LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Parkeren voor gehandicapten is in elke gemeente anders

Ervaringen met gehandicaptenvervoer? En ben je hier niet tevreden over of juist wel? Geef hier jouw mening.
Jcqwnd
Berichten: 4
Lid geworden op: 21 mar 2018 08:22

Parkeren voor gehandicapten is in elke gemeente anders

Ongelezen bericht door Jcqwnd »

Naar aanleiding van het programma van afgelopen maandag (19-3-2018) over het zeer diverse milieubeleid in gemeenten, triggerde dat bij mij weer de ergernis die ik zelf ervaar wanneer ik, als gehandicapte, een bezoek aan een andere gemeente wil brengen met mijn auto.
Behalve dat het GPK parkeerbeleid in elke gemeente anders is, zijn de regels hierover ook erg lastig te vinden op gemeentelijke websites. Ik woon zelf in Leiden en daar is het beleid erg coulant. Mag met blauwe kaart erbij zelfs op stoep staan. In Zaandam ben ik daarvoor bekeurd. In Den Haag moet je voor betaald parkeren plekken ook met GPK betalen. In diverse badplaatsen heb je als gpk houder een uur vrijstelling en daarna moet je alsnog betalen. In Amsterdam moet je als GPK houder een bezoekersjaarkaart aanvragen. Dit is dus maar een greep uit de verschillen.
Het zou fijn zijn wanneer ook hier een landelijk beleid voor zou komen, alles ihkv betere toegankelijkheid voor gehandicapten.
Iemand anders hier ervaring mee?

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Parkeren voor gehandicapten is in elke gemeente anders

Ongelezen bericht door kweenie »

Geen ervaring hiermee, maar wat (betaald) parkeren betreft is er sowieso overal een ander beleid. Ook als niet-gehandicapte zul je dus op iedere plaats weer moeten nagaan of en wanneer je ergens mag staan en of er dan betaald parkeren geldt en of je ergens een maximale duur mag staan of dat je er onbeperkt zou mogen staan. In feite dus niet heel erg anders dan hoe het met het verschillende gehandicaptenbeleid is. Parkeerbeleid is nou eenmaal gemeentelijk beleid.

Lady1234
Berichten: 26924
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Parkeren voor gehandicapten is in elke gemeente anders

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Waarom zou je als gehandicapte niet hoeven te betalen voor parkeren? Toch al mooi dat er speciale parkeerplekken zijn.

Jcqwnd
Berichten: 4
Lid geworden op: 21 mar 2018 08:22

Re: Parkeren voor gehandicapten is in elke gemeente anders

Ongelezen bericht door Jcqwnd »

In reactie op kweenie:
Er is een verschil tussen in een vreemde stad alleen te hoeven letten, als je daar al bent, op de parkeerverboden, vergunninghoudersplekken of betaald parkeren plekken of van te voren je goed moeten informeren over het gpk beleid van die gemeente, wat vaak niet eens goed te vinden is.

Vwb het moeten betalen op betaald parkeren plekken, met gpk: stel je eens voor dát je in een rolstoel zit. Er zijn ten eerste in welke stad dan ook een zeer beperkt aantal specifieke rolstoelplekken. Dan heb je dus een betaald parkeren plek gevonden, haalt je rolstoel uit de auto en dan moet je eerst naar een parkeerpaal om te betalen en terug om het kaartje neer te leggen. Vervolgens moet je dan nog naar je plek van bestemming rollen. Dat is veel extra moeite voor iemand die toch al weinig energie heeft.

Lowieze
Berichten: 6543
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Parkeren voor gehandicapten is in elke gemeente anders

Ongelezen bericht door Lowieze »

Jcqwnd schreef:
Vwb het moeten betalen op betaald parkeren plekken, met gpk: stel je eens voor dát je in een rolstoel zit. Er zijn ten eerste in welke stad dan ook een zeer beperkt aantal specifieke rolstoelplekken. Dan heb je dus een betaald parkeren plek gevonden, haalt je rolstoel uit de auto en dan moet je eerst naar een parkeerpaal om te betalen en terug om het kaartje neer te leggen. Vervolgens moet je dan nog naar je plek van bestemming rollen. Dat is veel extra moeite voor iemand die toch al weinig energie heeft.
In veel gemeenten kun je toch gebruik maken van een parkeerapp?

