LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] ALS en al 9 maanden bezig voor een passende woning

Heb jij een uitgesproken mening over de gezondheidszorg? Ventileer hier jouw mening.
reggie2
Berichten: 3370
Lid geworden op: 12 feb 2017 18:27

Re: ALS en al 9 maanden bezig voor een passende woning

Ongelezen bericht door reggie2 »

mh73 schreef:
07 okt 2019 10:16
Ik vraag me wel af wat de TS verwacht. Het is niet zo dat de woningen voor het oprapen liggen.

Als zo'n woning er niet is, zul je moeten wachten tot er eentje vrij komt. Dat kan even duren. En dan zijn eruiteraard nog meer urgente en schrijnende situaties. Afgezien van degenen die misschien al jaren zitten te wachten.

De situatie is natuurlijk vervelend en mogelijk zijn er fouten gemaakt, wat zeer vervelend is, maar, zoals moederslink al zegt, er zijn enorme woningtekorten.

TS is volgens mij al een aantal maanden bezig. Als je ALS hebt vind ik dat je voorrang moet krijgen. Het is niet niks.

Maar TS, denk eens over de woning die er nu aankomt, want als je die afzegt dan hebben ze lak aan welke ziekte dan ook. WBV zijn wat dat betreft hard.

witte angora
Berichten: 30753
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: ALS en al 9 maanden bezig voor een passende woning

Ongelezen bericht door witte angora »

Maar wie heeft er nu bepaald dat die woning wel geschikt is voor rollators maar niet voor rolstoelen? Wat is het criterium? Een drempel hier en daar? Ik neem aan dat de woonkamer, slaapkamer, gang en deuren breed genoeg zijn voor zowel rollators als rolstoelen.

Ik lees het inderdaad vaker bij gelijkvloerse woningen met een lift: 'geschikt voor mensen die slecht ter been zijn maar die geen hulpmiddelen nodig hebben'. Wat dit criterium inhoudt is me een raadsel.

ZeerPrivé
Berichten: 5432
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: ALS en al 9 maanden bezig voor een passende woning

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

Elektrische rolstoelen hebben een grote draaicirkel. Behalve door een deur kunnen, moet er dus ook nog voldoende ruimte zijn om de draai te kunnen maken.

witte angora
Berichten: 30753
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: ALS en al 9 maanden bezig voor een passende woning

Ongelezen bericht door witte angora »

Eerlijk gezegd weet ik zeer weinig van ALS. Is een elektrische rolstoel noodzakelijk, of kan het ook met een 'gewone' rolstoel?

Misschien is het een optie wat spullen weg te doen? Als ik een andere woning zou accepteren wordt het zeker 1/3 kleiner dan wat ik nu heb, anders maak ik na bijna 10 jaar nog geen enkele kans. Dat wordt dus opruimen. Soms zit er weinig anders op. En eerlijk gezegd zou ik het niet eens erg vinden.

ZeerPrivé
Berichten: 5432
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: ALS en al 9 maanden bezig voor een passende woning

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

Iemand met ALS belandt op zeker in een elektrische rolstoelen. Deze bekende voetballer had ALS https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/nederla ... -overleden

En Stephen Hawking niet te vergeten https://nl.wikipedia.org/wiki/Stephen_Hawking

Met een rollator zou ik in mijn badkamer kunnen komen, met scootmobiel of elektrische rolstoel lukt dat echt niet vanwege te weinig ruimte om de draai te kunnen maken.

Rolstoel geschikte woningen hebben behalve geen drempels ook bredere deuren dan de standaard afmetingen.

Lady1234
Berichten: 27097
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: ALS en al 9 maanden bezig voor een passende woning

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Als er een familielid is met een flinke tuin, dan kan men wellicht overwegen een mantelzorgwoning te huren of te kopen en die in de tuin van dat familielid te laten plaatsen.

Binnen de kortste keren geregeld.

witte angora
Berichten: 30753
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: ALS en al 9 maanden bezig voor een passende woning

Ongelezen bericht door witte angora »

Ok, dan snap ik het. Ik had het al eerder over een jonge dame met urgentie die eindelijk bij haar ouders weg wilde. Die zat ook in een elektrische rolstoel, een soort van driewieler. De woning waar ze op reageerde was niet echt groot, maar op een of andere manier lukte het haar wel in de badkamer te komen. De deuren waren 83 centimeter breed, de gang 97, en daar moest de radiator nog 'van af'. Het kan zijn dat het lukte omdat het tussenportaaltje zeg maar, tussen de gang enerzijds en de overige ruimten anderzijds, iets van 2,5 x 2 is.

Dat is wat ik nu een beetje op mijn netvlies heb. Vandaar de vragen.

