Maximale snelheid scootmobiel: manier om slijtage te voorkomen en onderhoudskosten te minimaliseren?

Ervaringen met gehandicaptenvervoer? En ben je hier niet tevreden over of juist wel? Geef hier jouw mening.
sandra Tenk
Berichten: 1
Lid geworden op: 17 apr 2021 12:35

Maximale snelheid scootmobiel: manier om slijtage te voorkomen en onderhoudskosten te minimaliseren?

Ongelezen bericht door sandra Tenk »

Ik heb gehoord dat scootmobielen in Den Haag volgens Medipoint in 2024 maar 8 km p/u mogen rijden in de gemeente Den Haag. Volgens zeggen zij dat zij daar afspraken over hebben met de gemeente.

De gemeente weet echter van niks. Is het niet een plan van Medipoint om op deze manier geld te besparen?

Medipoint krijgt een vast bedrag van de gemeente ongeacht het aantal reparaties. Als je langzamer rijdt, heb je minder slijtage en minder onkosten. Zo houdt Medipoint meer geld over. Kunt u dat uitzoeken?
Laatst gewijzigd door Radar op 17 apr 2021 13:40, 2 keer totaal gewijzigd.
Reden: Spelfouten gecorrigeerd en titel verhelderd

Lady1234
Berichten: 26927
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Maximale snelheid scootmobiel: manier om slijtage te voorkomen en onderhoudskosten te minimaliseren?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

En hoe zou Medipoint dat willen controleren?

alfatrion
Berichten: 21887
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Maximale snelheid scootmobiel: manier om slijtage te voorkomen en onderhoudskosten te minimaliseren?

Ongelezen bericht door alfatrion »

Er zou een zwarte doos in kunnen zitten die dat registreert.

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Maximale snelheid scootmobiel: manier om slijtage te voorkomen en onderhoudskosten te minimaliseren?

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Als je langzamer rijdt, heb je minder slijtage en minder onkosten.
Waar baseert u dat op? Wanneer je minder rijdt, heb je minder slijtage/onkosten.

Lady1234
Berichten: 26927
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Maximale snelheid scootmobiel: manier om slijtage te voorkomen en onderhoudskosten te minimaliseren?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

alfatrion schreef:
17 apr 2021 14:32
Er zou een zwarte doos in kunnen zitten die dat registreert.
Natuurlijk, een zwarte doos. De Ts heeft iets gehoord, maar blijkbaar staat er niets in het contract over de maximale snelheid waarmee gereden mag worden. En wat er gebeurt als je die overschrijdt.

Nijogeth
Berichten: 9923
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Maximale snelheid scootmobiel: manier om slijtage te voorkomen en onderhoudskosten te minimaliseren?

Ongelezen bericht door Nijogeth »

En waarom zou een scootmobiel harder moeten? Volgens mij is het een vervanger van lopen, dat gaat ook niet echt harder.

PeterPeters1966
Berichten: 1545
Lid geworden op: 06 jan 2021 22:51

Re: Maximale snelheid scootmobiel: manier om slijtage te voorkomen en onderhoudskosten te minimaliseren?

Ongelezen bericht door PeterPeters1966 »

8 km per uur is al best wel snel voor zo'n ding. Ik denk eerder dat die limiet voor de veiligheid wordt genoemd.

Methusalah
Berichten: 1147
Lid geworden op: 19 nov 2019 10:28

Re: Maximale snelheid scootmobiel: manier om slijtage te voorkomen en onderhoudskosten te minimaliseren?

Ongelezen bericht door Methusalah »

Ik weet het niet hoor, auto's hebben ook meer onderhoud nodig als je ze minder gebruikt. Het is zelfs slecht voor een auto om alleen korte afstanden te rijden.

Ik zie niet in hoe langzamer gaan minder slijtage oplevert aangezien je er langer over duurt om ergens te komen en de scootmobiel dus langer in werking is. Ik gok dat dan juist het tegenovergestelde gebeurt.

