LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Aanvullende zorgverzekering verpleeghuis

Heb jij een uitgesproken mening over de gezondheidszorg? Ventileer hier jouw mening.
Arjan55
Berichten: 1
Lid geworden op: 02 jan 2020 19:40

Aanvullende zorgverzekering verpleeghuis

Ongelezen bericht door Arjan55 »

Mijn moeder woont in een verpleeghuis (gesloten afdeling). Ik zorg elk jaar ervoor om de juiste zorgverzekering af te sluiten. Het eigen risico betaalde ik altijd in 10 maanden. 2 jaar achter elkaar kreeg ik op de bankrekening van mijn moeder in maart het volledige eigen risico weer terug. M.a.w. een aanvullende verzekering zou dus niet noodzakelijk zijn. Bij navraag kreeg ik 4 verschillende antwoorden van de grootste ziektekostenverzekeraars. Toen heb ik contact opgenomen met de zorgorganisatie, die verantwoordelijk is voor het verpleeghuis. Hun reactie was: "in principe wordt alle zorg betaald uit de hoge eigen bijdrage CAK". Een basisverzekering is WEL verplicht. Wie heeft hierover dezelfde ervaring?

Lady1234
Berichten: 27069
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Aanvullende zorgverzekering verpleeghuis

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Mijn moeder heeft ook negen jaar in een verpleeghuis gewoond. En inderdaad daar is een aanvullende verzekering in het geheel niet nodig, want alle medische kosten zijn voor hen. Ook bijvoorbeeld de tandarts.

Maar het is vandaag al 2 januari, dus het is de vraag of u een eventueel nog lopende aanvullende dekking kunt opzeggen.

Een bekende van mij werd verleden jaar omstreeks maart, definitief, opgenomen in een verpleeghuis. De zorgverzekering zette toen wel, op verzoek, de aanvullende zorgverzekering stop ivm opname verpleeghuis.

Dus als u nog moet opzeggen in ieder geval die reden noemen.

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: Aanvullende zorgverzekering verpleeghuis

Ongelezen bericht door berndv »

Arjan55 schreef:
02 jan 2020 20:00
Bij navraag kreeg ik 4 verschillende antwoorden van de grootste ziektekostenverzekeraars.
Ben wel benieuwd naar die antwoorden :D

Komkommertijd
Berichten: 5921
Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
Locatie: Nederbelg!

Re: Aanvullende zorgverzekering verpleeghuis

Ongelezen bericht door Komkommertijd »

Je moet kijken wat de aanvullingen inhouden!

Oudere hebben meestal kunststof eethoek of niets meer die jarenlang mee kan!
Ook geen kans op verloskundige hulp!

Je kunt nu vaak alleen nog na 1 januari de aanvullende weghalen na inlog met Digid.
Dit is afhankelijk huidige verzekeraar en voorwaarden en die zijn niet genoemd.

Alleen is een budget Polis met beperkte ziekenhuis keuze de locatie nu bepalend of dat kan.
Ze weigeren verder te gaan en dan mag je duur bijbetalen.
Ook is de dekking van plaatselijk ziekenhuis niet elk jaar zelfde bij een Budget polis.

criticus2
Berichten: 1101
Lid geworden op: 06 sep 2018 12:38

Re: Aanvullende zorgverzekering verpleeghuis

Ongelezen bericht door criticus2 »

zeer waarschijnlijk valt zij onder de WLZ. wat vroeger de AWBZ was maar dan wat anders... https://www.zorgwijzer.nl/faq/wlz

witte angora
Berichten: 30720
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Aanvullende zorgverzekering verpleeghuis

Ongelezen bericht door witte angora »

Arjan55 schreef:
02 jan 2020 20:00
Het eigen risico betaalde ik altijd in 10 maanden. 2 jaar achter elkaar kreeg ik op de bankrekening van mijn moeder in maart het volledige eigen risico weer terug. M.a.w. een aanvullende verzekering zou dus niet noodzakelijk zijn.
Eerlijk gezegd begrijp ik dit niet, Je hebt het over een eigen risico, maar dat betreft de basisverzekering. Hoe kan het dat je moeder het weer terug krijgt, en wat heeft dit met een aanvullende verzekering te maken?

Theotrucker
Berichten: 5005
Lid geworden op: 21 jan 2018 19:42
Locatie: Landgraaf

Re: Aanvullende zorgverzekering verpleeghuis

Ongelezen bericht door Theotrucker »

Misschien is er een verwarring tussen eigen bijdrage en eigen risico?

Lady1234
Berichten: 27069
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Aanvullende zorgverzekering verpleeghuis

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Theotrucker schreef:
03 jan 2020 10:35
Misschien is er een verwarring tussen eigen bijdrage en eigen risico?
Die hebben geen van beide met de aanvullende verzekeringen te maken.

