overal zo. De criteria voor toekenning zijn landelijk gelijk, dus je kunt over het algemeen vantevoren wel een beetje inschatten of je er al dan niet voor in aanmerking komt.

In geval van de oma van Vahys raad ik aan om in bezwaar te gaan. Het gaat namelijk niet om de vraag of iemand in theorie minimaal 100 m met de gangbare loophulpmiddelen kan afleggen, maar om de vraag of iemand in alle redelijkheid niet verder dan 100 m kan lopen met de gangbare loophulpmiddelen. Ik vind het heel redelijk om te beargumenteren dat iemand die alleen deze 100 m kan afleggen met erg veel pijn, geldt dat hij/zij dit niet - in alle redelijkheid - kan. Bezwaar maken dus, dan kijkt er nog een andere arts naar. Het feit dat in het verleden de GPK wél is toegewezen bij dezelfde aandoening zal daarin ook worden meegewogen.

puma73
Berichten: 5876
Lid geworden op: 28 nov 2003 13:41

Re: Afwijzing gehandicaptenparkeerkaart.

Ongelezen bericht door puma73 »

Pasmarrein was me voor
Het scheelt maar anderhalf jaar, u reageert op oude draadjes, is een beetje onzinnig

Heleen*
Berichten: 31
Lid geworden op: 15 jan 2006 18:56

Re: Afwijzing gehandicaptenparkeerkaart.

Ongelezen bericht door Heleen* »

Excuus, ik zie het nu inderdaad. Ik had niet door dat ondanks de grootte van het forum bepaalde draadjes die redelijk bovenaan staan toch zo snel verouderd zijn. Mijn advies heeft inderdaad geen zin meer, gezien de bezwaartermijn die voor dit soort kwesties geldt :oops:

Cardo58
Berichten: 3
Lid geworden op: 21 feb 2013 17:08

Re: Afwijzing gehandicaptenparkeerkaart.

Ongelezen bericht door Cardo58 »

Als ik de reacties hier lees, valt mij als eerste op dat er veel verwarring bestaat over de regelgeving en de gehanteerde criteria.
Dat wij dit als burgers van Nederland allemaal maar gewoon lijken te accepteren en er in berusten baart mij overigens ernstig zorgen.
Gemeenten die bepalen of je wel iets krijgt of niet. Het moet niet gekker worden!
Zelf kreeg ik in Zaanstad vrij soepel een parkeerkaart en niet eens veel geld.
De eigen gemeente arts vond zichzelf wel geweldig dat hij door de vingers zag dat ik iets meer dan 100 meter had gelopen. Daarom heb ik hem nu voor een halfjaar.... Fijne man, echt een arts. Paracelsus in hart en nieren....

Wie beddacht dat van die 100 meter overigens? Het is ongeveer het maximum wat ik kan lopen, maar dan moet je ook nog terug! Dus eigenlijk is het maar 50 meter, van en naar je auto.
Maar waar vind je nog een parkeerplek op 50m. van een winkel?
Ik ga sowieso niet 'lopen' winkelen voor de lol! Ik ga omdat ik iets nodig heb en dat is al lastig genoeg.

Zijn er juristen in omloop die kunnen nagaan of het in het kader van de rechten van de men ueberhaupt wel legitiem is dat burgers verschillend worden behandeld en verschillende bedragen betalen voor wetten die de rijksoverheid heeft ingevoerd? Dat is toch rechtsongelijkheid?
Een gemeentelijke parkeerontheffing, daar kan ik nog inkomen, maar een overheidsmaatregel die hier minder kost dan 'daar' gaat er bij mij niet in.
Wie o wie weet hier iets van?

Een waar blijven de protesten, spandoeken en demonstraties?

puma73
Berichten: 5876
Lid geworden op: 28 nov 2003 13:41

Re: Afwijzing gehandicaptenparkeerkaart.

Ongelezen bericht door puma73 »

Cardo58 schreef:Als ik de reacties hier lees, valt mij als eerste op dat er veel verwarring bestaat over de regelgeving en de gehanteerde criteria.
Dat wij dit als burgers van Nederland allemaal maar gewoon lijken te accepteren en er in berusten baart mij overigens ernstig zorgen.
Gemeenten die bepalen of je wel iets krijgt of niet. Het moet niet gekker worden!
Zelf kreeg ik in Zaanstad vrij soepel een parkeerkaart en niet eens veel geld.
De eigen gemeente arts vond zichzelf wel geweldig dat hij door de vingers zag dat ik iets meer dan 100 meter had gelopen. Daarom heb ik hem nu voor een halfjaar.... Fijne man, echt een arts. Paracelsus in hart en nieren....