Daarnaast klinkt dit een beetje als een vergezochte conspiracy theory.

Kokka1
Berichten: 398
Lid geworden op: 23 jul 2011 23:32

Re: Maximale snelheid scootmobiel: manier om slijtage te voorkomen en onderhoudskosten te minimaliseren?

Ongelezen bericht door Kokka1 »

Methusalah schreef:
17 apr 2021 15:21
Ik weet het niet hoor, auto's hebben ook meer onderhoud nodig als je ze minder gebruikt. Het is zelfs slecht voor een auto om alleen korte afstanden te rijden.
dit verhoogde onderhoud is alleen maar voor auto's met een verbrandingsmotor. deze vervuilen namelijk aanzienlijk meer als de motor niet goed op temperatuur komt en voor een wat langere tijd op hogere temperatuur wordt gebruikt.
De rest van de aandrijflijn zal bij lagere belasting ook minder slijten, al vraag ik me af of dat met de snelheden waar een scootmobiel mee rijd ook van toepassing is.

Revoked
Berichten: 1704
Lid geworden op: 28 nov 2017 00:45

Re: Maximale snelheid scootmobiel: manier om slijtage te voorkomen en onderhoudskosten te minimaliseren?

Ongelezen bericht door Revoked »

Lady1234 schreef:
17 apr 2021 14:39
alfatrion schreef:
17 apr 2021 14:32
Er zou een zwarte doos in kunnen zitten die dat registreert.
Natuurlijk, een zwarte doos. De Ts heeft iets gehoord, maar blijkbaar staat er niets in het contract over de maximale snelheid waarmee gereden mag worden. En wat er gebeurt als je die overschrijdt.
Nee joh. Haagse scootmobielen hebben allemaal een tracker en fleet management. Ze worden 24/7 in de gaten gehouden en als ze op de openbare weg komen wordt de maximum snelheid teruggezet naar 7 km/h. Behalve in de Schilderswijk, daar zetten ze Vmax op 5km/h.
...

16again
Berichten: 16035
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Maximale snelheid scootmobiel: manier om slijtage te voorkomen en onderhoudskosten te minimaliseren?

Ongelezen bericht door 16again »

sandra Tenk schreef:
17 apr 2021 12:46
Medipoint krijgt een vast bedrag van de gemeente ongeacht het aantal reparaties. Als je langzamer rijdt, heb je minder slijtage en minder onkosten. Zo houdt Medipoint meer geld over.
Langzaam rijden geeft minder ongelukken, door de al niet meer zo behendige bestuurders. Daar zit het grootste kostenvoordeel.

Har45
Berichten: 490
Lid geworden op: 24 dec 2010 13:59

Re: Maximale snelheid scootmobiel: manier om slijtage te voorkomen en onderhoudskosten te minimaliseren?

Ongelezen bericht door Har45 »

Een eenvoudig model met actieradius van 20KM - 400 Watt kan maximaal 7KM per uur kost rond de 2000 euro
Een luxe model met actieradius van 80 KM - 650 Watt kan maximaal 20KM per uur kost rond de 8000 euro.
En vele verschillende uitvoeringen hier tussen in.
Kan het contract tussen de gemeente en Medipoint dan niet zijn aangepast of vernieuwd naar een goedkoper model ( dus minder hard en ver) ?

laragravois
Berichten: 3
Lid geworden op: 23 apr 2021 15:53

Re: Maximale snelheid scootmobiel: manier om slijtage te voorkomen en onderhoudskosten te minimaliseren?

Ongelezen bericht door laragravois »

in mijn ervaring kan ik zeggen dat om de motor het langst mee te laten gaan, je hem niet lang hoeft op te warmen

caruso
Berichten: 1170
Lid geworden op: 20 jul 2005 16:47

Re: Maximale snelheid scootmobiel: manier om slijtage te voorkomen en onderhoudskosten te minimaliseren?

