LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] invalide

Ervaringen met gehandicaptenvervoer? En ben je hier niet tevreden over of juist wel? Geef hier jouw mening.
wilger
Berichten: 9
Lid geworden op: 09 okt 2006 17:50

invalide

Ongelezen bericht door wilger »

Ik heb eigenlijk zomaar eens een vraag.
Wat is de definitie van Invalide.
Want om in het aanmerking te komen voor een invalide parkeerkaart , moet je minder dan 150 meter kunnen lopen.
Sorry dat ik het zeg , maar ik zie mensen in het winkel centrum die meer lopen dan 500 meter, maar wel een invalide parkeerkaart hebben.
Ik beweer niet dat ze niets mankeren ,
Maar vergeleken bij mij , kunnen ze 2 tot 3 maal zoveel en zolang.

Ik vraag dit omdat een chronisch zieke ( reuma ) zich verplaatst met het openbaar vervoer, maar zoveel pijn heeft bij het trappenlopen bij stations, en het eigenlijk niet kunnen staan in trams of bussen dat het denk ik beter zou zijn als er gebruik zou kunnen worden gemaakt van eigen auto.
Maar ja dan de parkeer kaart he.
Wie geeft eens een goed edefinitie van invalide

3210
Berichten: 87
Lid geworden op: 09 sep 2004 14:21

Re: invalide

Ongelezen bericht door 3210 »

Wilger, wat denk je te kunnen bereiken met een juiste, voor zover deze bestaat danwel je deze kunt geven, definitie van invalide ?
Is het je bedoeling om een parkeerkaart of andere vervoersvoorziening aan te vragen ?

:D "3210"

wilger
Berichten: 9
Lid geworden op: 09 okt 2006 17:50

Re: invalide

Ongelezen bericht door wilger »

nee het gaat mij niet om een parkeer kaart
ik kan best zelf een kaartje betalen
Maar ik vind dat veel mensen hem eigenlijk onterecht hebben gekregen.
En dan bedoel ik wel degene die een grote mond opzetten als er maar iets niet naar hun zin is.
De echte invalide zijneen stukd relaxter als er zich een probleem voordoet.
Vanddar dat ik eigenlijk een definitie zou willen hebben.
Want al ben ik dan voor 100% afgekeurd ik ben en ik voel mij ook geen invalide.
En zeker behoef ik geen medelij, want ik red mij wel .

D1RK
Berichten: 2863
Lid geworden op: 10 mar 2007 07:51

Re: invalide

Ongelezen bericht door D1RK »

Helaas, maar er zijn invallide die de ene dag wel en volgende niet zoveel kunnen lopen!

Of ze misbruiken het voor gratis parkeren, en de invalide zit thuis!

Ik zou de kaart van mijn moeder kunnen lenen omdat Amsterdam zo duur is, en tijdens parkeren is niet controleerbaar of er een invalide aanwezig is, en bij wegrijden gaat kaart ook weg!

Als ik zonder invalide wegrij, soms moet je enkele straten verder parkeren en mag je deze ophalen!
Dus hoe kontroleren we dat?

Er word helaas veel misbruik van gemaakt, en controle is dus lastig!
Ook heeft elke gemeente officieel dezefde regels, maar de ene is makkelijker dan de andere, ook de kosten voor leges zijn sterk verschillend.

marnix
Berichten: 814
Lid geworden op: 02 nov 2005 11:30

Re: invalide

Ongelezen bericht door marnix »

Het (op legale wijze) verkrijgen van zo'n kaart is echt wel aan strenge voorwaarden verbonden. Al zullen er altijd lieden zijn die de keuringsarts wat wijsmaken. Vroeger werd de kaart vaak "voor het leven" verstrekt ,nu is dat voor een bepaalde tijd.
Parkeren is in Nederland een melkkoe geworden. In de grote steden is rond de drie euro per uur al lang geen uitzondering meer. Met een invaliden-parkeerkaart hoef je in de meeste steden niets te betalen. Een kaart van iemand anders gebruiken levert je dan tijdens een middagje winkelen al snel wat op.
Onze regering heeft in al haar wijsheid besloten mee te doen met een Europese kaart, mooi ding hoor, ware het niet dat de foto van de houder zich aan de achterkant van de kaart bevindt. Gestolen kaarten kun je dus vrijwel risicoloos gbruiken, temeer daar er geen centrale registratie is van de ontvreemde kaarten. Terwijl er op de zichtbare kant van de kaart wel een registratie-nummer staat.
Veel invaliden hebben al een fikse strop gehad toen hun kaart werd geroofd. Naast de administratieve kosten, hebben zij vaak ook forse schade aan hun auto. Want de dieven slaan vaak een ruit in om aan de kaart te kunnen geraken...

Jola45
Berichten: 3
Lid geworden op: 09 aug 2007 12:36

Re: invalide

Ongelezen bericht door Jola45 »

Ik kan hier toch zooooooooooooo verdomd boos om worden he...

mensen die een gehandicaptenparkeerkaart hebben en die de ene dag wel verder kunnen lopen en de andere dag niet worden meteen weer veroordeeld door de ONWETENDEN onder ons.

Geef aub GEEN oordeel over mensen waarvan je NIETS weet!!!

Bijdehandje...