Wie beddacht dat van die 100 meter overigens? Het is ongeveer het maximum wat ik kan lopen, maar dan moet je ook nog terug! Dus eigenlijk is het maar 50 meter, van en naar je auto.
Maar waar vind je nog een parkeerplek op 50m. van een winkel?
Ik ga sowieso niet 'lopen' winkelen voor de lol! Ik ga omdat ik iets nodig heb en dat is al lastig genoeg.

Zijn er juristen in omloop die kunnen nagaan of het in het kader van de rechten van de men ueberhaupt wel legitiem is dat burgers verschillend worden behandeld en verschillende bedragen betalen voor wetten die de rijksoverheid heeft ingevoerd? Dat is toch rechtsongelijkheid?
Een gemeentelijke parkeerontheffing, daar kan ik nog inkomen, maar een overheidsmaatregel die hier minder kost dan 'daar' gaat er bij mij niet in.
Wie o wie weet hier iets van?

Een waar blijven de protesten, spandoeken en demonstraties?
Dit zijn zaken die sinds mensenheugenis bij de gemeenten liggen en daar ook zullen blijven, net als het wel of niet betalen van parkeergeld op een gehandicaptenparkeerplaats en meer van die regeltjes.


[ongepast taalgebruik verwijderd door de moderator]

Cardo58
Berichten: 3
Lid geworden op: 21 feb 2013 17:08

Re: Afwijzing gehandicaptenparkeerkaart.

Ongelezen bericht door Cardo58 »

puma73 schreef:
Cardo58 schreef:Als ik de reacties hier lees, valt mij als eerste op dat er veel verwarring bestaat over de regelgeving en de gehanteerde criteria.
Dat wij dit als burgers van Nederland allemaal maar gewoon lijken te accepteren en er in berusten baart mij overigens ernstig zorgen.
Gemeenten die bepalen of je wel iets krijgt of niet. Het moet niet gekker worden!
Zelf kreeg ik in Zaanstad vrij soepel een parkeerkaart en niet eens veel geld.
De eigen gemeente arts vond zichzelf wel geweldig dat hij door de vingers zag dat ik iets meer dan 100 meter had gelopen. Daarom heb ik hem nu voor een halfjaar.... Fijne man, echt een arts. Paracelsus in hart en nieren....

Wie beddacht dat van die 100 meter overigens? Het is ongeveer het maximum wat ik kan lopen, maar dan moet je ook nog terug! Dus eigenlijk is het maar 50 meter, van en naar je auto.
Maar waar vind je nog een parkeerplek op 50m. van een winkel?
Ik ga sowieso niet 'lopen' winkelen voor de lol! Ik ga omdat ik iets nodig heb en dat is al lastig genoeg.

Zijn er juristen in omloop die kunnen nagaan of het in het kader van de rechten van de men ueberhaupt wel legitiem is dat burgers verschillend worden behandeld en verschillende bedragen betalen voor wetten die de rijksoverheid heeft ingevoerd? Dat is toch rechtsongelijkheid?
Een gemeentelijke parkeerontheffing, daar kan ik nog inkomen, maar een overheidsmaatregel die hier minder kost dan 'daar' gaat er bij mij niet in.
Wie o wie weet hier iets van?

Een waar blijven de protesten, spandoeken en demonstraties?
Dit zijn zaken die sinds mensenheugenis bij de gemeenten liggen en daar ook zullen blijven, net als het wel of niet betalen van parkeergeld op een gehandicaptenparkeerplaats en meer van die regeltjes.

Maak je borst maar nat, er gaan nog veel meer verantwoordelijkheden naar de gemeenten.

Ik kan me niet geheel aan de indruk ontrekken dat jij niet al te lang zelfstandig dingen moet regelen in gehandicaptenland. Ik heb ook met enige verbazing uw wazige stukje gelezen dat u onder vervoer hebt geplaatst.
Deze 'Jij' beste Puma is 54 jaren oud en sinds een jaar gehandicapt, wat op zichzelf al erg en zwaar genoeg is.
Dus enig respect zou wel prettig zijn in deze. Die betweterige toon staat mij ook niet aan. Het heeft geen pas om mensen hier ongevraagd de les te lezen, dit getuigd van arrogantie, wat wordt bevestigd als ik je andere reacties lees.
Overigens is het net zo 'wazig' om zonder motivering een bijdrage af te zeuren zonder aan te gevan waarom. Zo kan ik of een ander niets van je wijze opmerking leren, als je dat als lezer al zou willen natuurlijk.

puma73
Berichten: 5876
Lid geworden op: 28 nov 2003 13:41

Re: Afwijzing gehandicaptenparkeerkaart.

Ongelezen bericht door puma73 »

Cardo58 schreef: Deze 'Jij' beste Puma is 54 jaren oud en sinds een jaar gehandicapt, wat op zichzelf al erg en zwaar genoeg is.
Dus enig respect zou wel prettig zijn in deze. Die betweterige toon staat mij ook niet aan. Het heeft geen pas om mensen hier ongevraagd de les te lezen, dit getuigd van arrogantie, wat wordt bevestigd als ik je andere reacties lees.
Overigens is het net zo 'wazig' om zonder motivering een bijdrage af te zeuren zonder aan te gevan waarom. Zo kan ik of een ander niets van je wijze opmerking leren, als je dat als lezer al zou willen natuurlijk.

