LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] reactie op uitzending 8-10-07 gehandicaptenvervoer.

Ervaringen met gehandicaptenvervoer? En ben je hier niet tevreden over of juist wel? Geef hier jouw mening.
kanovaarder
Berichten: 2888
Lid geworden op: 01 mar 2006 12:17

reactie op uitzending 8-10-07 gehandicaptenvervoer.

Ongelezen bericht door kanovaarder »

reactie op uitzending 8-10-07 gehandicaptenvervoer.

Hoewel ik het ook eens ben met het gestelde dat mensen met een beperking veel te weinig kilometers krijgen toegewezen in veel gevallen is naar mijn mening de oorzaak gelegen in het politieke besluit om niet te mikken op de kwaliteit van het vervoer maar op de prijs!
En die prijs moet zo laag mogelijk zijn!!

Daarom besteed VALYS veel te vaak ook het vervoer uit aan de cowboys binnen het taxibusvervoer die met wrakke bussen met te weinig vastzetmiddelen en zeer onervaren chauffeur (soms zelfs weggestuurd met busjes die bewust niet eens APK-gekeurd zijn zoals TAXI-PLUS) dit vervoer vaak ook doen waarbij wettelijke rijtijden worden overschreden.

Dat weet de politiek en dat weet ook VALYS en CONNEXXION.
De PvdA-vertegenwoordigster heeft dan ook slim gezegd dat zij alleen gaat kijken naar diegene die de ruimere kilometers niet opmaken en die door wil schuiven naar die lagere kilometervergoedingen.

Niets over het feit dat de kwaliteit van dat vervoer door dit minimale kostenplaatje hardhollend achteruit is gegaan en een groot deel van het geld in verkeerde zakken terecht komt (organisaties/directeuren/aandeelhouders).

Een stukje geschiedenis;

De Wet Autovervoer Personen is er gekomen door de wildgroei van vervoer in de 20-er jaren vorige eeuw.
Alleen waar te verdienen viel kwam dat openbaar vervoer op gang.
Waar het vervoer verliesgevend zou zijn en blijven was er gewoon geen vervoer dat toen nog een particuliere zaak was.
(De geschiedenis is zich nu al weer aan het herhalen).
Naast de dwang in de WAP vastgelegd voor ook verliesgevend vervoer toch uit te voeren werden er ook kwaliteitseisen vastgelegd en kregen gemeenten de taak toegeschoven het taxi en overig openbaar vervoer binnen de gemeentegrenzen te regelen.

Taxichauffeurs te Amsterdam waren in ieder geval in 1963 (het moment dat ik taxichauffeur werd) verplicht om eerst zo'n 10 % van de Amsterdamse straten te kennen + de grotere hotels + alle ziekenhuizen te Amsterdam.
Een uniform was verplicht en het korps taxichauffeurs zorgden zelf wel dat een nieuwe chauffeur de regels leerden van servicegerichtheid en beleefdheid.

Eind jaren '70 kwam er een vakbekwaamheidseis voor taxichauffeurs-eigen rijders (kleine ondernemers binnen een V.O.F.)
In die jaren werd het mythyl-tyltylvervoer en het overig kindervervoer naar speciale scholen gereden door vaste chauffeurs.
Als men langer dan 5 jaar zelfstandig chauffeur was kreeg men een vakbekwaamheid"diploma" op grond van de overgangsregeling.

In de '80-er jaren werd het gemeentelijk toezicht op het taxivervoer losgelaten en aan de provincie overgelaten met als gevolg dat op drukke avond/nachturen chauffeurs uit andere delen van de provincie naar Amsterdam kwamen om het graantje mee te pikken zonder ook maar enige stratenkennis te hebben.

Bovendien werd ook het snordersprobleem dat al bestond zolang het taxivervoer bestond nooit echt goed aangepakt.
Tel daarbij op dat de vakbekwaamheidseis kwam te vervallen en Amsterdam i.p.v. 500 taxi's op de weg er meer dam 2000 kreeg waarbij voor vergunningen wel tot 250.000,- gulden per vergunning werd betaald dan is het logisch dat de kwaliteit van het taxivervoer hardhollend achteruit is gegaan want een gewone man kon dat soort bedragen niet betalen..

Hoezeer de politiek het taxivervoer blijft uitkleden op kwaliteit is het voorstel dat stilstaan/wachten op een klant (die nog even lekker door blijft zuipen) niet meer berekend mag worden.
Iedereen die werkt voor zijn brood wordt betaald naar het aantal uren dat hij/zij werkt, zelfs in China!!
Maar dat mag van de politiek niet in Nederland.
Daar mag alleen maar de kilometers geteld worden, kilometers die uit de lengte of de breedte moet komen en dus DURE kilometers moeten zijn. Te duur!!

