LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] eigen bijdrage scootmobiel

Ervaringen met gehandicaptenvervoer? En ben je hier niet tevreden over of juist wel? Geef hier jouw mening.
ciske
Berichten: 10820
Lid geworden op: 17 mar 2011 11:13

Re: eigen bijdrage scootmobiel

Ongelezen bericht door ciske »

En als ik zie hoeveel scootmobiels er ongebruikt in een schuur staan
Is niet goed te keuren nee, maar ik heb er geen moeite mee als mensen een scootmobiel zonder eigen bijdrage krijgen, die krijgen ze niet omdat ze zweetvoeten hebben.

Jolijn
Berichten: 6307
Lid geworden op: 02 apr 2011 23:45

Re: eigen bijdrage scootmobiel

Ongelezen bericht door Jolijn »

vogels schreef:
Ze zijn bezig om een scootmobielpool op te richten zodat de scootmobiels die nu staan te verstoffen kunnen worden ingeleverd en mensen toch het recht houden om gebruik kunnen maken van een scootmobiel.
Wel, dat vind ik een hele verstandige zet.
Het kan de nodige haken en ogen hebben.

Zo willen ze hier meerdere mensen gebruik laten maken van 1 scootmobiel. Maar dat ding moet wel op naam van 1 persoon komen, die er dan officieel verantwoordelijk voor is. De leverancier is hier niet blij mee en wil afleveren onder de voorwaarde "niet uitlenen".
En waar stal je 'm? Zo centraal mogelijk in een straal van ?? km; mag niet te ver weg natuurlijk.

rozemarijntje
Berichten: 6897
Lid geworden op: 23 mar 2010 23:14
Locatie: Tussen andere kruiden! Behalve onkruid ;-)

Re: eigen bijdrage scootmobiel

Ongelezen bericht door rozemarijntje »

nou ja bv in een verzorgings tehuis waar veel van die dingen staat te verstoffen,kunnen ze natuurlijk een paar hebben en die op het huis laten zetten,als mensen er dan op uit willen dan vragen ze dat en dan heb je ook je scootdagje?
ipv een eigen mobiel,er zijn ook mensen zoals hier ,die gaan bv op donderdag alleen even boodschapjes doen op de markt,en ja om daar nu zo'n duur ding voor te hebben,kan je hem beter delen?

nee ik ben het er ook mee een dat mensen die ziek zijn gewoon recht hebben op zo'n ding!
en mensen met chronische aandoeningen die staan al voor veel kosten.

ik heb hier een vrouw wonen aan de overkant...is ontzettend zwaar...ja geloof me..ze paste net in dat ding...is niet erg...maar je moet niet gaan zitten,komt door mijn ziekte...(als je ziet wat er allemaal naar binnen gewerkt wordt)maar dat terzijde..dat ding staat 24/7 in de tuin in de regen,laatste half jaar is ze niet meer weggeweest simpelweg omdat ze er niet meer inpast...geef dat ding dan terug! nu staat het te vergaan...

idd belasting kan je 300 euro aftrekken voor extra zorgkosten maar als je aan kan tonen dat je meer hebt is het geloof ik 700??
hoe het zit met de wmo..daar ben ik echt niet in thuis...

allier
Berichten: 21
Lid geworden op: 22 jun 2011 20:02

Re: eigen bijdrage scootmobiel

Ongelezen bericht door allier »

Er is altijd wel een parkeergarage in de buurt toch.
En waar stal je 'm? Zo centraal mogelijk in een straal van ?? km; mag niet te ver weg natuurlijk.

TonGr
Berichten: 158
Lid geworden op: 21 dec 2007 07:48

Re: eigen bijdrage scootmobiel

Ongelezen bericht door TonGr »

geef dat ding dan terug! nu staat het te vergaan...
En dan word die vernietigd, dus resultaat blijft hetzelfde.

Auti-Mama
Berichten: 674
Lid geworden op: 26 jan 2011 07:45

Re: eigen bijdrage scootmobiel

Ongelezen bericht door Auti-Mama »

Ik snap nog steeds niet, zeker niet met al die bezuinigingen, dat er geen inzamel- en recycle/hergebruik punten zijn voor die dingen. Ik weet nog dat mijn oma een rollator had van net een maand oud. Alleen binnen gebruikt.... Toen kwam ze te overlijden. Bellen we op om die rollator weer in te leveren (ding was zo goed als nieuw!! Kon zo door naar de volgende) kregen we als antwoord : Breng maar naar het grof vuil. :shock: We hebben 'm bewaard en nu gebruikt mijn moeder 'm. Maar als dat met alle zorgartikelen zo gaat, dan snap ik de hoge kosten in de zorg.

