LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] rolstoel en Thalys

Ervaringen met gehandicaptenvervoer? En ben je hier niet tevreden over of juist wel? Geef hier jouw mening.
ocean_soul
Berichten: 17
Lid geworden op: 26 apr 2010 03:04

rolstoel en Thalys

Ongelezen bericht door ocean_soul »

Mijn man zit in een rolstoel, en wij wilden met de thalys van Rotterdam naar Gare Du Nord in Parijs.
Op de website van de Thalys staat dat de rolstoeller en begeleider voor een speciaal tarief mogen reizen. Dus ik had gebeld.
Eerst kreeg ik de vraag of wij ook een ov begeleiderspas hebben. Nee, omdat volgens de NS mijn man niet volledig in een rolstoel zit (zit hij ook niet, soms heeft hij goede dagen en kan hij wel redelijk lopen zonder zijn stoel). Dus die is afgewezen.

Daarom mocht ik als begeleider iig niet gratis, want als hij een ov begeleiderspas had gehad, mocht ik als begeleider gratis naar parijs.
Maar goed, het tarief voor mijn man zou 35 euro heen en 35 euro terug zijn. Hierbij zat hij dan in de eerste klas op een speciale rolstoelplek. Hij zou dan niet gebruik mogen maken van de eersteklas voordelen (eten onderweg, drinken etc).
Ik daarintegen moet maar het volle tarief betalen. Ik kan dan kiezen om of 2e klas te reizen, en niet bij mijn man te zitten, of bij hem in de buurt in de eerste klas. Maar dan wel eersteklas tarief.
Als ik dus eerste klas zit, krijg ik wel alle extra's (eten en drinken) en mijn man moet dan maar toekijken. Of we zitten de hele reis in 2 verschillende treinstellen.

Uiteindelijk dan dus meer kosten dan normaal! En dit terwijl ze zeggen dat de rolstoeller EN begeleider mogen reizen voor een speciaal tarief. Er staat niet bij dat je dan in bezit MOET ZIJN van een begeleiderspas.

Ik snap ook wel dat het lastig is en niet iedereen zomaar een rolstoel kan huren en dan goedkoop met de thalys kan reizen. Maar mijn man heeft wel een doktersverklaring dat hij tijdens de vakantie van zijn rolstoel afhankelijk is.

Ik vind het echt raar dat het zo moet gaan bij HiSpeed!

rollertje
Berichten: 221
Lid geworden op: 28 nov 2004 17:06

Re: rolstoel en Thalys

Ongelezen bericht door rollertje »

Wij hebben een paar jaar geleden in Parijs kaartjes gekocht voor de TGV naar Amsterdam. Dit vanwege autopech. Wij waren toen met twee rolstoelen, 1 extra volwassene en 1 kind van 4 jaar. We hebben gewone 2e klas kaartjes gehaald en konden ook gewoon met zijn vieren tweede klas reizen. Wij hebben ook geen begeleiderskaart, daar mijn man en ik allebei volledig rolstoelgebonden zijn. Heeft weinig nut dan. Reizen meestal met het eigen gezin en met de eigen auto.
Het is dus mischien handig om toch verder navraag hierover te doen. Misschien gewoon 2e klas kaartjes kopen? Zeker als je man nog een paar stappen kan zetten als hij een slechte dag heeft. Kunnen jullie in een gewone stoel zitten en de rolstoel (opgevouwen indien mogelijk) weg zetten als bagage.
Ik weet natuurlijk niet of dat kan met hem, maar het is een mogelijkheid.

Gesloten