LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] ALS en al 9 maanden bezig voor een passende woning

Heb jij een uitgesproken mening over de gezondheidszorg? Ventileer hier jouw mening.
RGV
Berichten: 37
Lid geworden op: 03 okt 2019 22:18

Re: ALS en al 9 maanden bezig voor een passende woning

Ongelezen bericht door RGV »

mh73 schreef:
07 okt 2019 10:16
Ik vraag me wel af wat de TS verwacht. Het is niet zo dat de woningen voor het oprapen liggen.

Als zo'n woning er niet is, zul je moeten wachten tot er eentje vrij komt. Dat kan even duren. En dan zijn eruiteraard nog meer urgente en schrijnende situaties. Afgezien van degenen die misschien al jaren zitten te wachten.

De situatie is natuurlijk vervelend en mogelijk zijn er fouten gemaakt, wat zeer vervelend is, maar, zoals moederslink al zegt, er zijn enorme woningtekorten.
dat is inderdaad zo
er is een woning te kort..
en er zullen altijd fouten worden gemaakt..
maar dat neemt niet weg dat er nu zoveel mensen mee bezig zijn zoals de maatschappelijke werkers etc.. en familie waaronder ik dat je tegen muren aan loopt van bureaucratie. en als je het gemeente huis belt dat je uiteindelijk naar het WMO toe wordt verwezen en je naar de ombudsman stuurt.. ?? als je ALS hebt en dat is met vele ziekten dat je niet zo lang meer hebt.. ik vind dat er dan toch wel anders hier naar gekeken moet worden.. ALS bestaat al een tijdje en ze hadden allang de systemen aan kunnen passen..maar als iedereen lekker achter hun bureau blijft zitten komen we niet verder..

witte angora
Berichten: 30561
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: ALS en al 9 maanden bezig voor een passende woning

Ongelezen bericht door witte angora »

Je kan met zijn allen zoeken wat je wil, maar ik zal je even uit de droom helpen.

Vandaag staan er op Woningnet regio Utrecht 31 woningen te huur. Dat is voor het grootste deel van de provincie, uitgezonderd de hoek Amersfoort-Soest. En dat is niet alleen vandaag; het is zeer zelden dat er per week meer dan 50 woningen aan worden geboden.

En dat met vele duizenden woningzoekenden. Waarvan ook nog eens velen urgent zijn.

Nieuwbouwprojecten? Drie of vier per jaar, hooguit. Ik heb vorig jaar op een project van 16 woningen gereageerd: met een inschrijving van 9 jaar kwam ik op plek 860 van de 1352 of zoiets.

Ik zal het nog verder specificeren: van de 23 woningen in de plaatsen waar ik zou willen wonen zijn er 6 die verloot worden, en 8 voor senioren van 65+. Blijven er 9 over waar ik op zou kunnen reageren. Maar aangezien ik gelijkvloers wil wonen, mét een lift, wordt dat nog een stukje minder. Dat is het aanbod van dit moment. En dan kruipen de urgenten ook nog eens voor.

Er zijn geen woningen, zo simpel is het. Er is geen oplossing, en er komt geen oplossing. En wat er aan systemen aangepast moet worden zodat ALS-patiënten sneller kunnen verhuizen: ik zou niet weten hoe of waarom en voor welke woningen, want ze zijn er gewoon niet. Ik sta 'gewoon' op de wachtlijst, en keihard gezegd: ik wil ondertussen ook wel eens verhuizen.

mh73

Re: ALS en al 9 maanden bezig voor een passende woning

Ongelezen bericht door mh73 »

En dan zullen we het nog niet eens hebben over de wegbezuinigde begeleid wonen projecten voor jongeren zoals mijn dochter met nah.

Overigens, en enigzins off-topic, al 19 jaar ouder zijnde van een dochter met nah, kan ik vertellen dat er regelmatig dingen fout gaan met hulpverleners (maar gebeurt dat niet overal?), dat de meeste hulpverleners echt van goede wil zijn en dat we nog vaker aanlopen tegen problemen die te maken hebben met geld. Zoals: 'de fiets in het depot is niet geschikt voor uw dochter, maar we gaan dus geen nieuwe aanschaffen. We passen hem aan en daar moet ze het maar mee doen.' Fiets na een tiental aanpassingen dus maar weer ingeleverd. Kan het ze niet kwalijk nemen ook, zo'n ding kost nieuw € 5000.

