LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Vast zetten rolstoel

Ervaringen met gehandicaptenvervoer? En ben je hier niet tevreden over of juist wel? Geef hier jouw mening.
Jos

Vast zetten rolstoel

Ongelezen bericht door Jos »

Ik zit in een elektrische rolstoel ook ik heb met het vast zetten rare dingen mee gemaakt.
De eerste keer had ik een man van buitenlandse komaf die zeer gebrekkig Nederlands sprak hij wist niet hoe hij mijn stoel moest vast zetten. Hij zij los kan wel, ik zij dan wil ik er uit begreep hij niet ik rij wel rustig zij hij ik schoof heel de bus door en het was erg eng.
Maar het ligt niet altijd aan de bestuurder maar ook aan het taxibedrijf soms komt er een bus waar de klemmen of riemen om je stoel vast te zetten uit ontbreken. En je hebt ook bestuurders die denken dat ze rally rijder zijn ze vliegen over de verkeers drempels en als je reuma hebt is dat echt niet pretig.
JOS

ingird schrauwers

Re: Vast zetten rolstoel

Ongelezen bericht door ingird schrauwers »

Ik ben 5 jaar chauffeur met het vereiste chauffeurs diploma. Ik kom verschillende rolstoelen tegen die niet of niet veilig zijn vast te zetten.
Dat komt voor bij speciaal op maat gemaakte stoelen voor mensen met zeer beperkte mogelijkheden. Die worden bij het afleveren niet voorzien van een bieman-beugel of een mogelijk om een deltaklem te bevestigen. Het vastzetten met spanbanden is dan een mogelijkheid maar deze is niet altijd even veilig. Dus die mensen zijn niet te vervoeren in een standaard rolstoelbus.

Thea

Re: Vast zetten rolstoel

Ongelezen bericht door Thea »

ik heb een zus in een rolstoel en zij heeft ook hele nare ervaringen met regiotaxi's. Zo is ze een keer achterover gevallen, opzij gevallen, voorover gevallen en dat allemaal met rolstoel en al. Hierdoor heeft ze maanden getobt met een ontwrichte arm; heeft ze in het ziekenhuis gelegen omdat haar stifttanden stuk waren door de val, van alles en nog wat gekneusd, kortom een ellende.
En waarom? Inderdaad, omdat de chauffeurs haar niet goed vastzetten en veel te hard de bochten door gaan. Elke chauffeur zou zelf eens in een rostoel vervoerd moeten worden, dan weten ze eens hoe dat is.
Geahndicapten zijn al zo beperkt in hun vrijheid, maar zo durben ze niet eens weg te gaan. Het is de hoogste tijd dat hier strakke richtlijnen en opleiding voor komt, met mensen die begrip hebben voor de situatie.

Gast

Re: Vast zetten rolstoel

Ongelezen bericht door Gast »

Ik ben zelf een (parttime) Rolstoelchauffeur.
Ik heb wel degelijk de opleiding gehad en zet de passagiers altijd dusdanig vast dat ze ook niet kunnen schuiven. Verderzorg ik er altijd voor dat er een veiligheidsriem aangeboden wordt.
Bij het vastzetten kom je wel vaak voor verrassingen te staan, er bestaat namelijk bij de rolstoelfabrikanten geen uniform beleid wat betreft de systemen. Meest voorkomend zijn de beugels, twee stangen achter de rolstoel zet je met een beugel vast aan een standaard, die weer vaststaat in de grond. Echter de ruimte tussen deze stangen varieert nogal, waardoor er ook weer verschillende maten beugels nodig zijn.
Ik zorg er altijd voor dat ik naast deze beugels ook de zogenaamde "sjorgespen" bij me heb. Mocht het met de beugels niet lukken dan kan het met deze gespen immers nog.
Hoe dan ook, mij maakt het niet uit hoe lang het duurt. Als de klant niet vaststaat, vertrek ik niet. Zo kan het gebeuren dat het 30 seconden duurt (makkelijk systeem), ik heb echter ook al meegemaakt dat ik 10 minuten bezig was voor ik er tevreden over was.
Ik geef toe, ik hoor ook genoeg klachten van klanten over andere chauffeurs. Deze geef ik dan ook altijd door en ik geef de klant het advies dit ook door te geven, hetzij via het bedrijf, hetzij via taxiwet.nl of een der overkoepelende organisaties, zoals traxx en Connexxion. Verder vraag ik altijd of de klant tevreden was, ik ben immers zelf, net als het bedrijf ook het meest gebaat bij een goede indruk van deze klant.
Met vriendelijke groet,

Ben Hofstede

yvonne 33

Re: Vast zetten rolstoel

Ongelezen bericht door yvonne 33 »

Hallo, mijn opa is een paar maanden geleden overleden, omdat ie niet goed vastgezet is met zijn rolstoel in een teletaxi. ( gehandicapten vervoer).
Dus wat dat betreft weten we er genoeg over te melden, het is gewoon te gek voor woorden, ze worden ook compleet aansprakelijk gesteld hiervoor.
Al krijgen we onze opa er niet mee terug, toch vind ik dat er iets aan gedaan moet worden.
Met vriendelijke groeten,