Polen met die scootmobielen vind ik dan ook een super idee!! :D Kijk, Rutte en Schippers!! Dat zijn de ideetjes om meer te besparen!!

TonGr
Berichten: 158
Lid geworden op: 21 dec 2007 07:48

Re: eigen bijdrage scootmobiel

Ongelezen bericht door TonGr »

Breng maar naar het grof vuil
Gaat met al die voorzieningen zo, en de gemeente maar klagen dat het onbetaalbaar word.
Jaren geleden is bij kennissen een scootersafe geplaatst kostte destijds zo rond de 10.000 gld, exclusief stratenmaker en installateur die eerst moesten komen.
De scootersafe is 2 jaar zo`n 3 keer in de week gebruikt toen de gebruiker overleed, ding was nog als nieuw.
Gemeente werd gebeld en hij werd opgehaald, met een steekwagen, en op de parkeerplaats met een knijper op een vrachtwagen gezet, waar er al 2 in elkaar geknepen stonden.
Mag wat kosten toch?

Auti-Mama
Berichten: 674
Lid geworden op: 26 jan 2011 07:45

Re: eigen bijdrage scootmobiel

Ongelezen bericht door Auti-Mama »

En dat snap ik dus niet..... Broodnodige zorg wordt weg bezuinigd (allebei mijn zoontjes raken hun PGB kwijt bijvoorbeeld) en er wordt op zo'n manier met geld gesmeten. Maar ja, dat voelen de hoge heren en dames niet in hun portemonnee..... :?

VioletPrue
Berichten: 3574
Lid geworden op: 03 mar 2009 15:37

Re: eigen bijdrage scootmobiel

Ongelezen bericht door VioletPrue »

Jolijn schreef:
vogels schreef:
Ze zijn bezig om een scootmobielpool op te richten zodat de scootmobiels die nu staan te verstoffen kunnen worden ingeleverd en mensen toch het recht houden om gebruik kunnen maken van een scootmobiel.
Wel, dat vind ik een hele verstandige zet.
Het kan de nodige haken en ogen hebben.

Zo willen ze hier meerdere mensen gebruik laten maken van 1 scootmobiel. Maar dat ding moet wel op naam van 1 persoon komen, die er dan officieel verantwoordelijk voor is.
Nee, dat hoeft niet.
De gemeente 'huurt' die scootmobiel bij een leverancier en betaalt, net als nu, een vast bedrag per maand aan de leverancier.
Wat de gemeente er mee doet, zal de leverancier een biet zijn, hij krijgt zijn geld.
Ze staan altijd op naam van de gemeente.
Jolijn schreef:De leverancier is hier niet blij mee en wil afleveren onder de voorwaarde "niet uitlenen". En waar stal je 'm? Zo centraal mogelijk in een straal van ?? km; mag niet te ver weg natuurlijk.
Nee hoor, de leverancier hier is juist betrokken bij de scootmobielpool.
Hij stalt de scootmobiels in zijn loods en hij verzorgt het onderhoud etc.
Iemand kan hem bellen om te reserveren en hij komt hem thuis bij de mensen halen en brengen.
Zelfs op zondag, als iemand bijvoorbeeld naar de kerk wil.
Hij zal ook gaan werken met mensen die nu een Wwb uitkering hebben en zo vrijwilligerswerk/reïntegratie kunnen doen.
Doordat mijn gemeente mijn vrijwilligerswerk (een gehandicaptenbelangenorganisatie) heeft benadert, hebben we samen dingen kunnen bedenken.
Maar ze hadden dit eigelijk zelf al helemaal geregeld, wij waren enthousiast.
Het blijkt dat een goedkope scootmobiel, gewoon een standaard ding zonder aanpassingen en toeters en bellen ongeveer € 60,- per maand kost.
Dus iemand die dat ding 1 keer per maand gebruikt kost € 760,- per jaar.
De duurste hier in mijn gemeente kost € 120,- per maand.
Da's € 1440,- per jaar!
En dat staat ongebruikt in de schuur!