Lady1234
Berichten: 26924
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: ALS en al 9 maanden bezig voor een passende woning

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Zet bij familie een mantelzorgwoning in de tuin, als ze tenminste een tuin hebben, en klaar is schoonzus.

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: ALS en al 9 maanden bezig voor een passende woning

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

De situatie op de sociale huurmarkt is wanhopig zoals WA al aangeeft. Althans: in de randstad. De inschrijfduur die je nodig hebt loopt steeds verder op. Steeds meer woningen gaan naar iemand met urgentie. Door de verhuurdersheffing van de overheid is er te weinig geld over om bij te bouwen.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: ALS en al 9 maanden bezig voor een passende woning

Ongelezen bericht door moederslink »

RGV....heeft uw schoonzus vandaag beslist en de haar aangeboden woning genomen ?

reggie2
Berichten: 3370
Lid geworden op: 12 feb 2017 18:27

Re: ALS en al 9 maanden bezig voor een passende woning

Ongelezen bericht door reggie2 »

Ben ook benieuwd hoe dit is afgelopen.

dmv
Berichten: 73
Lid geworden op: 05 sep 2016 19:42

Re: ALS en al 9 maanden bezig voor een passende woning

Ongelezen bericht door dmv »

Misschien net zoals deze mensen een gesprek met de wethouder aangaan? https://www.rtvutrecht.nl/nieuws/1970120/

RGV
Berichten: 37
Lid geworden op: 03 okt 2019 22:18

Re: ALS en al 9 maanden bezig voor een passende woning

Ongelezen bericht door RGV »

Er gaat gewoon heel veel fout... wij zijn allemaal op!!geen energie meer.. gewoon tegen depressief.. aan... afijn

ik dacht 2 weken geleden ik ga even eens zomaar bellen naar de gemeente Utrecht hoe het gaat en wat je moet doen en wie je er voor moet hebben en ik krijg een vrouw aan de telefoon.. ik zal haar naam niet noemen.. die stuurde mij door naar de reguliere toegang of iets die konden mij helpen en alle antwoorden geven.. die wisten niet wat ze er mee moesten.. en volgens daar moest ik naar de WMO.
Ik de WMO bellen en daar werdt ik weer terug gestuurd naar de gemeente, maar de mevrouw die ik het eerst aan de telefoon had was ineens niet meer op haar plek en kon ook niet meer worden doorverbonden met haar.. en uiteindelijk werdt ik doorverwezen naar de ombudsman. Daar moest ik maar een klacht indienen. En ook dus een klacht ingediend bij de ombudsman

Ik ben ondertussen terug gebeld door de gemeente via de Ombudsman.. en heb haar alles uitgelegd .. ze zou mij nog van de week terug bellen.

De reden dat ik naar de gemeente belde is dat ik gewoon wil, als iemand ALS heeft of een andere ziekte dat je normaal geholpen wordt.. en ook de juiste mensen krijgt.. en een juiste woning om nog van je vrijheid en onafhankelijkheid kan genieten zolang je dat nog kan. En wel zo snel mogelijk.
Maar waar ik achter ben gekomen is dat we met de familie en het buurtteam gewoon maanden bezig zijn met alle frustraties van dien. Dat je gewoon in een systeem zit met muren..en rondjes loopt waar je niet verder komt.. en dat is zo veel verloren tijd voor iedereen..

Veel mensen weten niet wat ALS is en dan ga je er ook niet over nadenken dat je hier met iets ernstigs te maken heb.. het zou fijn zijn als mensen die urgenties uitschijven dat die ook goed getraind zijn. En dat er een systeem komt waarin ze beter kunnen meten naar de behoefte van de mensen.. iemand die 65 is kan best nog wel lopen en gezond zijn.. die hoeft niet in een rolstoelwoning hier zou iemand zoals Nathalie in kunnen.. maar zo werkt het niet en natuurlijk kan dat niet overal.. het systeem zoals het nu is moet aangepast worden.. en meer maatwerk worden.. en er moet ook goed met de ALS Stichting gesproken worden en mensen van het UMC dat de mensen zoals het vierde huis meer inzicht hebben. En de situaties beter kunnen beoordelen..


vroeger kon je naar een loket toe lopen.. en je werdt geholpen...maar dat is niet meer zo..
ik vind het een bureaucratisch zooitje. En het wordt alleen maar erger.. het wordt tijd voor een nieuw systeem.. van gemeentes en de woning corporaties. Etc..