Jcqwnd
Berichten: 4
Lid geworden op: 21 mar 2018 08:22

Re: Parkeren voor gehandicapten is in elke gemeente anders

Ongelezen bericht door Jcqwnd »

Fijn, nog iets om van te voren moeten uitzoekn of en waar dat het geval is

Lowieze
Berichten: 6543
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Parkeren voor gehandicapten is in elke gemeente anders

Ongelezen bericht door Lowieze »

Jcqwnd schreef:Fijn, nog iets om van te voren moeten uitzoekn of en waar dat het geval is
Nou ja, als u liever moeilijk doet omdat het kan...

Jcqwnd
Berichten: 4
Lid geworden op: 21 mar 2018 08:22

Re: Parkeren voor gehandicapten is in elke gemeente anders

Ongelezen bericht door Jcqwnd »

Okay. Ik ben op zeker geen klager van nature. Ik wil alleen dit onderwerp ter sprake brengen om wat bewustzijn te creëren.
Het is niet dat ik moeilijk wíl doen, maar dat de diversiteit in het gemeentelijk beleid tav gpk parkeren, je dwíngt om moeilijk te doen.
Maar hé, ik snap best dat het lastig is om je te verplaatsen in een situatie die je zelf nooit zo kan ervaren.
Ik weet nu ook gelijk weer waarom ik oha over dit soort onderwerpen níet in de pen klim.

stofzuigertje

Re: Parkeren voor gehandicapten is in elke gemeente anders

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Er zijn lijsten die jaarlijks bijgewerkt worden.

Daar staan zowel de gratis als je moet betalen op.
In mijn gemeente is de invalide plek met kaart gratis en ook de vergunninghouders gebieden.
maar bij parkeer meter of blauwe zone moet je die wel gebruiken/betalen....

Dus vooraf even kijken welke gemeente in welke groep valt.
Vaak is de invalide plek gratis, normale vakken verschillend en daar is die lijst voor....
Elk jaar printen en je weet hoe of wat en de gemeentelijke site doorzoeken hoe het daar zit is overbodig.

Amsterdam is met aanmelden vooraf een afwijking en dat word op die lijst ook aangegeven.
Een kaart alleen is daar niet genoeg!
Na aanmelden kenteken wegens kenteken parkeren willen meerdere daar op over gaan.
Dan moet je elke gemeente, soms gratis, soms kosten aanmelden en die lijst houd dat redelijk bij ......

kokka
Berichten: 3579
Lid geworden op: 30 mei 2012 10:32

Re: Parkeren voor gehandicapten is in elke gemeente anders

Ongelezen bericht door kokka »

Vreemd dat je in leiden met je invalide kaart op de stoep mag parkeren, het wordt wel een rommeltje als ze dat toe zouden staan. Ik vind het v.w.b. het betaald parkeren ook niet meer als normaal dat je je als gehandicapte aan het zelfde betalingsbeleid moet houden als de rest van de burgers.
Er zou wel wat strenger mogen worden gehandhaafd op het gebruik van de parkeerplaatsen voor gehandicapten maar ook op het gebruik van de kaart zelf. Ik zie met grote regelmaat mensen uit auto's stappen die overduidelijk niet degene zijn voor de kaart in aanmerking komen maar wel met deze auto rijden ( ik ben me overigens wel bewust van het feit dat je een handicap niet altijd kan zien)

Moneyman
Berichten: 29873
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Parkeren voor gehandicapten is in elke gemeente anders

Ongelezen bericht door Moneyman »

Jcqwnd schreef:Fijn, nog iets om van te voren moeten uitzoekn of en waar dat het geval is
Je zou natuurlijk ook kunnen denken/ schrijven: "fijn, bedankt voor de tip, dat scheelt alweer een hoop moeite". Maar nee...