Dus bedacht de gemeente een pool.
Je moet wel een indicatie hebben voor een scootmobiel, maar je bent je eigen bijdrage kwijt, het onderhoud heb je geen last van (scootmobiel kwijt zijn), je hoeft hem niet te verzekeren en niet op te laden en te stallen.
24 Uur van te voren bellen, en je hebt op tijd de scoot in huis.
Ik vind het een mooi initiatief.

Isabel1
Berichten: 1416
Lid geworden op: 19 dec 2011 15:19

Re: eigen bijdrage scootmobiel

Ongelezen bericht door Isabel1 »

Dus bedacht de gemeente een pool.
Je moet wel een indicatie hebben voor een scootmobiel, maar je bent je eigen bijdrage kwijt, het onderhoud heb je geen last van (scootmobiel kwijt zijn), je hoeft hem niet te verzekeren en niet op te laden en te stallen.
24 Uur van te voren bellen, en je hebt op tijd de scoot in huis.
Ik vind het een mooi initiatief.

Heel mooi initiatief. Hoop wel dat de gemeente er rekening mee houdt dat sommige mensen een aangepaste scootmobiel hebben. Iemand met problemen in de beenspieren moet natuurlijk een omgebouwde hebben met handbediening etc.

Isabel

VioletPrue
Berichten: 3574
Lid geworden op: 03 mar 2009 15:37

Re: eigen bijdrage scootmobiel

Ongelezen bericht door VioletPrue »

Isabel1 schreef:
Dus bedacht de gemeente een pool.
Je moet wel een indicatie hebben voor een scootmobiel, maar je bent je eigen bijdrage kwijt, het onderhoud heb je geen last van (scootmobiel kwijt zijn), je hoeft hem niet te verzekeren en niet op te laden en te stallen.
24 Uur van te voren bellen, en je hebt op tijd de scoot in huis.
Ik vind het een mooi initiatief.

Heel mooi initiatief. Hoop wel dat de gemeente er rekening mee houdt dat sommige mensen een aangepaste scootmobiel hebben. Iemand met problemen in de beenspieren moet natuurlijk een omgebouwde hebben met handbediening etc.

Isabel
Mensen met ingewikkelde aanpassingen houden hun eigen scootmobiel.
Met de leverancier is afgesproken dat de scootmobiels niet 100% basic zijn en dus wat meer luxe en aanpassingen hebben dan een standaard scootmobiel.
Het bleek trouwens dat er vrij weinig mensen waren met bijzondere aanpassingen, maar dat kan komen omdat de oude hulpmiddelverstrekker geen drol kon regelen en dus altijd riep dat dat niet mogelijk was. :lol:
Daar werken we nog aan. :wink:

Jolijn
Berichten: 6307
Lid geworden op: 02 apr 2011 23:45

Re: eigen bijdrage scootmobiel

Ongelezen bericht door Jolijn »

@VP, eén en ander zal per gemeente verschillen.
Het zal best niet eenvoudig zijn om het iedereen naar 't zin te maken: cliënten, gemeente en leverancier.
Hierin kunnen gemeentes van elkaar leren.

VioletPrue
Berichten: 3574
Lid geworden op: 03 mar 2009 15:37

Re: eigen bijdrage scootmobiel

Ongelezen bericht door VioletPrue »

Jolijn schreef:@VP, eén en ander zal per gemeente verschillen.
Het zal best niet eenvoudig zijn om het iedereen naar 't zin te maken: cliënten, gemeente en leverancier.
Hierin kunnen gemeentes van elkaar leren.
Klopt.
Het schijnt in veel gemeentes niet goed te werken zo'n pool.
Het grootste knelpunt zit hem over het algemeen in het bestellen en halen/brengen van de scootmobiel.
Ik ken de leverancier die mijn gemeente zal gaan gebruiken en als zij zeggen dat ze ook op zondag afleveren, dan doen ze dat ook.
Dus daar ben ik heel optimistisch over, het is een goede partij.
Tuurlijk zullen er altijd struikelblokken blijven, daar was de gemeente ook bang voor, vandaar dat zij ons hebben benaderd om mee te denken.
Wij zitten er iets meer 'in' (letterlijk en figuurlijk).
Ik ben benieuwd hoe het gaat lopen
Er waren al meer dan 30 mensen die zich vrijwillig hebben aangemeld voor de pool en die dus hun scootmobiel in willen leveren.
Tel uit je winst!