ZeerPrivé
Berichten: 5432
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: ALS en al 9 maanden bezig voor een passende woning

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

Ik heb een familielid in een elektrische rolstoel (gelukkig geen ALS) maar hij kan echt bij niemand op visite. Hij woont in een eigen appartement in een tehuis voor lichamelijk gehandicapten. Naast ruimte voor de rolstoel moet er ook nog voldoende ruimte zijn voor verzorgend personeel, denk o.a. aan gebruik van een tillift.

witte angora
Berichten: 30753
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: ALS en al 9 maanden bezig voor een passende woning

Ongelezen bericht door witte angora »

Eigenlijk diep triest dat mensen die zo hard andere passende woonruimte nodig hebben letterlijk geen kant op kunnen.

ZeerPrivé
Berichten: 5432
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: ALS en al 9 maanden bezig voor een passende woning

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

witte angora schreef:
07 okt 2019 11:54
Eigenlijk diep triest dat mensen die zo hard andere passende woonruimte nodig hebben letterlijk geen kant op kunnen.

Dat is het ook. Ik vraag me af of TS niet beter een plekje kan gaan zoeken in een zorginstelling voor lichamelijk gehandicapten. Ook gezien de vaak snelle achteruitgang van ALS patiënten. Tegenwoordig hebben ze allemaal een eigen appartement, vanzelfsprekend met 24/7 verzorging.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: ALS en al 9 maanden bezig voor een passende woning

Ongelezen bericht door moederslink »

Ik heb even gegoogeld op FOKUS woningen...
door heel Nederland zijn er nogal wat die direct beschikbaar zijn.
Misschien het hele lijstje eens afbellen?
En voor de reeds aangeboden woning moet er morgen al een beslissing worden genomen, dus dat is kiele kiele spannend..

mh73

Re: ALS en al 9 maanden bezig voor een passende woning

Ongelezen bericht door mh73 »

reggie2 schreef:
07 okt 2019 11:01
TS is volgens mij al een aantal maanden bezig. Als je ALS hebt vind ik dat je voorrang moet krijgen. Het is niet niks.
En wat als je van de ene dag op de andere zwaar invalide raakt door een ongeluk of beroerte? Dan geen voorrang, want je hebt geen ALS?

Zoals ik al aangaf, er zijn meer schrijnende gevallen.

Als er dan beperkt woningen beschikbaar zijn, wordt het lastig. Als er meerdere FOKUS woningen beschikbaar zijn, zoals ik hierboven las, is het natuurlijk een ander verhaal.

ZeerPrivé
Berichten: 5432
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: ALS en al 9 maanden bezig voor een passende woning

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

moederslink schreef:
07 okt 2019 12:01
Ik heb even gegoogeld op FOKUS woningen...
door heel Nederland zijn er nogal wat die direct beschikbaar zijn.
Misschien het hele lijstje eens afbellen?
En voor de reeds aangeboden woning moet er morgen al een beslissing worden genomen, dus dat is kiele kiele spannend..

In het westen v/h land heb je Middin https://middin.nl/locatieoverzicht/view ... olwassenen

ZeerPrivé
Berichten: 5432
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: ALS en al 9 maanden bezig voor een passende woning

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

mh73 schreef:
07 okt 2019 12:15

En wat als je van de ene dag op de andere zwaar invalide raakt door een ongeluk of beroerte? Dan geen voorrang, want je hebt geen ALS?

Zoals ik al aangaf, er zijn meer schrijnende gevallen.

Als er dan beperkt woningen beschikbaar zijn, wordt het lastig. Als er meerdere FOKUS woningen beschikbaar zijn, zoals ik hierboven las, is het natuurlijk een ander verhaal.

Zwaar invalide? Dan kom je, al dan niet tijdelijk, toch echt in een verpleeghuis of revalidatie instelling terecht.

reggie2
Berichten: 3370
Lid geworden op: 12 feb 2017 18:27

Re: ALS en al 9 maanden bezig voor een passende woning

Ongelezen bericht door reggie2 »

mh73 schreef:
07 okt 2019 12:15
reggie2 schreef:
07 okt 2019 11:01
TS is volgens mij al een aantal maanden bezig. Als je ALS hebt vind ik dat je voorrang moet krijgen. Het is niet niks.
En wat als je van de ene dag op de andere zwaar invalide raakt door een ongeluk of beroerte? Dan geen voorrang, want je hebt geen ALS?

Zoals ik al aangaf, er zijn meer schrijnende gevallen.

Als er dan beperkt woningen beschikbaar zijn, wordt het lastig. Als er meerdere FOKUS woningen beschikbaar zijn, zoals ik hierboven las, is het natuurlijk een ander verhaal.

In dat soort gevallen vind ik ( maar ik heb er niks over te zeggen) dat deze mensen voorrang moeten krijgen.
Maar TS is al bezig met een huis en mijn advies is.....neem het want anders kan je nog langer wachten.

