LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Opvouwbare scootmobiel voldoet aan richtlijn, maar mag niet mee in de bus

Ervaringen met gehandicaptenvervoer? En ben je hier niet tevreden over of juist wel? Geef hier jouw mening.
Radar
Site Admin
Berichten: 5509
Lid geworden op: 22 apr 2004 10:56

Opvouwbare scootmobiel voldoet aan richtlijn, maar mag niet mee in de bus

Ongelezen bericht door Radar »

Je koopt een opvouwbare scootmobiel die voldoet aan alle richtlijnen, maar toch word je steeds geweigerd bij de bus en mag je niet mee. Hoe reageren de busmaatschappijen?

mahadma
Berichten: 2540
Lid geworden op: 03 dec 2015 13:52

Re: Opvouwbare scootmobiel voldoet aan richtlijn, maar mag niet mee in de bus

Ongelezen bericht door mahadma »

Als er geen (veilige) plaats (meer) is en of als het ding smerige wielen heeft klopt dat zeker.

Lady1234
Berichten: 27096
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Opvouwbare scootmobiel voldoet aan richtlijn, maar mag niet mee in de bus

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Ja en de chauffeur moet hem blijkbaar inklappen en vastzetten. Voor zijn risico.

Want de persoon waar het over gaat kan dat niet zelf van te voren en kan dat ding natuurlijk ook niet tillen.

Beetje stemmingmakerij volgens mij, want dat ding mag opgevouwen best in de bus.

mahadma
Berichten: 2540
Lid geworden op: 03 dec 2015 13:52

Re: Opvouwbare scootmobiel voldoet aan richtlijn, maar mag niet mee in de bus

Ongelezen bericht door mahadma »

Nu ik de uitzending heb gezien zou ook ik die mevrouw in de opvouwbare scootmobiel NIET meenemen. Ik heb rolstoelbusjes gereden, ik was een zeur, want ik reed pas als de stoelen èn de personen 100% zeker vast stonden, ook bij een noodstop (wat mij zonder schade ook eens overkomen is). Dit onderwerp is in mijn visie een opgeklopt verhaal is. Deze opvouwbare scootmobiel is absoluut NIET te zekeren voor een noodstop. Gebeurd er wat dan zijn de rapen gaar!

DeZevendeHenk
Berichten: 789
Lid geworden op: 13 apr 2020 17:32

Re: Opvouwbare scootmobiel voldoet aan richtlijn, maar mag niet mee in de bus

Ongelezen bericht door DeZevendeHenk »

mahadma schreef:
21 sep 2020 21:11
Nu ik de uitzending heb gezien zou ook ik die mevrouw in de opvouwbare scootmobiel NIET meenemen. Ik heb rolstoelbusjes gereden, ik was een zeur, want ik reed pas als de stoelen èn de personen 100% zeker vast stonden, ook bij een noodstop (wat mij zonder schade ook eens overkomen is). Dit onderwerp is in mijn visie een opgeklopt verhaal is. Deze opvouwbare scootmobiel is absoluut NIET te zekeren voor een noodstop. Gebeurd er wat dan zijn de rapen gaar!
Interessant om dit te lezen.
Wat zouden ze dan bedoelen met "voldoet aan alle normen" in de inleiding, rijdt goed, zit prima maar normen voor vastmaken zijn er niet?

mahadma
Berichten: 2540
Lid geworden op: 03 dec 2015 13:52

Re: Opvouwbare scootmobiel voldoet aan richtlijn, maar mag niet mee in de bus

Ongelezen bericht door mahadma »

DeZevendeHenk schreef:
21 sep 2020 23:08
mahadma schreef:
21 sep 2020 21:11
Nu ik de uitzending heb gezien zou ook ik die mevrouw in de opvouwbare scootmobiel NIET meenemen. Ik heb rolstoelbusjes gereden, ik was een zeur, want ik reed pas als de stoelen èn de personen 100% zeker vast stonden, ook bij een noodstop (wat mij zonder schade ook eens overkomen is). Dit onderwerp is in mijn visie een opgeklopt verhaal is. Deze opvouwbare scootmobiel is absoluut NIET te zekeren voor een noodstop. Gebeurd er wat dan zijn de rapen gaar!
Interessant om dit te lezen.
Wat zouden ze dan bedoelen met "voldoet aan alle normen" in de inleiding, rijdt goed, zit prima maar normen voor vastmaken zijn er niet?
Met 8 jaar rolstoelbus ervaring: Normale scootmobielen mocht ik NIET met bestuurder erin via de lift/rolbaan "inladen/uitladen". Scootmobiel bestuurder helpen in/uit stappen en op een stoel in de bus gaan zitten en ikzelf als chauffeur mocht niets anders doen als zelf de scoormobiel in/uitladen. Ook mijn verantwoording was het vastzetten van de scootmobiel. In moderne rolstoelbussen zit een systeem met haken zodat de scootmobiel dusdanig vast staat aan de vloer van de bus dat een noodstop verantwoord is en niet dat je scoot in je nek krijgt als chauffeur. Bij een opvouwbare scootmobiel zijn de bevestigingspunten voor de grondhaken NIET aanwezig. Verder is het een opvouwbare scootmobiel, dus afstappen, inklappen, naar binnen zien te krijgen, zelf in de veilige stoel gaan zitten, en bij uitstappen hetzelfde in de omgekeerde volgorde. Scootmobielen zijn hulpmiddelen en geen ècht voertuig.
Mensen in een rolstoel KUNNEN niet of zeer slecht lopen en die moeten worden vervoerd en worden zo vastgezet dat de stoel muurvast staat en de persoon erin tevens in de veiligheidsgordel.