rozemarijntje
Berichten: 6897
Lid geworden op: 23 mar 2010 23:14
Locatie: Tussen andere kruiden! Behalve onkruid ;-)

Re: eigen bijdrage scootmobiel

Ongelezen bericht door rozemarijntje »

ik vind het al heel positief dat de mensen zo eerlijk zijn om er aan mee te doen!
er zijn er ook bij die zeggen,welnee dat ding is van mij,mzzl...

ik zat nog eens na te denken bij jou violet,je kreeg hem niet vergoed omdat je te jong was,ook absurd toch..wat zei je nou ik ben anders niet te jong om van alles te mankeren :twisted: bizar toch....

stel dat ik er eentje zou hebben,maar ik zou er dan wel veel gebruik van maken eerlijk is eerlijk en dat ding niet in de tuin laten verroesten(bijwijze)...
maar stel dat ik hem maar 2x pw gebruik...zou ik het misschien ook een gedoe vinden om te denken oke morgen wil ik weg dus dat moet ik regelen...

als je hem hebt zoals violet,je bent idd lekker vrij...
ik heb bv dagen en jij denk ik ook,dat je gewoon niks kan..en denkt laat maar..
ook met een scoot..
dus als je er zelf eentje hebt...kan je zelf bepalen zo ik ga er even lekker op uit..
wat dat aangaat is het wel een uitvinding!

spacer
Berichten: 2
Lid geworden op: 29 mei 2012 18:49

Re: eigen bijdrage scootmobiel

Ongelezen bericht door spacer »

Zojuist even aan het googlen geweest, omdat ik me erg verbaasde over de wijze van onze aanvraag via de WMO betreffende een scootmobiel voor mijn vader. Ze ging hem vragen of ie zelf geen geld had om een scootmobiel te kopen!! :!: Want...als mensen zelf dat geld hadden..Kunnen ze hem niet via de WMO verkrijgen. Nu wachten we af...ze zei al, dat ze misschien inzicht wilden hebben in de finacien van mijn vader. M.a.w...Mijn vader mag geen spaargeld hebben?...Mag dit? Mijn vader heeft toch net zo goed rechten vanwege zijn handicap? Die betaald ook genoeg aan zorgverzekering etc. Ben gewoon boos hierover...Moet mijn vader zijn laatste centen uit gaan geven aan scootmobiel? Wie weet of dit wettelijk zo mag? De gemeente bezuinigd....

Chocomelk
Berichten: 11409
Lid geworden op: 30 nov 2009 18:14

Re: eigen bijdrage scootmobiel

Ongelezen bericht door Chocomelk »

spacer schreef:Zojuist even aan het googlen geweest, omdat ik me erg verbaasde over de wijze van onze aanvraag via de WMO betreffende een scootmobiel voor mijn vader. Ze ging hem vragen of ie zelf geen geld had om een scootmobiel te kopen!! :!: Want...als mensen zelf dat geld hadden..Kunnen ze hem niet via de WMO verkrijgen. Nu wachten we af...ze zei al, dat ze misschien inzicht wilden hebben in de finacien van mijn vader. M.a.w...Mijn vader mag geen spaargeld hebben?...Mag dit? Mijn vader heeft toch net zo goed rechten vanwege zijn handicap? Die betaald ook genoeg aan zorgverzekering etc. Ben gewoon boos hierover...Moet mijn vader zijn laatste centen uit gaan geven aan scootmobiel? Wie weet of dit wettelijk zo mag? De gemeente bezuinigd....
Natuurlijk word er bezuinigd en mensen die het zelf kunnen betalen hoeven toch ook niet aan te kloppen bij het WMO, daar word inderdaad vaak naar het vermogen van iemand gekeken.

spacer
Berichten: 2
Lid geworden op: 29 mei 2012 18:49

Re: eigen bijdrage scootmobiel

Ongelezen bericht door spacer »