Het komt helaas nog veel voor dat mensen die permanent in een verpleeghuis zijn opgenomen, onwetend hun aanvullende verzekeringen aanhouden voor bijvoorbeeld fysio en tandarts, maar die kosten worden vergoed uit de WLZ.

criticus2
Berichten: 1101
Lid geworden op: 06 sep 2018 12:38

Re: Aanvullende zorgverzekering verpleeghuis

Ongelezen bericht door criticus2 »

WLZ het het kernwoord hier idd denk ik.

Johan-17
Berichten: 42
Lid geworden op: 01 sep 2017 19:14

Re: Aanvullende zorgverzekering verpleeghuis

Ongelezen bericht door Johan-17 »

Bij langdurige opname in een verpleegtehuis is een aanvullende verzekering zeker niet nodig. Alle kosten worden immers via de AWBZ vergoed. Hiervoor betaal je ook een flinke bijdrage. Eigenlijk is de Basisverzekering al onzinnig maar dit is nu eenmaal verplicht.

Duc
Berichten: 109
Lid geworden op: 24 aug 2016 15:01

Re: Aanvullende zorgverzekering verpleeghuis

Ongelezen bericht door Duc »

witte angora schreef:
03 jan 2020 10:24
Arjan55 schreef:
02 jan 2020 20:00
Het eigen risico betaalde ik altijd in 10 maanden. 2 jaar achter elkaar kreeg ik op de bankrekening van mijn moeder in maart het volledige eigen risico weer terug. M.a.w. een aanvullende verzekering zou dus niet noodzakelijk zijn.
Eerlijk gezegd begrijp ik dit niet, Je hebt het over een eigen risico, maar dat betreft de basisverzekering. Hoe kan het dat je moeder het weer terug krijgt, en wat heeft dit met een aanvullende verzekering te maken?
Je kunt het eigen risico verspreid betalen verdeeld over 10 maanden a €38,50 via automatisch incasso. Mocht je niet het volledig eigen risico verbruiken dan krijg je aan het eind van het jaar (of begin jaar erop) het niet verbruikte bedrag terug gestort. Dit aanbod kreeg ik ook, gezien in maart mijn eigen risico al verbruikt is. Ik zou dit dus over 10 maanden kunnen verdelen ipv ineens ophoesten.

Martine_P
Berichten: 1
Lid geworden op: 04 jan 2020 02:38

Re: Aanvullende zorgverzekering verpleeghuis

Ongelezen bericht door Martine_P »

Een basisverzekering is zeker niet overbodig, zoals door sommigen gezegd wordt. Ziekenhuiszorg, mocht dat nodig zijn, wordt nog steeds uit de basisverzekering vergoed na WLZ-opname, en niet uit de WLZ.
Verder is het belangrijk of het om WLZ zorg mét of zonder behandeling gaat. Mét behandeling komt het meest voor. Dan is het niet nodig aanvullend te verzekeren. Bijvoorbeeld fysiotherapie, medicatie, incontinentiemateriaal en andere hulpmiddelen worden uit de WLZ vergoed. De tandarts ook, op voorwaarde dat er gebruik wordt gemaakt van de door de instelling gecontracteerde tandarts. Wil je je eigen tandarts houden, of bijvoorbeeld je eigen fysiotherapeut, dan wordt dat niet uit de WLZ betaald. Alternatieve geneeswijzen en brillen worden ook niet uit de WLZ betaald.
Als het om WLZ zorg zonder behandeling gaat (meestal betekent dit in praktijk wonen in een instelling, maar met behoud van eigen huisarts) dan wordt behandeling niet uit de WLZ betaald, dus kan een aanvullende verzekering wel nuttig zijn.

Ivdb
Berichten: 1
Lid geworden op: 04 jan 2020 02:44

Re: Aanvullende zorgverzekering verpleeghuis

Ongelezen bericht door Ivdb »

Beste Arjan,
Een aanvullende zorgverzekering is inderdaad niet meer nodig als iemand met een wlz indicatie in het verpleeghuis woont. Jammer dat dit nog steeds vaak voorkomt, hier niet actief (ook door het verpleeghuis) op wordt gewezen. De eigen bijdrage is immers al fors en dit is dan echt zonde.
Je krijgt de eigen bijdrage terug, omdat er geen zorg wordt verleend die niet (of deels) wordt vergoed.
Je kunt de aanvullende verzekering met een gerust hart opzeggen.
(10 Jr werkzaam in de verpleeghuiszorg)

Lady1234
Berichten: 27069
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Aanvullende zorgverzekering verpleeghuis

Ongelezen bericht door Lady1234 »

@lvdb

U bedoelt het eigen risico, niet eigen bijdrage.

Gesloten