Ongelezen bericht door caruso »

laragravois schreef:
23 apr 2021 19:39
in mijn ervaring kan ik zeggen dat om de motor het langst mee te laten gaan, je hem niet lang hoeft op te warmen
Yep...een scootmobiel opwarmen......

geengast
Berichten: 592
Lid geworden op: 18 jun 2005 09:29

Re: Maximale snelheid scootmobiel: manier om slijtage te voorkomen en onderhoudskosten te minimaliseren?

Ongelezen bericht door geengast »

Maximumsnelheid
Rijdt u scootmobiel? Dan neemt u deel aan het verkeer en moet u rekening houden met andere weggebruikers. Dit betekent dat op het voetpad niet harder mag dan 6 km/uur. Bent u in een woonerf? U mag dan maximaal 15 km/uur rijden. Rijdt u op het (brom)fietspad of de openbare weg binnen de bebouwde kom? Dan is de maximumsnelheid 30 km/uur. Bent u buiten de bebouwde kom en rijdt u met uw scootmobiel op een (brom)fietspad? De maximale snelheid is dan 40 km/uur. Verder geldt dat u op de rijbaan zowel binnen als buiten de bebouwde kom maximaal 45 km/uur mag rijden.

Nijogeth
Berichten: 9923
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Maximale snelheid scootmobiel: manier om slijtage te voorkomen en onderhoudskosten te minimaliseren?

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Nu wil ik ook een scootmobiel die 45 per uur kan.

Revoked
Berichten: 1704
Lid geworden op: 28 nov 2017 00:45

Re: Maximale snelheid scootmobiel: manier om slijtage te voorkomen en onderhoudskosten te minimaliseren?

Ongelezen bericht door Revoked »

caruso schreef:
24 apr 2021 13:46
laragravois schreef:
23 apr 2021 19:39
in mijn ervaring kan ik zeggen dat om de motor het langst mee te laten gaan, je hem niet lang hoeft op te warmen
Yep...een scootmobiel opwarmen......
Jazeker. Au-bain-Marie. 's Morgens je scootmobiel in een pot in een pannetje water, en 's middags istie lekker warm.

Erthanax
Berichten: 9617
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Maximale snelheid scootmobiel: manier om slijtage te voorkomen en onderhoudskosten te minimaliseren?

Ongelezen bericht door Erthanax »

Voorgloeien, starten, een paar minuten lucht draaien, en dan de baan op!

PeterPeters1966
Berichten: 1545
Lid geworden op: 06 jan 2021 22:51

Re: Maximale snelheid scootmobiel: manier om slijtage te voorkomen en onderhoudskosten te minimaliseren?

Ongelezen bericht door PeterPeters1966 »

Har45 schreef:
18 apr 2021 08:54
Een eenvoudig model met actieradius van 20KM - 400 Watt kan maximaal 7KM per uur kost rond de 2000 euro
Een luxe model met actieradius van 80 KM - 650 Watt kan maximaal 20KM per uur kost rond de 8000 euro.
En vele verschillende uitvoeringen hier tussen in.
Kan het contract tussen de gemeente en Medipoint dan niet zijn aangepast of vernieuwd naar een goedkoper model ( dus minder hard en ver) ?
De eigenaar van het winkelcentrum bij mij om de hoek kan daar over mee praten. Daar zijn de schuifdeuren al een paar keer er uit gereden omdat bejaarden geen idee hadden hoe snel dat ding ging. Dus maar gewoon op een normale wandelsnelheid zetten, dan zijn de deuren tenminste op tijd open.

Erthanax
Berichten: 9617
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Maximale snelheid scootmobiel: manier om slijtage te voorkomen en onderhoudskosten te minimaliseren?

Ongelezen bericht door Erthanax »

De mogelijkheid om een hogere snelheid te kiezen is vaak gewenst als de scootmobilist samen met een fietser, bv de partner, op pad gaat. Voor een fietser is 8 km/h eigenlijk te langzaam.

Gesloten