Chocomelk schreef:
spacer schreef:Zojuist even aan het googlen geweest, omdat ik me erg verbaasde over de wijze van onze aanvraag via de WMO betreffende een scootmobiel voor mijn vader. Ze ging hem vragen of ie zelf geen geld had om een scootmobiel te kopen!! :!: Want...als mensen zelf dat geld hadden..Kunnen ze hem niet via de WMO verkrijgen. Nu wachten we af...ze zei al, dat ze misschien inzicht wilden hebben in de finacien van mijn vader. M.a.w...Mijn vader mag geen spaargeld hebben?...Mag dit? Mijn vader heeft toch net zo goed rechten vanwege zijn handicap? Die betaald ook genoeg aan zorgverzekering etc. Ben gewoon boos hierover...Moet mijn vader zijn laatste centen uit gaan geven aan scootmobiel? Wie weet of dit wettelijk zo mag? De gemeente bezuinigd....
Natuurlijk word er bezuinigd en mensen die het zelf kunnen betalen hoeven toch ook niet aan te kloppen bij het WMO, daar word inderdaad vaak naar het vermogen van iemand gekeken.
Ja oke...als er nou tienduizenden euro's op staat...ok. Maar ze mogen toch wel iets achter de hand hebben? Mensen die hard gewerkt hebben....voor hun eigen geld, nooit aan hoeven kloppen, altijd hun eigen boontjes gedopt...Tjonge zeg! Ik erger me er gewoon aan, omdat NL doorslaat in de wet en regelgeving en alsmaar meer papierwerk etc...en commissie sus en zo...voordat er iets geregeld is...hebben -tig personen hun uren gedraaid op kantoor...wat kost dat dan? En nu...nu mijn vader iets van ondersteuning vraagt,....krijgen we dit?? Ik weet er moet bezuinigd worden, maar kijk eens goed rond,...dan vang je al veel...

Chocomelk
Berichten: 11409
Lid geworden op: 30 nov 2009 18:14

Re: eigen bijdrage scootmobiel

Ongelezen bericht door Chocomelk »

Ik weet het Spacer maar helaas....

VioletPrue
Berichten: 3574
Lid geworden op: 03 mar 2009 15:37

Re: eigen bijdrage scootmobiel

Ongelezen bericht door VioletPrue »

spacer schreef:Ja oke...als er nou tienduizenden euro's op staat...ok. Maar ze mogen toch wel iets achter de hand hebben? Mensen die hard gewerkt hebben....voor hun eigen geld, nooit aan hoeven kloppen, altijd hun eigen boontjes gedopt...Tjonge zeg! Ik erger me er gewoon aan, omdat NL doorslaat in de wet en regelgeving en alsmaar meer papierwerk etc...en commissie sus en zo...voordat er iets geregeld is...hebben -tig personen hun uren gedraaid op kantoor...wat kost dat dan? En nu...nu mijn vader iets van ondersteuning vraagt,....krijgen we dit?? Ik weet er moet bezuinigd worden, maar kijk eens goed rond,...dan vang je al veel...
Dan stel ik er het volgende tegenover.
Stel, uw vader heeft zelf € 9000,- (dus ruimschoots genoeg voor een scootmobiel) op een spaarekening.
Hij krijgt de scootmobiel toch van de gemeente, want het zou oneerlijk zijn om hem te straffen voor het feit dat hij gespaard heeft.
Dan komt er iemand die door zijn ziekte altijd op het minimum heeft geleefd (en dus geen spaargeld heeft) bij de Wmo, omdat hij ook een scootmobiel nodig heeft.
Maar het potje voor verstekkingen is op, uw vader, die hem wèl zelf kan betalen, heeft de laatste centjes opgemaakt.
Voor die persoon zonder spaargeld is er geen alternatief.
Voor uw vader wel.
U kunt stellen dat hij nooit een beroep ergens op heeft gedaan, dat zal dan komen omdat het 1. nooit nodig is geweest en 2. omdat hij er niet voor in aanmerking komt.
Het zou toch van de zotte zijn om mensen die zelf dingen kunnen betalen te compenseren en als de pot dan leeg is 'Nee' moeten verkopen aan mensen zonder geld?
Het is zuur voor uw vader, maar in mijn ogen is het terecht.

GJvdZ
Berichten: 7404
Lid geworden op: 03 nov 2010 13:49

Re: eigen bijdrage scootmobiel

Ongelezen bericht door GJvdZ »

Auti-Mama schreef:
Een scootmobiel is wel het gevolg van een handicap. .
En in veel gevallen van ongezond leefgedrag....

Gesloten