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: ALS en al 9 maanden bezig voor een passende woning

Ongelezen bericht door moederslink »

Begrijp ik nu dat uw schoonzus de haar aangeboden woning niét heeft genomen?
Heeft u al het lijstje Fokuswoningen afgebeld of er één op zeer korte termijn beschikbaar komt?

Dat de bureaucratie dáár is is evident , dat je uitgeput en wanhopig wordt is volledig te begrijpen.
Moet je je voorstellen dat niet iedereen zo.n vangnet heeft met lieve familie !

Er zijn simpelweg té weinig woningen...ouderen blijven langer zelfstandig , óók rolstoelgebonden ouderen , er zijn geen bejaardenhuizen meer en de ouderen wíllen dat uiteraard ook niet ( meer ) .
Er zijn statushouders ....en meer gezinnen die uiteenvallen en waar voor de ene partner dan ook weer een woning moet komen.
Vroeger werden gehandicapten dan maar " opgeborgen " in een of andere instelling en gelukkig is dat niet meer per definitie de 1e keuze , tenzij het écht niet anders gaat.

Hoe dan ook....er zijn géén woningen genoeg.
En hoe dat opgelost moet worden...op korte termijn? Géén idee !

witte angora
Berichten: 30561
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: ALS en al 9 maanden bezig voor een passende woning

Ongelezen bericht door witte angora »

RGV schreef:
15 okt 2019 21:00
De reden dat ik naar de gemeente belde is dat ik gewoon wil, als iemand ALS heeft of een andere ziekte dat je normaal geholpen wordt.. en ook de juiste mensen krijgt.. en een juiste woning om nog van je vrijheid en onafhankelijkheid kan genieten zolang je dat nog kan. En wel zo snel mogelijk.
@RVG: nogmaals, ik snap je frustratie, maar wat ik al eerder heb aangetoond: er zijn geen woningen in die regio. Klaar, punt. Daar kan de gemeente ook niks aan verhelpen.

Er moet flink bijgebouwd worden, maar dat gebeurt niet, en al zou het wel gebeuren, tegen de tijd dat die woningen gereed zijn hebben jullie er ook niks meer aan.

Voor jullie is er gewoon geen oplossing via de reguliere weg. Het klinkt hard, maar dit is gewoon de realiteit. En andere 'systemen' veranderen daar niks aan.

Wat de 65+ woningen betreft: die zijn om meerdere redenen voor 65+. Dat gaat niet alleen om rolstoelen en dergelijke. Sterker nog: het lijkt er op dat steeds meer voormalige 65+ woningen opnieuw als zodanig worden aangemerkt. En terecht, als je ziet dat in sommige complexen (althans, ik ken één complex in Zeist) jonge mensen met kinderen in appartementen kwamen die absoluut niet voor hen geschikt zijn.

RGV
Berichten: 37
Lid geworden op: 03 okt 2019 22:18

Re: ALS en al 9 maanden bezig voor een passende woning

Ongelezen bericht door RGV »

moederslink schreef:
07 okt 2019 10:44
Het vervelende is nu juist dat een aanvraag , over wát dan ook , ' lekker' bureaucratisch over tig schijven loopt.
De gemeente heeft vanuit de overheid nu bakken geld gekregen om het eea goed te regelen voor zijn burgers...daar zijn tonnen mee gemoeid en iedereen moet , uiteraard, betaald worden.
Maar de een weet vaak niet wat de ander doet ( of heeft besloten ) en de burger moet keer op keer zijn verhaal doen en wordt van het kastje naar de muur gestuurd.
heel juist..
het systeem moet echt aangepast worden..