Met deze houding zul je weinig bijval oogsten.

scontra
Berichten: 3963
Lid geworden op: 27 mar 2014 17:34

Re: Parkeren voor gehandicapten is in elke gemeente anders

Ongelezen bericht door scontra »

Jcqwnd schreef:Naar aanleiding van het programma van afgelopen maandag (19-3-2018) over het zeer diverse milieubeleid in gemeenten, triggerde dat bij mij weer de ergernis die ik zelf ervaar wanneer ik, als gehandicapte, een bezoek aan een andere gemeente wil brengen met mijn auto.
Als "valide" burger moet ik constateren dat 'alle zaken' die door de Gemeenten behartigd/geregeld moeten worden in alle Gemeenten anders worden geregeld en ik zou aan uw ergernis nog wel een waslijstje van mijn ergernissen hieromtrent kunnen toevoegen.
Overigens, als ik als "valide" burger met mijn auto een andere stad of dorp bezoek, dan loop ik ook tegen andere parkeersituaties/voorzieningen aan en dat is voor mij net zo'n grote ergernis als dat het voor u blijkt te zijn.
En ik krijg nergens een ontheffing en/of "gratis" parkeren.
Ben niet tegen parkeervoorzieningen speciaal voor mindervaliden, in tegendeel zelfs, maar wel tegen "gratis" parkeren voor mindervaliden terwijl de valide wel moet betalen.
Maar van Gemeentepolitiek kun je geen Landelijke politiek maken en zullen de verschillen tussen de behandeling in de verschillende Gemeenten altijd blijven bestaan en zal er daarmee ook altijd rechtsongelijke behandeling tussen gelijke burgers blijven bestaan.

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Parkeren voor gehandicapten is in elke gemeente anders

Ongelezen bericht door sjohie »

Mijn vriendin heeft er jarenlang eentje gehad, dus ik kan een aantal van haar ervaringen wel reciteren, maar dat is in mijn ogen nogal een digitale open deur, welke ik nou es geen zin heb om in te trappen. Overigens verzuchtte ze laatst dat het zónder moeten parkeren net zo'n verschillende bende is als mét, want zoals al gezegd, het parkeerbeleid is in elke gemeente subtiel, of soms finaal, anders voor zowel valide als invalide automobilisten. Zo hebben wij hier sinds kort zones met dagkaarten, is ook wel topic over hier als je je er in wilt verdiepen. En dan zijn er nog veel andere dingen en diensten die per gemeente verschillen. (soms ook om goede redenen trouwens)

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Parkeren voor gehandicapten is in elke gemeente anders

Ongelezen bericht door kweenie »

Jcqwnd schreef:In reactie op kweenie:
Er is een verschil tussen in een vreemde stad alleen te hoeven letten, als je daar al bent, op de parkeerverboden, vergunninghoudersplekken of betaald parkeren plekken of van te voren je goed moeten informeren over het gpk beleid van die gemeente, wat vaak niet eens goed te vinden is.
Ik zie daar een mooie taak voor bijvoorbeeld een patiëntenvereniging of andere organisatie voor gehandicapten, om een website te maken waarop je eenvoudig kunt zien hoe het gehandicaptenparkeerbeleid per gemeente geregeld is. Net als dat er websites zijn waarop je voor gewoon (betaald) parkeren kunt nagaan hoe het geregeld is. Misschien dat je zo'n site zelfs wel zelf zou kunnen opzetten?