IK heb ook een gehandicaptenparkeerkaart, en een elektrische rolstoel maar soms heb ik een 'goede dag' en dan investeer ik door GEEN gebruik te maken avn mijn hulpmiddelen, die moet ik dan wel een paar dagen bekopen met extra pijn, maar soms heb je dat er voor over om af en toe eens 1 dag 'normaal' te zijn... voor zover dat mogelijk is...

en dan heb je geen behoefte aan van die blikken van.. huh? gisteren zat ze nog in een rolstoel en nu loopt ze? die mensen zou je voor hen kop willen meppen want zij weten niet hoeveel pijn jij op dat moment hebt....

Weet je.........veeg eerst je eigen straatje schoon, voor je bij een ander in de straat gaat vegen!

Thanks

marnix
Berichten: 814
Lid geworden op: 02 nov 2005 11:30

Re: invalide

Ongelezen bericht door marnix »

Helemaal mee eens!

zensation
Berichten: 2
Lid geworden op: 11 aug 2007 13:43

Re: invalide

Ongelezen bericht door zensation »

Voorwaardenvoor een gehandicaptenparkeerkaart

U komt in aanmerking voor de gehandicaptenparkeerkaart als u ten minste aan de volgende voorwaarden voldoet:

u bent bestuurder of passagier van een motorvoertuig op meer dan twee wielen of van een brommobiel;
u hebt ten gevolge van een aandoening of gebrek een aantoonbare loopbeperking van langdurige aard;
u kunt, met de gebruikelijke loophulpmiddelen, minder dan 100 meter aaneengesloten zelfstandig te voet overbruggen of u bent permanent rolstoelgebonden;
u bent medisch gekeurd door een daartoe aangewezen arts.

In mijn geval kan ik zeggen dat er vaak dagen zijn dat de buitenwereld denkt dat ik ten onrechte zo'n kaart heb gekregen.
Maar ik heb wel een ziekte die me zoveel energie kost dat een rondje door het winkelcentrum of een bezoekje aan de stad lopend m zoveel energie kost dat ik blij ben dat ik zo'n kaart heb.
Maar als de critici vinden dat ik en anderen de kaart te onrechte hebben gekregen mogen ze hem hebben met mijn ziektes erbij. Dan betaal ik graag mijn parkeergeld zonder gebreken!

alert

Re: invalide

Ongelezen bericht door alert »

wilger De invalide parkeer kaart . de omschrijving klopt die je geeft.
Soms zie ook mensen verder lopen dan de +/- aangegeven loopafstand. van 100 meter. Er zijn diverse mogelijkheden.
1. Het is een gestolen of gekopieerde kaart.
2. De kaart is van een kennis of familie lid.
even lenen om gratis of goedkoop te parkeren.
3. Het is een passagier kaart. Alleen geldig als die persoon aanwezig
is. En "nu"niet mag ook niet.
Er zijn vele mensen ja jaloers op een invalide en als je vraagt op de invaliditeit of op de kaart.
Bij een vraagstelling aan het publiek moet of mag een invalide gratis parkeren. Is het meest gegeven antwoord: Ik moet toch ook betalen.
Dat heeft te maken met de Normen en waarden bezef.
De enigste raad die ik kan geven ( dat doe ik ook) neem een fotokamera mee. Bij het kruitvat heb je er al een van € 2.50.
Zet de auto of persoon op de foto en stuur deze naar de Politie/parkeer-beheer. Wie niet leren wil, moet voelen.
Bekeuring kost € 160 euro

marnix
Berichten: 814
Lid geworden op: 02 nov 2005 11:30

Re: invalide

Ongelezen bericht door marnix »

@alert, ik begrijp niet alles wat u schrijft maar bedoelt u nu dat we iedereen waarvan we betwijfelen of hij/zij recht heeft op een parkeerkaart moeten gaan fotograferen? Ik stel voor dat we ze dan ook gelijk een test afnemen om te zie hoe ver ze eigenlijk kunnen lopen.
Uw reactie is stuitend! Verder begrijp ik dat u jaloers bent op het gratis parkeren? Misschien moet u de reacties hierboven nog eens goed doorlezen.

kanovaarder
Berichten: 2888
Lid geworden op: 01 mar 2006 12:17

Re: invalide

Ongelezen bericht door kanovaarder »

Invalide

Verder is trouwens die benaming niet meer van toepassing.
Het heet nu "mensen met een lichamelijke beperking".
Zoals er ook wordt gesproken over "mensen met een verstandelijke beperking"
Voor de normen zelf kan men dit met Google eenvoudig zelf opzoeken.

Grootvader

lelystadse
Berichten: 9
Lid geworden op: 08 okt 2007 15:22

Re: invalide

Ongelezen bericht door lelystadse »

Misbruik vind je in alle soorten , maten en lagen vand e bevolking dus ook bij de gehanmdicapten, zo simpel is het.


Invalide is per persoon verschillend end at wordt bepaald door een keuring bij de RIO.

Dus als je denkt dat de persoon waarover je schrijft met reuma beter af is dan zou ik gewoon de RIO bellen in de betreffende gemeente en een keuring aan vragen.

Ja heb je en Nee kan je krijgen.


Tot slot niets is zo veranderlijk als de mens ook zij die ziek zijn hebben goede en slechte dagen en zelf heb ik van alles en nog wat en ook mij zie ej wel eens verder lopen, maar ja als ik een slechte dag heb en op bed lig kom je me dan ook nooit tegen hé?

kortom oordeel niet maar laat hen die zo'n kaart gebruiken in hun waarde, je hebt geen rontgen ogen en geen doktersinfo en dus kan je niet oordelen.

Gesloten