RGV
Berichten: 37
Lid geworden op: 03 okt 2019 22:18

Re: ALS en al 9 maanden bezig voor een passende woning

Ongelezen bericht door RGV »

Kees2850 schreef:
15 okt 2019 21:37
@RGV het klinkt heel hard en heb veel respect hoe jullie samen proberen het optimale te verkrijgen maar waarom zou iemand met ALS die binnen paar jaar (zo niet korter) ongetwijfeld zal overlijden in een hospice voorrang krijgen voor een woning? Voorrang voor mensen die wellicht nog 30 jaar of meer van een woning kunnen genieten? De gemeente kan ook geen ijzer met handen breken toch? Of verhuis naar regio waar veel meer woningen beschikbaar zijn. Naar mijn mening vragen jullie het onmogelijke.
niks is onmogelijk.. maar er is zoveel fout gegaan dat ik dit een ander gewoon niet gun.. en er gaat veel fout..
en ja het is hard wat je zegt.. iedereen heeft recht op hoe hij of zij het wil.. en ik vind dat het ook mogelijk moet zijn..en nogmaals ik verwacht niet dat iedereen kan toveren.. maar lees het facebook verhaal maar

Lady1234
Berichten: 26924
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: ALS en al 9 maanden bezig voor een passende woning

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Blijkbaar heeft er geen een familielid een beetje aardige achtertuin?

witte angora
Berichten: 30561
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: ALS en al 9 maanden bezig voor een passende woning

Ongelezen bericht door witte angora »

Lady, de topicstarter wil niet de geboden oplossingen, die wil gewoon alles op zijn/haar manier geregeld zien. Dat dat niet gaat gebeuren dringt gewoon niet door. Niet hier, en niet in dat andere topic.

Lady1234
Berichten: 26924
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: ALS en al 9 maanden bezig voor een passende woning

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Ik zou zeggen haal die overkapping weg en dat duivenhok. Huur een mantelzorgwoning en zet die in de achtertuin.

Heb je zelfs geen vergunning voor nodig.

Schoonzus happy en vader ook.

RGV
Berichten: 37
Lid geworden op: 03 okt 2019 22:18

Re: ALS en al 9 maanden bezig voor een passende woning

Ongelezen bericht door RGV »

witte angora schreef:
15 okt 2019 23:39
Lady, de topicstarter wil niet de geboden oplossingen, die wil gewoon alles op zijn/haar manier geregeld zien. Dat dat niet gaat gebeuren dringt gewoon niet door. Niet hier, en niet in dat andere topic.
dit is onzin..

ik wil dat er voor ALS patiënten of andere zieke mensen betere oplossingen komen. en dat wij als familie met andere dingen bezig kunnen zijn

RGV
Berichten: 37
Lid geworden op: 03 okt 2019 22:18

Re: ALS en al 9 maanden bezig voor een passende woning

Ongelezen bericht door RGV »

Lady1234 schreef:
15 okt 2019 23:46
Ik zou zeggen haal die overkapping weg en dat duivenhok. Huur een mantelzorgwoning en zet die in de achtertuin.

Heb je zelfs geen vergunning voor nodig.

Schoonzus happy en vader ook.
ik denk dat ze beide dan niet happy zijn.. maar even goed bedankt

witte angora
Berichten: 30561
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: ALS en al 9 maanden bezig voor een passende woning

Ongelezen bericht door witte angora »

RGV schreef:
16 okt 2019 00:12
witte angora schreef:
15 okt 2019 23:39
Lady, de topicstarter wil niet de geboden oplossingen, die wil gewoon alles op zijn/haar manier geregeld zien. Dat dat niet gaat gebeuren dringt gewoon niet door. Niet hier, en niet in dat andere topic.
dit is onzin..

ik wil dat er voor ALS patiënten of andere zieke mensen betere oplossingen komen. en dat wij als familie met andere dingen bezig kunnen zijn
Lees nou eens wat je zelf schrijft...

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: ALS en al 9 maanden bezig voor een passende woning

Ongelezen bericht door moederslink »

Begrijpelijk natuurlijk , maar dat zou ideaal zijn en er zijn FOKUS woningen door heel Nederland.
Heeft u of een ander daar achteraan gebeld?
Maar overal zijn ellenlange wachtlijsten en dat is de realiteit.

Waar is uw schoonzus nu , wat gaat zij nu doen?

Gesloten