Maar ik kan mij voorstellen dat die informatievoorziening ook in de steden zelf beter kan.

kokka
Berichten: 3579
Lid geworden op: 30 mei 2012 10:32

Re: Parkeren voor gehandicapten is in elke gemeente anders

Ongelezen bericht door kokka »

Jcqwnd schreef:Er zijn ten eerste in welke stad dan ook een zeer beperkt aantal specifieke rolstoelplekken. Dan heb je dus een betaald parkeren plek gevonden, haalt je rolstoel uit de auto en dan moet je eerst naar een parkeerpaal om te betalen en terug om het kaartje neer te leggen. Vervolgens moet je dan nog naar je plek van bestemming rollen. Dat is veel extra moeite voor iemand die toch al weinig energie heeft.
dus op plaatsen waar je betaald moet parkeren moeten ze de invalide plaasten niet dicht bij de winkel zetten, maar dicht bij de betaalpaal.

rvjapio
Berichten: 997
Lid geworden op: 17 apr 2017 18:47

Re: Parkeren voor gehandicapten is in elke gemeente anders

Ongelezen bericht door rvjapio »

U heeft helemaal gelijk. Landelijk beleid op dit punt zou veel duidelijker zijn. En elke gemeente die een beetje nadenkt kan deze informatie heel goed op zijn website zetten. Het probleem is dat er geen uniforme regels zijn.
Bedankt voor uw bijdrage, want bewustwording van wat iemand met een beperking voor problemen tegen komt kan niet genoeg worden benadrukt. Op op dit vlak.

Nijogeth
Berichten: 9920
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Parkeren voor gehandicapten is in elke gemeente anders

Ongelezen bericht door Nijogeth »

kokka schreef:
Jcqwnd schreef:Er zijn ten eerste in welke stad dan ook een zeer beperkt aantal specifieke rolstoelplekken. Dan heb je dus een betaald parkeren plek gevonden, haalt je rolstoel uit de auto en dan moet je eerst naar een parkeerpaal om te betalen en terug om het kaartje neer te leggen. Vervolgens moet je dan nog naar je plek van bestemming rollen. Dat is veel extra moeite voor iemand die toch al weinig energie heeft.
dus op plaatsen waar je betaald moet parkeren moeten ze de invalide plaasten niet dicht bij de winkel zetten, maar dicht bij de betaalpaal.
Of de betaalpaal dicht bij de invalideplaats, die dicht bij de winkel is.

Dobber50
Berichten: 1
Lid geworden op: 26 mar 2018 12:23

Re: Parkeren voor gehandicapten is in elke gemeente anders

Ongelezen bericht door Dobber50 »

Er is een handige app voor op je mobiel: gehandicaptenparkeerkaart.nl
Wij hebben daar veel plezier van gehad.

Alex E
Berichten: 147
Lid geworden op: 30 jan 2015 17:37

Re: Parkeren voor gehandicapten is in elke gemeente anders

Ongelezen bericht door Alex E »

Lady1234 schreef:Waarom zou je als gehandicapte niet hoeven te betalen voor parkeren? Toch al mooi dat er speciale parkeerplekken zijn.
Minder valide mensen kunnen doorgaans minder gebruik maken van openbaar vervoer. Fietsen of wandelen zal ook geen optie zijn. Derhalve dus vaker noodgedwongen aangewezen op eigen vervoer per auto, waardoor de parkeerkosten voor hen flink kunnen oplopen. Sommige gemeenten bieden daarom uit sociaal beleid gratis parkeren aan zodat ook gehandicapten mobiel blijven. Niks mis mee toch? Gehandicapten parkeerplaatsen, waarvan jij het al mooi vindt dat die er zijn, bevinden zich vaak in de nabijheid van winkels omdat gehandicapten in de regel geen grote afstanden te voet kunnen afleggen. Mensen met bijvoorbeeld longemfyseem, waarvan uiterlijk niets te zien valt, zijn na enkele tientallen meters al uitgeput en dan is het wel zo goed dat de afstand tussen de parkeerplaats en bestemming zo gering mogelijk is.

Esceha
Berichten: 155
Lid geworden op: 17 nov 2003 21:28

Re: Parkeren voor gehandicapten is in elke gemeente anders

Ongelezen bericht door Esceha »

Uitstekend overzicht parkeren gehandicapten per gemeente.
Ik maak veelvuldig gebruik van. de eerste, aamgezien ik niet wist van het bestaan van de tweede link.

http://www.gehandicaptenparkeerkaart.nl/

https://www.infopolitie.nl/index.php/ve ... r-gemeente

Gesloten