Om deze reden vind ik dat dit een opgeklopt verhaal is van Radar (maar dat is mijn mening). Deze scootmobiel voldoet dus NIET voor busvervoer maar wel voor weggebruik.

hebra98
Berichten: 1435
Lid geworden op: 09 nov 2012 15:33

Re: Opvouwbare scootmobiel voldoet aan richtlijn, maar mag niet mee in de bus

Ongelezen bericht door hebra98 »

Ik denk dat er een vergelijking wordt gemaakt die niet helemaal klopt.
Het betreft hier een echte grote stadsbus, niet een (kleiner) busje voor personenvervoer.

Dan vraag ik mij af, aangezien ik nooit met openbaar vervoer reis, zitten er dan wel gordels in de stadsbus?
Want deze zitten wel in een kleinere personenbus, toch?
En als dat niet zo is, in de grote stadsbus, hoe kan een reguliere passagier dan in zijn stoel blijven zitten als de bus hard moet remmen.

Ik denk dat de getoonde scootmobiel vrij makkelijk een plek in de bus moet (kunnen) krijgen die net zo veilig is als alle andere passagiers in diezelfde bus.
Want het allerbelangrijkste deel is het hard remmen en dus moet het scootmobiel voor de beweging in rijrichting gezekerd worden.

mahadma
Berichten: 2540
Lid geworden op: 03 dec 2015 13:52

Re: Opvouwbare scootmobiel voldoet aan richtlijn, maar mag niet mee in de bus

Ongelezen bericht door mahadma »

Waarde Hebra,

in een stadsbus zijn meestal 1 of 2 plekken voor een invalidewagen en een oprijplaat.
Een scootmobiel is een hulpmiddel en men mag er tijdens de rit hoe dan ook NIET INZITTEN wegens de gevaarzetting. Een scootmobiel is dus lullig gezegd "Bagage" in een bus.

Wat er met een "opvouwbare" scootmobiel wordt bedoeld is dat het rijtuigje opgevouwen als bagage mee kan, Dus ook in de achterbak van een auto. Echter NIET er op zittend tijdens de rit. Dat is levensgevaarlijk en als er wat gebeurd krijgt de chauffeur van de grote bus wel mooi de schuld. Ook als hij bereidwillig helpt inrijden en uitrijden van de bus, dan staan andere passagiers te klagen (ervaring!) "Chauffeur, u bent weer knap laat!"

Lowieze
Berichten: 6587
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Opvouwbare scootmobiel voldoet aan richtlijn, maar mag niet mee in de bus

Ongelezen bericht door Lowieze »

mahadma schreef:
23 sep 2020 11:31
Waarde Hebra,

in een stadsbus zijn meestal 1 of 2 plekken voor een invalidewagen en een oprijplaat.
Een scootmobiel is een hulpmiddel en men mag er tijdens de rit hoe dan ook NIET INZITTEN wegens de gevaarzetting. Een scootmobiel is dus lullig gezegd "Bagage" in een bus.

Wat er met een "opvouwbare" scootmobiel wordt bedoeld is dat het rijtuigje opgevouwen als bagage mee kan, Dus ook in de achterbak van een auto. Echter NIET er op zittend tijdens de rit. Dat is levensgevaarlijk en als er wat gebeurd krijgt de chauffeur van de grote bus wel mooi de schuld. Ook als hij bereidwillig helpt inrijden en uitrijden van de bus, dan staan andere passagiers te klagen (ervaring!) "Chauffeur, u bent weer knap laat!"
Een gewone scootmobiel mag ook niet mee in een stadsbus. De invalidenplaats met gordel is bedoeld voor mensen in een (elektrische) rolstoel.

mahadma
Berichten: 2540
Lid geworden op: 03 dec 2015 13:52

Re: Opvouwbare scootmobiel voldoet aan richtlijn, maar mag niet mee in de bus

Ongelezen bericht door mahadma »

Lowieze schreef:
23 sep 2020 11:36
mahadma schreef:
23 sep 2020 11:31
Waarde Hebra,

in een stadsbus zijn meestal 1 of 2 plekken voor een invalidewagen en een oprijplaat.
Een scootmobiel is een hulpmiddel en men mag er tijdens de rit hoe dan ook NIET INZITTEN wegens de gevaarzetting. Een scootmobiel is dus lullig gezegd "Bagage" in een bus.

Wat er met een "opvouwbare" scootmobiel wordt bedoeld is dat het rijtuigje opgevouwen als bagage mee kan, Dus ook in de achterbak van een auto. Echter NIET er op zittend tijdens de rit. Dat is levensgevaarlijk en als er wat gebeurd krijgt de chauffeur van de grote bus wel mooi de schuld. Ook als hij bereidwillig helpt inrijden en uitrijden van de bus, dan staan andere passagiers te klagen (ervaring!) "Chauffeur, u bent weer knap laat!"
Een gewone scootmobiel mag ook niet mee in een stadsbus. De invalidenplaats met gordel is bedoeld voor mensen in een (elektrische) rolstoel.
Dus terecht dat dechauffeurs doorrijden.

Gesloten