Ik draai al iets langer mee in het gehandicaptenwereldje dan jij. Een heel goed advies, zorg dat je eerst beter in de wet en regelgeving thuis bent alvorens zaken aan te kaarten die in de afgelopen tijd bij de gemeenten terecht zijn gekomen of al jaren bij de gemeenten liggen en echt niet naar een andere instantie gaan omdat jij dat wilt.

Je beklaagt je over zaken terwijl je eigen info (b.v. over een taxi) niet eens correct zijn. Een taxi bestellen om 16.00 betekent dat die taxi tussen 15.45 en 16.15 mag voorrijden.Komt die later dan bestaan er klachtenprocedures.

(even off topic)
En ja, het is bekend dat sommige bedrijven het (nog) niet nauw nemen met de klant, maar ook daar komt steeds meer verbetering in door o.a. ritregistratie waarin alles excaxt staat omtrent de ritten en steeds meer gemeenten en ook de overjheid leggen strafkortingen op bij het niet juist uitvoeren van ritten.

RicoM
Berichten: 1
Lid geworden op: 18 dec 2014 12:56

Re: Afwijzing gehandicaptenparkeerkaart.

Ongelezen bericht door RicoM »

Hallo,

Mijn opa (86 jaar) en oma (83 jaar) leven zelfstandig. Ze hebben een auto en mijn opa heeft een geldig rijbewijs. Mijn opa is slecht ter been omdat hij een nieuwe heup heeft gekregen en daardoor onzeker is met lopen. Mijn oma heeft ernstige hart problemen, ze is diverse keren geopereerd (pacemaker, hart operatie, hersen infarct, diabetes). Voor beide is van de keuken naar de voorraad kamer lopen het maximum. Ze moeten regelmatig naar het ziekenhuis. Hier is een parkeergarage maar de afstand is voor hen gewoon te ver. We hebben een gehandicapten parkeerkaart aangevraagd voor Limburg voor mijn oma. Deze is afgewezen omdat ze iets meer dan 10 meter kon lopen. Dat ze hierna moet gaan zitten om bij te komen wordt dan maar even vergeten. Ze heeft geen conditie meer na alles wat ze heeft ondergaan de aflopen 10 jaar. Het is onvoorstelbaar dat mijn oma de pas niet gekregen heeft. En al helemaal sinds de overheid mensen zo lang mogelijk zelfstandig wil laten leven.

Groet Rico.

riddert
Berichten: 2119
Lid geworden op: 22 okt 2010 08:52

Re: Afwijzing gehandicaptenparkeerkaart.

Ongelezen bericht door riddert »

RicoM schreef:Hallo,

Mijn opa (86 jaar) en oma (83 jaar) leven zelfstandig. Ze hebben een auto en mijn opa heeft een geldig rijbewijs. Mijn opa is slecht ter been omdat hij een nieuwe heup heeft gekregen en daardoor onzeker is met lopen. Mijn oma heeft ernstige hart problemen, ze is diverse keren geopereerd (pacemaker, hart operatie, hersen infarct, diabetes). Voor beide is van de keuken naar de voorraad kamer lopen het maximum. Ze moeten regelmatig naar het ziekenhuis. Hier is een parkeergarage maar de afstand is voor hen gewoon te ver. We hebben een gehandicapten parkeerkaart aangevraagd voor Limburg voor mijn oma. Deze is afgewezen omdat ze iets meer dan 10 meter kon lopen. Dat ze hierna moet gaan zitten om bij te komen wordt dan maar even vergeten. Ze heeft geen conditie meer na alles wat ze heeft ondergaan de aflopen 10 jaar. Het is onvoorstelbaar dat mijn oma de pas niet gekregen heeft. En al helemaal sinds de overheid mensen zo lang mogelijk zelfstandig wil laten leven.

Groet Rico.
Niet om het één of ander, maar met een parkeerkaart zijn de problemen van uw ouders niet opgelost. Hoe denken deze mensen zich binnen het ziekenhuis te bewegen? Of is het een ieniemini ziekenhuis dat alles binnen 10 meter afstand ligt. Hoe doen deze mensen boodschappen?
Ik denk dat het goed zou zijn dat er iemand, u bijvoorbeeld, met uw ouder(s) meegaat als begeleiding naar het ziekenhuis. Dan kunt u voor de deur uw ouder in een rolstoel parkeren, zelf de auto gaan parkeren, en vervolgens rijd u uw ouders naar de bestemming binnen het ziekenhuis.

Ik denk dat uw ouders daar meer aan hebben dan een parkeerkaart.

Gesloten