Ivo.w
Berichten: 1754
Lid geworden op: 18 feb 2018 12:07

Re: ALS en al 9 maanden bezig voor een passende woning

Ongelezen bericht door Ivo.w »

Net als 'reguliere' woningen liggen ook aangepaste woningen niet voor het oprapen. Punt.

Ambtenaren hebben geen toverstafjes waarmee ze een willekeurige woning zomaar kunnen omtoveren tot een op de juiste punten aangepaste woning. Ook voor deze groep woningen geldt simpelweg dat men keuzes moet maken bij de toewijzing en dat wie bij woning één misgrijpt omdat er een kandidaat is met meer urgentie of langere wachttijd, moet wachten tot er opnieuw een geschikte woning vrij komt.

En ja, dat kan uiteraard zeer frusterend zijn.

Een andere optie is om, al dan niet met steun van de gemeente, te investeren in de huidige woning. Indien het enigszins haalbaar is om de noodzakelijke aanpassingen aan te brengen. Denk aan drempels verwijderen, bredere deuren, een (trap)lift, een ongebruikte slaapkamer omtoveren tot ruime aangepaste badkamer of een rolstoelvriendelijk keukenblok.

reggie2
Berichten: 3370
Lid geworden op: 12 feb 2017 18:27

Re: ALS en al 9 maanden bezig voor een passende woning

Ongelezen bericht door reggie2 »

Ivo.w schreef:
07 okt 2019 16:01


Een andere optie is om, al dan niet met steun van de gemeente, te investeren in de huidige woning. Indien het enigszins haalbaar is om de noodzakelijke aanpassingen aan te brengen. Denk aan drempels verwijderen, bredere deuren, een (trap)lift, een ongebruikte slaapkamer omtoveren tot ruime aangepaste badkamer of een rolstoelvriendelijk keukenblok.

Schoonzus van TS woont op 3 hoog, dacht jij nou echt dat je dat voor elkaar krijgt?

Ff alles lezen volgende keer.

Ivo.w
Berichten: 1754
Lid geworden op: 18 feb 2018 12:07

Re: ALS en al 9 maanden bezig voor een passende woning

Ongelezen bericht door Ivo.w »

reggie2 schreef:
07 okt 2019 16:14
Ivo.w schreef:
07 okt 2019 16:01


Een andere optie is om, al dan niet met steun van de gemeente, te investeren in de huidige woning. Indien het enigszins haalbaar is om de noodzakelijke aanpassingen aan te brengen. Denk aan drempels verwijderen, bredere deuren, een (trap)lift, een ongebruikte slaapkamer omtoveren tot ruime aangepaste badkamer of een rolstoelvriendelijk keukenblok.

Schoonzus van TS woont op 3 hoog, dacht jij nou echt dat je dat voor elkaar krijgt?

Ff alles lezen volgende keer.
Ook in een (portiek)flat is het mogelijk om bijvoorbeeld een traplift aan te brengen naar driehoog.

witte angora
Berichten: 30753
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: ALS en al 9 maanden bezig voor een passende woning

Ongelezen bericht door witte angora »

Ivo.w schreef:
07 okt 2019 19:36
reggie2 schreef:
07 okt 2019 16:14
Ivo.w schreef:
07 okt 2019 16:01


Een andere optie is om, al dan niet met steun van de gemeente, te investeren in de huidige woning. Indien het enigszins haalbaar is om de noodzakelijke aanpassingen aan te brengen. Denk aan drempels verwijderen, bredere deuren, een (trap)lift, een ongebruikte slaapkamer omtoveren tot ruime aangepaste badkamer of een rolstoelvriendelijk keukenblok.

Schoonzus van TS woont op 3 hoog, dacht jij nou echt dat je dat voor elkaar krijgt?

Ff alles lezen volgende keer.
Ook in een (portiek)flat is het mogelijk om bijvoorbeeld een traplift aan te brengen naar driehoog.
Ik denk dat de andere buren niet blij zijn als er minimaal zo'n 20-30 centimeter bruikbare trapruimte af wordt gehaald van trappen die doorgaans nog geen meter breed zijn. Los van het feit dat iedereen met dat ding aan de haal gaat. Met die dingen, meervoud, want op drie hoog heb je er dan drie nodig.

Moneyman
Berichten: 30036
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: ALS en al 9 maanden bezig voor een passende woning

Ongelezen bericht door Moneyman »

Een traplift neemt tegenwoordig geen ruimte meer in. Kan gewoon onder de bestaande leuning gemonteerd worden. En ze zijn sleutelbediend, dus er wordt niet meer "joy gereden". Maar ik denk inderdaad dat de montage van drie van die dingen best een drempeltje is :wink:

Gesloten