Een verdrietige kleindochter en oma,
plus de rest van de familie.

rutgers

Re: Vast zetten rolstoel

Ongelezen bericht door rutgers »

In uw uitzending maakt u melding van het vastzetten van scootmobiels met daarop de gebruiker van de scootmobiel.
Laat mij u uit de droom helpen, het vervoeren van personen zittend in een scootmobiel is wettelijk niet toegestaan.
De berijder van een scootmobiel dient op een normale zitplaats plaats te nemen en daar met vastgemaakte veiligheidsriem te blijven zitten tot de bus op plaats van bestemming is aangekomen en stil staat.
Gebriokers van rolstoelen dienen ook naast het vastzetten van een de rolstoel in veiligheidsriemen te worden vastgezet voor de gehele rijtijd tot aan de bestemming.

J.Rutgers
Hertme
[email protected]
074 2593103

ex-chauffeur

Re: Vast zetten rolstoel

Ongelezen bericht door ex-chauffeur »

Volgens mijn ex-werkgever wordt er al jaren in het overleg met de VNG ervoor gepleit om elke rolstoel standaard te voorzien van een eigen passende beugel. Het antwoord van de VNG is steevast dat het te duur is. Er wordt nog steeds vanuit gegaan dat een rolstoel een rolstoel is, zoals op het invalide-embleem te zien is. Dit soort stoelen zijn langzamerhand zeldzaam geworden. Vooral de verscheidenheid aan electrische stoelen is groot. Veel van deze stoelen zijn hoog en worden in feite topzwaar. Het vastzetten met spanbanden lijkt een veilige methode, maar is dat niet altijd. Vooral topzware stoelen hebben dan bij een plotselinge manoevre de neiging om te vallen. In mijn schriftelijke instructie staat dat indien het mogelijk is, de pasagier over moet stappen naar een normale stoel. De planning houdt daar echter geen rekening mee, ze plannen alle stoelen vol voor een rit....

R. Elias

Re: Vast zetten rolstoel

Ongelezen bericht door R. Elias »

Als rolstoelmonteur kan ik u hierover het volgende melden: dagelijks zie ik rolstoeltaxi`s af en aanrijden (om klanten te brengen en halen) en hiervan maakt maar zo`n 40% gebruik van de taxifixatieset. Dit komt door verschillende oorzaken, nl: 1. de chauffeur heeft er geen verstand van. 2. de chauffeur heeft het te druk. 3. de chauffeur is eigenlijk geen chauffeur. 4. de chauffeur heeft er geen zin in.
Vaak zie je dan ook nog dat als de rolstoel wel wordt vastgezet, dit op de verkeerde manier gebeurt. Waarschijnlijk door onwetendheid.
Het zou de taxibedrijven sieren wanneer ze actie ondernemen om hun personeel een gedegen opleiding te laten volgen.
Vaak zijn de berijders van de rolstoel niet (meer) mondig genoeg om te melden dat de stoel vastgezet moet worden, met alle gevolgen van dien.
Wanneer een taxibedrijf kontakt opneemt met een rolstoelleverancier, zal deze hoogstwaarschijnlijk met alle plezier de benodigde uitleg geven.

jeannet

Re: Vast zetten rolstoel

Ongelezen bericht door jeannet »

Als er nu 2 soorten rolstoelen zouden zijn is dat vastzetten helemaal geen probleem maar je kan van een vervoersbedrijf niet verwachten dat ze 500 soorten vastzetspullen hebben, de bedrijven die da soort aparte rolstoelen maakt moet ook voor die spullen zorgen maar dat doen ze niet.
Ik vind dat de verantwoordelijkheid heel makkellijk bij de chauffeurs neergelegd wordt en ik weet ook wel dat het wel eens aan de chauffeur ligt maar die aparte rolstoelen zijn echt een crime.

kritisch consument
Berichten: 143
Lid geworden op: 03 okt 2005 08:57

Re: Vast zetten rolstoel

Ongelezen bericht door kritisch consument »

Noodgedwongen maak ik af en toe gebruik van Regiotaxi Amersfoort. Het is al een groot probleem om een plekje in de rolstoelbus te krijgen, maar de meest buschauffeurs weten ook niet hoe ze de kinderrolstoel van mijn zoon moeten vastzetten. Gelukkig hebben wij zelf een bierman-beugel en een klem om deze mee vast te zetten. Dit hoort Regiotaxi zelf te hebben, maar dat is niet het geval. :roll:

Nou komt het voor dat, ondanks dat ik aanbied de rolstoel met deze eigen apparatuur vast te maken, mijn zoon wordt vervoerd met een paar gordeltjes, soms maar 1 gordeltje. De rolstoel wiebelt en zwiept dan achterin de bus. De chauffeurs weten dan van niets, en klagen over gebrek aan materieel.

Als ik met de normale stadsbus ga staat mijn zoon nog veiliger vastgezet !

Gesloten