En dan die Connexxion die het "keurmerk taxi's" mogen voeren.
Dit terwijl volgens de normen voor het ziekenvervoer/ gehandicaptenvervoer de (klein)bus niet eens aan de voorwaarden voldoen (waar zijn bijvoorbeeld de spuugzakjes?) en elke kaasboer die bus mag rijden zonder enig diploma (want die chauffeurspas is géén kwaliteitskenmerk dan alleen dat hij/zij redelijk kan horen en zien!!
(sorry kaasboeren).

Taxi's die geen "keurmerk" hebben zouden ook niet (meer) de vrije busbanen mogen gebruiken; voor goed vervoer van levensbelang voor die kleine ondernemer.
Nee, op die politiek spuug ik!
Immers, het is de chauffeur die de kwaliteit van het voervoer in handen zou moeten hebben en niet die paar grote jongens die aandeelhouders zitten te spekken.

De politici uit het verleden en het heden hebben dit vervoer kapot geregeld ten gunste van die grote jongens en daar plukt niet alleen de kleine chauffeur maar vooral ook een groot deel van de nederlandse bevolking en speciaal de mensen met een beperking de wrange vruchten van.

Het is dan ook een gotspe dat in de Radaruitzending zo'n politica het wel even wil zien te regelen met het schuiven met kilometers!!

Een hele boze Grootvader!!

NicoNel48
Berichten: 43
Lid geworden op: 06 sep 2005 12:06

Re: reactie op uitzending 8-10-07 gehandicaptenvervoer.

Ongelezen bericht door NicoNel48 »

Bent het geheel met bovenstaande eens!
U bent boos,ik ben boos en vele zijn met ons boos omdat het al jaren zo is en er niets verandert en veel wordt beloofd, allemaal makkelijk kletsen maar wees zelf maar eens 1 weekje chronisch ziek of gehandicapt en ervaar dan maar eens waar wij al jaar en dag tegen aan lopen, het is om doodziek van te worden!

Ik was erg blij dat Radar aandacht wilde besteden aan het grote probleem Valys vervoer, daarom waren mijn dochter en ik uit genodigd in de studio, wat een hele ervaring was voor ons, onze dank daarvoor aan alle medewerkers van Radar! We hebben een fijne dag gehad, een uitje en eens een keer op tijd! onze dank ook aan meneer Kees van de Tros die ons gehaald en gebracht heeft

Ik durf niet eens meer met Valys te reizen en heb dan ook niets meer aan meer kilometers, hebben ze het toch goed gedaan want zo kom je er ook goedkoop van af! heb van mijn aanvraag van 2006 tot op heden nog steeds niets mogen vernemen......

Een groter probleem vindt ik toch wel het zorgvervoer en niet Valys omdat dat meer is om te socializen, terwijl het voor mij in ieder geval veel belangrijker is om van en naar de specialisten te kunnen gaan, geen operatie's, MRI's of onderzoeken meer te moeten missen of te laat komen en daar door de ziekenhuizen op afgerekend te worden om vervolgens weer onderaan de lijst gezet te worden of dat ik helemaal niet meer hoeft te komen!! en dat alles door zorgvervoerders die hun werk niet goed kunnen en nu heb ik het helemaal niet over de chauffeurs want die zijn vaak erg betrokken bij hun klanten. DE BIOS groep uit Rotterdam heeft nog niet eens ff netjes gereageerd op mijn klacht dat ik door hun een operatie ben mis gelopen!!

Er is niemand die zijn verantwoordelijkheid op neemt, alles wordt maar verwezen naar de chauffeurs of geen geld of de politiek, maar uiteindelijk zijn de chronisch zieken en gehandicapten van dit gedoe de dupe en dat moet maar eens afgelopen zijn!

Mijn dochter die ook bij me was en in de thuiszorg werkt heeft een dicussie gehad met die mevrouw van de PvdA over de massale ontslagen in januari 2008 en of verder gaan als Alphahulp en zij durfde te beweren dat er helemaal niets zal veranderen voor al die mensen die in de thuiszorg werken en ook niet voor de klanten.....?

Die mevrouw van de PvdA moet daar maar eerst wat meer over lezen voordat ze iemand die in de thuiszorg werkt zulke misplaatste opmerkingen/antwoorden te geven!!

Dan mag ze misschien veel willen doen voor de chronisch zieken (al heb ik nog nooit van haar gehoord tot vandaag) maar dat houdte niet in dat ze overal verstand van heeft.

Ik hoop dat iedereen die van het zorg/aanvullend en Valys vervoer gebruik moet maken, nu opstaat en hun klachten zullen doorsturen naar de politiek, hun verzekeraar, Radar en iedereen die ook maar iets kan betekenen voor ons!!

Laat iedereen die te laat of helemaal niet bij een specialist ed komt de rekening van het ziekehuis doorsturen naar de vervoerder, misschien gebeurt er dan iets ten positieve als ze het in hun portomonnee gaan voelen wat wij ook doen met al dat bellen, bellen en nog eens bellen omdat het gewoon NOOIT goed gaat!

een verdrietige en zeer boze chronische zieke en haar gezin en familie

Gesloten